Geld & Recht alle pijlers

Schuldhulp

03-11-2013 16:15 168 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Zoals sommige van jullie weten heb ik een aanvraag gedaan tot de schuldhulpverlening.

Dit omdat ik na het een hele tijd zelf geprobeerd heb er niet meer uitkom.

Ik heb een prettig gesprek gehad met een heel aardige vrouw.

Zij twijfelde alleen heel erg om mij officieel aan te melden voor het traject en dat heeft mij nog al onzeker gemaakt.

Zij was namelijk bang dat ik geweigerd zou worden om mijn hoge huur , en om een schuld die ik dit jaar noodgedwongen ben aangegaan voor een nieuwe wasmachine bij de Wehkamp.

Ik zei haar dat als mijn schuldeisers zouden weigeren( welke dan ook) ik toch een ander soort traject in kon gaan wat zeg maar via de rechter o.i.d. loopt... dit kon niet volgens haar.

Ik heb morgen een soort cursus die ik verplicht moet volgen, en wat ik graag doe hoor eerlijk waar want het is mijn eigen schuld en wie weet wat ik kan leren, ze helpen ook met je administratie ordenen..

Daarna worden mijn documenten ingescant en kan ik een oproep verwachten van een Financieel consulent(e)...maar nu de vraag wat kan ik dan verwachten en is het echt zo dat ze mij af kunnen wijzen op een te hoge huur?, ik ben bereidt te verhuizen maar heb daar absoluut geen geld voor.

En hoe zit het met het feit als je naar de tandarts moet en maar basisverzekerd bent? ( tot nu toe betaalde ik de rekening in termijnen was basisverzekerd door aanmelding CVZ)maar als ik in het traject kom heb ik 50 euro leefgeld...en mag ik geen nieuwe "schulden" maken... en hoe zit het als je een eindafrekening krijgt?

Ik zou graag reacties lezen van mensen met ervaring hier in.

Alvast heel erg bedankt
quote:Doreia schreef op 11 november 2013 @ 13:55:

Medina, denk jij dat mensen op een dag wakker worden en bij zichzelf denken: fuck de wereld, ik ga nu schulden maken, moedwillig en the hell wat men ervan vind! Oprechte vraag.

De vraag is niet aan mij gericht maar ik wil graag reageren.

Tuurlijk is het dat niet! Alleen de gedachte al is te zot voor woorden. Mensen geraken in de schulden door bijvoorbeeld overbesteding of verslaving. Het gaat echter om de periode daarna... op het moment dat die deurwaardersbrief, of de incasso-waarschuwing er eenmaal is; op dat moment gaat er geen knopje om. Dan blijven ze vaak doorspenderen en ze passen hun leven niet aan. Die mindswitch... die is belangrijk! Daarnaast moet hun geldstroom inzichtelijk worden gemaakt. Wat komt er binnen? Wat gaat eruit? Wat hou ik over? Hoe kan ik mijn schulden aflossen en hoe kan ik weer gaan sparen?
Er zijn mensen die geen idee hebben wat hun loon is en die geen idee hebben hoe hoog hun vaste lasten zijn. Kunnen niet financieel plannen. Voor mij onbegrijpelijk maar ze bestaan wel.

Het is ook zo belangrijk om kinderen, van jongst af aan, met geld te leren omgaan. Ze zakgeld geven en ze verantwoordelijkheden geven. Ze verplicht laten sparen en daar iets tegenover zetten zodat ze snel in de gaten hebben dat hun gedrag beloont wordt.
quote:Doreia schreef op 11 november 2013 @ 14:02:

Nee inderdaad, want er zijn ook heel erg veel mensen die ondanks alles wél om kunnen gaan met inkomensverlies of gewoon met een minimuminkomen. En er zijn ook mensen die andere keuzes maken. De mensen uit jouw voorbeeld, die krijg ik niet in mijn portefeuille want die kunnen het zelf meer dan capabel zelf. De doelgroep die ik krijg, maken andere keuzes en die moet ik zien te leren om te worden zoals de mensen in jouw voorbeeld.Er is ook een groep die door inkomens verlies ver beneden het bijstands niveau komen die enkel nog de keus hebben om te eten en de gas te betalen of te eten en de huur te betalen, meer optie's hebben ze dan niet en als je dan de woningstichting,je energie maatschappij op de hoogte stelt ook dat je bezig bent met een aanvulling die je pas met een beetje pech al in november hebt aangevraagd, maar in mei pas krijgt,tja dan loopt de schuld wel op en helemaal als ze ook nog zo aardig zijn om de deurwaarder in je nek te zetten die beslag legt en je dan enkel nog de keus hebt om of te eten of je gas te betalen, dan kan je wel met een inkomens verlaging om kunnen gaan, m aar op deze manier kan niemand er mee omgaan.
Klopt RM. Medina 'valt' echter over de doelgroep die 'luxe' schulden in hun schuldoverzicht hebben staan. Dat had voorkomen kunnen worden in haar optiek. De doelgroep die jij aanhaalt 'mag' in een schuldregeling, als ik haar zo vrij mag interpreteren.
De persoon in mijn kennissenkring heeft wel bewust schulden gemaakt, want het kan (ze vindt/vond(ik hoop dat dat nu anders is) dat ze recht heeft op rood staan, dat dat bedrag van haar is bijvoorbeeld, recht hebben op is maximaal gebruiken dus maximaal rood staan) en na 3 jaar zou zij er toch geen last meer van hebben. Tenminste zo vertelt ze dat. Kan zijn dat het niet bewust is gegaan en er andere dingen speelden en dat ze zich schaamt en dit verhaal vertelt. Dat kan. Maar ik ken haar al jaren en ik weet zo veel over haar kom over de vloer, vroeger zag ik haar minstens wekelijks. Nu staat het tussen ons in, ook dat zwart erbij werken en op vakantie gaan terwijl zo veel mensen haar proberen te helpen en ze dus niets lijkt te veranderen. En ik weet van allerlei privédingen van haar, dus ik denk echt dat zij dacht dat ze echt recht had op maximaal lenen en rood staan. En ze is niet dom/laag opgeleid/zonder kansen, ze heeft een hbo opleiding en een goede baan, verdient al jaren meer dan ik met mijn universitair diploma.

Zij wordt dus wel geholpen en is dus wel over een jaartje 'klaar' en eigenlijk heeft ze niets geleerd behalve dat ze als ze zwart naast de x euro in de maand die ze als toelage krijgt nog steeds op reis kan en een dure tv kan kopen.

Ik denk dat Doreia haar begeleidster dus niet is ;) maar zij bestaat echt en ik ken haar hele verhaal. En recente kras op onze vriendschap was dat ze bezig was met uitzoeken of haar negatieve registratie dan na die 3 jaar ook vervalt want ze wilde volgend jaar lenen voor een nieuwe auto, omdat ze die nu niet heeft.

Natuurlijk ben ik niet jaloers op haar dat ik haar wil zijn of in haar schoenen wil staan, maar wel op het feit dat ze 'er mee weg komt'. En zij zo onbekommerd leeft. Mij overkomt het niet en ik leef niet onbekommerd. Misschien ben ik daar wel een beetje jaloers op, dat onbekommerde (en op haar mooie veilige grote auto, daar was ik echt jaloers op om eerlijk te zijn ;) )
Mijn vriendin zou het niet zijn, als het echt zo gaat als jij beschrijft. Maar dan ook al lang niet meer.

Overal heb je rotte appels tussen zitten en bij voorkeur blijf ik daar verre van.

Als je dat niet doet, blijft ergernis/jaloezie/onbegrip of wat dan ook steeds de kop op steken. Kost teveel energie.

Ik zou denken: fijn leven verder!

En dan trots zijn dat jij je zaakjes op orde hebt en een eerlijk leven leidt.
Linjmh, zulke mensen ken ik ook ja. Op intake een vrouw met 4 kinderen met een rugzakje. Zij krijgt voor haar oudste luiers vergoed omdat die op oudere leeftijd nog steeds niet zindelijk zou zijn. Maar dat is ie al 2 jaar.. en zo spaart ze luiergeld op voor andere dingen. Haar ex woont nog bij haar, maar staat niet ingeschreven op het adres. En zo hebben ze mooi 'lage' lasten en kwijtschelding. En ze wil wel bij mij worden geholpen, maar ze heeft 'recht' op de kinderbijslag, die mag ik niet 'in beslag nemen' en ook het kindgebonden budget is voor haar, want dat is voor de kinderen. En alleen als ik daarin meega, wil ze overwegen of ik haar mag helpen met haar schulden en haar budget. Je begrijpt dat ik daarin niet mee ga zomaar. Want als ik de begroting niet rond krijg, dan gebruik ik daarvoor de toeslagen en de kinderbijslag. En er komt geen schuldregeling als zij de situatie niet wijzigt zoals die werkelijk is. En dat maakte deze mevrouw heel erg boos en ik was 'net als al die anderen die haar en haar kindertjes niets gunden!'. Ze wilde niet meer worden geholpen door mij...
quote:Doreia schreef op 11 november 2013 @ 14:53:

Linjmh, zulke mensen ken ik ook ja. Op intake een vrouw met 4 kinderen met een rugzakje. Zij krijgt voor haar oudste luiers vergoed omdat die op oudere leeftijd nog steeds niet zindelijk zou zijn. Maar dat is ie al 2 jaar.. en zo spaart ze luiergeld op voor andere dingen. Haar ex woont nog bij haar, maar staat niet ingeschreven op het adres. En zo hebben ze mooi 'lage' lasten en kwijtschelding. En ze wil wel bij mij worden geholpen, maar ze heeft 'recht' op de kinderbijslag, die mag ik niet 'in beslag nemen' en ook het kindgebonden budget is voor haar, want dat is voor de kinderen. En alleen als ik daarin meega, wil ze overwegen of ik haar mag helpen met haar schulden en haar budget. Je begrijpt dat ik daarin niet mee ga zomaar. Want als ik de begroting niet rond krijg, dan gebruik ik daarvoor de toeslagen en de kinderbijslag. En er komt geen schuldregeling als zij de situatie niet wijzigt zoals die werkelijk is. En dat maakte deze mevrouw heel erg boos en ik was 'net als al die anderen die haar en haar kindertjes niets gunden!'. Ze wilde niet meer worden geholpen door mij...Hier ben je natuurlijk wel heel snel klaar mee toch?
inderdaad RM, deze vrouw zal niet veranderen en dat is dweilen met de kraan open. Deze kom ik niet heel vaak tegen, die zo al in een intake gesprek hun eigen voorwaarden op tafel leggen en overduidelijk nog geen zin hebben om te worden geholpen.
Hoi allemaal ,

Nog steeds geen financieel consulent toegewezen gekregen, echter wil het feit nu dat Oxxio dreigt met afsluiting , en nee ik heb geen achterstand in de maandbetaling gas en licht, het gaat erom dat ik 1 maand niet de regeling na kon komen die betalingsregeling had ik getroffen nav de eindafrekening.

1 Maand niet kunnen betalen hebben ze het uit handen gegeven aan een incassobureau, die wil nu het hele bedrag anders binnen 7 dagen na dagtekening kan ik afgesloten worden.

Gelijk de gemeente gebeld deze had het eerst over een meldcode die ik kon halen de volgende dag bij de gemeente, ik er heen ( vorige week vrijdag) dag na ontvangst brief, nee mevrouw kijk het is nog geen officieele afsluitbrief met datum daarnaast heeft u nog geen financieel consulent, stuur de brief maar ( brief van aanmelding en inname map schuldhulpverlening) naar het incasso bureau toe, gedaan en gebeld dat dit onderweg is, ok zei medewerker incasso bureau maar wij zetten de procedure wel gewoon door.

Ik weer gemeente gebeld , dit keer kreeg ik een nulzesnr van een consulent die zeg maar voor de mensen praat die nog geen financieel consulent hebben toegewezen , dit nr moest ik ook aan het incassobureau geven met het verhaal dat zij met die nr contact op konden nemen voor status omtrent mijn aanvraag etc.

Je snapt dat dit mij helemaal niet lekker zit, wat kan ik nog doen? wat kan ik verwachten straks word ik gewoon afgesloten.

Overstappen durf ik niet omdat ik bang ben dat dit niet geaccepteerd word door de schuldhulp en ik er straks dus nog uit lig ook.. wat moet ik doen!?
http://schuldinfo.nl/?id=42

Afsluiten en heraansluiten tijdens wintermaanden

In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas is een afsluitverbod voor de winterperiode opgenomen. Het afsluitverbod geldt van 1 oktober tot 1 april, indien de debiteur binnen een door het energiebedrijf aangegeven redelijke termijn een bewijs overlegt, dat hij om schuldbemiddeling heeft verzocht of om toepassing van de wsnp heeft gevraagd. Het afsluitverbod geldt tot het moment dat op het verzoek negatief is beslist, of indien er een schuldsanering tot stand komt, gedurende de looptijd van deze regeling.

De debiteur wordt in de periode van 1 oktober tot 1 april weer aangesloten indien hij een bewijs overlegt:

dat hij heeft verzocht om schuldhulpverlening, totdat op het verzoek negatief is beslist of totdat de schuldhulpverlening eindigt;

dat de vordering betrokken wordt bij een lopend traject van schuldhulpverlening.

Voor de totstandkoming van een betalingsregeling geldt geen heraansluitverplichting. Het is dan aan partijen zelf om de voorwaarden van de betalingsregeling af te spreken.
@ronniemitchel, dankje wel voor deze info, ik kon er niet echt wat over vinden .

In principe wat ik heb gedaan moet afdoende zijn, de papieren van aanvraag kwijtschelding op gestuurd en dat nulzes nr.

Maar waarom zegt het incassobureau dat met de schuld belast is, 'stuur maar op , maar we zetten de procedure wel door.'
Om je bang te maken, deurwaarders en incasso bureaus gaan ervan uit dat je als leek niks weet en daarom maar betaald al is het maar iets ,omdat je gewoon niet weet wat je rechten zijn.

Als je verstandig bent ga je met de dreigbrief naar het juridisch loket en vraag je hun een brief voor jou te schrijven.

Ik zal je nog 1 link geven kan je nog verder spitten wat wel en niet mag.

http://www.schuldinfo.nl/ die je al hebt kan je verder uitgebreid zoeken wat wel en niet mag en op deze kan je nakijken of de actie's die deurwaarders bij jou uitvoeren mogen.

http://www.kbvg.nl/index.php?id=130
Wederom dank RM.

Ik zie al dat Oxxio zich niet aan de incassoprocedure heeft gehouden, ik krijg een herinnering en niet met de vraag kunt u de termijn overmaken maar een brief met daarin u heeft een achterstand, dit maakt dat het bedrag in 1 keer opeisbaar is betaal binnen 2 dagen en echt de dag erna! een brief van de incasso

Maar goed daar heb ik niks meer aan.

Ik heb zelf al een brief geschreven naar het incasso bureau waar de vordering van Oxxio ligt, met daarbij dus de kopie aanmelding en het telnr van de consulent, die eventueel voor mensen bemiddelt die dus in zo een situatie komen en nog geen eigen consulent hebben.
Kun je de regeling wel na blijven komen ook al is die nu later? Want je hebt met hen wel de afspraak gemaakt om de eindafrekening te betalen, alleen niet in een keer, maar in meerdere termijnen. Daar kun je niet zomaar mee stoppen.

Voor de volgende keer: op het moment dat je het niet kunt waarmaken, bel direct op dat je de termijn niet na kunt komen en vertel meteen welke oplossing je hebt (deel betalen, later betalen).

Voor nu: betaal je termijn regeling. Succes!
Ik heb er ervaring mee, helaas.

Maar officiele schuldhulp, via de rechtbank of te wel de WSNP (wettelijke schuldsanering natuurlijke personen) kan je vrijwel zeker vergeten, je schulden moeten nl ten goede trouw zijn van de afgelopen 5 jaar. dus afgelopen 5 jaar geen leningen hebben afgesloten, en al zeker geen schulden bij postorder bedrijven zoals de wehkamp.

het idee dat je vader de rekening wil betalen top, maar over het algemeen wordt familie niet met de schuldenlijst mee genomen,

Die optie kan je dus vergeten,

Wel kan je vader de wehkamp betalen, maar nee niet mee laten nemen in de schuldenlijst. want ook dan is dat een nieuwe schuld en dat mag niet. wordt als verwijtbaar gezien.

Tevens moet je echt zwart op wit bepaalde zaken hebben, voordag familie op de schuldenlijst kan.

De hoge huur hoeft per defenitie geen probleem te zijn, mits je salaris in verhouding staat, mocht dit niet zo zijn dan wordt verwacht dat je goedkoper gaat wonen. Maar dat is niet perseen een struikelblok voor de WSNP.

Ik ben er met een eigen huis in gekomen dat in de WSNP verkocht is, wij huren nu ook via leegstandswet vrij hoog, Geen probleem.

Je moet wel echt een goed verhaal hebben hoe je schulden zijn ontstaan,

Ik zou me aanmelden als ik jouw was bij de gemeente voor schuldhulp, want via hun moet je het zo wie zo spelen.
geen
quote:ronniemitchel schreef op 26 november 2013 @ 14:41:

Om je bang te maken, deurwaarders en incasso bureaus gaan ervan uit dat je als leek niks weet en daarom maar betaald al is het maar iets ,omdat je gewoon niet weet wat je rechten zijn.

Ja, dit is waar. En daar kan ik me oprecht boos over maken. Veel meer dan over mensen die schulden hebben bij een postorderbedrijf omdat ze 'boven hun stand' hebben geleefd en die met hulp na drie jaar een schone lei krijgen.

Sorry, dit moest ik even kwijt.
quote:spuit-elf schreef op 26 november 2013 @ 17:32:

[...]

Ja, dit is waar. En daar kan ik me oprecht boos over maken. Veel meer dan over mensen die schulden hebben bij een postorderbedrijf omdat ze 'boven hun stand' hebben geleefd en die met hulp na drie jaar een schone lei krijgen.

Sorry, dit moest ik even kwijt.Ja joh
quote:Doreia schreef op 26 november 2013 @ 17:17:

Kun je de regeling wel na blijven komen ook al is die nu later? Want je hebt met hen wel de afspraak gemaakt om de eindafrekening te betalen, alleen niet in een keer, maar in meerdere termijnen. Daar kun je niet zomaar mee stoppen.

Voor de volgende keer: op het moment dat je het niet kunt waarmaken, bel direct op dat je de termijn niet na kunt komen en vertel meteen welke oplossing je hebt (deel betalen, later betalen).

Voor nu: betaal je termijn regeling. Succes!

De termijn regeling is direct komen te vervallen nadat ik het 1 keer niet heb kunnen betalen.

Nu mij huur en zorgtoeslag gestopt zijn kan ik niets meer betalen, enkel en alleen de huur, het maandbedrag Oxxio en de tv, eten blijft haast niets voor over.

Ik heb verschillende schuldeisers bovenstaand verhaal uitgelegd, ik kan geen deel betalen, ik kan ook niet later betalen ik heb het simpelweg niet meer, ( inkomen drastisch veranderd na wegvallen inkomen ex, en nu dus de stop op de huur en zorg toeslag omdat ik er jaarlijks net 1000 euro boven zit)

De reactie van alle schuldeisers tot nu toe is, dan gaan we over tot beslag.

Nou afwachten dan maar denk dat er weinig overblijft.

Rekensom

Inkomen +- 1142

daar gaat af ( 4 wekelijks) de bestuursrechtelijke premie, deze word ingehouden op mijn loon, dit is een bedrag van 147,80

Dan de huur van 668,70, Oxxio 100 en tv 49, wat overblijft 176 moet ik nog van eten.

Knap dat ze dan beslag willen leggen.
quote:Doreia schreef op 26 november 2013 @ 17:17:

Voor nu: betaal je termijn regeling. Succes!Dat begrijp ik, maar als je geen meer hebt door wegvallen inkomen en stopzetten huur en zorg ....dan heb je weinig keus
quote:ronniemitchel schreef op 26 november 2013 @ 17:59:

[...]

Ja joh

Dus jij vind dat niet erg?? Mensen die toch al in de problemen zitten worden op deze manier nog verder de ellende ingeholpen. Door bedrijven die daar geld aan willen verdienen.

Ik hoor in dit topic wel mensen klagen over 'boven je stand leven' en bewust schulden maken, maar bedrijven die bewust misbruik maken van onwetendheid van mensen vind ik minstens zo kwalijk.
quote:spuit-elf schreef op 26 november 2013 @ 19:00:

[...]

Dus jij vind dat niet erg?? Mensen die toch al in de problemen zitten worden op deze manier nog verder de ellende ingeholpen. Door bedrijven die daar geld aan willen verdienen.

Ik hoor in dit topic wel mensen klagen over 'boven je stand leven' en bewust schulden maken, maar bedrijven die bewust misbruik maken van onwetendheid van mensen vind ik minstens zo kwalijk.

Weet je dit is vaak veel complexer dan dat het lijkt,waar jij net op reageerde ging over deurwaarders en incassobureaus,dus het kwam op mij over alsof het eigenlijk weer eens eigen schuld dikke bult verhaal was.

De ene groep komt idd doordat ze op een bepaalde manier gewoon zwak in hun schoenen staan in de schulden de andere groep door omstandigheden,daarom moeten beide groepen eigenlijk ook op verschillende manieren geholpen worden.

De zwakke groep heeft gewoon extra begeleiding nodig hetzij dmv van budget training en controle de andere kunnen het wel maar door verandering bijv verlies van inkomen is alles zodanig veranderd dat ze in de problemen zijn gekomen.
Ik denk dat ze je verkeerd begreep spuit-elf
quote:ronniemitchel schreef op 26 november 2013 @ 19:09:

[...]

Weet je dit is vaak veel complexer dan dat het lijkt,waar jij net op reageerde ging over deurwaarders en incassobureaus,dus het kwam op mij over alsof het eigenlijk weer eens eigen schuld dikke bult verhaal was.

De ene groep komt idd doordat ze op een bepaalde manier gewoon zwak in hun schoenen staan in de schulden de andere groep door omstandigheden,daarom moeten beide groepen eigenlijk ook op verschillende manieren geholpen worden.

De zwakke groep heeft gewoon extra begeleiding nodig hetzij dmv van budget training en controle de andere kunnen het wel maar door verandering bijv verlies van inkomen is alles zodanig veranderd dat ze in de problemen zijn gekomen.

Ik zeg helemaal niet dat het een eigen schuld dikke bult verhaal is. Ik heb vanuit mijn (vorige) werk regelmatig te maken gehad met incassobureau's (en met credietverstrekkers) en daarbij zag ik regelmatig dat er juist van mensen met schulden werd geprobeerd om nog wat extra te plukken. Dan kun je wel zeggen dat iemand dan maar geen schulden moet maken, maar dat rechtvaardigt het niet om van onwetendheid (of wanhoop over een toch al zorgelijke situatie) misbruik te maken, om er zelf aan te verdienen.

Dit neemt niet weg dat mensen eigen verantwoordelijkheid hebben, maar waarom wordt er in dit soort topics altijd wel direct afgegeven op mensen met schulden en niet op de bedrijven die aan dit soort problemen hard bijdragen, door bijvoorbeeld incassokosten in rekening te brengen die niet in verhouding staan tot het oorspronkelijke bedrag of mensen leningen aansmeren waarmee ze uiteindelijk belachelijk hoge aflossingen moeten betalen?
quote:snowwhite2013 schreef op 26 november 2013 @ 19:20:

Ik denk dat ze je verkeerd begreep spuit-elfklopt het kwam verkeerd over ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven