studie geld terug krijgen
zondag 3 juni 2012 om 21:00
Oke waarschijnelijk een blonde vraag maar wie weet hoe het werkt?
Ik wil dus bij NTI een opleiding volgen en die kost in totaal ongeveer 4700 euro voor 24 maanden. Ik geloof dan je dat per maand kun betalen of alles in een.
Nu las ik dat je boven de 500 euro eigen drempel alles vergoed krijgt van de belasting.
Moet je dan eerst die 4700 zelf betalen of zijn er ook andere opties?
Ik wil dus bij NTI een opleiding volgen en die kost in totaal ongeveer 4700 euro voor 24 maanden. Ik geloof dan je dat per maand kun betalen of alles in een.
Nu las ik dat je boven de 500 euro eigen drempel alles vergoed krijgt van de belasting.
zondag 3 juni 2012 om 21:03
Nee, boven de 500 kun je het invullen bij je belastingaangifte over dat jaar (let dus op wanneer het afgeschreven is). Je krijgt ongeveer een derde deel terug. Dus achteraf.
Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.
Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.
brennwert wijzigde dit bericht op 03-06-2012 21:05
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
zondag 3 juni 2012 om 21:08
quote:brennwert schreef op 03 juni 2012 @ 21:03:
Nee, boven de 500 kun je het invullen bij je belastingaangifte over dat jaar (let dus op wanneer het afgeschreven is). Je krijgt ongeveer een derde deel terug. Dus achteraf.
Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.Dat hangt af van hoeveel je verdient. Als je in een hogere schijf valt, krijg je ook meer terug (42% of 52%).
Het moet trouwens ook een opleiding zijn die naar werk kan leiden.Dat hangt af van hoeveel je verdient. Als je in een hogere schijf valt, krijg je ook meer terug (42% of 52%).
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
zondag 3 juni 2012 om 21:17
quote:dame1987 schreef op 03 juni 2012 @ 21:00:
Je mag het opvoeren als aftrekpost, dus je moet het wel eerst zelf betalen. Het gaat om verzorgende IG begrijp ik?
Is het via je ROC niet voordeliger?
Je mag het opvoeren als aftrekpost, dus je moet het wel eerst zelf betalen. Het gaat om verzorgende IG begrijp ik?
Is het via je ROC niet voordeliger?

zondag 3 juni 2012 om 21:36
Ik verdien vrij weinig dat het inderdaad de drempel van 500 is, het is gericht op de toekomst dat had ik allemaal al uitgezocht.
Ik las dat in 2013 de drempel verlaagd word naar 250 euro
Stel de opleiding begint in 2012 tm 2014 dan
Mag je dan zeggen dat je het pas in 2013/2014 betaald of gaat dat niet omdat je in 2012 al begonnen bent?
gaat over verzorgende IG inderdaad, roc is volgens mij hetzelfde.
Ik las dat in 2013 de drempel verlaagd word naar 250 euro
Stel de opleiding begint in 2012 tm 2014 dan
Mag je dan zeggen dat je het pas in 2013/2014 betaald of gaat dat niet omdat je in 2012 al begonnen bent?
gaat over verzorgende IG inderdaad, roc is volgens mij hetzelfde.
zondag 3 juni 2012 om 22:10
quote:dame1987 schreef op 03 juni 2012 @ 21:36:
roc is volgens mij hetzelfde.
Heb je het goed uitgezocht?
"Wie moet lesgeld betalen?
Je moet lesgeld betalen als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent en op of na 1 oktober als voltijdstudent ingeschreven staat aan:
een mbo-opleiding of
een vavo opleiding die door de gemeente wordt bekostigd.
Het lesgeld voor het schooljaar 2011-2012 is ¤ 1.043,-.
Voor het schooljaar 2012-2013 is dit ¤ 1.065,-."
http://www.duo.nl/particulieren/lesgeld ... etalen.asp
roc is volgens mij hetzelfde.
Heb je het goed uitgezocht?
"Wie moet lesgeld betalen?
Je moet lesgeld betalen als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent en op of na 1 oktober als voltijdstudent ingeschreven staat aan:
een mbo-opleiding of
een vavo opleiding die door de gemeente wordt bekostigd.
Het lesgeld voor het schooljaar 2011-2012 is ¤ 1.043,-.
Voor het schooljaar 2012-2013 is dit ¤ 1.065,-."
http://www.duo.nl/particulieren/lesgeld ... etalen.asp
zondag 3 juni 2012 om 22:53
Let ook nog even op het volgende: je kunt alleen belasting terugkrijgen die je betaalt. Dat klinkt een beetje suf, maar mensen vergeten nogal eens, dat als je geen of heel weinig inkomen hebt, je dus ook niks hebt aan een aftrekpost.
Laat het even voorrekenen door iemand die er verstand van heeft met jouw gegevens, anders zou je wel eens een nare verrassing kunnen krijgen (toch jammer als je denkt 4200 terug te krijgen, en het is maar 1300).
Laat het even voorrekenen door iemand die er verstand van heeft met jouw gegevens, anders zou je wel eens een nare verrassing kunnen krijgen (toch jammer als je denkt 4200 terug te krijgen, en het is maar 1300).