Geld & Recht alle pijlers

Student en beleggen

26-12-2017 23:16 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Momenteel is de spaarrente erg laag en daardoor is het rendement op mijn spaarrekening (net als bij iedereen) erg laag. Ik zit daarom momenteel te kijken naar beleggen. Ik heb wel redelijk wat geld wat ik kan missen en dat ik zou willen investeren. Ik zou graag willen beginnen met wat kleine bedragen (paar honderd euro), omdat het allemaal nieuw is. Zou ik hier ook kleine rendementen mee kunnen behalen?of is dat erg lastig? Ik lees op internet wel succes verhalen, maar hier passen ze vaak allerlei trucjes toe.

Misschien is het een hele domme vraag maar het is allemaal nieuw.. Ik hoop dat iemand ervaring heeft :)
Wat is het rendement dat je denkt en hoopt te behalen?
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
hoi Roosje,
beleggen is verstandig als je het doet met geld wat je voor de lange termijn weg kan zetten. De kunst is zo min mogelijk te handelen en je emoties (angst en hebberigheid te beheersten).
Ga vooral veel lezen, er zijn ook veel blogs die je wegwijs kunnen maken.
Mijn tip: begin met investeren in indextrackers van Vanguard. Dan beleg je sowieso gespreid over verschillende landen en sectoren. Tegen een gemiddeld rendement en met weinig risico (op de lange termijn). Doe dit via een broker en let daarbij op de kosten (die halen veel van je rendement weg).
Hier een rekening met beleggen onder beheer (via een van de grotere bankmaatschappijen). Afhankelijk van het profiel dat je kiest, (volgens mij heb ik een stapje meer offensief als neutraal), behaal ik nu ongeveer 5% rendement per jaar.
Je zult je erg goed moeten verdiepen hoe alles werkt. Het is niet iets.

Beleggen voor dummies vond ik wel een goed boek om je basis te krijgen.
Bam!!!!
Alvast bedankt voor de tips! Ik kan een geruimere hoeveelheid geld voor een langere tijd missen. Vandaar dat ik nu zit te kijken naar beleggen. Bedankt voor de tip Ycjoo! Ik ga even kijken. Van het rendement verwacht ik bij de kleine inleg niet veel. Ik bedoelde de vraag misschien iets meer in de zin van heeft het zin om met kleine bedragen te beleggen? Ik wil nu met kleine bedragen beleggen een beetje in de vingers te krijgen, voordat ik mijn vermogen gebruik.
Doe met je geld wat je moet doen; je studie betalen. Ik kan mij niet voorstellen dat je veel geld overhebt als student.
Die paar honderd euro die je wilt beleggen stelt niets voor. Daar bereik je niets mee.
Je moet naar een aantal dingen kijken.

1. Wat is het risico dat je wil en kunt lopen?
Je bent jong, dus je kunt voor de lange termijn meer risico lopen. Daarmee kun je bijvoorbeeld makkelijker in aandelen beleggen (hoog risico). Immers kun je een aantal jaren met negatieve rendementen uitzitten en die compenseren met positieve rendementen in de toekomst. Naarmate je ouder wordt zul je wellicht minder risico willen lopen omdat je - door bijvoorbeeld je pensioen - niet flinke verliezen wil hebben.
Aan de andere kant: je bent student en komt misschien in een situatie waarin je dit geld nodig hebt.

2. Hoe zien je huidige beleggingen eruit?
Heb je al een koopwoning? Dan is vastgoed wellicht niet de meest verstandige investering omdat je dan al flink in vastgoed belegd. Heb je spaargeld, schulden of al aandelen? Je moet bedenken of je alles in één mandje wil hebben.

3. Wat wil je bereiken?
Wil je een veilige investering (je geld niet kwijtraken) of zoveel mogelijk rendement? Bij alles hoort een risico en horen kosten. Beleggingen met een hoger risico zijn vaak ook duurder. Hier zul je een afweging moeten maken. Waarschijnlijk zul je ook een bepaalde spreiding willen hebben.

4. Wat gaat het me kosten en hoeveel tijd heb ik er voor over?
Dagelijks handelen kan je meer rendement opleveren, maar kost een hoop geld en tijd. Sowieso kost instappen en uitstappen zeker bij kleine bedragen relatief veel geld. Het kan best zo zijn dat voor 100 euro instappen uiteindelijk zoveel kosten met zich mee brengt dat je al een jaar aan verwacht rendement inlevert.

5. Snap ik waar ik in wil beleggen?
Beleg niet in dingen die je niet begrijpt. Als je iets een beetje begrijpt kun je in fondsen stappen. Ga je direct in investeringen, zorg dat je dan nog beter weet wat je doet en welke risico's je loopt.
Bedankt voor de tips. Een koopwoning heb ik niet en ook geen schulden. Studie is betaald en ik heb genoeg geld opzij gezet om de komende jaren van te leven en te studeren. Ik wil niet uitwijken over het bedrag, maar ik zit er goed bij in vergelijking tot veel andere studenten (niet arrogant bedoeld. Ik ga voor mezelf is kijken en neem al jullie tips mee :) dankjewel!
Beleggen is vooral voor de langere termijn. Wil je binnen 3 jaar een woning kopen, en daar dit geld voor gebruiken, dan zou ik niet gaan beleggen. Heb je daar dit geld niet voor nodig, dan fijn gaan beleggen, hoe vroeger je instapt hoe beter voor de lange termijn.
Een koopwoning is komende vijf jaar nog niet aan de orde, ik ga eens kijken bedankt voor de tip!
Het feit dat je student bent, heeft hier toch niets mee te maken?

Maak een afspraak met een deskundige als je wilt beleggen en er zelf geen verstand van hebt. Beleggen met een paar honderd euro lijkt me niet echt zinvol overigens.
Ik ben inderdaad van plan een afspraak te maken bij de bank aankomende week om mijn geld te laten beleggen. Dan durf ik ook wel meer in te leggen dan die paar honderd euro. Als ik zelf met een online broker aan de slag ga (wanneer ik er natuurlijk meer van weet) dan ben ik to h wel ietsvoorzichtiger met het inleggen van mijn vermogen.
De bank zit echt niet te wachten op studenten met een paar honderd euro om te investeren...
Ik heb het idee dat je denkt er ‘ruim’ bij te zitten, doordat je het financieel beter hebt dan de gemiddelde student. Maar over welke bedragen hebben we het dan? Een paar duizend euro spaargeld is nog niets. Investeren is leuk als je echt flinke bedragen kunt inleggen.
Een rekening bij de Giro openen en je inlezen op websites e.d. en gaan. Bedenk wel dat een paar procent op bv 5000 euro nog steeds tientjes werk is.
juist wel beginnen met een paar honderd euro, beginnen is de beste manier om te leren en te snappen hoe het werkt.
Bij de bank moet je rekenen op minimaal 100.000 euro vrij opneembaar vermogen als je persoonlijk beleggingsadvies wil.
xylo schreef:
27-12-2017 20:29
juist wel beginnen met een paar honderd euro, beginnen is de beste manier om te leren en te snappen hoe het werkt.
Dit idd. Als je nooit begint, zul je het ook nooit begrijpen.
Ik ken meerdere mensen die als student een aardig inkomen hebben vergaard met beleggen. Juist als student heb je veel tijd om je goed te verdiepen in verschillende beleggingsvarianten/ strategieen en op de hoogte te blijven van beursontwikkelingen.

Succes ermee!
Als reactie op om welk bedrag het gaat: ik snap idd dat de bank niet zit te wachten op een studenten met een paar duizend euro en ik snap dat het rendement dan niet hoog is. Dus daarom ben ik ook wel bereid om meer in te leggen. Het gesprek bij de bank is gepland en ik heb van te voren ook gevraagd of het zinvol was om hier naar te kijken met een adviseur bij het in te leggen bedrag.

Alleen als ik zelf zou willen investeren (dus zonder beheerd beleggen) dan wil ik graag beginnen met lagere bedragen dus paar honderd euro om het beleggen in de vingers te krijgen. Ik zit nu dan ook zelf te kijken om eerst te oefenen met een demo versie van plus500 en heb een boek besteld. Iemand ervaring met de demo versie?
Wat heeft student zijn met je vraag te maken?
oké misschien heeft student zijn er niks mee te maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven