Geld & Recht alle pijlers

Starter op de woningmarkt...adviezen, ervaringen?

03-06-2020 20:02 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Ik studeer binnenkort af, en wil daarna op mezelf gaan wonen. Overal hoor en lees ik horrorverhalen over hoe moeilijk de starters het op dit moment hebben op de woningmarkt, maar is dat echt zo? Soms kijk ik op funda voor koopwoningen/appartementen, en ook al is daar een heleboel woningen ver buiten mijn budget, zie ik er genoeg betaalbare woningen (categorie van 175.000 - 225.000 eur).
Wat ik hiermee wil zeggen...is dat schijn? Worden deze woningen alsnog ver boven hun aangegeven prijzen verkocht?

Daarnaast vroeg ik me af hoe nauwkeurig zijn de online hypotheekrekentools? Kunnen die alsnog sterk afwijken bij een echt gesprek bij de hypotheekadviseur/bank?

Ik ken helaas niemand die ook een starter is op de woningmarkt, en met wie ik dit soort dingen zou kunnen bespreken, vandaar dat ik mijn vraag hier post...
Alle reacties Link kopieren
Het scheelt dat je zo flexibel bent qua woonplaats, dat je wat gespaard hebt, en dat je een opleiding in de IT doet en al wat werkervaring hebt. Nu ik je antwoord lees denk ik zeker niet dat het onmogelijk is. Ik weet niet wat voor soort bedrijf je zoekt (groot/klein) maar wij zijn nog op zoek naar een ontwikkelaar :)
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
03-06-2020 21:31
Jeetje dat is inderdaad niet veel...in welke richting was je master?
Niet in de IT ;-)

Maar de ervaring in mijn omgeving is hetzelfde: met WO master groei je langer en vaak ook sneller door, maar je stapt niet perse hoger in.

Dat je heel flexibel bent is handig, maar heb je dan helemaal geen behoefte aan een leuke stad of fijne omgeving of thuisgevoel buiten je huis?
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
03-06-2020 21:54


Dat je heel flexibel bent is handig, maar heb je dan helemaal geen behoefte aan een leuke stad of fijne omgeving of thuisgevoel buiten je huis?
Nou, ik heb natuurlijk liever een rustige, veilige buurt, maar of het nou een stad X of stad Y of drop Z is, dat vind ik niet zo belangrijk. Daarom wil ik ook een beetje centraal blijven wonen, zodat een dagje Amsterdam of een dagje Maastricht (bij wijze van) niet te vervelend wordt. Ik heb hier geen familie en mijn vriendenkring is een beetje over het hele Nederland verspreid, dus dat maakt het wat makkelijker. Ik ken wel genoeg mensen die hun hele leven in een plek hebben geleefd en waar hun sociale leven zit, en kan me heel goed voorstellen dat voor hen de keuze wat lastiger en beperkten kan zijn (als ze inderdaad niet te ver willen gaan verhuizen).
Alle reacties Link kopieren
In het noorden zijn nog genoeg betaalbare huizen in de prijs categorie!
Zelfs echt leuke woningen met 3 slaapkamer, en nette badkamer, keuken en tuin.
Echter je moet dan wel de concessie doen dat je langer moet reizen als je naar de randstad wilt.
https://www.funda.nl/koop/delfzijl/huis ... rstraat-9/

De prijzen gaan ook daar weg boven de vraagprijs inmiddels. Maar nog niet zo gek als in de randstad.
Alle reacties Link kopieren
Pompoenschip schreef:
03-06-2020 22:02
Nou, ik heb natuurlijk liever een rustige, veilige buurt, maar of het nou een stad X of stad Y of drop Z is, dat vind ik niet zo belangrijk. Daarom wil ik ook een beetje centraal blijven wonen, zodat een dagje Amsterdam of een dagje Maastricht (bij wijze van) niet te vervelend wordt. Ik heb hier geen familie en mijn vriendenkring is een beetje over het hele Nederland verspreid, dus dat maakt het wat makkelijker. Ik ken wel genoeg mensen die hun hele leven in een plek hebben geleefd en waar hun sociale leven zit, en kan me heel goed voorstellen dat voor hen de keuze wat lastiger en beperkten kan zijn (als ze inderdaad niet te ver willen gaan verhuizen).
Ja, snap ik. Grappig om te lezen. Voor mij is het heel anders.

Toen ik ‘mijn’ stad voor het eerst bezocht, voelde het echt als thuiskomen. Dus ik ben daarnaartoe gegaan en heb mijn leven eromheen gebouwd. Ik had geen andere binding met de stad behalve mijn liefde voor de stad. Op verschillende plekken in de stad gehuurd, op basis daarvan bepaald welke wijk mijn thuis is en daar gekocht. Dat had ik met een koopwoning nooit kunnen doen. Maar ik begrijp ook dat het voor jou anders is.

Dan zou ik goed nadenken over wat je echt in/aan je huis wil, vooral dat wat je niet kunt veranderen (ligging, buurt, voorzieningen) en wat je wil uitgeven per maand. Realiseer je wel dat je waarschijnlijk nog een paar keer van baan wil/moet wisselen in je leven, een nieuw huis kopen voor elke nieuwe baan is financieel niet zo handig. En als je een toekomstbeeld hebt van samenwonen met een nu nog onbekende partner, dan zou ik me ook niet meteen vastleggen aan een koophuis.

Het is geen kopersmarkt namelijk.

Ik adviseer dus om eerst te huren.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel eigen geld heb je?

Je moet kosten koper (pak hem beet 10.000), inboedel (minimaal 5000, maar eigenlijk dichter bij 10.000. Meer als je een klushuis koopt) en het overbieden (minimaal 20.000) zelf op hoesten. Heb je 40.000 gespaard?

Je maakt 0 kans zonder vast contract, dus dat is stap 1. Verder zijn de online tools zeer nauwkeurig, zorg dat je alles waar een BKR registratie op zit (private lease, je telefoon abonnement als je op afbetaling hebt) mee neemt en je eventuele studieschuld.

3000 is realistisch als start salaris voor een ITer in de juiste sector.
Alle reacties Link kopieren
Als je zo flexibel bent wordt het al wel makkelijker. Meeste mensen hebben toch behoorlijk specifieke eisen (locatie, type woning, tuin, onderhoud etc.) en daardoor blijven er minder opties open.

Er is een site waarop je kan zien voor welke prijs een woning daadwerkelijk verkocht is, dus kun je zien of in die regio veel wordt overboden of niet. Walter living dacht ik?

De horrorverhalen uit de randstad zijn wel terecht, maar in de rest van het land is het best te doen.

In de meeste gemeentes is er trouwens ook de mogelijkheid tot een starterslening. Maakte voor ons het verschil, dat we wel ons huidige huis konden kopen.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
03-06-2020 22:22
Ja, snap ik. Grappig om te lezen. Voor mij is het heel anders.

Toen ik ‘mijn’ stad voor het eerst bezocht, voelde het echt als thuiskomen. Dus ik ben daarnaartoe gegaan en heb mijn leven eromheen gebouwd. Ik had geen andere binding met de stad behalve mijn liefde voor de stad. Op verschillende plekken in de stad gehuurd, op basis daarvan bepaald welke wijk mijn thuis is en daar gekocht. Dat had ik met een koopwoning nooit kunnen doen. Maar ik begrijp ook dat het voor jou anders is.
Bijzondere aanpak, dat moet ik toegeven haha. Misschien ben ik hier te pragmatisch voor...maar ik ben nu wel erg benieuwd naar wat voor stad dat is geworden en welke stad zo bijzonder is! :-D
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
03-06-2020 22:28
Je maakt 0 kans zonder vast contract, dus dat is stap 1.
Nee hoor. Ik heb een woning gekocht met een jaarcontract. Een dag na mijn proeftijd kreeg ik een intentieverklaring, een maand later had ik een woning gekocht.

Als je niet aan een plaats gebonden bent maar wel centraal wil wonen moet dat zeker lukken. Plaatsen zoals o.a. Zoetermeer of Lelystad zijn nog erg betaalbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven