Skimmen
zondag 23 september 2012 om 18:16
Het lijkt erop dat het nu ook bij mij is gebeurd. Je hoort het zo vaak van anderen, en toch lijkt het ver weg, mij overkomt dat heus niet. Dus wel. Twee vreemde bedragen van mijn rekening afgeschreven, met plaatsnamen die ik niet ken. Het blijken 2 niet-euro landen te zijn. Verder kon me nog niet veel gemeld worden, morgen word ik gebeld door de fraude afdeling. Die gaan een onderzoek instellen.
Heeft iemand ervaring hoe het nu verder gaat? Wat doet zo'n afdeling, wat is de procedure.
Ondertussen zit ik te piekeren waar ik heb gepind. Ik heb zo mijn vaste automaten waar ik pin. Ik heb afgelopen week voor het eerst mijn ov chip een keer bij een metro station opgeladen. Zou dat het zijn? Gaan ze je dat ook vertellen, kunnen ze zien waar het is gebeurd?
Heeft iemand ervaring hoe het nu verder gaat? Wat doet zo'n afdeling, wat is de procedure.
Ondertussen zit ik te piekeren waar ik heb gepind. Ik heb zo mijn vaste automaten waar ik pin. Ik heb afgelopen week voor het eerst mijn ov chip een keer bij een metro station opgeladen. Zou dat het zijn? Gaan ze je dat ook vertellen, kunnen ze zien waar het is gebeurd?
maandag 24 september 2012 om 20:48
maandag 24 september 2012 om 21:39
Ik werk op het landelijk skimmingpoint politie nederland . Je kunt in winkels niet meer geskimd worden sinds 1 jan 2012 omdat je daar betaald met je emv chip en niet met je magneetstrip. Maar......als je je pinpas ergens gebruikt hebt waar je pinpas nog in zijn geheel in de automaat is gegaan dan kunnen skimmers nog wel hun slag slaan. Als skimmers die automaat hebben uitgezocht dan kunnen ze in de pasinvoer iets hebben aangebracht waar jouw magneetstrip over heen gaat en dus gekopieerd worden, ondanks dat je met je emv chip betaald. Dat gebeurd meestal bij onbemande benzinestations en parkeerautomaten in met name amsterdam. Helaas ook bij geldautomaten van een bepaalde bank. De rabobank heeft als eerste bank de magneetstrip standaard uit gezet. Dat betekent dat de magneetstrip wel geskimd kan worden maar dat de skimmers er geen geld mee op kunnen nemen. In de meeste euro landen is een geskimd pas zo ie zo waardeloos doordat je alleen geld op kunt nemen met de emv chip. Dat is sinds een paar maanden. Daarvoor werd ook in nederland wel geld opgenomen met geskimde passen. Alleen rabo klanten die ooit in landen zijn geweest waar niet met de emv chip wordt gewerkt en daar hun rabo pas hebben gebruikt moeten zelf hun magneetstrip uit zetten. Als je op vakantie naar zo'n land gaat kun je hem zelf weer aan laten zetten. Als je toch in nederland geskimd bent hoef je dat alleen bij je bank te melden. Via de bank zal door Equens aangifte worden gedaan en zul je schadeloos worden gesteld. Overigens kan er soms uren maar ook maanden zitten tussen het moment dat je geskimd wordt en het moment dat ze geld van je rekening opnemen. Een veel voorkomend misverstand is dat mensen denken geskimd te zijn daar waar ze het laatst gebruik hebben gemaakt van hun pinpas voor de frauduleuze opname.
woensdag 26 september 2012 om 13:16
wij zijn een paar weken terug geskimmed.. ik wist het zelf niet maar kreeg bericht dat ik nieuwe pas kon afhalen.. En ik kon niet meer internetbankieren.. Bleek ook in een niet euro land te zijn gebeurd.. Rekening was wel leeggehaald (rekening gebruiken we niet dagelijks)..
Inmiddels weten we nu dat het geld weer terugkomt omdat het niet onze schuld was .. Even naar de bank geweest en is alles geregeld..
Inmiddels weten we nu dat het geld weer terugkomt omdat het niet onze schuld was .. Even naar de bank geweest en is alles geregeld..
donderdag 1 september 2016 om 19:50
Ik ben al twee keer geskimd.
De eerste keer in 2004, de bank belde mij op of ik langs de balie wilde langs gaan, bleek twee uur daarvoor 2500€ van mijn bankrekening te zijn afgeschreven in Parijs. Het geld heb ik toen terug gehad.
De tweede keer hadden ze 1250 af gehaald, toen werd mijn pas in een supermarkt geskimd, was op het nieuws.
De eerste keer in 2004, de bank belde mij op of ik langs de balie wilde langs gaan, bleek twee uur daarvoor 2500€ van mijn bankrekening te zijn afgeschreven in Parijs. Het geld heb ik toen terug gehad.
De tweede keer hadden ze 1250 af gehaald, toen werd mijn pas in een supermarkt geskimd, was op het nieuws.
donderdag 1 september 2016 om 20:55
quote:milouda schreef op 01 september 2016 @ 19:52:
Ook is een keer mijn pas uit voorzorg geblokkeerd, omdat er een poging tot skimmen was gedaan.De pas van mijn vrouw is zelfs een keer preventief geblokkeerd omdat ze had gepind bij een automaat waar skimapparatuur werd aangetroffen. Niks gebeurd, niks geprobeerd, maar ze blokkeren dan gewoon alle passen die in een bepaalde periode bij die automaat zijn gebruikt.........
Ook is een keer mijn pas uit voorzorg geblokkeerd, omdat er een poging tot skimmen was gedaan.De pas van mijn vrouw is zelfs een keer preventief geblokkeerd omdat ze had gepind bij een automaat waar skimapparatuur werd aangetroffen. Niks gebeurd, niks geprobeerd, maar ze blokkeren dan gewoon alle passen die in een bepaalde periode bij die automaat zijn gebruikt.........
Oh dear, how sad, never mind.
donderdag 1 september 2016 om 21:18
quote:Bitje93 schreef op 01 september 2016 @ 21:10:
Bij de meeste banken bestaat de mogelijkheid om je pas(sen) voor pinnen buiten Nederland of Europa te blokkeren of te maximaliseren.
Mijn pas werkt in ieder geval niet buiten Europa.Ik meen me te herinneren dat ik een keer een brief van de bank (ABN-AMRO) heb gehad dat mijn pas standaard niet meer buiten Europa te gebruiken is en dat ik het zelf moet activeren als ik dat wel wil kunnen..........
Bij de meeste banken bestaat de mogelijkheid om je pas(sen) voor pinnen buiten Nederland of Europa te blokkeren of te maximaliseren.
Mijn pas werkt in ieder geval niet buiten Europa.Ik meen me te herinneren dat ik een keer een brief van de bank (ABN-AMRO) heb gehad dat mijn pas standaard niet meer buiten Europa te gebruiken is en dat ik het zelf moet activeren als ik dat wel wil kunnen..........
Oh dear, how sad, never mind.
vrijdag 2 september 2016 om 11:01
quote:Hayek schreef op 01 september 2016 @ 21:18:
[...]
Ik meen me te herinneren dat ik een keer een brief van de bank (ABN-AMRO) heb gehad dat mijn pas standaard niet meer buiten Europa te gebruiken is en dat ik het zelf moet activeren als ik dat wel wil kunnen..........
Zo werkt het bij de SNS Bank ook. Ik kan het dan ook activeren voor de periode dat ik buiten Europa ben.
Ik ben ook een keer geskimd. Het bleek achteraf gebeurd te zijn bij een onbemand tankstation. Bijna € 500 hadden ze vanuit Tokio van mijn rekening gepind.
Ik heb toen direct de bank gebeld. Die hadden mijn rekening al geblokkeerd. Daarnaast stelde de bankmedewerker mij meteen gerust toen hij zei dat ik het geld teruggestort kreeg. Volgens hem is de bank verantwoordelijk voor de veiligheid van het pinsysteem. en moeten ze het daarom terugstorten.
[...]
Ik meen me te herinneren dat ik een keer een brief van de bank (ABN-AMRO) heb gehad dat mijn pas standaard niet meer buiten Europa te gebruiken is en dat ik het zelf moet activeren als ik dat wel wil kunnen..........
Zo werkt het bij de SNS Bank ook. Ik kan het dan ook activeren voor de periode dat ik buiten Europa ben.
Ik ben ook een keer geskimd. Het bleek achteraf gebeurd te zijn bij een onbemand tankstation. Bijna € 500 hadden ze vanuit Tokio van mijn rekening gepind.
Ik heb toen direct de bank gebeld. Die hadden mijn rekening al geblokkeerd. Daarnaast stelde de bankmedewerker mij meteen gerust toen hij zei dat ik het geld teruggestort kreeg. Volgens hem is de bank verantwoordelijk voor de veiligheid van het pinsysteem. en moeten ze het daarom terugstorten.
You know what to do. Now all you have to do is find the discipline to do it.
zaterdag 3 september 2016 om 21:45
Ik ben vorig jaar geskimd. Er waren rare bedragen opgenomen in Oostblok land. Ik kwam erachter toen ik bij jumbo opeens niet kon pinnen. Ter Plekke op app gekeken en zag dat het niet klopte ik stond immers in jumbo terwijl die ochtend in land vaag geld was opgenomen
Direct gebeld naar zo'n noodnummer en alles is direct geblokkeerd en binnen een paar dagen had ik nieuwe pas en geld terug (dat duurde langer dan de pas ivm onderzoek ). Het was in mijn geval logisch dat ik het niet zelf was.
Direct gebeld naar zo'n noodnummer en alles is direct geblokkeerd en binnen een paar dagen had ik nieuwe pas en geld terug (dat duurde langer dan de pas ivm onderzoek ). Het was in mijn geval logisch dat ik het niet zelf was.