Geld & Recht alle pijlers

studie geld terug krijgen

03-06-2012 21:00 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oke waarschijnelijk een blonde vraag maar wie weet hoe het werkt?

Ik wil dus bij NTI een opleiding volgen en die kost in totaal ongeveer 4700 euro voor 24 maanden. Ik geloof dan je dat per maand kun betalen of alles in een.

Nu las ik dat je boven de 500 euro eigen drempel alles vergoed krijgt van de belasting.

Moet je dan eerst die 4700 zelf betalen of zijn er ook andere opties?
Nee, boven de 500 kun je het invullen bij je belastingaangifte over dat jaar (let dus op wanneer het afgeschreven is). Je krijgt ongeveer een derde deel terug. Dus achteraf.

Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.
brennwert wijzigde dit bericht op 03-06-2012 21:05
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Je krijgt het niet volledig terug: het is een aftrekpost. Dus je zult het zelf moeten betalen, en je krijgt afhankelijk van het percentage belasting wat je normaal betaald en de drempel een deel terug.
Ik zou proberen om het volledige bedrag in 1 jaar te betalen voor de opleiding. Als je het over 2 jaar betaald, kun je het over 2 jaar aftrekken. Maar dan heb je dus ook 2 keer de drempel van 500 euro.
quote:brennwert schreef op 03 juni 2012 @ 21:03:

Nee, boven de 500 kun je het invullen bij je belastingaangifte over dat jaar (let dus op wanneer het afgeschreven is). Je krijgt ongeveer een derde deel terug. Dus achteraf.

Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.Dat hangt af van hoeveel je verdient. Als je in een hogere schijf valt, krijg je ook meer terug (42% of 52%).
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Let wel even op, de kosten zijn alleen aftrekbaar wanneer het een opleding betreft die is gericht op je beroep of toekomstige beroep. Anders is er niets aftrekbaar!
quote:dame1987 schreef op 03 juni 2012 @ 21:00:

Nu las ik dat je boven de 500 euro eigen drempel alles vergoed krijgt van de belasting.

Moet je dan eerst die 4700 zelf betalen of zijn er ook andere opties?

Je mag het opvoeren als aftrekpost, dus je moet het wel eerst zelf betalen. Het gaat om verzorgende IG begrijp ik?

Is het via je ROC niet voordeliger?
Zoals men hier zegt. Je mag het als aftrekpost opvoeren. Dan houdt in dat je over dat bedrag geen belasting hoeft te betalen. Maar je moet het eerstbetalen en pas in april dat jaar daarop kun je dat als aftrekpost opvoeren.
Ik verdien vrij weinig dat het inderdaad de drempel van 500 is, het is gericht op de toekomst dat had ik allemaal al uitgezocht.

Ik las dat in 2013 de drempel verlaagd word naar 250 euro

Stel de opleiding begint in 2012 tm 2014 dan

Mag je dan zeggen dat je het pas in 2013/2014 betaald of gaat dat niet omdat je in 2012 al begonnen bent?

gaat over verzorgende IG inderdaad, roc is volgens mij hetzelfde.
Je moet het opgeven in het jaar dat je het betaalt.

Als je in 2012 al een deel betaalt, en dat pas in 2013 voor de belasting opgeeft, dan is dat fraude.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Ik denk niet dat je later mag betalen van NTI, maar je kan het altijd vragen.

Hou er dus rekening mee dat je niet het hele bedrag dat boven die 500 euro zit terugkrijgt (en ook niet het meeste)
quote:dame1987 schreef op 03 juni 2012 @ 21:36:

roc is volgens mij hetzelfde.

Heb je het goed uitgezocht?

"Wie moet lesgeld betalen?

Je moet lesgeld betalen als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent en op of na 1 oktober als voltijdstudent ingeschreven staat aan:

een mbo-opleiding of

een vavo opleiding die door de gemeente wordt bekostigd.

Het lesgeld voor het schooljaar 2011-2012 is ¤ 1.043,-.

Voor het schooljaar 2012-2013 is dit ¤ 1.065,-."

http://www.duo.nl/particulieren/lesgeld ... etalen.asp
Ik zou die opleiding niet bij de NTI doen. Je kunt beter solliciteren maar een BBL-opleiding. Dan wordt de opleiding voor je betaald, heb je een salaris. En vaak nog baangarantie ook.
Let ook nog even op het volgende: je kunt alleen belasting terugkrijgen die je betaalt. Dat klinkt een beetje suf, maar mensen vergeten nogal eens, dat als je geen of heel weinig inkomen hebt, je dus ook niks hebt aan een aftrekpost.

Laat het even voorrekenen door iemand die er verstand van heeft met jouw gegevens, anders zou je wel eens een nare verrassing kunnen krijgen (toch jammer als je denkt 4200 terug te krijgen, en het is maar 1300).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven