Geld & Recht alle pijlers

Sparen.. Help.. Tips graag!

16-01-2014 23:04 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik praat mezelf al jaren aan: vanaf volgende maand ga ik sparen. Iedere keer komt er weer wat tussen. Het lukt me ook gewoon niet om geld op mn spaarrekening te laten staan. Geld gaat op aan de meest nutteloze dingen die eigen helemaal niet hoeven (lees: lunch, diner, drankjes doen) Heeft iemand tips om toch lekker te kunnen sparen? Hoe doen jullie dat?
[quote]Krullevaer schreef op 17 januari 2014 @ 00:50:

Nou, ik vind auto verkopen en geen tv ook vrij extreem (en alleen maar kleding en spullen van de kringloop zou ik ook niet blij van worden). Kijk, als je leeft van een bijstandsuitkering, dan snap ik het wel. Maar TO moet volgens mij gewoon een schop onder haar kont hebben en het gat in haar hand dichten. Dat lijkt me een hele andere situatie.

quote]

Ik koop ook nieuwe kleren maar als ik iets echt leuks zie in kringloop dan koop ik het. Tweedehands schoenen koop ikk nooit. Omdat ik het niet goed vind voor de voeten.

Zo ook met spullen in huis. Mijn woonkamer meubelen, slaapkamer meubelen is allemaal nieuw. Maar mijn waterkoker, drinkglazen, wasmachine, .. is dan weer tweedehands.

Ik werk leef niet in de bijstand. Maar waarom meer betalen als het ook minder kan. Je kunt geld besparen op verschillende manieren. Geld besparen door zuinig om te gaan met energie, water, boodschappen doen, ...

Ik heb daardoor veel geld bespaard en zelf geld terug gekregen van water en elektriciteit. En moet daardoor minder geld betalen per maand.
quote:tinneke schreef op 17 januari 2014 @ 20:08:

[...]

Dit is niet extreem. Je kunt herlaadkaart kopen van lycamobile, ortel, ... Daardoor bespaar ik echt meer geld en ga ik zuiniger om met belminuten . en moet ik zelf geen belastingen betalen wat weggegooid geld is. Want op de factuur van abonnement betaal je belastingen.Pin me er niet op vast, maar volgens mij betaal je ook gewoon btw voor prepaidkaarten...
quote:Aardbeienthee schreef op 17 januari 2014 @ 00:33:

Vind eigenlijk alleen het telefoonabonnement stopzetten extreem. Hoe gaat dat als werk/school/familie/wiedanook je dringend moet bereiken?Uh, er bestaat tegenwoordig ook een prepaidkaart? En internet op de telefoon is niet echt noodzakelijk want er is tegenwoordig op veel openbare plekken gratis wifi.
ik pin per maand alles wat ik ga besteden, ruim aangehouden

wat overblijft aan het einde van de maand gebruik ik dan voor een etentje, de diepvries eens vol aanbiedingen gooien of een dagje uit

als je jezelf afwent je pinpas te gebruiken (en dat heeft ook met discipline te maken) kom je al een heel eind, denk ik
Niet te vergeten Skype als je wilt praten met je vrienden, familie, ... is helemaal gratis.
quote:twinnyh schreef op 17 januari 2014 @ 20:57:

[...]

Uh, er bestaat tegenwoordig ook een prepaidkaart? En internet op de telefoon is niet echt noodzakelijk want er is tegenwoordig op veel openbare plekken gratis wifi.Klopt maar dan kan je in mijn ogen net zo goed een sim only abonnement van 5 euro per maand nemen.
Uh.
quote:12twister schreef op 17 januari 2014 @ 13:38:

[...]

Bijna poëtische tegeltjeswijsheid dit!

Zo krom als een hoepel maar het is wel zo.

Sta ik hiermee al in EAUSM?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Je kan een spaarrekening nemen en dan wat afschrijvingen inplannen. Bijvoorbeeld elke 2e, 15e en 22e van de maand een afschrijving van 8,00 euro, 5,50 en 12,00 euro. Zo spaar je toch en heb je het eigenlijk niet door.
quote:jojanneke66 schreef op 16 januari 2014 @ 23:18:

Ik vind het ook nog wel eens lastig om te sparen, en vorige week zag ik dit Spaar uitdaging voorbij komen.

En dus heb ik de eerste 2 weken al in een potje gedaan. Ik weet niet hoever ik kom, maar dit klinkt leuk.Leuk idee! Ook al spaar ik toch al wel. Heb al vriendinnen erover verteld en die gaan het ook proberen. Lijkt me leuk als we hierover een jaar vertellen of het gelukt is
Ja, geweldig idee die spaaruitdaging. Ik doe mee. Door een financieel voordeeltje heb ik alvast wat weken vooruit in een een potje gedaan.
quote:love2dance schreef op 19 januari 2014 @ 12:58:

[...]

Leuk idee! Ook al spaar ik toch al wel. Heb al vriendinnen erover verteld en die gaan het ook proberen. Lijkt me leuk als we hierover een jaar vertellen of het gelukt is

Ja, dat vind ik een heel leuk idee! Heb je gezien dat er ook een facebook groep is, en dat je eventueel de berichten in je mail kunt krijgen?

Dat vind ik nog wel handig, ik heb namelijk niet altijd de tijd om achter facebook te zitten.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Oeh ik ga het ook proberen. Ben niet zo n superspaarder en dit lijkt mij een makkelijkere manier van sparen. Zeker omdat er een hele groep achter zit. Werkt dus wel enorm motiverend.
Inderdaad automatisch af laten schrijven naar je spaarreking. je hebt het niet echt door (tenminste bij een wat kleiner bedrag) en als je spaarrekening gaat groeien is dat leuk, en wordt je automatisch wat zuiniger

En echt nadenken voor je wat koopt he? Ik had daar ook moeite mee, maar gaat nu steeds beter.

Pas zag ik nog een leuke handdoek/theedoekset liggen, was iets van 5 euro, dus helemaal niet duur.

Leek me echt leuk staan in mijn keuken

Echt ik had hem al in mijn handen, toch maar teruggelegd

Thuisgekomen totaal niet meer aan die set gedacht, week later kwam ik weer in die winkel, lag er nog steeds en toen dacht ik: nee joh, die print staat echt stom in mijn keuken, en ik heb zat keukendoeken

En dat heb ik steeds vaker

Ik ga graag een dagje naar de sauna, maar ga daar echt niet het volle pond voor betalen, dan ga ik niet, en soms vind ik een aanbieding, dan ga ik dus wel

Zo was er pas een druileirige zondagavond, ik was alleen. Ik vond dat ik het had verdiend om eten ergens te bestellen.

gekeken op internet, rond een tientje had ik echt lekkere dingen.

Zat te twijfelen wat te nemen, en opeens had ik zoiets van: Dan moet ik zorgen dat ik gepast geld in huis heb, ik moet rond die tijd thuis zijn, eigenlijk is het niet echt gezond

Ik dook mijn vriezer in vond een stukje zalm, wedges potatoes, en had nog een halve komkommer

Heb een heerlijk maal gehad, gewoon zelf klaargemaakt, lekker goedkoop

Dat zijn ook bezuinigingstips

Dus nadenken, nadenken nadenken, en als je spaarrekening groeit, wordt het steeds makkelijker

En ook een voordeel, ga je eens een keer uit eten, dan is het echt iets leuks, hoe vaker je gaat, hoe gewoner je het vind
Toch wel grappig, ik spaar elke maand, alleen maak ik dat zelf over, want soms heb ik een dure maand en kan ik wat minder sparen

Ik dus (nav dit topic) gelijk bedrag overmaken.

Kijk ik daarna op spaarrekening...heb ik begin januari ook al gespaard voor deze maand

Dus echt missen doe ik het niet, weet ik nu zeker
quote:-teuntje- schreef op 17 januari 2014 @ 08:15:

Je kunt niet precies hetzelfde verder leven en sparen.

Een waarheid als een koe, die toch niet bij iedereen op hoeft te gaan.

'Vroegah' (voor ik kinderen en een koopwoning had ) spaarde ik iets van 100 euro (of guldens misschien nog...) per maand. Toen zag ik bij Oprah Winfrey een of andere financiele miep die een heel verhaal over sparen had. Dat ging mij een beetje ver, maar ik dacht 'wat zou er gebeuren als ik mijn spaarbedrag met 50 euro verhoog?'.

Vanaf dat moment ging er een dag nadat mijn salaris kwam, 150 euro naar de spaarrekening. En eerlijk gezegd, ik merkte het eigenlijk totaal niet! Ja, waarschijnlijk was mijn geld eerder op, maar blijkbaar gaf ik die laatste 50 euro toch al uit aan dingen die je alleen maar koopt/doet 'omdat het kan'.

Een half jaar later heb ik mijn spaarbedrag met nog eens 50 euro verhoogd, en zo ben ik doorgegaan, tot het wel te veel werd en ik er te veel om moest laten.
quote:pearle schreef op 20 januari 2014 @ 11:01:

En echt nadenken voor je wat koopt he? Ik had daar ook moeite mee, maar gaat nu steeds beter.

Pas zag ik nog een leuke handdoek/theedoekset liggen, was iets van 5 euro, dus helemaal niet duur.

Leek me echt leuk staan in mijn keuken

Echt ik had hem al in mijn handen, toch maar teruggelegd

Thuisgekomen totaal niet meer aan die set gedacht, week later kwam ik weer in die winkel, lag er nog steeds en toen dacht ik: nee joh, die print staat echt stom in mijn keuken, en ik heb zat keukendoeken

Dit was voor mij de gouden tip: Als je iets graag wilt kopen, geef jezelf 24u. Wil je het dan nog steeds echt graag hebben, dan ga je het alsnog halen.
quote:Kastanjez schreef op 20 januari 2014 @ 21:14:

[...]

Dit was voor mij de gouden tip: Als je iets graag wilt kopen, geef jezelf 24u. Wil je het dan nog steeds echt graag hebben, dan ga je het alsnog halen.Meestal ben je het vergeteN op het moment dat je de winkel verlaat
quote:Krullevaer schreef op 17 januari 2014 @ 00:50:

Nou, ik vind auto verkopen en geen tv ook vrij extreem (en alleen maar kleding en spullen van de kringloop zou ik ook niet blij van worden). Kijk, als je leeft van een bijstandsuitkering, dan snap ik het wel. Maar TO moet volgens mij gewoon een schop onder haar kont hebben en het gat in haar hand dichten. Dat lijkt me een hele andere situatie.

Ik vind juist een TV hebben vrij extreem. De gemiddelde Nederlander schijnt daar meerdere uren per dag achter te zitten. Hier wordt hij gehersenspoeld door de kijker te programmeren door wat anderen vinden hoe je moet leven. Dat mensen daarvoor vrij kiezen, terwijl je zulke leuke dingen kan doen met je leven. Extreem gewoon...

En een auto.. wat moet je daar mee? Alles binnen de stad kan je prima op de fiets doen en daarbuiten pak je toch gewoon het OV?

Ik heb 1,5x modaal salaris gehad en spaarde minimaal de helft van mijn geld om er alleen maar toffe dingen mee te doen. Sparen kan iedereen.
Life is fun. Live it.
quote:pearle schreef op 20 januari 2014 @ 21:25:

[...]

Meestal ben je het vergeteN op het moment dat je de winkel verlaatWat een dooddoener. Dan spaar je toch lekker niet..
Life is fun. Live it.
Misschien werkt alleen met cash betalen voor jou. Pin elke week een bedrag en als het op is, is het op. Geef desnoods je pinpas aan je ouders of goede vriendin ofzo ( je hoeft ze niet je code te geven!). En maak automatisch een bedrag over naar je spaarrekening net nadat je salaris hebt gehad. Misschien bij een andere bank zodat even terugschrijven minimaal een dag duurt.
Voor mij werkte het om het gewoon 3 maanden te doen, dan 'groeit' het bedrag op die rekening en is het ineens leuk om naar te kijken ik laat niet automatisch overschrijven omdat ik mijn salaris elke 4 weken krijg ipv elke maand maar maak wel elke maand ongeveer hetzelfde over!
quote:Zebraa schreef op 20 januari 2014 @ 23:01:

Wat een dooddoener. Dan spaar je toch lekker niet..Volgens mij lees je niet wat pearle schrijft. Of je snapt het niet.
Idd trotter dat dacht ik dus ook

Volgens mij bedoeld ze dat je al weer vergeten bent wat je wilde kopen en oh zo nodig had

Ik vind het opvallend dat de meeste hier juist een bedrag cash willen voor boodschappen als budget. Voor mij werkte het juist om alles te gaan pinnen. Ik zie nu waar (bijna) al mijn geld naar toe gaat op de afschriften. Vind ik zelf overzichtelijker. Ook daarop kan je natuurlijk per week( of maand een boodschappen budget zetten, desnoods andere rekening voor openen.

Grappig om te zien hoe verschillend mensen hiermee omgaan.

Btw... Mijn spaarchallenge is begonnen hoor :-)
Ik ben me geestelijk aan het voorbereiden :-) om hier eens achter te gaan zitten.... overzicht inkomsten en uitgaven Ook op die spaarchallenge pagina.

Dan heb ik tenmiste overzicht, en heb ik het spul ook bij elkaar voor de belastingaangifte.

en ik heb zo'n hekel aan die aangiftes.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven