Geld & Recht alle pijlers

Sparen voor kind

19-10-2019 11:57 260 berichten
Alle reacties Link kopieren
In februari verwachten wij ons eerste kindje. Nu wil ik vanaf dat moment al een rekening openen en maandelijks een bedrag opzij zetten wat rond zijn/haar 18e gebruikt kan worden voor rijbewijs/studie of dergelijke.

Ik dacht zelf aan een bedrag van €100,- per maand maar mijn man vind dat erg veel.
Hoe doen jullie dit?

Heb je een spaarrekening voor je kindje en hoeveel stort je daar op?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zilvervloot rekening waar we €600 per jaar op sparen voor kind, dat is het maximale bedrag. Verder vinden we het niet nodig meer op kinds naam te sparen. We sparen zelf en kunnen daar ook dingen voor kind van betalen.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen toch niet zien of jullie die 100 euro per maand kunnen missen?
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg op mijn eigen naam 100 per maand voor een familielid (kind). Ik wil de ouders aanbieden om haar studie te betalen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat als je op naam van het kind spaart het ook echt van je kind is op het moment dat het 18 is. Of hij/zij nou tegen die tijd verslaafd is of graag shopt, jij hebt er dan niks meer over te zeggen.

Je kunt ook een rekening op je eigen naam openen en daarop sparen. Nog even los van welk bedrag het moet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Spaarrekening op naam kind (beide ondernemers, dus zo valt het vermogen van ons kind buiten het ondernemersrisico van ons privé vermogen). Sparen 75 euro per kind per maand.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen voor onze kinderen de kinderbijslag. We zijn niet gewend aan 't geld en missen 't dus ook niet. Is iets van 450 per kwartaal geloof ik. (twee kinderen) misschien is dat een idee?

Even opgezocht : 220 per kind per kwartaal.
dogunia wijzigde dit bericht op 19-10-2019 12:11
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij willen (dus sparen voor hen dit) als ze 18 zijn minstens 3000 op hun spaarrekening hebben. Los van spaargeld van hunzelf of evt bijbaantjes. We sparen zelf natuurlijk ook en dit is dan ook voor evt studiekosten.
Alle reacties Link kopieren
3 kinderen, 3 zilvervlootrekeningen met vaste inleg van 50 euro per kind per maand.

Daarnaast lossen man en ik extra af op de hypotheek (alles boven onze buffer), zodat onze maandlasten dalen. Door dat consistent te doen hoop ik studiekosten te kunnen dragen over een jaar of 10, mede hopend op stijgende inkomsten.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen 100 euro per kind per maand, op een rekening die op onze naam staat.
Alle reacties Link kopieren
dogunia schreef:
19-10-2019 12:09
Wij sparen voor onze kinderen de kinderbijslag. We zijn niet gewend aan 't geld en missen 't dus ook niet. Is iets van 450 per kwartaal geloof ik. (twee kinderen) misschien is dat een idee?

Even opgezocht : 220 per kind per kwartaal.
Dit doen wij ook. We hebben een spaarrekening op onze eigen naam waar we de kinderbijslag ieder kwartaal op zetten. Als onze dochter 18 is staat daar dan een mooi bedrag op.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Wij sparen €50,- per maand per kind. Geen idee of ze daar later genoeg aan hebben, maar het is handig dat dat er dan al is. De rest kunnen we dan waarschijnlijk aanvullen als het nodig is.
Denk niet alleen aan dit ene kind. Misschien komt er nog wel een nummer twee of zelfs drie. Kun je dan ook nog 100 per kind per maand missen?

Heb je een bepaald streefbedrag in gedachten? 100 per maand = 1,200 per jaar = na 18 jaar 21,600 zonder rekening te houden met rente en rente-op-rente. Vind je dat een logisch bedrag? Wat doe je met opa en oma’s die willen bijdragen, jaarlijks of met verjaardag bijvoorbeeld. Komt dat er nog bovenop?
Alle reacties Link kopieren
Gooi het elke maand op een beleggingsrekening, levert meer op dan sparen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Spaarrekening voor kind voor bijdrages opa's en oma's. Zelf eerst hypotheek aflossen en zo maandlasten verlagen. Levert meer op dan spaarrente. Spaargeld kind telt ook mee in inkomstenbelasting box3. Door lagere maandlasten kunnen we straks studie betalen ed. Verder sparen we op eigen naam.
Die kinderbijslag is daar handig voor, elke 3 maand schrijven we 500 euro over naar een rekening van ons, maar die wel voor hen bedoeld is. We doen 500, want mooi rond getal zo, dus 440 kinderbijslag en 60 van onszelf.
Misschien wil ik weleens kijken naar iets waar ik wel rente op krijg, een depositorekenubg ofzo... beleggen evt.
anoniem_64162076362b6 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 12:25
2.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een spaarrekening van onszelf, specifiek bedoeld voor studie. Vanaf de geboorte 50 euro per maand.
Dan nog een rekening op naam kind, 10 euro per maand. Ook geldbedragen die ons kind krijgt van familie (opa/oma etc) gaan daarop. Kind krijgt deze rekening op zijn 18de.
Tzt zien we wel of kind zelf rijbewijs moet betalen of dat de rekening anders besteed mag worden. Ligt aan onze financiën dan. Als het kan willen we ook nog wel rijbewijs voor kind betalen en dan kan kind dit bedrag zelf voor iets anders gebruiken. of mocht kind bijvoorbeeld op kamers ofzo willen, dan kunnen daar spullen van gekocht worden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt geld opzij zetten op een rekening voor je kind maar je kunt er ook aan denken om nu bijvoorbeeld je hypotheek extra af te lossen zodat je over 18 jaar lagere woonlasten hebt.
Je betaalt nu meer rente over een lening/hypotheek dan je er op een spaarrekening voor terug krijgt.

Nu heb je het over een eerste kind maar hoe ga je het met dat bedrag doen als er nog drie kinderen bij komen? Als ouder zou ik het wel zo eerlijk vinden om voor ieder kind evenveel te sparen. Kun je dan 2, 3 of 4 keer 100 euro in de maand missen?
100 euro per maand vind ik ook vreselijk veel. Dan krijgt het kind ruim 20.000 euro op zijn 18e. Hier was het bij oudste minder dan de helft daarvan (gespaard door vader en grootouders). Voor mijn jongste spaar ik zelf, maar ook een stuk minder dan 100 euro.
Rijlessen en studie betaal ik, dus daar hebben ze het niet voor nodig.
Hier gaat de kinderbijslag naar een spaarreking, alleen soms niet. Als ze alle 3 nieuwe schoenen en winterjassen nodig hebben, dan gebruiken we het daar voor. Maar zeker 3 vd 4x per jaar gaat het naar die rekening.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen nu niet voor onze kinderen, bewust. Ons idee hierachter is dat sparen nu helemaal niets oplevert en het geld eigenlijk alleen minder waard wordt.
In plaats daarvan storten we extra in onze hypotheek ( spaar) waar we 5,2% rente op krijgen.
Doel is om ervoor te zorgen dat we de hypotheek hebben afgelost op het moment dat de eerste gaat studeren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook een zilvervlootrekening geopend, daar mag je 600 euro per jaar op sparen. Elke maand maken wij dus 50 euro over na die rekening.
Ook zit er een jongwijs rekening bij, daar storten we extra geld heen. Hij heeft bij de geboorte ook geld gekregen van wat familieleden. En een deel kinderbijslag storten we denk ik ook daarop.
PLUKKIE78 schreef:
19-10-2019 12:32
Wij sparen nu niet voor onze kinderen, bewust. Ons idee hierachter is dat sparen nu helemaal niets oplevert en het geld eigenlijk alleen minder waard wordt.
In plaats daarvan storten we extra in onze hypotheek ( spaar) waar we 5,2% rente op krijgen.
Doel is om ervoor te zorgen dat we de hypotheek hebben afgelost op het moment dat de eerste gaat studeren.

Dat klinkt eigenlijk wel heel erg verstandig zo!
Alle reacties Link kopieren
Hier in maart uitgerekend. Grootouders gaan beiden 100 - 150 euro voor kind sparen, daarnaast doen wij nog 200 of 250 euro per jaar. Doel is kind te kunnen laten studeren en bijdrage aan 1e koophuis te kunnen geven. Sparen op deels naam kind, maar vertellen kind niet dat het geld er is.

Lopende uitgaven doen we hier niet van. Dit is echt voor later of we moeten ziek worden/overlijden/scheiden etc
leeuw32 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 12:42
16.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Voor beide kinderen hebben we een zilvervlootrekening. Daar sparen we maximaal op ( kinderbijslag gaat daar bijvoorbeeld direct naartoe)
Daarnaast hebben we nog een losse spaarrekening voor de kinderen. Hier gaat elke maand 20 euro op + soms extra. Dit geld is bedoeld voor grote uitgaven die we verwachten, zoals zwemles.
Ik heb zelf ook nog een spaarpotje aangemaakt. Dat geld gebruik ik voor mijn deel van de verjaardag en Sinterklaas cadeautjes en leuke dingen. Met de oudste ga ik bijvoorbeeld binnenkort naar een theatervoorstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven