Geld & Recht alle pijlers

sinterklaas budget

14-11-2010 15:48 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hebben gisteren alle sinterklaas cadeaus besteld/gekocht.

In totaal hebben we 150 euro uitgegeven voor 2 kinderen van 5 en 2.

Ze krijgen:

Oudste de carrera F1 racebaan van 45 euro.

Jongste de duplo boedrderij van 50 euro(speelt oudste ook mee)

strijkkralen,bumba boekje&bal, puzzel, kleine doosjes duplo

Ik vond dit jaar echt reuze meevallen, om me heen hoor ik dat kinderen voor 200 euro per kind krijgen.

Ze krijgen wel ook nog een cadeautje van opa&oma's, tantes&ooms en op het werk van papa.(alles ongeveer 10 euro cadeautjes).

Verder mogen ze om de dag de schoen zetten, hierin krijgen ze alleen maar snoepgoed,en in het weekend een autootje of stickers erbij.

Wat is jullie budget? en wat koop je hiervoor?
quote:Star schreef op 14 november 2010 @ 17:05:

[...]

Maar daar ga je volgens mij de mist in qua gedachtegang. Dat, ik spreek nu even voor mezelf, ik veel/dure/grote/vul maar in kado's geef, wil nog niet zeggen dat ze alles krijgen wat ze willen.

Dat zeg ik ook niet.. Ik ken een gezin uit mijn omgeving.. altijd lijstje met dure kado's en die krijgen werkelijk het hele lijstje.. Totdat papa opeens werkeloos werd.. toen werd het sint.. en het lijstje werd weer ingevuld en toen kregen ze dus niet het gehele lijstje.. nou de ontevredenheid spatte er vanaf. Die kinderen snapten echt niet dat er dit jaar geen PS3 in zat en dat ze dus iets heel anders kregen.. Ze kregen nl altijd alles wat ze wilden hebben snap je..

Ik zeg niet dat jij dit ook zo doet en zo kort door de bocht bedoelde ik het ook niet.. Op "papier" komt het altijd net anders over dan dat ik het je in persoon zou vertellen snap je..
Ook aanrader is de koopavond bij ToysXL begin november. Voor dit jaar te laat, maar wel iets om te onthouden voor volgend jaar:

3 stuks willekeurig speelgoed halen, 2 betalen.

Wel een chaos, maar ja je moet er wat voor over hebben.

Ik heb me wel ontzettend verbaasd over de ENORME gevulde winkelwagens bij mensen vól met (duur) speelgoed. Echt de grote playmobil- lego- en duplodozen waren niet aan te slepen. Maar ja, als je meerdere kinderen hebt, of ook alvast voor de verjaardagen, dan kun je een leuke korting krijgen.
Mijn kinderen krijgen ongeveer 4 cadeautjes per kind. En dan wel waar ze iets aan hebben. Meestal een 'groot' cadeau en dan nog wat kleinere dingen. Maar ik heb een hekel aan dat gegraai. Dat als ze amper iets hebben uitgepakt al zich op het volgende storten. Hun schoentje mogen ze ook ongeveer 4 keer zetten. Een budget heb ik niet echt. Maar meer dan 200 euro zal het niet zijn.
quote:Supersoulfighter schreef op 14 november 2010 @ 17:13:

[...]

Waarom zijn ze zielig als ze de rest van het jaar niks krijgen?

Ik vind het ook niet per se zielig, maar hou me er zelf niet aan, al is het maar omdat dochter in januari jarig is en ik niet dan al wil bedenken of ze aankomende zomer een nieuw schepje en emmertje nodig heeft.
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 17:10:

[...]

Nou dan zal ik het verkeerd lezen en begrijpen als ze schrijft dat het bij haar juist om groot en veel gaat.. En hier is ook een PS2 in huis (bij elkaar gespaard met spaarkaarten van een bepaalde supermarkt) en 3 ds-en.. en die hebben wij niet voor ze gekocht.. Allemaal zelf bij elkaar gespaard. HEt enige wat wij daaraan bijgedragen is een kaart waarop je van die spellen kunt zetten.. en die waren 25 euro..

Maar iedereen moet doen waar hij of zij zich lekker bij voelt

Tja, met een tweepersoonshuishouden kan ik nooit genoeg boodschappen doen om dergelijke dingen bij elkaar te sparen. Dan geef ik er uiteindelijk meer aan uit dan als het gekocht wordt. Overigens heb ik die ook niet helemaal zelf gekocht, maar aan de opa's gevraagd of ze in plaats van de gangbare stapel cadeautjes van 5 euro hier en 7 euro daar en 10 euro zus en 3 euro zo, dit jaar niets wilden kopen maar de DS wilden sponsoren.

Maar daar ga je al, in jouw huishouden is alleen aan computerspelletjes 4 keer zoveel aanwezig dan in het mijne, maar dan zou mijn kind de waarde van geld niet kennen omdat hij die voor Sinterklaas krijgt? Die van mij hoort gewoon dat ie geen Playstation krijgt omdat ie al een DS heeft en geld niet aan bomen groeit.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 17:11:

[...]

Mijn zoon hoort het hele jaar dat dingen duur zijn. En dat ie ze dus niet krijgt. Dus dat je met Sinterklaas wel een duur cadeau krijgt wil niet zeggen dat je dan niet snapt dat het duur is. Mijn zoon snapt dat zelfs zo goed dat toen ik hem vroeg wat hij voor Sinterklaas wou hij "een nieuw bed" zei. Toen zei ik: nee joh, gekkie, dat krijg je toch dan en dan van mamma.

"Ja, maar mam, Sinterklaas heeft veel meer geld dan jij, da's toch slim als ik het dan aan Sinterklaas vraag? Dan hebben wij meer geld over."

De schat.MAar dat horen niet alle kinderen.. niet iedere ouder voedt zijn of haar kind financieel op.. Wat jij nu als voorbeeld schrijft is toch financiele opvoeding ?
quote:poldervrouw schreef op 14 november 2010 @ 17:14:

[...]

Dat zeg ik ook niet.. Ik ken een gezin uit mijn omgeving.. altijd lijstje met dure kado's en die krijgen werkelijk het hele lijstje.. Totdat papa opeens werkeloos werd.. toen werd het sint.. en het lijstje werd weer ingevuld en toen kregen ze dus niet het gehele lijstje.. nou de ontevredenheid spatte er vanaf. Die kinderen snapten echt niet dat er dit jaar geen PS3 in zat en dat ze dus iets heel anders kregen.. Ze kregen nl altijd alles wat ze wilden hebben snap je..

Ik zeg niet dat jij dit ook zo doet en zo kort door de bocht bedoelde ik het ook niet.. Op "papier" komt het altijd net anders over dan dat ik het je in persoon zou vertellen snap je..Ja ik snap je, volgens mij praten we een beetje langs elkaar heen. Voelde me overigens niet aangesproken
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 14 november 2010 @ 17:15:

Mijn kinderen krijgen ongeveer 4 cadeautjes per kind. En dan wel waar ze iets aan hebben. Meestal een 'groot' cadeau en dan nog wat kleinere dingen. Maar ik heb een hekel aan dat gegraai. Dat als ze amper iets hebben uitgepakt al zich op het volgende storten. Hun schoentje mogen ze ook ongeveer 4 keer zetten. Een budget heb ik niet echt. Maar meer dan 200 euro zal het niet zijn.Daarom hebben wij een dobbelsteen. Als je zes gooit mag je een cadeautje pakken, maar niet voor jezelf!
Bij ons thuis was er nooooit gegraai. Gewoon allemaal om de beurt een cadeautje.

Als het gegraai wordt heb je toch ook geen gezellige pakjesavond meer? Dan ben je toch in tien minuten klaar?

De spanning van het cadeautjes uitpakken is nu net de grap. En volgens mij heb je dat als ouder helemaal zelf in de hand.
668, the neighbour of the Beast
Ik heb 3 kinderen. Ze zijn ook nog jarig rond sinterklaas (1 in november, 2 in december).

Bij mij krijgen ze van Sint 1 hoofdkado rond de 40 euro

(racebaan, Lego, een horloge) en daarnaast nog boekjes spelletjes, puzzels; wat meer nuttige dingen dus. Ik zit denk ik rond de 80 euro per kind. Met de verjaardagen is het wisselend, de ene keer een DS, de andere keer een tennisracket, een zitzak, Lego, wat ze nodig hebben of vragen. Mijn twee oudsten hebben zelf gespaard voor de DS, de jongste heeft hem gekregen voor zijn verjaardag.

Ik geef in ieder geval een redelijk groot kado wat ze heel graag willen hebben.

Ze krijgen bij opa's en oma's ook nog wat van rond de 30 euro.

Verder krijgen ze hier door het jaar ook niets, alleen vakantiegeld en zakgeld en daar sparen ze van.
Mijn kinderen zijn 2 en 4. Ze hebben allebei een grote doos voor 29,95 met hello kitty duplo. Daarnaast krijgt mijn oudste:

- spel van pluk van de petteflet

- nieuwe schooltas

- hamertje tik

- boek

(samen kost alles Euro 65)

Naast Hello Kitty krijgt mijn jongste:

- spel koetje boe

- puzzel voor in bad

- boek

- kinderstoel voor de pop

(samen kost alles Euro (Euro 70)

Schoen zetten ze 1x per week op zaterdag. En daar zit iets in van een euro. Verder krijgen ze nog wat van de opa's en oma's (meestal iets van Euro 5) en nog wat ons werk. Ook rond de euro 10 en daarnaast dus ook school en opvang.

Heel erg verwend dus.
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 17:13:

Dat denk ik ook hoor Sunemom, dat plannen het toverwoord is.

Ik ben nu al een paar keer de stad in geweest, en heb voor 30 euro ofzo een volle zak met cadeaus staan al. En allemaal wel leuk spul, geen echte rotzooi.

Kwestie van op tijd de stad in gaan en de tijd hebben om te neuzen en kiezen.Ik ben ook zo. Ik bedenk vaak al in de zomer wat ik voor Sinterklaas ga geven, of in ieder geval in welke richting het gaat. De DS van vorig jaar zat ie al maanden om te zeuren, en daarvan had ik al in de zomervakantie bedacht dat dat een geweldig Sinterklaas cadeau zou zijn. En ik probeer verjaardagscadeaus eigenlijk ook zo te plannen, dat ik bijvoorbeeld voor zijn verjaardag dan uitbreidingen op het grote Sint cadeau vraag. Dus spelletjes voor de DS, of eerdere jaren uitbreidingen van de Little People waar hij dan met Sinterklaas een groot iets van had gekregen.
Am Yisrael Chai!
Dat deden wij altijd. 1 van de ouders pakte het eerste kadootje en degene die het kadootje had gekregen moest vervolgens een kadootje pakken voor een ander. En tussendoor wat lekkers en een warme chocomelk met slagroom.
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 17:21:

Bij ons thuis was er nooooit gegraai. Gewoon allemaal om de beurt een cadeautje.

Als het gegraai wordt heb je toch ook geen gezellige pakjesavond meer? Dan ben je toch in tien minuten klaar?

De spanning van het cadeautjes uitpakken is nu net de grap. En volgens mij heb je dat als ouder helemaal zelf in de hand.Bij ons ook geen gegraai hoor. De doos wordt eerst geopend en in elkaar gezet en dan pas gaan we door naar het volgende cadeau. We zijn dus wel even bezig.
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 17:16:

[...]

Tja, met een tweepersoonshuishouden kan ik nooit genoeg boodschappen doen om dergelijke dingen bij elkaar te sparen. Dan geef ik er uiteindelijk meer aan uit dan als het gekocht wordt. Overigens heb ik die ook niet helemaal zelf gekocht, maar aan de opa's gevraagd of ze in plaats van de gangbare stapel cadeautjes van 5 euro hier en 7 euro daar en 10 euro zus en 3 euro zo, dit jaar niets wilden kopen maar de DS wilden sponsoren.

Maar daar ga je al, in jouw huishouden is alleen aan computerspelletjes 4 keer zoveel aanwezig dan in het mijne, maar dan zou mijn kind de waarde van geld niet kennen omdat hij die voor Sinterklaas krijgt? Die van mij hoort gewoon dat ie geen Playstation krijgt omdat ie al een DS heeft en geld niet aan bomen groeit.

wij zijn idd met zijn 5-en.. Weet je hoelang het heeft geduurd voordat ik die PS2 bij elkaar had ? 2 jaar.. Ik koop daar nl. niet al mijn boodschappen en die zegels krijg je gratis. Het was iets van 45 spaarkaarten dus oma spaarde mee.. Bij de PS2 hebben wel nu 5 spelletjes, die platinum en dat zijn vaak voordelige spellen en de rest komt van marktplaats.

En die spelletjes van de DS? Neuh.. we hebben een R4 kaart waar die dingen op staan. WIj hebben alleen een echt spel bij de DS gekregen toen we hem kochten alle andere spelletjes die staan op die kaart (iets van 150 ofzo geen idee).. Die DS wilden ze zelf graag omdat de halve klas zo;n ding had.. nou prima.. maar niet van mijn geld..

En hier weten ze idd heel goed dat geld niet aan de bomen groeit dat er daarom pas een PS2 kwam toen de kaarten vol waren en dat de DS toch echt zelf gespaard moest worden.. En ook weten dat spelletjes voor de DS en PS2 duur zijn en dat marktplaats daar ook goed voor is (of ruilen met vriendjes)..
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 17:21:

De spanning van het cadeautjes uitpakken is nu net de grap. En volgens mij heb je dat als ouder helemaal zelf in de hand.OF een speurtocht door het huis waar dan alle dingen verstopt liggen.. wat een lol !
Maar een kind van 8 kan toch nog niet sparen van zijn eigen geld? Dus of je het dan geeft of dat hij moet sparen van zijn eveneens gegeven zakgeld, uiteindelijk betaal je het als ouders gewoon zelf. Het verschil is natuurlijk dat een kind leert te sparen en dat is wel erg belangrijk, vind ik. Er zijn tegenwoordig zo veel mensen die helemaal niet sparen en snel in de problemen komen.
quote:fashionvictim schreef op 14 november 2010 @ 16:48:

[...]

Tja, dat zeggen veel ouders, toch valt mij irl echt op dat mijn zoon heel weinig van dat soort duur speelgoed heeft in vergelijking met de vriendjes om hem heen. Hij komt zelf ook regelmatig thuis met "mam, weet je wat Pietje allemaal heeft????" omdat hij van mij hoort dat dat duur is en dat hij daar maar voor moet sparen.Ws heeft die Pietje nog een broer/zus: lego-erfenisje. Of is Pietje gezegend met veel gulle grootouders/tantes/kennissen van moeder, enz. Mijn schoonzus zal ook zeggen per jaar niet meer dan 75 euro uit te geven (verjaardag en Sint), maar neefje heeft wel bijna alles van Duplo. Mijn zoontje heeft alles van Fisher Price babyspeelgoed: erfenis van neefje.
Ik vind dat juist leuk, dat gespeur voor cadeautjes eeeeuwen van tevoren.

En dan heb ik dus niet eens kinderen.

Maar zo ben ik nu pas naar de stad geweest en heb ik lekker op mijn gemak alles afgestruind. En dan vind ik bij de witte boekhandel die opheffingsuitverkoop heeft een boek dat van 20 naar 5 euro afgeprijsd is. En bij de Blokker een paar leuke kerstfrutsels van een euro per stuk.

En zo had ik dus al vier leuke cadeautjes voor een tientje. Dat is leuk winkelen.

Als ik de week voor 5 december ga winkelen is het stress stress stress omdat je alles nog moet hebben en ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt.
Lang leve internet shoppen!
quote:ossiepossie schreef op 14 november 2010 @ 17:29:

Maar een kind van 8 kan toch nog niet sparen van zijn eigen geld? Dus of je het dan geeft of dat hij moet sparen van zijn eveneens gegeven zakgeld, uiteindelijk betaal je het als ouders gewoon zelf. Het verschil is natuurlijk dat een kind leert te sparen en dat is wel erg belangrijk, vind ik. Er zijn tegenwoordig zo veel mensen die helemaal niet sparen en snel in de problemen komen.zakgeld, rapportgeld, verjaardagsgeld etc.
quote:Marels schreef op 14 november 2010 @ 17:31:

Als ik de week voor 5 december ga winkelen is het stress stress stress omdat je alles nog moet hebben en ben je uiteindelijk veel meer geld kwijt.Daarom doe ik bijna alles online; ik heb er een schurfthekel aan rond de dag (zelfde geldt voor Kerst) de winkels in te gaan.
Ik heb geen precies budget in gedachten maar het zal vast wel rond de 100 euro per kind zijn minimaal. Wij vieren zowel sinterklaas als kerst; We wonen in Engeland dus kerst vieren we uitgebreider dan Sinterklaas ivm inderdaad de school en andere kinderen. Sinterklaas vieren we wat kleiner. Ik koop cadeautjes in en dan bedenk ik een paar dagen voor Sinterklaas wat ik met Sint ga geven en wat met Kerst. Met Sinterklaas komt mijn moeder meestal en dan krijgen ze ook cadeautjes van haar dus van ons hoeft er niet heel veel meer bij. Toch heb ik vorig jaar expres een groot cadeau (school van playmobil) met sinterklaas gedaan omdat het dan meer zou opvallen dan in het cadeautjes geweld wat Kerst soms is.

Die school hebben ze gezamenlijk gekregen en daar is ook zo veel meer gespeeld het afgelopen jaar dat het ook zeker het geld waard was.

Mijn oudste krijgt dit jaar oa Hogwarths kasteel van Lego, de tweede krijgt een vakantiehuis van playmobil en de jongste krijgt de brandweer van duplo. Ik zit dus al op meer dan 50 euro per kind. Dit krijgen ze dan wel voor de kerst overigens.

Verder heb ik nog een helicopter van lego liggen, cluedo en een spel voor de wii.

Traditioneel krijgen ze ook alle drie zowel met kerst als met sinterklaas een boek. Verder krijgen ze ook altijd wat nuttigs zoals een pyjama, dekbedovertrek, sloffen, warme trui....

Sinterklaas is natuurlijk ook nog een aantal keren schoen zetten en dan krijgen ze oa chocolade letter, kinder surprise ei, adventskalender, klein doosje lego/playmobil, boek, tijdschrift....
op tijd beginnen is dan ook van belang.. ik begin na de zomervakantie met zoeken.. en incidenteel heel kort van te voren..
Internetshoppen vind ik véél minder leuk.

En ook niet handig. Je zult altijd zien dat als ik iets voor vriend bestel dat het net die ene dag in de week binnen komt dat hij eerder thuis is dan ik

Ik ga gewoon lekker ruim van tevoren en dan neem ik uitgebreid de tijd voor alles.

Ben nu nog op zoek naar een mooie pepermolen voor niet al teveel geld, maar ik denk dat dat toch een duurdere gaat worden dan ik gepland had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven