Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld en FIRE

17-05-2018 11:54 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik weet dat er heeeeeel veel topics zijn over sparen, maar ik mis altijd de context van situaties, zoals leeftijd, eenverdiener- tweeverdiener, wel of geen kinderen, werkweek in uren etc.

Ik vind het voornamelijk interessant om te weten wat je zélf bij elkaar heb gespaard, dus geen erfenissen of giften.

Waarom ik dit wil weten? Ik vind het interessant en leuk om te vergelijken en om te kijken of ik qua leeftijd een beetje op koers lig voor mijn FIRE-leven en hoe anderen hun plannen maken.

Ikzelf ben 33, alleenstaand, werk fulltime en heb zo'n 24.000 euro. Nog geen extra geld in mijn hypotheek gestopt, maar wil daar dit jaar mee beginnen. Het plan is om mijn hypotheek in 9 jaar af te lossen, vervolgens een nieuw huis te kopen met half eigen geld en een halve hypotheek. Mijn oude woning wil ik dan verhuren, zodat dit grotendeels de vaste lasten dekt. Ik denk dat ik het dan met een jaar of 10 wil verkopen en dan nooit meer MOETEN werken =)

Meer Fire-people hier?
Lady_Vintage schreef:
17-05-2018 20:18
Hoe bedoel je dat? Je flikkert mensen na een jaar weer je huis uit? Anders genieten ze op een gegeven moment verhuurbescherming en ben je ze niet zomaar meer kwijt.

“Eruit flikkeren?” Gewoon alleen met jaarcontracten werken natuurlijk. Wellicht gemeubileerd en aan expats oid. Is toch gewoon transparant en duidelijk voor beide partijen?
Je noemt maar heel kort de belasting. Ergens heb ik idee dat die wel meer komen halen dan jij verwacht...
maar wel heel veel plezier mer je plan. Doe geen gekke dingen zou ik zeggen
spin1234 schreef:
18-05-2018 07:23
Je noemt maar heel kort de belasting. Ergens heb ik idee dat die wel meer komen halen dan jij verwacht...
maar wel heel veel plezier mer je plan. Doe geen gekke dingen zou ik zeggen

Hoe lang wil je het hebben?

Als je je huis verhuurt, valt dat in box 3. Dus dat is omgerekend globaal 2 maanden huur aan belasting, de overige 10 maanden is winst, of beter gezegd omzet, omdat er nog wat onderhoudskosten af moeten. Maar dat is geen duizenden euro's per jaar.

En op het overige spaargeld zal ik minimaal 2% rendement moeten halen om geen verlies te lijden, zoals al eerder gezegd. Dat is zelfs zonder beleggen al wel mogelijk.
gemberpannekoek schreef:
17-05-2018 13:52
volgens mij gaat FIRE niet lukken met louter sparen, dan moet je ook gaan beleggen of op een andere manier investeren. google ook eens op 4 procent-regel.

Ik kies dus voornamelijk voor vastgoed in plaats van beleggen. Ik heb op het goede moment en op de juiste plaats gekocht. Mijn huis is maar 140k, 2,50% rente 30 jaar vast, na amper een jaar al een overwaarde van 35.000 euro. Populaire, opkomende wijk in de randstad, wordt alleen nog maar meer waard in de toekomst. Keek vandaag nog op Funda en andere sites. Zou nu al 900 euro aan huur kunnen vragen. Om maar te zwijgen over de jaarlijkse huurverhogingen....
FireMe schreef:
17-05-2018 15:56
Ik ben erg gelukkig hoor, doe genoeg leuke dingen. Niks moeten en alles mogen geeft bij mij meer vrijheid dus nog meer geluk. Ik vind mijn werk behoorlijk leuk, maar het is ook weer niet mijn hobby en vind het fijn om zelf te bepalen wanneer ik mag stoppen en niet de overheid. Bovendien kan je met een flinke spaarpot ook een sabbatical nemen of onbetaald verlof. Ook heel erg "nu".

"Dus dat alle ballen op later is vrij eng" is jouw conclusie, maar niet op mij van toepassing.
ik heb een leuke spaarpot, en dat met een koophuis en twee dure kinderen. geld zat om op vakantie te gaan etc. We komen echt niks te kort. Voor mij past leven voor de toekomst volstrekt niet. Grappig hoe verschillend mensen kunnen zijn.
Nu heb ik de mazzel, dat ik weet dat we ooit een leuke erfenis krijgen, dat scheelt.
lilalinda schreef:
18-05-2018 09:28
ik heb een leuke spaarpot, en dat met een koophuis en twee dure kinderen. geld zat om op vakantie te gaan etc. We komen echt niks te kort. Voor mij past leven voor de toekomst volstrekt niet. Grappig hoe verschillend mensen kunnen zijn.
Nu heb ik de mazzel, dat ik weet dat we ooit een leuke erfenis krijgen, dat scheelt.

Ik denk dat je echt beter moet lezen en interpreteren. Dat je met de toekomst bezig bent, wil niet zeggen dat je het nu niet leuk hebt. Waar haal je dat in godsnaam vandaan? Het één sluit het ander niet uit hoor. Tsja, velen (en ook ik) zullen een erfenis krijgen, dat is niet zo bijzonder. "Mazzel" zou ik het zelf niet willen noemen, want ik hoop dat mijn familieleden nog heeeel lang blijven leven en ik calculeer dat ook absoluut niet in.
Ik ben het helemaal met je eens hoor Fire. Ik vind dat je je plannen (mbt tot inflatie, belasting, pensioenoverbrugging) en beweegredenen herhaaldelijk goed hebt onderbouwd.

En uiteraard kan niemand in de toekomst kijken wbt regelgeving en persoonlijk welzijn, maar dan kan je net zo goed helemaal geen plannen meer maken voor de toekomst.

Kritische vragen zijn altijd leuk, maar sommige mensen zijn er op dit forum op uit om te tackelen en te katten. Puur uit afgunst/ frustratie/jaloezie.

Keep up the good work! Zo wil ik het later ook voor mijzelf regelen..
FireMe schreef:
18-05-2018 09:45
Ik denk dat je echt beter moet lezen en interpreteren. Dat je met de toekomst bezig bent, wil niet zeggen dat je het nu niet leuk hebt. Waar haal je dat in godsnaam vandaan? Het één sluit het ander niet uit hoor. Tsja, velen (en ook ik) zullen een erfenis krijgen, dat is niet zo bijzonder. "Mazzel" zou ik het zelf niet willen noemen, want ik hoop dat mijn familieleden nog heeeel lang blijven leven en ik calculeer dat ook absoluut niet in.
rustig maar hoor, ik val je niet aan. Heb gewoon een heel andere levensinstelling
Dat kan gewoon hoor, zonder waardeoordeel
FireMe,
Super dat je zo met je financiële toekomst bezig bent.
Het lijkt me super goed dat je een plan hebt bedacht, mocht je situatie veranderen dan kun je het altijd aanpassen.

Zelf vind ik overwaarde op je huis een raar iets. In principe als je je huis nu verkoopt krijg je er dus € 35.000,- meer voor (veel mensen hebben de ervaring al gehad dat het ook de andere kant op kan gaan). Maar waar ga jij dan wonen? Je moet dan iets terugkopen dat ook de afgelopen jaren duurder is geworden (immers niet alleen jouw huis is in waarde gestegen).
Zelfs als je je huis vrij van hypotheek zou hebben en het in de verhuur zou hebben, is het een waarde op papier... je kunt er niets mee...

Wat ik wel mis is waar je na je 70e van gaat leven.
Want je weet nooit hoe het leven loopt en misschien word je wel 100.
Dat kun je natuurlijk met jouw plan wel makkelijk oplossen door niet een woning te verkopen en te blijven verhuren.
En hoe zit dan met vermogensbelasting? Want met vermogen boven de 70000 ga je dat wel moeten betalen
spin1234 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 11:09
44.93% gewijzigd
Wanttobeabitch schreef:
18-05-2018 10:39
FireMe,
Super dat je zo met je financiële toekomst bezig bent.
Het lijkt me super goed dat je een plan hebt bedacht, mocht je situatie veranderen dan kun je het altijd aanpassen.

Zelf vind ik overwaarde op je huis een raar iets. In principe als je je huis nu verkoopt krijg je er dus € 35.000,- meer voor (veel mensen hebben de ervaring al gehad dat het ook de andere kant op kan gaan). Maar waar ga jij dan wonen? Je moet dan iets terugkopen dat ook de afgelopen jaren duurder is geworden (immers niet alleen jouw huis is in waarde gestegen).
Zelfs als je je huis vrij van hypotheek zou hebben en het in de verhuur zou hebben, is het een waarde op papier... je kunt er niets mee...

Wat ik wel mis is waar je na je 70e van gaat leven.
Want je weet nooit hoe het leven loopt en misschien word je wel 100.
Dat kun je natuurlijk met jouw plan wel makkelijk oplossen door niet een woning te verkopen en te blijven verhuren.

Zoals in mijn eerdere posts omschreven, ga ik als het huis is afgelost een nieuw huis kopen met gedeeltelijk eigen geld (ongeveer een ton), zodat ik een lage hypotheek heb en door de inkomsten van de verhuur al aardig in de buurt kom van kostendekkend leven. In ieder geval zijn mijn vaste lasten gedekt en kan ik een jaartje of 10 flink sparen/aflossen, waardoor ik op een gegeven moment 2 afgeloste huizen in bezit heb, waarvan ik alleen al van de huurinkomsten ongeveer zou kunnen leven.

Op een gegeven moment als de huizenmarkt gunstig ligt ga ik huis 1 verkopen. Met dat geld én de winst van verhuur én nog eigen spaargeld met wat rendement, moet ik het makkelijk kunnen uitzingen tot ongeveer mijn 70e. Daarna is er Aow, mijn opgebouwde pensioen (zo'n 20 jaar fulltime werk en 10 jaar parttime) én heb ik geen woonlasten, dus dat moet wel lukken...
spin1234 schreef:
18-05-2018 11:07
En hoe zit dan met vermogensbelasting? Want met vermogen boven de 70000 ga je dat wel moeten betalen
Ik adviseer jullie om het hele topic even te lezen, want daar ben ik al een paar keer op ingegaan.
Indica schreef:
18-05-2018 11:11
Ik adviseer jullie om het hele topic even te lezen, want daar ben ik al een paar keer op ingegaan.
ga je weer dubbelnicken???
lilalinda schreef:
18-05-2018 10:36
rustig maar hoor, ik val je niet aan. Heb gewoon een heel andere levensinstelling
Dat kan gewoon hoor, zonder waardeoordeel

Ik val jou ook niet aan, maar vind jouw argumentatie en conclusies niet echt van toepassing op mij.
Indica schreef:
18-05-2018 11:13
Ik val jou ook niet aan, maar vind jouw argumentatie en conclusies niet echt van toepassing op mij.
dan moet je geen termen als "in godsnaam"gebruiken
ik heb het ook niet over jou, maar over mezelf.
Ik geef zelfs nog aan, hoe opvallend het is, dat mensen zo anders in het leven kunnen staan
lilalinda schreef:
18-05-2018 11:12
ga je weer dubbelnicken???
Jaa.
lilalinda schreef:
18-05-2018 11:14
dan moet je geen termen als "in godsnaam"gebruiken
ik heb het ook niet over jou, maar over mezelf.
Ik geef zelfs nog aan, hoe opvallend het is, dat mensen zo anders in het leven kunnen staan
Prima, doe jij het jouw manier en ik op mijn manier.
FireMe schreef:
18-05-2018 09:06
Ik kies dus voornamelijk voor vastgoed in plaats van beleggen. Ik heb op het goede moment en op de juiste plaats gekocht. Mijn huis is maar 140k, 2,50% rente 30 jaar vast, na amper een jaar al een overwaarde van 35.000 euro. Populaire, opkomende wijk in de randstad, wordt alleen nog maar meer waard in de toekomst. Keek vandaag nog op Funda en andere sites. Zou nu al 900 euro aan huur kunnen vragen. Om maar te zwijgen over de jaarlijkse huurverhogingen....

Dus met aflossen verdien je 2,5%. Kun je beter wel gaan beleggen, met ETF's (wat behoorlijk safe beleggen is) behaal je vrij gemakkelijk meer dan 4% rendement.
AnnA_C schreef:
17-05-2018 12:08
Ik ben 37, getrouwd, 2 kinderen en een koophuis. Ik ben volledig afgekeurd, man werkt 32 uur per week. Spaargeld ongeveer 50k. Plan 2 jaar geleden bij aankoop huis was om hiermee extra af te lossen.
We lossen monenteel niet extra af, maar de verwachting is dat ik binnen een jaar of 2 overlijd en dan is het huis hypotheekvrij omdat de levensverzekering uitkeert. Spaargeld geven we daarom uit aan leuke dingen doen.
Is dit wat je wilde weten?
Phoe. Bedankt voor de reality-check deze morgen. Ik heb mijn kinderen even geknuffeld en mijn plannen voor vandaag gewijzigd.

Ik hoop dat je nog veel mooie momenten samen mag hebben, en dat je spaarrekening lekker slinkt door nog vele vakanties! :hug:
Lemon_tree schreef:
19-05-2018 10:52
Phoe. Bedankt voor de reality-check deze morgen. Ik heb mijn kinderen even geknuffeld en mijn plannen voor vandaag gewijzigd.

Ik hoop dat je nog veel mooie momenten samen mag hebben, en dat je spaarrekening lekker slinkt door nog vele vakanties! :hug:
Inderdaad, veel sterkte Anna
Marana-- schreef:
18-05-2018 15:15
Dus met aflossen verdien je 2,5%. Kun je beter wel gaan beleggen, met ETF's (wat behoorlijk safe beleggen is) behaal je vrij gemakkelijk meer dan 4% rendement.

Ik weet niet of je mijn posts gelezen hebt, maar de bedoeling is dus dat ik mijn huis versneld ga aflossen en daarna ga verhuren. Gezien eerder genoemde redenen lijkt mij dat een goede manier om een stabiel en hoog rendement uit mijn vermogen te halen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven