Geld & Recht alle pijlers

Sparen als student

28-12-2016 17:02 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal! Even een vraag uit nieuwsgierigheid. Hoeveel spaargeld is gemiddeld om te hebben voor iemand van 20 jaar? Of hoeveel hadden jullie gespaard toen je rond de 20 was? Ik ben momenteel student en woon wel nog thuis. Ondanks dat ik thuis woon vind ik het lastig om te sparen en ik vraag me dan ook hoe anderen dat doen (deden) als student.
Ik denk dat ik toen voornamelijk in de min stond

Als uitwonend student met een slechtbetaald bijbaantje had weinig ik mogelijkheden om te sparen. Stufi ging op aan huur en van mijn loon kon ik net (of soms net niet) rondkomen.

Och, ik heb wel geleerd te leven met weinig geld en dat heeft ervoor gezorgd dat ik later vrij gemakkelijk kon sparen en nu een flink bedrag bij elkaar heb. Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Tja, niet te vergelijken hoor. Krijg je (nog) studiefinanciering of ben je "nieuw" en krijg je niks? In hoeverre ondersteunen je ouders je (direct of indirect)? Hoeveel contacturen heb je op je studie? Want dat bepaalt ook behoorlijk hoeveel je kán werken naast je opleiding.

Het is goed dat je er over nadenkt en dat je wílt sparen, maar jezelf met andere studenten vergelijken is behoorlijk lastig omdat er zoveel dingen zijn die afwijken van jouw precieze situatie.

Ik zelf had zo'n 4000 euro spaargeld toen ik aan de studie begon. Tijdens mijn studie erbij gaan lenen en dat apart gezet op een spaarrekening (voor zo dat kon). Na mijn studie stond ik zo'n beetje op 0 en even later (helaas een periode werkloos geweest) stond ik in de min omdat ik mijn DUO lening ter overbrugging heb aangesproken.

Wat ik nu anders zou doen:

- minder verhuizen (oef, dubbele huur! En nieuwe (2e hands) meubels, verf, kost toch telkens wat op die manier). Thuis blijven wonen was voor mij geen optie helaas. Gelukkig wel goedkope kamers gehad, ik studeerde dan ook niet in Amsterdam...