Geld & Recht alle pijlers

Snowball-effect (schuldenvrij)

15-12-2018 12:58 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Via youtube ben ik diverse filmpjes tegen gekomen die spreken over het snowball-effect om je schulden af te lossen.

Voor wie niet weet wat het is of hoe het werkt, google eventjes.

ik vind het een mooi idee, en vraag me of iemand het hier doet, op deze manier, en of het ook daadwerkelijk werkt.
Nitflex schreef:
15-12-2018 15:18
Sorry, ik bedoelde dat het bedrag van je openstaande lening wordt afgetrokken van je maximale leenbedrag. Ook al heb je een goed betaalgedrag.

Ja, dat lijkt mij nogal logisch anders ga je over je capaciteit heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even gelezen wat het inhoudt en het klinkt wel OK. Je lost maximaal
af en je krijgt een steeds beter overzicht op je schulden omdat het aantal schuldeisers vermindert.

Echter... ik zou dit alleen doen als je over alle schulden dezelfde kosten en rente betaalt. Stel dat je de grootste schuld hebt op een creditcard met 15% rente, terwijl de rest 10% rente rekent, dan kun je beter bij de grootste schuld beginnen. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor schuldeisers die de boel uit handen gaan geven, waardoor er mogelijk gerechtelijke incassokosten bij gaan komen.
Nummer*Zoveel schreef:
15-12-2018 16:08
Ik heb net even gelezen wat het inhoudt en het klinkt wel OK. Je lost maximaal
af en je krijgt een steeds beter overzicht op je schulden omdat het aantal schuldeisers vermindert.

Echter... ik zou dit alleen doen als je over alle schulden dezelfde kosten en rente betaalt. Stel dat je de grootste schuld hebt op een creditcard met 15% rente, terwijl de rest 10% rente rekent, dan kun je beter bij de grootste schuld beginnen. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor schuldeisers die de boel uit handen gaan geven, waardoor er mogelijk gerechtelijke incassokosten bij gaan komen.
Nee, dit gaat precies in tegen de theorie. Wat jij zegt is financieel inderdaad de optimale situatie. Maar in hun gedrag werkt dat precies anders en mensen moeten eerst iets behapbaars aflossen om op gang te komen. Werk eerst 1 voor 1 de kleine schulden weg en ga dan met je grootste eventueel ook duurdere lening aan de slag.

Dit is juist bedoeld voor mensen die moeite hebben hun schulden op orde te krijgen. Vaak is die grote schuld op meer lange termijn, en dan merk je heel lang geen verschil. Werk je wat kleinere schulden weg, dan merk je sneller voortgang. Deze methode speelt echt in op menselijk gedrag. Ja, uiteindelijk ben je iets duurder uit, maar je bent minder geneigd nieuwe schulden aan te gaan.
Nummer*Zoveel schreef:
15-12-2018 16:08
Ik heb net even gelezen wat het inhoudt en het klinkt wel OK. Je lost maximaal
af en je krijgt een steeds beter overzicht op je schulden omdat het aantal schuldeisers vermindert.

Echter... ik zou dit alleen doen als je over alle schulden dezelfde kosten en rente betaalt. Stel dat je de grootste schuld hebt op een creditcard met 15% rente, terwijl de rest 10% rente rekent, dan kun je beter bij de grootste schuld beginnen. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor schuldeisers die de boel uit handen gaan geven, waardoor er mogelijk gerechtelijke incassokosten bij gaan komen.
En aantal schulden met 10% kunnen, samen meer rente zijn dan die ene met 15%.

En kleine schuld aflossen geeft direct meer ruimte om een grotere schuld sneller af te lossen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook een andere variant, de debt-avalanche , daar los je eerst de lening met de hoogste rente af... het kan dus in die zin op 2 manieren.
Punt is vooral dat deze methode meer op het menselijk gedrag is ingesteld, dan vanuit een financieel oogpunt. Men blijkt in de praktijk beter af te lossen als er eerst wat kleinere hobbels worden overwonnen. Mensen moeten de smaak te pakken krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
15-12-2018 13:01
K heb geen schulden. Nee, ook geen hypotheek.
Een hypotheek is geen schuld als het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-12-2018 17:33
Een hypotheek is geen schuld als het goed is.
Hoe noem je de zak geld dat je hebt geleend bij de bank om een huis mee te kunnen kopen en terug dient te betalen volgens gemaakte afspraken dan wel precies?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
21-12-2018 17:33
Een hypotheek is geen schuld als het goed is.

Als je geld leent en dat terug moet betalen is dat een schuld. Dat er de waarde van een huis tegenover staat maakt het niet minder een schuld.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
15-12-2018 14:00
.
Wat ik oa heb gedaan is mijn 13e maand inzetten om (mede) de zorgverzekering vooruit te betalen. Dat levert niet alleen 3% korting op maar ik spaar elke maand die premie op. Ik heb ook een stuk hypotheek afgelost en wat ik per maand minder aan rente betaal, dat spaar ik extra en los weer af. Misschien heb jij onbewust al wel het snowball-effect gehad met jouw hypotheek, dat die nu afbetaald is.
Waar krijg je 3% korting? FBTO geeft maar 2% korting bij jaarbetaling, tegenwoordig.

De collectiviteitskorting die FBTO gaf via de Vereniging Eigen Huis is nu ook verdwenen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven