Geld & Recht alle pijlers

Sparen en potjes

13-07-2021 23:14 190 berichten
Hoe is dat bij jullie? Sparen op een grote hoop of potjes overal voor? Ik denk er aan potjes te gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
ambra schreef:
14-07-2021 14:10
Dank voor je uitleg. Ik ga eens kijken of het ook zonder app kan. Ik heb zo'n hekel aan voor ieder ding een app. Vind websites fijner.
En ben jij dan een terughoudende belegger, of ga je voor risico? Of er tussenin, dat kon ook.
Oh ik neem aan dat het ook zonder app kan.
Bij Semmie heb ik aan het begin een vragenlijstje ingevuld en daar kwam bij mij een neutraal beleggingsprofiel uit dus dat heb ik gedaan.
Bij de ASN maak ik een vergelijkbaar bedrag per maand over en beleg ik offensief. Ik stort ook nog maandelijks wat geld op m'n spaarrekening, dus zo 'offensief' vind ik het niet. ;)

Over meerdere jaren gezien levert offensief het meeste op, maar je kunt natuurlijk pech hebben als er net voordat je het geld nodig hebt een crisis komt...
Alle reacties Link kopieren
Ik spaar zelf op 1 grote hoop.

Wat ik me afvraag bij sparen in potjes hoe je daar mee omgaat als er opeens een ongeplande uitgave is? Stel je wilt 2000 euro sparen voor een nieuwe witgoed apparatuur, maar de wasmachine sneuvelt voordat er genoeg in dat potje zit. Haal je het dan alsnog uit een ander potje of koop je een goedkopere wasmachine dan waar je voor aan het sparen was?
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
14-07-2021 14:53
Ik spaar zelf op 1 grote hoop.

Wat ik me afvraag bij sparen in potjes hoe je daar mee omgaat als er opeens een ongeplande uitgave is? Stel je wilt 2000 euro sparen voor een nieuwe witgoed apparatuur, maar de wasmachine sneuvelt voordat er genoeg in dat potje zit. Haal je het dan alsnog uit een ander potje of koop je een goedkopere wasmachine dan waar je voor aan het sparen was?
Idealiter is er een potje 'onvoorzien' oid. Maar als je dat niet hebt, zou ik inderdaad wel gewoon de duurdere wasmachine kopen en het geld dan ergens anders vandaan halen. Ik heb heel eerlijk laatst al mijn vakantiegeld in potje 'huis' gedaan, maar toen ging ik toch op vakantie en toen ging het van potje 'huis' naar de vakantie (was een paar honderd euro, maar voelde toch wel stom). :p Het hoeft ook niet perfect denk ik, maar het is wel fijn om een globaal idee te hebben van de grotere uitgaven.
Alle reacties Link kopieren
ca726647543 schreef:
14-07-2021 14:53
Ik spaar zelf op 1 grote hoop.

Wat ik me afvraag bij sparen in potjes hoe je daar mee omgaat als er opeens een ongeplande uitgave is? Stel je wilt 2000 euro sparen voor een nieuwe witgoed apparatuur, maar de wasmachine sneuvelt voordat er genoeg in dat potje zit. Haal je het dan alsnog uit een ander potje of koop je een goedkopere wasmachine dan waar je voor aan het sparen was?
van een wasmachine weet je ongeveer hoelang deze mee gaat en dat begin je alvast bij elkaar te reserveren. Maar mocht er toch voor die tijd een noodgeval zijn, dan kijken naar de prioriteiten. Zit er wel genoeg in voor een reguliere wasmachine, dan is dat het budget waarmee ik moet leven. Zit er niet genoeg in, en is het echt een noodgeval, dan haal je dat uit je emergency fund.
Maar heel eerlijk, die bewaar ik echt voor absolute noodgevallen en vaak kan ik wel wat snoepen uit mijn kleding-potje. Kleding heeft voor mij een lage prio namelijk.

Wat absolute noodgevallen zijn zijn voor zover:
- mijn vriend mishandeld me, ik heb geld om er vandoor te gaan
- mijn werk is echt verschrikkelijk en ik houd het geen dag meer vol totdat ik een nieuwe baan heb
Alle reacties Link kopieren
in principe zou ik van mijn inkomen een nieuwe wasmachine kunnen kopen, maar dan wordt het wel een krappe maand dus vind ik het fijn om een potje te hebben waar ik zo van kan pakken zonder het in mijn beurs te voelen.
Maar er staat genoeg op om 20 machines te kopen, bij wijze van.
ca726647543 schreef:
14-07-2021 14:53
Ik spaar zelf op 1 grote hoop.

Wat ik me afvraag bij sparen in potjes hoe je daar mee omgaat als er opeens een ongeplande uitgave is? Stel je wilt 2000 euro sparen voor een nieuwe witgoed apparatuur, maar de wasmachine sneuvelt voordat er genoeg in dat potje zit. Haal je het dan alsnog uit een ander potje of koop je een goedkopere wasmachine dan waar je voor aan het sparen was?
Ik heb inmiddels zover vooruit gespaard dat die wasmachine en een aantal andere dingen die ik per direct wil kunnen vervangen apart staan. Wat ik ook doe, aan dat potje kom ik niet, want ik wil dat altijd meteen kunnen doen indien nodig.

Heb ik iets van het potje gebruikt voor een van de bijbehorende zaken, dan spaar ik daarna weer om het aan te vullen. Zou het echt zo zijn dat er zich te vroeg weer een situatie voordoet, dan moet ik dus “lenen” uit een minder urgent potje, bijvoorbeeld het sparen voor een nieuwe bank of vakantie. Is nog niet gebeurd gelukkig.

En zodra de nieuwe wasmachine is gekocht, ga ik weer sparen om het aankoopbedrag terug te hebben. Bij een wasmachine kun je daar dus wel een paar jaar over doen.
Alle reacties Link kopieren
Koningin van de potjes hier, ik heb ze digitaal en in munt- en briefgeld. Ik vind de overzichtelijkheid echt zo fijn! :-D

Partner en ik hebben allebei een aparte betaal- en spaarrekening en onze dochter van 9 heeft ook een betaal- en spaarrekening. Alledrie bij andere banken en elke rekening heeft een apart doel, in de praktijk is de rekening van vriend voor de vaste lasten en is mijn rekening de 'pretrekening'.
Voor dochter hebben we naast haar normale spaarrekening ook een Zilvervlootrekening waarop er apart wordt gespaard voor een evt studie.

Geld tellen is stiekem mijn guilty pleasure en ik heb een doos in huis met enveloppen waarin briefgeld zit voor de glazenwasser, de kapper, hotelletjes, escaperooms, vakanties en andere kleinere uitgaven, m'n kapster moet altijd lachen wanneer ik haar de gevulde enveloppe geef na mijn knip en verfsessie :rofl:

wel lief; als ik een off-day heb dan pakt dochter haar spaarpotjes en mag ik me uitleven op haar muntjes. Elke gek z'n gebrek :hello:
--verlies nooit het kind in jezelf--
Alle reacties Link kopieren
lalalalalaatmaar schreef:
14-07-2021 16:21
Koningin van de potjes hier, ik heb ze digitaal en in munt- en briefgeld. Ik vind de overzichtelijkheid echt zo fijn! :-D

Partner en ik hebben allebei een aparte betaal- en spaarrekening en onze dochter van 9 heeft ook een betaal- en spaarrekening. Alledrie bij andere banken en elke rekening heeft een apart doel, in de praktijk is de rekening van vriend voor de vaste lasten en is mijn rekening de 'pretrekening'.
Voor dochter hebben we naast haar normale spaarrekening ook een Zilvervlootrekening waarop er apart wordt gespaard voor een evt studie.

Geld tellen is stiekem mijn guilty pleasure en ik heb een doos in huis met enveloppen waarin briefgeld zit voor de glazenwasser, de kapper, hotelletjes, escaperooms, vakanties en andere kleinere uitgaven, m'n kapster moet altijd lachen wanneer ik haar de gevulde enveloppe geef na mijn knip en verfsessie :rofl:

wel lief; als ik een off-day heb dan pakt dochter haar spaarpotjes en mag ik me uitleven op haar muntjes. Elke gek z'n gebrek :hello:
Sorteer je de muntjes ook op land/jaartal? :biggrin:
Toen mijn zus 18 werd, kreeg je ze geld voor haar rijbewijs. Toen heb ik nog een heel stapel bankbiljetten staan strijken, zodat het in één envelop paste. We hadden namelijk vooral kleine coupures gedaan, dan leek het nog meer. :facepalm: :rofl:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-07-2021 16:57
Sorteer je de muntjes ook op land/jaartal? :biggrin:
Toen mijn zus 18 werd, kreeg je ze geld voor haar rijbewijs. Toen heb ik nog een heel stapel bankbiljetten staan strijken, zodat het in één envelop paste. We hadden namelijk vooral kleine coupures gedaan, dan leek het nog meer. :facepalm: :rofl:
oooh wat een fantastisch cadeau!

nee, hahaha, is geen beginnen aan dan ;)
--verlies nooit het kind in jezelf--
Love2themoon schreef:
14-07-2021 09:58
Ik ben om en ga ook aan de potjes 😁
Iemand schreef ook over spaargeld op belegginsrekening voor kinderen. Is dat dan iets waar je gerust over bent of is en blijft het een risico? Tenminste ik kan me voorstellen dat dat kan.
Het is en blijft altijd een risico, maar dat is geld op een rekening parkeren an sich ook. Er is de garantie van de overheid tot een bepaald bedrag, maar ook dat is vooral een garantie in naam; bij het failliet van een grote bank, is die garantie een molensteen om de nek van de begroting, bij een echte bankrun is er niemand die op welke garantie dan ook moet rekenen.

Geen raar gedoe met potjes hier; ik heb mijn rekening, hij heeft zijn rekening, we hebben elk onze eigen pensioensplannen, hebben elk een reeks extra fondsen lopen voor later, en elk van de kids heeft zijn eigen fonds. Spaarrekeningen doen we niet aan, aangezien dat letterlijk niets opbrengt. Geen zorgen daarover; dat geld gaat op maandbasis of per trimester automatisch naar die fondsen, soms doen we daar extra bij, en verder kijken we daar niet naar om. Zolang je horizon ver genoeg in de toekomst ligt, moet je daar letterlijk niet meer dan dat mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee spaarrekeningen. Op de ene staat een bedrag waar ik ruim een jaar mijn hypotheek van kan betalen. Hier kom ik verder niet aan. Op de andere rekening stort ik iedere maand wat overblijft van mijn betaalrekening die maand. Dat spaargeld is voor alles: vakantie, huishoudelijke apparaten, kleding etc.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie heel streng met die potjes? Ik kan me zo voorstellen dat als je hond doodziek wordt, en het potje dierenarts is net leeg, dat je dan toch je potje auto of vakantie even aanspreekt. Andersom dan weer niet, potje vakantie leeg, maar gelukkig zit er nog genoeg in de potjes witgoed en collegegeld, dus we boeken een leuke all-inclusive.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ongeveer twee jaar terug over gegaan van een paar potjes naar nu voor werkelijk alles een potje. Ik heb het dan over een stuk of 80 potjes (waarvan een deel wel de vaste lasten betreft, waarvoor de term potje eigenlijk niet helemaal passend is omdat er niks opspaart). Bijgehouden via de betaalde app/site Ynab.
Voor mij werkt het perfect. Ik heb nooit meer stress over jaarlijkse rekeningen, grote uitgaven etc. Destijds moest ik ook maandelijks geld terug boeken van de spaarrekening, terwijl ik nu maandelijks spaar. Het is me mede door deze methode ook gelukt om mijn boodschappenbudget fors terug te schroeven en te sparen voor nieuwe meubels en een nieuwe auto. Ik zou het dus niet meer anders willen.
Nijntje* schreef:
14-07-2021 21:02
Ik ben ongeveer twee jaar terug over gegaan van een paar potjes naar nu voor werkelijk alles een potje. Ik heb het dan over een stuk of 80 potjes (waarvan een deel wel de vaste lasten betreft, waarvoor de term potje eigenlijk niet helemaal passend is omdat er niks opspaart). Bijgehouden via de betaalde app/site Ynab.
Voor mij werkt het perfect. Ik heb nooit meer stress over jaarlijkse rekeningen, grote uitgaven etc. Destijds moest ik ook maandelijks geld terug boeken van de spaarrekening, terwijl ik nu maandelijks spaar. Het is me mede door deze methode ook gelukt om mijn boodschappenbudget fors terug te schroeven en te sparen voor nieuwe meubels en een nieuwe auto. Ik zou het dus niet meer anders willen.
Bedoel je dan potje gas potje zorgverzekering potje auto potje overlijdendverzekering enz?
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-07-2021 20:49
Zijn jullie heel streng met die potjes? Ik kan me zo voorstellen dat als je hond doodziek wordt, en het potje dierenarts is net leeg, dat je dan toch je potje auto of vakantie even aanspreekt. Andersom dan weer niet, potje vakantie leeg, maar gelukkig zit er nog genoeg in de potjes witgoed en collegegeld, dus we boeken een leuke all-inclusive.
Ik helemaal niet, maar ik heb de potjes voor de leuk. In mijn studententijd was ik er wel veel strenger in en schoof alleen bij noodzakelijke dingen zoals een laptop ofzo, als mn vakantiepot niet vol genoeg was voor een vliegvakantie dan werd het een treinreis.
--verlies nooit het kind in jezelf--
Alle reacties Link kopieren
Love2themoon schreef:
14-07-2021 21:28
Bedoel je dan potje gas potje zorgverzekering potje auto potje overlijdendverzekering enz?
Ja dat bedoel ik met: een deel van de potjes zijn vaste lasten.
Maar ik hou dat geld dus direct apart voor die bestemming ipv het op een grote hoop te laten. Maar dit deel is op zich vergelijkbaar met mensen die een vaste lasten rekening hanteren.

Maar echte potjes (waarin het opspaart) heb ik dus ook veel. Dat zijn potjes die maandelijks worden gevuld of waarin een vast bedrag zit waar ik in principe alleen gebruik van maak voor dat ene doel. En potjes die dus ook opsparen als ik er een maand geen gebruik van heb gemaakt.
Van witgoed tot onvergoede medische kosten, auto reparaties, vervanging van elektronica, kleding kinderen, elke paar jaar nieuwe bril kunnen kopen, geld apart voor cadeautjes voor mensen buiten het gezin (inclusief alle kinderfeestjes), boodschappen, etc.
Nijntje* schreef:
14-07-2021 21:43
Ja dat bedoel ik met: een deel van de potjes zijn vaste lasten.
Maar ik hou dat geld dus direct apart voor die bestemming ipv het op een grote hoop te laten. Maar dit deel is op zich vergelijkbaar met mensen die een vaste lasten rekening hanteren.

Maar echte potjes (waarin het opspaart) heb ik dus ook veel. Dat zijn potjes die maandelijks worden gevuld of waarin een vast bedrag zit waar ik in principe alleen gebruik van maak voor dat ene doel. En potjes die dus ook opsparen als ik er een maand geen gebruik van heb gemaakt.
Van witgoed tot onvergoede medische kosten, auto reparaties, vervanging van elektronica, kleding kinderen, elke paar jaar nieuwe bril kunnen kopen, geld apart voor cadeautjes voor mensen buiten het gezin (inclusief alle kinderfeestjes), boodschappen, etc.
ah zo....ik snap hem 😉
Alle reacties Link kopieren
Hier alles op 1 hoop. Als er een grote uitgave is, vullen we dat weer aan (blijft altijd wel genoeg buffer over). Vermogen opbouwen doen we via beleggen en hypotheek aflossen.

Vakanties, huishoudelijke apparatuur etc. spaar ik niet voor. Gaat van de lopende rekening.
Alle reacties Link kopieren
Potjes potjes....ik zelf zou helemaal kriegel worden van allemaal verschillende potjes. Hier 1 pot (1 spaar) waar voor ongeveer een jaar aan vaste lasten + onvoorziene uitgaven opstaat. Zodra er meer geld dan nodig op de spaar rekening staat gaat het of naar extra aflossing hypotheek of extra bijdrage aan beleggings rekening
Ja, hèhè, als je een heel jaar aan vaste lasten apart hebt staan dan zijn die potjes natuurlijk gepruts in de marge. Maar veel mensen hebben nou eenmaal niet een jaar aan vaste lasten als buffer. En dan moet je dus wat beter opletten wat je waarvoor gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-07-2021 20:49
Zijn jullie heel streng met die potjes? Ik kan me zo voorstellen dat als je hond doodziek wordt, en het potje dierenarts is net leeg, dat je dan toch je potje auto of vakantie even aanspreekt. Andersom dan weer niet, potje vakantie leeg, maar gelukkig zit er nog genoeg in de potjes witgoed en collegegeld, dus we boeken een leuke all-inclusive.
Ik wel, in de zin van dat het witgoed potje echt niet gebruikt wordt voor vakantie of zoiets. En het potje bevat ook ruim voldoende voor 5 à 6 wasmachines, dus de kans dat het leeg raakt is best wel klein.
KamilleT schreef:
14-07-2021 20:49
Zijn jullie heel streng met die potjes? Ik kan me zo voorstellen dat als je hond doodziek wordt, en het potje dierenarts is net leeg, dat je dan toch je potje auto of vakantie even aanspreekt. Andersom dan weer niet, potje vakantie leeg, maar gelukkig zit er nog genoeg in de potjes witgoed en collegegeld, dus we boeken een leuke all-inclusive.
Inmiddels zijn de potjes vol genoeg, maar toen ik ermee begon, had ik bijna geen geld. In die tijd zou ik de dierenarts betalen door van een aantal potjes wat af te romen. Maar een paar van de potjes waren heilig, zoals collegegeld voor de kinderen en rijlessen.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
15-07-2021 00:20
Ja, hèhè, als je een heel jaar aan vaste lasten apart hebt staan dan zijn die potjes natuurlijk gepruts in de marge. Maar veel mensen hebben nou eenmaal niet een jaar aan vaste lasten als buffer. En dan moet je dus wat beter opletten wat je waarvoor gebruikt.
Dat maakt toch niet uit? Je weet toch welke apparaten etc. je hebt, wat dat ongeveer kost en wat je eventueel direct moet vervangen en wat eventueel later kan. Ook kun je uitrekenen wat er gebeurt bij inkomensverlies. Dan weet je toch ook wat je minimaal op de rekening moet willen hebben en alles daar bovenop kun je uitgeven aan bijvoorbeeld een vakantie of spaar je bijvoorbeeld voor later.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
14-07-2021 11:48
Of ik nou geld overmaak van de spaarrekening of uit een potje.....dat maakt nul verschil. En de potjes zelf en de inleg stel je éénmalig in en gaat daarna automatisch. Kwestie van 5 minuten als je weet wat je wilt. Dus zo ingewikkeld is het allemaal niet.
emmalou schreef:
15-07-2021 00:20
Ja, hèhè, als je een heel jaar aan vaste lasten apart hebt staan dan zijn die potjes natuurlijk gepruts in de marge. Maar veel mensen hebben nou eenmaal niet een jaar aan vaste lasten als buffer. En dan moet je dus wat beter opletten wat je waarvoor gebruikt.
Dat zal het zijn inderdaad. Als je veel kan of wil sparen zijn al die kleine potjes vrij overbodig.. Grofweg 3 rekeningen biedt mij voldoende overzicht. Wat ik nodig heb of écht oprecht leuk vind (meestal ervaringen) daar geef ik (af en toe) geld aan uit en wat ik niet nodig heb koop ik niet. Als ik een potjessysteem zou hanteren en het potje elektronica is bijvoorbeeld op dan zal ik het toch echt ergens anders vandaan moeten halen als ik een laptop nodig heb.
luna500 wijzigde dit bericht op 15-07-2021 10:46
19.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
14-07-2021 20:49
Zijn jullie heel streng met die potjes? Ik kan me zo voorstellen dat als je hond doodziek wordt, en het potje dierenarts is net leeg, dat je dan toch je potje auto of vakantie even aanspreekt. Andersom dan weer niet, potje vakantie leeg, maar gelukkig zit er nog genoeg in de potjes witgoed en collegegeld, dus we boeken een leuke all-inclusive.
Nee, helemaal niet. Laatst zat er een potje vol, en toen besloot ik dat ik er niet heel ongelukkig van werd als ik dat item pas volgend jaar koop en eigenlijk dit jaar liever iets anders kocht (waar geen potje voor was). Dus toen het potje leeggehaald daarvoor. Het enige potje waar ik wel redelijk streng mee ben is mijn buffer. Er zit niet zoveel in als ik zou willen, en ik wil graag dat het zo snel mogelijk wel vol genoeg zit. Ik zou graag ongeveer een jaarsalaris in mijn buffer willen, daar ben ik nog lang niet helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven