Geld & Recht alle pijlers

Spoed marktplaats vraagje

01-12-2019 16:10 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Net op marktplaats te maken gehad met een oplichter. Normale berichtjes, afspraak om het product op te halen was gemaakt en toen kwam het verzoek om te betalen via een betaalverzoek omdat dit voor beide partijen veiliger zou zijn. Hier zat een link bij. Ik had de betaalverzoeken via mp nog nooit geïnstalleerd dus dacht dat de link hiermee te maken had. Niet handig maar hier op geklikt omdat de rest van de conversatie zo normaal leek.
Hier werd dus gevraagd om een betaling van 0,1 cent.

Hier vertrouwde ik het niet meer dus verder geen gegevens oid ingevuld en de link weggeklikt.

Vervolgens ca een uur later een mail van marktplaats over de frauduleuze bieder en het advies om er niet verder op in te gaan.

Nu vraag ik mij af; kan het kwaad dat ik wel op de link geklikt heb (heb verder dus niets ingevuld en meteen afgesloten). Zit nu constant mijn rekening te checken😬
Alle reacties Link kopieren
bluewaterrr schreef:
01-12-2019 16:51
Maar heb je dan ergens je bankrekeningnummer ingevuld dat je toch constant je rekening aan het checken bent?
Nee, maar was op mijn mobiel op mp en heb op mijn mobiel ook de app van de bank. Dus was even bang dat er toch een koppeling was ofzo.
Heb de link zo snel weg geklikt dat ik ook niet heel goed gekeken heb.
Alle reacties Link kopieren
Snap nu wel heel goed dat mensen hier in kunnen trappen.
Het lijkt net echt en de mailtjes zonder taalfouten/ concrete voorstellen om het product op te komen halen.
Alle reacties Link kopieren
Even googelen en je ziet dat het de befaamde oplichters truc is. Zolang je niets hebt ingevuld is er niets aan de hand.
puknijmegen schreef:
01-12-2019 16:53
Heb net het spoednummer van de bank gebeld.

Zij vertelde mij dat alles wat je op het scherm invult, gezien wordt door de oplichter.
Je hoeft dus niet op bevestigen te klikken oid. Het is gewoon een nep site waar iemand mee kan kijken naar alle gegevens die je invult.

Maar omdat ik niets heb ingevuld en meteen weg heb geklikt, is er niets aan de hand.
Voor je eigen geruststelling kan je wel het wachtwoord van je online bank-account veranderen.

Bij is worden loginnaam en wachtwoord automatisch ingevuld. Ik zou niet willen dat een oplichter naar mijn bankrekening gaan koekeloeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net zover gekomen als jij. Ik vertrouwde het ook niet. Bleek een oplichter inderdaad. Wilde een tikkie via een link sturen omdat hij niet wist hoe Ideal werkte via MP.

Later stond er een waarschuwingsadvertentie op MP voor hem. Hij was ook langer op MP. Even later zelfde advertentie van ander. Was gewoon dezelfde. Van anderen kreeg ze het bericht dat hun hele rekening leeg was getrokken.
Je bent niet opgelicht hoor. Als je voor de eerste maal gebruik maakt van het platform “gelijk oversteken” dien je € 0,01 over te maken middels de verzonden link.
https://help.marktplaats.nl/help/accoun ... arktplaats
Dit verpest het voor goedwillende MP’ers :( Had laatst ook een ‘verdacht’ verzoek (betaling via tikkie), dus verkoper driedubbel gegoogled en gecheckt voordat ik de link opende. Scheelde 0,40 euro met tikkie en was een klein bedrag, dus verkoper dacht eigenlijk gewoon mee. Maar bij mij gingen alle alarmbellen gelijk af.
Alle reacties Link kopieren
Koes_1989 schreef:
01-12-2019 18:25
Je bent niet opgelicht hoor. Als je voor de eerste maal gebruik maakt van het platform “gelijk oversteken” dien je € 0,01 over te maken middels de verzonden link.
Dit was via een link die door de koper gestuurd was. De link voor aanmelden voor het platform komt niet van een koper toch?

En in dit geval zou ze het op komen halen, dan vind ik deze manier van betalen ook best apart. Ging ook niet om een heel groot bedrag.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
01-12-2019 19:06
Dit verpest het voor goedwillende MP’ers :( Had laatst ook een ‘verdacht’ verzoek (betaling via tikkie), dus verkoper driedubbel gegoogled en gecheckt voordat ik de link opende. Scheelde 0,40 euro met tikkie en was een klein bedrag, dus verkoper dacht eigenlijk gewoon mee. Maar bij mij gingen alle alarmbellen gelijk af.


Ik had haar ook gegoogled maar kon haar niet vinden.

En daarnaast had ik een mail van mp da het frauduleuze koper lijkt.
Madeliefjees schreef:
01-12-2019 16:23
Nooit 0,01 cent overmaken! Dat zijn oplichters. Die kunnen via die link bij je gegevens komen, en trekken vervolgens je rekening leeg.
Vertel me eens hoe dat technisch werkt? Want volgens mij kan dat helemaal niet
Heb exact hetzelfde gehad. Je kunt er vanuit gaan bij verkopers die 11 jaar actief zijn dat het zaakje klopt. Anders waren ze allang geblokkeerd door mp zelf

Overigens, idd vreemd dat ze online wil betalen terwijl ze het ophaalt. Daar zou ik op voorhand al niet aan meewerken
anoniem_65272539ccee8 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 19:21
31.59% gewijzigd
Koes_1989 schreef:
01-12-2019 19:16
Paniekzaaierij dit topic. Heb exact hetzelfde gehad. Je kunt er vanuit gaan bij verkopers die 11 jaar actief zijn dat het zaakje klopt. Anders waren ze allang geblokkeerd door mp zelf
Dat weet ik niet maar een rekening leegtrekken kan niet op deze wijze. Daar hebben ze een SEPA machtiging voor nodig dacht ik.
Klopt. Bij gelijk oversteken moet je eerst € 0,01 cent overmaken naar online betaalplatform van mediamedics bv om je iban te verifiëren en hiermee geef je aan de koper aan dat je een gecontroleerde klant bent

Er zijn ook oplichters actief die het zelf voorstellen maar dit zijn doorgaans niet de klanten die 11 jaar actief zijn, die zijn na ontvangen aangiftes allang geblokkeerd
Leegtrekken kan wel
Regelmatig op tv

Bv doordat jij inlogt op een dite van hun ipv de bank en zij dan je codes weten
COtweepuntnul schreef:
01-12-2019 19:16
Vertel me eens hoe dat technisch werkt? Want volgens mij kan dat helemaal niet
De link is nep en men kan dan met jouw inloggegevens meekijken.

Een MP account van 11 jaar oud kan ook gehackt zijn, zeker als deze gebruiker voor al zijn accounts hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Koes_1989 schreef:
01-12-2019 18:25
Je bent niet opgelicht hoor. Als je voor de eerste maal gebruik maakt van het platform “gelijk oversteken” dien je € 0,01 over te maken middels de verzonden link.
Ja, via MP ja. Niet via een koper of verkoper zoals in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Koes_1989 schreef:
01-12-2019 19:16
Heb exact hetzelfde gehad. Je kunt er vanuit gaan bij verkopers die 11 jaar actief zijn dat het zaakje klopt. Anders waren ze allang geblokkeerd door mp zelf

Overigens, idd vreemd dat ze online wil betalen terwijl ze het ophaalt. Daar zou ik op voorhand al niet aan meewerken
Nou, ik ben al meermalen op MP benaderd met zo'n tikkie 1 cent-truuc ("ik ben al heel vaak opgelicht dus ik wil graag eerst checken of uw naam bij uw rekeningnummer hoort" :bonk: ) en dat waren telkens personen die al járen actief waren. Dus ze zullen ook wel gewoon accounts van anderen hacken. Als je vervolgens netjes zegt dat je daar niet in mee gaat, word je doorgaans de huid vol gescholden.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
01-12-2019 19:16
Vertel me eens hoe dat technisch werkt? Want volgens mij kan dat helemaal niet
https://www.politie.nl/themas/phishing. ... lverzoeken
Conclusie; perfect gehandeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven