Spaargeld en FIRE
donderdag 17 mei 2018 om 11:54
Hallo!
Ik weet dat er heeeeeel veel topics zijn over sparen, maar ik mis altijd de context van situaties, zoals leeftijd, eenverdiener- tweeverdiener, wel of geen kinderen, werkweek in uren etc.
Ik vind het voornamelijk interessant om te weten wat je zélf bij elkaar heb gespaard, dus geen erfenissen of giften.
Waarom ik dit wil weten? Ik vind het interessant en leuk om te vergelijken en om te kijken of ik qua leeftijd een beetje op koers lig voor mijn FIRE-leven en hoe anderen hun plannen maken.
Ikzelf ben 33, alleenstaand, werk fulltime en heb zo'n 24.000 euro. Nog geen extra geld in mijn hypotheek gestopt, maar wil daar dit jaar mee beginnen. Het plan is om mijn hypotheek in 9 jaar af te lossen, vervolgens een nieuw huis te kopen met half eigen geld en een halve hypotheek. Mijn oude woning wil ik dan verhuren, zodat dit grotendeels de vaste lasten dekt. Ik denk dat ik het dan met een jaar of 10 wil verkopen en dan nooit meer MOETEN werken =)
Meer Fire-people hier?
Ik weet dat er heeeeeel veel topics zijn over sparen, maar ik mis altijd de context van situaties, zoals leeftijd, eenverdiener- tweeverdiener, wel of geen kinderen, werkweek in uren etc.
Ik vind het voornamelijk interessant om te weten wat je zélf bij elkaar heb gespaard, dus geen erfenissen of giften.
Waarom ik dit wil weten? Ik vind het interessant en leuk om te vergelijken en om te kijken of ik qua leeftijd een beetje op koers lig voor mijn FIRE-leven en hoe anderen hun plannen maken.
Ikzelf ben 33, alleenstaand, werk fulltime en heb zo'n 24.000 euro. Nog geen extra geld in mijn hypotheek gestopt, maar wil daar dit jaar mee beginnen. Het plan is om mijn hypotheek in 9 jaar af te lossen, vervolgens een nieuw huis te kopen met half eigen geld en een halve hypotheek. Mijn oude woning wil ik dan verhuren, zodat dit grotendeels de vaste lasten dekt. Ik denk dat ik het dan met een jaar of 10 wil verkopen en dan nooit meer MOETEN werken =)
Meer Fire-people hier?
donderdag 17 mei 2018 om 13:52
volgens mij gaat FIRE niet lukken met louter sparen, dan moet je ook gaan beleggen of op een andere manier investeren. google ook eens op 4 procent-regel.
https://www.lekkerlevenmetminder.nl/201 ... e-4-regel/
De meeste mensen die dit nastreven doen aan indexbeleggen. er zijn een aantal goede blogs daarover en in het 'consuminderaars' topic vind je ook gelijkgestemden
https://www.lekkerlevenmetminder.nl/201 ... e-4-regel/
De meeste mensen die dit nastreven doen aan indexbeleggen. er zijn een aantal goede blogs daarover en in het 'consuminderaars' topic vind je ook gelijkgestemden
donderdag 17 mei 2018 om 13:54
donderdag 17 mei 2018 om 13:59
nerdopviva schreef: ↑17-05-2018 13:28Hou je rekening met inflatie, verhoging van de pensioenleeftijd en het feit dat je zelf pensioen moet opbouwen als je geen werkgever (meer) hebt? Je verwacht vanaf 2037 genoeg te hebben aan 15.000 euro per jaar. En dat tot 2057. Tussen 1978 en 2018 zijn de kosten voor levensonderhoud meer dan verdubbeld. Als je nu genoeg denkt te hebben aan 15.000 euro per jaar, heb je in 2057 ruim 30.000 euro per jaar nodig.
Jazeker. Mijn vaste lasten exclusief hypotheek zijn nu rond de 300 euro (ik heb niet zoveel nodig en heb geen auto). Laat ik zeggen dat ik met het broodnodige 500 euro per maand nodig heb, 6000 per jaar. Goed, je wil ook wel een beetje lekker kunnen leven, dus tel daar een paar duizend per jaar bij op. Dan lijkt me die 15.000 euro redelijk realistisch.
Bovendien stijgen de lonen ook gedurende mijn werkjaren, misschien niet volledig inflatiedekkend, maar wel enigszins. Als ik ook nog een beetje rendement op mijn spaargeld kan halen, middels (wie weet de aangetrokken) spaarrente, deposito's, beleggen, spaarverzekeringen etc. moet dat wel lukken. Bovendien kan ik mijn huis verhuren zolang ik wil (ik woon in een populaire wijk in de randstad dus, waardevast) en op een goed moment verkopen. De jaarlijkse verhogingen van de huurprijzen zijn zeker inflatiedekkend.
In het ergste geval werk ik nog er nog 5 jaar bij.
fireme wijzigde dit bericht op 17-05-2018 14:03
0.50% gewijzigd
donderdag 17 mei 2018 om 14:01
Ik zou in onroerend goed beleggen.
Begin eerst met een recreatiewoning op een goede locatie
bv https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-8 ... eg-14-j12/
Tegenwoordig verhuren ze dat tijdelijk aan mensen die in scheiding liggen,seizoenswerkers of tussen oud en nieuw huis zitten. Of gewoon in vakanties aan toeristen.
Begin eerst met een recreatiewoning op een goede locatie
bv https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-8 ... eg-14-j12/
Tegenwoordig verhuren ze dat tijdelijk aan mensen die in scheiding liggen,seizoenswerkers of tussen oud en nieuw huis zitten. Of gewoon in vakanties aan toeristen.
donderdag 17 mei 2018 om 14:04
En dit ga je allemaal in je eentje doen? Geen behoefte aan een relatie, eventueel kinderen?FireMe schreef: ↑17-05-2018 13:00Nee, dat hoop ik te bereiken rond mijn 50e.
Ik kan nu 18000-19000 per jaar sparen, waarvan ik 14.000 boetevrij mag aflossen. De rest gaat in een spaarverzekering, waarop ik 2,75% rente ontvang en waar nu 20.000 in zit. vanaf 2020 ga ik maximaal extra aflossen, tot die tijd maximaal inleggen in mijn spaarverzekering. In 2026 zal mijn spaarpolis een waarde van 80.000 euro hebben en in 2027 is mijn huis afgelost en zal ik een ton aan spaargeld hebben. Vervolgens koop ik een tweede huis van maximaal 2 ton, met ongeveer de helft aan eigen geld, verhuur ik mijn oude woning, waarmee ik al grotendeels kostendekkend zal leven. Nog een jaar of 7-10 werken en sparen (dat zal dan lekker gaan) en ook mijn 2e huis volledig aflossen. Vervolgens 1 van de 2 huizen verkopen, plus mijn eigen spaargeld. Daar kan ik het dan wel 20 jaar mee uitzingen. Verwachting rond de 3 ton.
En dan op je 50ste met pensioen en wat ga je dan doen...? Dan heb je genoeg geld om niet te hoeven werken, maar het klinkt niet alsof dit een bedrag is waar je dan uitgebreid van kan gaan genieten.
Het lijkt mij vooral een heel saai plan. Dan blijf ik toch maar liever wat langer werken met gezellige collega’s om mij heen. Thuis geniet ik van mijn gezin. En de vrije tijd die ik heb daar kan ik dan dubbel van genieten.
donderdag 17 mei 2018 om 14:05
Schulden afgelost, meer gaan verdienen en het licht gaan zien wbt sparen vs uitgeven. Heb vorig jaar pas mijn huis gekocht. Daarnaast nog een buffer van 10.000.gemberpannekoek schreef: ↑17-05-2018 13:54als je trouwens 18000 a 19000 kunt sparen per jaar en je bent nog niet begonnen met hypotheek aflossen, dan vind ik een spaarsaldo van 24000 best weinig... waar gaat dat geld dan nu nog allemaal naartoe? of heb je pas sinds kort een baan waarmee dit kan?
donderdag 17 mei 2018 om 14:10
ZonderTitel_1981 schreef: ↑17-05-2018 14:04En dit ga je allemaal in je eentje doen? Geen behoefte aan een relatie, eventueel kinderen?
En dan op je 50ste met pensioen en wat ga je dan doen...? Dan heb je genoeg geld om niet te hoeven werken, maar het klinkt niet alsof dit een bedrag is waar je dan uitgebreid van kan gaan genieten.
Het lijkt mij vooral een heel saai plan. Dan blijf ik toch maar liever wat langer werken met gezellige collega’s om mij heen. Thuis geniet ik van mijn gezin. En de vrije tijd die ik heb daar kan ik dan dubbel van genieten.
Yes! De komende 10 jaar wel in ieder geval. Mijn partner en ik hebben pas beide ons eigen appartement gekocht op 300 meter afstand van elkaar. voor ons werkt het perfect. Wellicht in de toekomst gaan samenwonen en dan zal het vermoedelijk nog sneller gaan met de FIRE-plannen.
Wijzelf moeten allebei niet aan kinderen denken, Verder doen we genoeg leuke dingen en gaan 2 keer per jaar weg.
Ik wil ook niet per se stoppen met werken, maar wel met MOETEN werken, zoals eerder al aangegeven. Lekker doen wat je leuk vindt, en als het niet bevalt, dan stop je gewoon. Lijkt mij een heerlijk gevoel van vrijheid.
fireme wijzigde dit bericht op 17-05-2018 14:12
0.70% gewijzigd
donderdag 17 mei 2018 om 14:11
Je bent niet alleenstaand.FireMe schreef: ↑17-05-2018 14:10Yes! De komende 10 jaar wel in ieder geval. Mijn partner en ik hebben pas beide ons eigen appartement gekocht op 300 meter afstand van elkaar. voor ons werkt het perfect. Wellicht in de toekomst gaan samenwonen en dan zal het vermoedelijk nog sneller gaan met de FIRE-plannen.
Wijzelf moeten allebei niet denken aan kinderen, verder doen we genoeg leuke dingen en gaan 2 keer per jaar weg.
Ik wil ook niet per se stoppen met werken, maar wel met MOETEN werken, zoals eerder al aangegeven. Lekker doen wat je leuk vindt, en als het niet bevalt, dan stop je gewoon. Lijkt mij een heerlijk gevoel van vrijheid.
donderdag 17 mei 2018 om 14:15
[quote=FireMe post_id=28518926 time=1526558399 user_id=369650]
Jazeker. Mijn vaste lasten exclusief hypotheek zijn nu rond de 300 euro (ik heb niet zoveel nodig en heb geen auto).
[/quote
Het idee is leuk en ik ben er ook mee bezig, maar ik heb het vermoeden dat je niet helemaal realistisch denkt.
Ik ga er voor om met 62 te kunnen stoppen met werken en daarnaast nog leuk te leven nu. Je weet niet wat de toekomst brengt en daarom wil ik nu ook zo fijn mogelijk leven.
Vaste lasten 300 euro is wat mij betreft niet realistisch. Ziektekostenverzekering, gemeentelijke belastingen, aansluiting gas water elektra, verzekeringen (WA en opstal), internet thuis. Daarmee kom ik al boven de 300,00. Dan mag er niks gebeuren qua tandarts of apotheek.
Daarnaast is mij het leven nu te mooi om het weg te gooien en niet te genieten. Ik heb nu ook een telefoonabonnement, ik ga wel eens wat drinken op een terras, ik heb hobby's en volg zo nu en dan een cursus. Ik geef niet veel geld uit aan kleding en koop niks overbodigs. Maar zo nu en dan heeft mijn huis ook onderhoud nodig. Dat kost gewoon geld.
Jazeker. Mijn vaste lasten exclusief hypotheek zijn nu rond de 300 euro (ik heb niet zoveel nodig en heb geen auto).
[/quote
Het idee is leuk en ik ben er ook mee bezig, maar ik heb het vermoeden dat je niet helemaal realistisch denkt.
Ik ga er voor om met 62 te kunnen stoppen met werken en daarnaast nog leuk te leven nu. Je weet niet wat de toekomst brengt en daarom wil ik nu ook zo fijn mogelijk leven.
Vaste lasten 300 euro is wat mij betreft niet realistisch. Ziektekostenverzekering, gemeentelijke belastingen, aansluiting gas water elektra, verzekeringen (WA en opstal), internet thuis. Daarmee kom ik al boven de 300,00. Dan mag er niks gebeuren qua tandarts of apotheek.
Daarnaast is mij het leven nu te mooi om het weg te gooien en niet te genieten. Ik heb nu ook een telefoonabonnement, ik ga wel eens wat drinken op een terras, ik heb hobby's en volg zo nu en dan een cursus. Ik geef niet veel geld uit aan kleding en koop niks overbodigs. Maar zo nu en dan heeft mijn huis ook onderhoud nodig. Dat kost gewoon geld.
chantalzr7 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 14:16
0.32% gewijzigd
donderdag 17 mei 2018 om 14:21
donderdag 17 mei 2018 om 14:47
Deze info miste ik in je OP. Het maakt het beeld voor mij in ieder geval vollediger.FireMe schreef: ↑17-05-2018 14:10Yes! De komende 10 jaar wel in ieder geval. Mijn partner en ik hebben pas beide ons eigen appartement gekocht op 300 meter afstand van elkaar. voor ons werkt het perfect. Wellicht in de toekomst gaan samenwonen en dan zal het vermoedelijk nog sneller gaan met de FIRE-plannen.
Wijzelf moeten allebei niet aan kinderen denken, Verder doen we genoeg leuke dingen en gaan 2 keer per jaar weg.
Overigens vind ik het positief dat je zo bewust kan leven. Zo lang je ook maar bedenkt dat het leven onverwachte wendingen kan nemen. Vrijheid klinkt heel mooi, maar zorg inderdaad dat je er dan ook echt van kan genieten. En vergeet nu niet te genieten. Misschien haal je de 50 wel niet.
donderdag 17 mei 2018 om 15:25
het rare is, dat ik NU (met baan en kind en hypotheek) een volstrekt gevoel van vrijheid al heb.FireMe schreef: ↑17-05-2018 14:10Yes! De komende 10 jaar wel in ieder geval. Mijn partner en ik hebben pas beide ons eigen appartement gekocht op 300 meter afstand van elkaar. voor ons werkt het perfect. Wellicht in de toekomst gaan samenwonen en dan zal het vermoedelijk nog sneller gaan met de FIRE-plannen.
Het lijkt me rot, als je (zoals jij) blijkbaar nu dat gevoel niet kunt hebben. Kun je niet beter streven naar NU een leuk leven en volle tevredenheid?
Alle Ballen op Later is vrij eng.
donderdag 17 mei 2018 om 15:56
lilalinda schreef: ↑17-05-2018 15:25het rare is, dat ik NU (met baan en kind en hypotheek) een volstrekt gevoel van vrijheid al heb.
Het lijkt me rot, als je (zoals jij) blijkbaar nu dat gevoel niet kunt hebben. Kun je niet beter streven naar NU een leuk leven en volle tevredenheid?
Alle Ballen op Later is vrij eng.
Ik ben erg gelukkig hoor, doe genoeg leuke dingen. Niks moeten en alles mogen geeft bij mij meer vrijheid dus nog meer geluk. Ik vind mijn werk behoorlijk leuk, maar het is ook weer niet mijn hobby en vind het fijn om zelf te bepalen wanneer ik mag stoppen en niet de overheid. Bovendien kan je met een flinke spaarpot ook een sabbatical nemen of onbetaald verlof. Ook heel erg "nu".
"Dus dat alle ballen op later is vrij eng" is jouw conclusie, maar niet op mij van toepassing.
donderdag 17 mei 2018 om 16:39
Op zich vind ik het mooi dat je zo bewust leeft en nadenkt over je financiele toekomst, maar ik vind het bedrag wel erg laag. Heb je rekening gehouden met:
-pensioengat omdat je geen volledig pensioen op bouwt als je stopt met werken, dus minder pensioen of zelf ter compensatie extra sparen
-de gemeentelijke lasten voor 2 huizen
-belasting over je vermogen (bedenk ook dat het nieuwe model van box 3 met de rente mee stijgt)
-onderhoudskosten van 2 huizen
-je hebt het over een appartement, is verhuur wel toegestaan door de vve en onder welke voorwaarden
-inflatie en stijgende zorgkosten
Puur wat punten om goed over na te denken, succes!
-pensioengat omdat je geen volledig pensioen op bouwt als je stopt met werken, dus minder pensioen of zelf ter compensatie extra sparen
-belasting over je vermogen (bedenk ook dat het nieuwe model van box 3 met de rente mee stijgt)
-je hebt het over een appartement, is verhuur wel toegestaan door de vve en onder welke voorwaarden
donderdag 17 mei 2018 om 17:02
Inflatie en 20 jaar rondkomen tussen mijn 50e en mijn 70e heb ik al uitgebreid beschreven. Als mijn huis is afgelost mag ik er mee doen wat ik wil. Belasting heb ik ook rekening mee gehouden. Ik moet gewoon zorgen dat ik minimaal 2% rendement uit mijn spaargeld haal, dat lijkt me niet onoverkomelijk, nu haal ik al 2,75% rendement zonder te beleggen. Met een paar ton aan eigen geld, zal ik de zorgkosten vermoedelijk wel kunnen dekken. De inkomsten uit verhuur zullen alleen maar stijgen met 3-5% per jaar. dus dat rendement gaat aardig oplopen gedurende jaren en zou ik ook de onderhoudskosten van moeten kunnen betalen. Mijn appartement is in minder dan een jaar tijd al 35.000 euro meer waard geworden dan dat ik het heb gekocht (Den Haag), dus er zal een moment komen dat ik voor dat huis flink kan gaan cashen.Rosaliane schreef: ↑17-05-2018 16:39Op zich vind ik het mooi dat je zo bewust leeft en nadenkt over je financiele toekomst, maar ik vind het bedrag wel erg laag. Heb je rekening gehouden met:
Ik denk dat het plan (zonder ziekte, overlijden, rampen) vrij realistisch is, maar niemand kan in de toekomst kijken uiteraard.
donderdag 17 mei 2018 om 18:53
Bijna alle huizen zijn het afgelopen jaar behoorlijk in prijs gestegen, maar dat heeft weinig met de waarde van het huis te maken en zegt ook niks over de prijs op het moment dat jij het in de toekomst zou willen gaan verkopen.FireMe schreef: ↑17-05-2018 17:02Inflatie en 20 jaar rondkomen tussen mijn 50e en mijn 70e heb ik al uitgebreid beschreven. Als mijn huis is afgelost mag ik er mee doen wat ik wil. Belasting heb ik ook rekening mee gehouden. Ik moet gewoon zorgen dat ik minimaal 2% rendement uit mijn spaargeld haal, dat lijkt me niet onoverkomelijk, nu haal ik al 2,75% rendement zonder te beleggen. Met een paar ton aan eigen geld, zal ik de zorgkosten vermoedelijk wel kunnen dekken. De inkomsten uit verhuur zullen alleen maar stijgen met 3-5% per jaar. dus dat rendement gaat aardig oplopen gedurende jaren en zou ik ook de onderhoudskosten van moeten kunnen betalen. Mijn appartement is in minder dan een jaar tijd al 35.000 euro meer waard geworden dan dat ik het heb gekocht (Den Haag), dus er zal een moment komen dat ik voor dat huis flink kan gaan cashen.
Ik denk dat het plan (zonder ziekte, overlijden, rampen) vrij realistisch is, maar niemand kan in de toekomst kijken uiteraard.
Of heb je het over daadwerkelijke waardevermeerdering, dus investeringen in je appartement waardoor het 35.000 meer waard is geworden?
donderdag 17 mei 2018 om 19:32
FireMe schreef: ↑17-05-2018 17:02Inflatie en 20 jaar rondkomen tussen mijn 50e en mijn 70e heb ik al uitgebreid beschreven. Als mijn huis is afgelost mag ik er mee doen wat ik wil. Belasting heb ik ook rekening mee gehouden. Ik moet gewoon zorgen dat ik minimaal 2% rendement uit mijn spaargeld haal, dat lijkt me niet onoverkomelijk, nu haal ik al 2,75% rendement zonder te beleggen. Met een paar ton aan eigen geld, zal ik de zorgkosten vermoedelijk wel kunnen dekken. De inkomsten uit verhuur zullen alleen maar stijgen met 3-5% per jaar. dus dat rendement gaat aardig oplopen gedurende jaren en zou ik ook de onderhoudskosten van moeten kunnen betalen. Mijn appartement is in minder dan een jaar tijd al 35.000 euro meer waard geworden dan dat ik het heb gekocht (Den Haag), dus er zal een moment komen dat ik voor dat huis flink kan gaan cashen.
Ik vind het erg positief gedacht, maar ik heb inmiddels al een huizencrisis, werkloosheid en chronische ziekte meegemaakt, dan word je vanzelf voorzichtiger. Van de huizencrisis heb ik zelf niet eens zoveel last gehad, maar ik heb toch wel heel veel mensen gezien die toch iets positiever dachten dan uiteindelijk de werkelijkheid bleek te zijn.
donderdag 17 mei 2018 om 19:46
Nee dat niet. Maar maakt wel uit of je in huis in Lutjebroek koopt of in een populaire wijk in de randstad die alleen nog maar meer zal opkomen. Dat is het mooie van je huis in de verhuur houden. Dan kan je het moment waarop je verkoopt zelf bepalen. Denk dat ik het per jaar ga verhuren en om de 4-5 jaar een paar duizend aan onderhoud in stop.stripverhaal schreef: ↑17-05-2018 18:53Bijna alle huizen zijn het afgelopen jaar behoorlijk in prijs gestegen, maar dat heeft weinig met de waarde van het huis te maken en zegt ook niks over de prijs op het moment dat jij het in de toekomst zou willen gaan verkopen.
Of heb je het over daadwerkelijke waardevermeerdering, dus investeringen in je appartement waardoor het 35.000 meer waard is geworden?
donderdag 17 mei 2018 om 20:18
Hoe bedoel je dat? Je flikkert mensen na een jaar weer je huis uit? Anders genieten ze op een gegeven moment verhuurbescherming en ben je ze niet zomaar meer kwijt.FireMe schreef: ↑17-05-2018 19:46Nee dat niet. Maar maakt wel uit of je in huis in Lutjebroek koopt of in een populaire wijk in de randstad die alleen nog maar meer zal opkomen. Dat is het mooie van je huis in de verhuur houden. Dan kan je het moment waarop je verkoopt zelf bepalen. Denk dat ik het per jaar ga verhuren en om de 4-5 jaar een paar duizend aan onderhoud in stop.