Geld & Recht alle pijlers

Sociale huurwoningen - waarom reageren er 500+ mensen?

16-09-2018 21:20 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik sta al 12 jaar ingeschreven voor een woning in Noord Holland en ben nog steeds vaak niet eens in de top 10. Niemand en ik bedoel niemand (woningbouw, gemeente, allerlei stichting enz) kan mij uitleggen waarom dat is. Ik ben in mijn eentje, mijn inkomen ligt onder de max. grens, heb alle documenten toegevoegd in mijn inschrijving, maar nee, ik kom gewoon niet in aanmerking.

Maar wat ik helemaal niet begrijp is waarom er vaak 500-650 mensen op een woning reageren? Ok, dat je in de eerste 25 staat en je reageert, begrijp ik wel, maar als je op #100, #200....#400, #500, #600 staat en dan nog steeds reageren? Waarom is dat?

En bij de enige bezichtiging die ik had, waar 350 mensen hadden gereageerd, kwamen maar 6 mensen opdagen. (de eerste 15 waren uitgenodigd). Doen de andere 9 dan dit gewoon als hobby? Zijn die mensen dan niet echt op zoek naar een woning?

Ik begrijp er echt niets van, dus graag zou ik al jullie ervaringen op dit gebied willen horen.

Alvast dank!
Ik ken ook meerdere gevallen waarbij 40+ers weer tijdelijk terug gaan naar ouders na scheiding en druk op zoek zijn naar een woning maar er gewoon niet tussen komen. Of waarbij een jonge moeder met kind terug gaat naar ouders want relatie met de vader is uit. Komt er ook niet tussen en nee zwanger zijn levert geen urgentie op. En dan nog koppels die graag samen willen wonen maar toch apart wonen omdat men beide te klein woont voor 2 personen en men er ook niet tussen komt.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
16-09-2018 21:54
En waarom zouden ze niet mogen reageren?

Je weet nooit dat de 499 anderen er toch geen zin in blijken te hebben, ziek zijn of niet komen opdagen.


Het zegt uberhaupt genoeg voor de gemeente én de wachtlijsten dat er 500+ mensen willen verhuizen.
Natuurlijk mag je reageren. Toen ik ingeschreven stond had het afwijzen van een aanbieding wel consequenties. Met 3 afwijzingen werd je teruggezet op de wachtlijst. "onbeperkt" reageren op alles wat los en vast zat, was dus niet handig. Ik reageerde dus alleen op woningen waarvan ik vrij zeker was dat ik er ook daadwerkelijk wilde wonden. In het begin tamelijk kritisch en daarna als je wat gevoel krijgt voor wat er beschikbaar is, ga je wat makkelijker reageren.

Voor sommige populaire woningen waren 500 reacties zeker niet ongewoon. En dan zag je dat je rond de 15-20 jaar inschrjvingsduur moest hebben om in aanmerking te komen (vooropgeteld dat het paste qua leeftijd, inkomensgroep en gezinsgrootte). Terwijl de minst populaire woningen al binnen een jaar of 3-4 binnen bereik kwamen. Dan heb je het over afgeleefde flatjes in matige buurten. Daarna is het de kunst om niet al te laag in te zetten. En ook wel iets geluk.

De mensen die echt zo snel mogelijk willen verhuizen zullen niet zo kritisch zijn, maar die echt leuke huisjes zal ook voor mensen intessant zijn die al best goed wonen. Mensen die bereid zijn om pakweg 20 jaar inschrijvingsduur op te offeren om te verhuizen nemen natuurlijk niet genoegen met het eerste de beste wat vrijkomt. Dus dan krijg je dat er ineens heel veel mensen kunnen reageren.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
17-09-2018 08:51
Dat ligt misschien aan het aantal personen waarmee je bent? Voor veel woningen krijg je voorrang als je met minimaal 3 personen bent.
Dat klopt inderdaad, maar we zijn met 4 personen.
Nadiaah79 schreef:
17-09-2018 13:33
Urgentie gaat bijna overal lastig, zelfs in kleine dorpjes in het Noord-Oosten. Een vriendin van mij is onlangs gescheiden (i.v.m. huiselijk geweld) maar toch woont ze nog bij haar ex in huis, bij familie/vrienden kan ze niet terecht en woningbouw wil haar geen urgentie geven.
raar verhaal. Protocol bij huiselijk geweld is dat de geweldpleger op last van de politie het huis moet verlaten
Alle reacties Link kopieren
De wacht tijden zijn lang en de kwaliteit van de meeste sociale huurwoningen laat ook te wensen over.
Nederland is gewoon overvol.
Ik begrijp ook niet waarom mensen dan kinderen krijgen in deze tijd. Om maar te zwijgen van het urgentue verlenen aan asielzoekers.
S-Meds schreef:
18-09-2018 09:23
raar verhaal. Protocol bij huiselijk geweld is dat de geweldpleger op last van de politie het huis moet verlaten
Er gebeuren wel meer rare dingen, laatst een verhaal van een meisje dat seksueel misbruikt werd door haar stiefvader maar later wel weer bij hem in huis moest gaan wonen. Ook in Nederland gebeuren dingen die niet logisch zijn.
miedo schreef:
18-09-2018 09:25
De wacht tijden zijn lang en de kwaliteit van de meeste sociale huurwoningen laat ook te wensen over.
Nederland is gewoon overvol.
Ik begrijp ook niet waarom mensen dan kinderen krijgen in deze tijd. Om maar te zwijgen van het urgentue verlenen aan asielzoekers.
Eens, Nederland is overvol en ze zouden dringend meer sociale huurwoningen moeten bijbouwen, daar is extreem veel vraag naar.
Ik vraag me wel eens af waarom we niet een provincie bijmaken, geeft al een stuk meer ruimte. We hebben Flevoland drooggelegd een tijd geleden, waarom nu niet een stuk van de Noorzee droogleggen? Lijkt me dat er genoeg mogelijk is met de huidige kennis wbt dijken enzo.
Alle reacties Link kopieren
eekhoorn12 schreef:
16-09-2018 23:09
Ik was destijds 22e op de lijst, maar de eerste die daadwerkelijk op kwam dagen voor de bezichtiging. Daarom dus.
Familielid van mij werkt bij de woningbouw; er is een tijd geweest dat ze voor bezichtigingen echt 150 mensen uitnodigden en er misschien 6 kwamen. En dat voor grote, planmatig onderhouden eengezinswoningen..ik heb me daar ook altijd over verbaasd. Zaten ze daar een hele avond in zo'n woning te wachten op een handjevol mensen. En dat er wat tussen kan komen begrijp ik, maar bij 144 van de 150?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik reageerde ook om te kijken of mijn positie omhoog ging. Het schoot dusdanig weinig op dat ik ben gaan kopen..
schorpioentje28 schreef:
18-09-2018 17:09
Familielid van mij werkt bij de woningbouw; er is een tijd geweest dat ze voor bezichtigingen echt 150 mensen uitnodigden en er misschien 6 kwamen. En dat voor grote, planmatig onderhouden eengezinswoningen..ik heb me daar ook altijd over verbaasd. Zaten ze daar een hele avond in zo'n woning te wachten op een handjevol mensen. En dat er wat tussen kan komen begrijp ik, maar bij 144 van de 150?
Wauw.

Toen wij sociaal huurden (inmiddels al enige tijd geleden) kwamen van de 10-15 genodigden toch altijd minimaal 50% opdagen. Dat ging om appartementen waar van alles aan moest gebeuren. Wel op goede locaties overigens, wellicht dat dat het verschil maakte.

Vaak geven ze het ook pas een paar dagen van tevoren aan. En het is altijd tijdens kantoortijden, dus ik kan me voorstellen dat heel veel mensen dan niets meer kunnen regelen met hun werk. Wij hebben uiteindelijk ook een appartement genomen wat mijn vriend nog niet had gezien voor we de sleutel kregen.
Toen man en ik (destijds vriend) reageerden op huurwoningen, gebruikten we mijn inschrijftijd, omdat die het hoogst was. Ik had op een gegeven moment 13 jaar en in 1 vd slechtste wijken van die stad stonden we op een gegeven moment 28e. Helaas werden we niet uitgenodigd, omdat de eerste 15 reageerders mochten komen. Deze hebben toen allemaal de woning (piepklein arbeidershuisje) afgewezen. Toen mochten de volgende 15 komen en daar viel ik nog net in. Maar toen we kwamen kijken, waren er maar 3 andere stellen. Uiteindelijk had ik het niet verwacht met de 28e plek, maar wij kregen het huis. Alle 27 voor ons hadden geen interesse of reageerden gewoon niet meer.

Ik begrijp dus wel dat je nog even blijft reageren. Maar na 50 reacties voor je zal dit toch wel compleet kansloos zijn?? Misschien dat ik in vakantietijd nog tot de 100 zou gaan (veel mensen weg). Maar dan toch echt niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven