Geld & Recht alle pijlers

Sparen als student

28-12-2016 17:02 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal! Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 20 jaar? Of hoeveel hadden jullie gespaard toen je rond de 20 was? Ik ben momenteel student en woon wel nog thuis. Ondanks dat ik thuis woon vind ik het lastig om te sparen en ik vraag me dan ook hoe anderen dat doen (deden) als student.
Ik denk dat ik toen voornamelijk in de min stond

Als uitwonend student met een slechtbetaald bijbaantje had weinig ik mogelijkheden om te sparen. Stufi ging op aan huur en van mijn loon kon ik net (of soms net niet) rondkomen.

Och, ik heb wel geleerd te leven met weinig geld en dat heeft ervoor gezorgd dat ik later vrij gemakkelijk kon sparen en nu een flink bedrag bij elkaar heb. Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Tja, niet te vergelijken hoor. Krijg je (nog) studiefinanciering of ben je "nieuw" en krijg je niks? In hoeverre ondersteunen je ouders je (direct of indirect)? Hoeveel contacturen heb je op je studie? Want dat bepaalt ook behoorlijk hoeveel je kán werken naast je opleiding.

Het is goed dat je er over nadenkt en dat je wílt sparen, maar jezelf met andere studenten vergelijken is behoorlijk lastig omdat er zoveel dingen zijn die afwijken van jouw precieze situatie.

Ik zelf had zo'n 4000 euro spaargeld toen ik aan de studie begon. Tijdens mijn studie erbij gaan lenen en dat apart gezet op een spaarrekening (voor zo dat kon). Na mijn studie stond ik zo'n beetje op 0 en even later (helaas een periode werkloos geweest) stond ik in de min omdat ik mijn DUO lening ter overbrugging heb aangesproken.

Wat ik nu anders zou doen:

- minder verhuizen (oef, dubbele huur! En nieuwe (2e hands) meubels, verf, kost toch telkens wat op die manier). Thuis blijven wonen was voor mij geen optie helaas. Gelukkig wel goedkope kamers gehad, ik studeerde dan ook niet in Amsterdam...

- tijdig beter betaalde bijbaantjes vinden die fatsoenlijk te combineren zijn met een fulltime studie. Ik heb er bijna altijd wel bij gewerkt, maar met minimumloon enkele uurtjes in de week werken zette geen zoden aan de dijk. Pas later in mijn studie kwam er schot in de zaak.

- studie serieuzer aanpakken, álle colleges bijwonen en niet de volle mep betalen voor de boeken . Tweedehands boeken + bieb werkte ook prima, helaas kwam ik daar pas halverwege de studie achter.

- niet proberen studie en rijlessen te combineren. Volle aandacht voor één van de twee scheelt uiteindelijk tijd, zelfvertrouwen én geld.

Tot zo ver mijn 2cts. Wellicht heb je er wat aan ;)
Ik had iets van 8000 euro spaargeld toen. Maar ik woonde thuis en mijn ouders betaalden mijn studie, mijn zorgverzekering, mijn boeken, rijlessen, sporten. Volgens mij kreeg ik zelfs 100 euro per maand "zakgeld" en ik kreeg ook studiefinanciering. Het enige wat ik zelf moest betalen was kleding, telefoon, vakantie en uitgaan. Super luxe dus. In de zomermaanden had ik een bijbaantje voor 4 dagen in de week, dus wat ik daar verdiende kon ik sparen. Het was wel heel fijn toen ik op kamers ging, omdat ik toen geld had voor de borg en inrichting. Daarna werkte ik 1 dag in de week en gebruikte ik daarnaast mijn spaargeld om m'n huur e.d. te betalen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Ik heb 2000 euro spaargeld. Woon op kamers, momenteel geen bijbaan ivm stage (waar ik wel een kleine vergoeding voor krijg), studiekosten betaal ik zelf.
Ik had ongeveer 10.000 euro, bij elkaar gespaard voor een grote reis en een periode in het buitenland studeren. Grotendeels ook weer uitgegeven dus . De rest van mijn studie tijd rond de 3000 euro gehad denk ik. Ik woonde vanaf mijn 18e op kamers.
18 jaar geleden woonde ik nog thuis toen ik studeerde. ik had 1 soms 2 bijbaantjes in het weekend. Ik hoefde weinig mee te betalen thuis en kon goed sparen.

ik denk dat ik rond de 7000 gld had op mijn spaarrekening.
quote:diana_banana schreef op 28 december 2016 @ 19:34:

Als student had ik geen eigen spaargeld en er is ook niet voor mij gespaard. Ik betaalde alles zelf en naast werken en studeren wilde ik ook gewoon genieten van het nu. Van mijn eigen plekje, mooie spulletjes kopen en leuke dingen ondernemen. Dat vind ik tot op de dag van vandaag een prima investering geweest.Hetzelfde hier.
Ben ook student en twintig. Heb nu zo'n €2300,- spaargeld. Betaal alles zelf en woon sinds mijn 16e op mezelf. Blijft dus niet veel over om te sparen.
Ik ben ook een thuiswonende student, maar heb bij lange na niet zoveel spaargeld als hier door sommigen wordt genoemd! Momenteel heb ik een bijbaantje voor 10-12 uur per week. Wat ik voor mezelf als regel aanhoud is dat ik 150 euro wil overhouden van mijn salaris (hier moeten kosten als telefoon e.d. nog vanaf). De rest gaat direct naar de spaarrekening. Na het bijhalen van mijn rijbewijs en de jaarlijkse vakantie blijft er echter niet altijd evenveel over. Maar ik vind het ook belangrijk om nu leuke dingen te kunnen doen.

Mijn ouders betalen mijn collegegeld en zorgverzekering, maar zorgtoeslag stort ik op hun rekening en stufi krijg ik niet meer.
Ik had op mijn 20e ongeveer 2000 euro aan spaargeld (8 jaar geleden). Ik woonde op kamers, kreeg een aanvullende beurs en een kleine toelage van mijn ouders. Ik kreeg stagevergoeding tijdens mijn stages, heb in de vakanties gewerkt en korte periodes bijbaantjes gehad. Daarbij ook geld geleend.

In laatste jaar van mijn studie ben ik in het buitenland op stage geweest, wat natuurlijk een hoop geld kostte. Achteraf gezien had de rest van mijn studielening wel iets lager gekund door beter te zoeken naar passend werk (door wisselend stage en school was een standaard bijbaantje niet te doen) en beter letten op mijn uitgaven. Pas een paar jaar na mijn studie werd ik hier echt kritisch in, nu spaar ik met gemak en zie ik dat ik toen ook meer had kunnen sparen. Ik eindigde mijn studie met 13000 euro studieschuld, had dit na 2 jaar terugbetaald. Die 2000 euro spaargeld op mijn 20e telde dus niet echt:-).
pippeloentje wijzigde dit bericht op 01-01-2017 23:27
Reden: toevoeging
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven