Geld & Recht alle pijlers

stiefouder adoptie

15-10-2010 12:31 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Hoe weet een kind van 8 dat dit een mogelijkheid is?

En hoe kan hij - op deze leeftijd - een inschatting maken van wat dat voor hem gaat betekenen?
Volgens mij kan adoptie van een kind nooit zonder toesteming van de biologische ouders. Je geeft namelijk je gehele ouderschap op en daar kun je nooit toe gedwongen worden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ik ben net als Vicodin erg verbaasd dat een kind van 8 die wens kan uiten. Kan me voorstellen dat je kind iets zegt in de trant van: kun jij niet mijn echte vader worden maar niet: zeg mam kan stiefvader niet officieel mijn vader worden dmv adoptie?
Waarom adoptie? Gezamenlijk gezag met een achternaamswijziging kan ook, is minder ingrijpend en de kans op slagen is groter.
Ik heb dezelfde vraag. Hoe komt een achtjarige op dit idee?
*
Heksje, dan heb je het niet over adoptie, maar over het uitoefenen van gezag door een stiefouder. Dat kan, ook als vader bezwaar maakt. Je kunt dan aan de rechter vragen dit toe te wijzen.
quote:heksje26 schreef op 15 oktober 2010 @ 13:31:

Hij wil nu dus dezelfde achternaam als mama en papa en dat papa evenveel te vertellen heeft over hem als mama.

Dit kan met gezamenlijk gezag en een achternaamswijziging zonder de biologische vader compleet uit het leven van het kind te verbannen.

Zoon is trouwens op taalgebied hoogbegaafd en kan dus gesprekken voeren en begrijpen op een bijna volwassen niveau.

Dit kun je gewoon niet menen. Als er iets is dat een moeder van een hoogbegaafde autist hoort te weten, is dat taalvaardigheid niets, maar dan ook niets zegt over het vermogen ook daadwerkelijk te snappen wat er gezegd wordt. Sociaal emotioneel gezien hebben de meeste autisten grote problemen. Zijn ogenschijnlijk volwassen niveau van converseren is de grootste valkuil die er is.
Dat wilde ik net aanhalen, Botervliegje.

Je kind is emotioneel gewoon acht. Hoe hoogbegaafd, taalvaardig of autistisch hij ook is. Sociaal emotioneel begrijpt hij absoluut niet wat dit soort dingen allemaal inhouden. Hij begrijpt het NIET op een volwassen niveau.

Daarnaast is het jullie beslissing om zoiets te doen, niet de zijne. Jullie zijn de ouders en hij is het kind. Geef je kind geen verantwoordelijkheid voor volwassen beslissingen, dat is niet eerlijk naar je kind toe.
Ik heb er verder geen verstand van maar als ik de reacties van anderen lees zijn er eenvoudigere en minder ingrijpende manieren om dit op te lossen. Daar zou ik dan liever voor kiezen als ik jou was.
*
Noem het maar slakken en zout.

Anyway, adoptie wordt zeer zeldzaam goedgekeurd. Tenzij je aan kunt tonen dat de biologische vader daadwerkelijk heeft geprobeerd je zoon iets aan te doen, ernstig heeft verwaarloosd of bijvoorbeeld sexueel heeft misbruikt, gaat het heel moeilijk worden om indien biologische vader het niet eens is met adoptie het alsnog uitgesproken te krijgen.
Poging tot doodslag op jou en je zoon?

Dan kan ik je alleen maar zeer veel succes wensen. Ik hoop dat de adoptie lukt en je zoon wettelijk niks meer met zijn biologische vader te maken hoeft te hebben.
Botervliegje, dan nog kan juridisch ouderschap niet worden 'afgepakt'. Als de biologische vader het er niet mee eens is, wordt er niet geadopteerd. Je kunt iemand niet dwingen afstand te doen van zijn juridisch vaderschap.

Hooguit kan een vader er zelf om vragen, als hij er achter komt dat het kind wat hij heeft erkend, niet van hem is.
[quote]heksje26 schreef op 15 oktober 2010 @ 12:31:

Verwijderd.
anoniem_65596 wijzigde dit bericht op 15-10-2010 15:47
Reden: ivm onjuiste bijdrage.
% gewijzigd
Zie QR
*
Ja, stom van me. Je hebt gelijk.!
Zie QR
Ik zou het lekker even laten zoals het is en wachten tot je zoon wat ouder is en zefl kan beslissen. Misschien onaardig maar je man heeft ook een kind uit een vorige relatie en een relatie kan eindigen, het is jullie beiden al eerder overkomen.
Wil je zoon dit echt heel graag of zou jij het graag willen? Ik zou dergelijke ingrijpende beslissingen nooit nemen bij zo'n jong kind en al zeker als je zo kort een relatie hebt met je nieuwe partner.

En al ga je er niet vanuit: statistisch gezien heb je meer kans dat je nieuwe relatie op de klippen loopt dan dan je samen oud wordt. Waarom veranderen? Voor die enkele keer dat er een handtekening gezet moet worden?
*
Eens met Poezewoes.

Je man weet ook dat hij financieel verantwoordelijk is en blijft ook na een eventuele (vecht)scheiding met jou?

Je man weet waar hij aan begint? (kan hoor, ik ken alleen gevallen waar dat niet zo was, hoe interger het ook leek)

Ik zou gezien de verwarrende situatie met je ex het laten zoals het is.
quote:Poezewoes schreef op 15 oktober 2010 @ 14:43:

Botervliegje, dan nog kan juridisch ouderschap niet worden 'afgepakt'. Als de biologische vader het er niet mee eens is, wordt er niet geadopteerd. Je kunt iemand niet dwingen afstand te doen van zijn juridisch vaderschap.

Hooguit kan een vader er zelf om vragen, als hij er achter komt dat het kind wat hij heeft erkend, niet van hem is.Het kan wel als de biologische vader dingen heeft gedaan die rechtstreeks het kind schaden. Incest, mishandeling, verwaarlozing etc. Dat moet dan wel heel erg goed onderbouwd zijn en het moet aantoonbaar in het belang van het kind zijn dat er geadopteerd wordt. Het gebeurd niet vaak (en ik denk dat TO geen schijn van weinig kans heeft), maar het kan wel. Al zijn de zaken die ik ken vooral kinderen waarvan beide ouders compleet uit de ouderlijke macht zijn gezet en het kind door anderen (pleegouders) werden geadopteerd.
quote:heksje26 schreef op 16 oktober 2010 @ 16:31:

Ten eerste vind ik 6 jaar samen niet net een nieuwe relatie, ten tweede als statistisch gezien de kans groter is dat je uit elkaar gaat dan bij elkaar blijft zou niemand ook maar moeten trouwen of kinderen krijgen.

.

6 jaar is geen lange relatie. Niet nieuw, maar zeker niet lang.

En het gaat niet om trouwen of kinderen krijgen met een partner, maar dat je allerlei ingewikkelde procedures gaat/wilt voeren voor een kind van 8 dat de reikwijdte van dergelijke beslissingen niet overziet. En dat op basis van een relatie van maar 6 jaar. Moet het op stel en sprong? Waarom niet wachten tot je kind weet wat het allemaal inhoudt (volwassen is, dus) en dan weet jij ook of jij gelukkig niet in de statistieken van stukgelopen relaties terecht bent gekomen.

En relaties met samengestelde gezinnen hebben nu eenmaal een veel hoger risico om te stranden dan eerste huwelijken.
quote:Botervliegje schreef op 16 oktober 2010 @ 19:05:

[...]

Het kan wel als de biologische vader dingen heeft gedaan die rechtstreeks het kind schaden. Incest, mishandeling, verwaarlozing etc.

Poging tot doodslag op zowel moeder en kind lijkt me toch wel iets dat rechtstreeks het kind schaadt ...Ik heb verder geen verstand van de wetgeving etc. maar als incest een goede reden is, waarom poging tot doodslag dan niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven