Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering en bijstand

12-08-2015 22:07 174 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en me dus even een beetje duidelijkheid kan geven.

ik ga vanaf volgende maand waarschijnlijk weer naar school.

Ik ben 20 jaar en mijn vriend is 22. We krijgen sinds maart een samen een bijstand uitkering.

Omdat ik weer naar school ga vervalt mijn recht op uitkering omdat ik studiefinanciering krijg. Dit zal zo rond de 620 euro per maand zijn.

Weet iemand toevallig hoe dit dan allemaal gaat met de uitkering van mijn vriend?

De regels zijn sinds dit jaar namelijk allemaal veranderd en als je studeert en studiefinanciering ontvangt val je niet onder de kostendelersnorm.

Studiefinanciering is naar mijn idee geen echt inkomen dus weet zelf niet zo goed hoe de gemeente het nu gaat berekenen.

Zal zijn uitkering nu anders berekend worden en zal hij gekort worden op zijn uitkering?

Als hij gekort word zouden we waarschijnlijk rond de 1000 euro per maand krijgen denk ik en daar moet ik dan ook nog schoolgeld van betalen dus dat is onmogelijk.

Iemand die me hier antwoord op kan geven?

Alvast bedankt!
Ik wil best niveau 3 doen en waarschijnlijk kan ik dat ook wel. Maar ik weet het niet zeker en daarom ben ik daar zo voorzichtig mee omdat je niveau 3 wel allemaal terug moet betalen als je het niet haalt. Als ik ergens bbl kan doen op niveau 3 dan doe ik het wel.
Niveau 3 moet echt wel lukken met Kader.

Succes ik hoop dat je een bbl plek kan vinden.
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 11:55:

Zoals ik al vaker aan gaf: mijn ouders hebben geen hoog inkomen en die kunnen absoluut niks missen. En mijn vriend heeft geen contact meer met zijn ouders.

En dit is voldoende reden om ze van hun verplichtingen te ontslaan ? Dat is wel lekker makkelijk dan.

Kan ik op die manier ook onder mijn verplichting uit komen om de huur te betalen ?

quote:Christiana schreef op 13 augustus 2015 @ 10:42:

konden je schoonouders geen 145 euro missen zodat het heftruckcertificaat van je vriend verlengd kon worden? Wanneer je werkzaam bent als heftruck chauffeur betaald je werkgever dit normaal gesproken.
Niet geschoten is altijd mis
TO, hoe zat het ook alweer met roodstand. Kun je even rood gaan staan voor die 145 euro?
quote:fientje1982 schreef op 13 augustus 2015 @ 14:02:

TO, hoe zat het ook alweer met roodstand. Kun je even rood gaan staan voor die 145 euro?Hadden we al naar gekeken maar kon niet omdat we te weinig inkomen hadden
Vanmiddag terug gebeld Door de gemeente en ze korten hem idd. Ze houden 700 euro in ook al krijg ik minder stufi. We hebben vanochtend, voordat we werden gebeld door de gemeente, al het een ander opgezocht en na lang zoeken gevonden wat we zochten. Mn vriend wil altijd al graag de opleiding chauffeur goederenvervoer maar vanwege financiën niet gekund. We hadden na lang zoeken een website gevonden en die mensen helpen je om die opleiding te kunnen doen. Bij hun kun je werken en leren en zij betalen alles voor je in het begin. Inclusief rijbewijs B, C en CE en heftruckcertificaat. Er wordt elke keer een deel van je loon ingehouden waardoor je het terug betaald. Hierdoor kan hij die opleiding dan toch doen en kan hij alles halen dus hij heeft zich daar vandaag meteen ingeschreven. Ik heb vandaag ook een heel aantal bbl plekken gevonden via stagemarkt, en heb vandaag mn cv en motivatie brief uitgeprint en ik ga morgen bij al die winkels langs en mn cv en motivatie brief afgeven.

En als ik ergens wordt aangenomen ga ik me inschrijven voor die opleiding.

ik heb altijd al willen werken, zoals ik al meerdere keren aangaf maar ik heb nooit in de richting van een bbl opleiding gedacht.

Dus dat zijn wel goede tips geweest. Dus bedankt.

Maar ik vind het wel heel jammer dat er zoveel commentaar wordt gegeven terwijl ik al vreselijk veel had geprobeerd om aan het werk te kunnen.
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 20:32:

Vanmiddag terug gebeld Door de gemeente en ze korten hem idd. Ze houden 700 euro in ook al krijg ik minder stufi. We hebben vanochtend, voordat we werden gebeld door de gemeente, al het een ander opgezocht en na lang zoeken gevonden wat we zochten. Mn vriend wil altijd al graag de opleiding chauffeur goederenvervoer maar vanwege financiën niet gekund. We hadden na lang zoeken een website gevonden en die mensen helpen je om die opleiding te kunnen doen. Bij hun kun je werken en leren en zij betalen alles voor je in het begin. Inclusief rijbewijs B, C en CE en heftruckcertificaat. Er wordt elke keer een deel van je loon ingehouden waardoor je het terug betaald. Hierdoor kan hij die opleiding dan toch doen en kan hij alles halen dus hij heeft zich daar vandaag meteen ingeschreven. Ik heb vandaag ook een heel aantal bbl plekken gevonden via stagemarkt, en heb vandaag mn cv en motivatie brief uitgeprint en ik ga morgen bij al die winkels langs en mn cv en motivatie brief afgeven.

ik heb altijd al willen werken, zoals ik al meerdere keren aangaf maar ik heb nooit in de richting van een bbl opleiding gedacht.

Maar ik vind het wel heel jammer dat er zoveel commentaar wordt gegeven terwijl ik al vreselijk veel had geprobeerd om aan het werk te kunnen.Goed gehandeld!!! Ik hoop dat er voor jullie iets positiefs uit komt.
If you can dream it, you can do it.
Succes! Heb je je motivatiebrief wel per bedrijf aangepast?
Heel goed TO, ook voor je vriend. Toch fijn om zo samen aan jullie toekomst te werken?
quote:-MN-99-MN- schreef op 13 augustus 2015 @ 20:51:

Succes! Heb je je motivatiebrief wel per bedrijf aangepast?Daar heb ik expres op gelet dus ja heb ik gedaan, anders lijkt het wel heel raar haha
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 20:32:

Maar ik vind het wel heel jammer dat er zoveel commentaar wordt gegeven terwijl ik al vreselijk veel had geprobeerd om aan het werk te kunnen.

Niet zo doordrammen over dat 'commentaar'. Dat is louter geweest om je tot inzichten te brengen. Is goed geweest, want je denkt nu aan dingen die je zelf nog niet bedacht had.

Verder kan ik zeggen: goed gehandeld! Lijkt me hartstikke fijn om zo samen van de bank te komen en aan de slag te gaan. Samen werken aan de toekomst. Veel succes toegewenst
quote:sandra1905 schreef op 13 augustus 2015 @ 20:58:

Heel goed TO, ook voor je vriend. Toch fijn om zo samen aan jullie toekomst te werken?Ja is het ook, iedereen denkt altijd dat je heel makkelijk aan het werk kunt komen maar daar denk je wel anders over als je in die situatie zit. Ik hoop in elk geval nu dat ik ergens wordt aangenomen zodat ik kan beginnen met de opleiding zo snel mogelijk en hoop dat mn vriend ook wordt aangenomen op de opleiding. Dan hoeven we ons daar geen zorgen meer over te maken.
quote:minnimouse schreef op 13 augustus 2015 @ 21:47:

[...]

Niet zo doordrammen over dat 'commentaar'. Dat is louter geweest om je tot inzichten te brengen. Is goed geweest, want je denkt nu aan dingen die je zelf nog niet bedacht had.

Dat had ook wel op een iets andere manier gekund want het lag er niet aan dat ik niet wou. Meer dat ik niet goed wist waar veel werk in is te vinden.

quote:Verder kan ik zeggen: goed gehandeld! Lijkt me hartstikke fijn om zo samen van de bank te komen en aan de slag te gaan. Samen werken aan de toekomst. Veel succes toegewenst dankjewel
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 21:51:

[...]

Dat had ook wel op een iets andere manier gekund want het lag er niet aan dat ik niet wou. Meer dat ik niet goed wist waar veel werk in is te vinden.

[...]

dankjewelDan is het een goede tip om voortaan je vraag anders te formuleren. Je kwam op een bepaalde manier over en dat vonden meer mensen. Maar goed.
Leuk! Veel succes.
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 21:45:

[...]

Daar heb ik expres op gelet dus ja heb ik gedaan, anders lijkt het wel heel raar hahaSuper! Succes
quote:-MN-99-MN- schreef op 13 augustus 2015 @ 22:01:

[...]

Super! SuccesDankjewel
quote:J20 schreef op 13 augustus 2015 @ 11:55:

Zoals ik al vaker aan gaf: mijn ouders hebben geen hoog inkomen en die kunnen absoluut niks missen. En mijn vriend heeft geen contact meer met zijn ouders.

en ja zoals ik al had verwacht kan ik weer me zelf gaan verdedigen want volgens mij lezen sommige mensen echt niet dat ik wel degelijk alles doe om aan het werk te komen.

Ben zelf moeder van twee kinderen, maar vind een laag inkomen geen reden om niet voor mijn kinderen te kunnen zorgen en ze niet te kunnen helpen, en vind ik ook geen argument om ze te onder hun verantwoording te laten uitkomen, immers nu moet de gemeenschap het opvangen.

En je vraagstelling of informatie geven zou anders kunnen, waardoor je andere reacties had gekregen, aan de andere kant heeft het je wel aan het denken gezet, als je raad vraagt zijn het niet de antwoorden die je misschien of hoopt of verwacht, maar leer je door andere meningen wel anders kijken en kun je een stap verder komen, en die stap had je niet gemaakt, als je alleen maar reacties kreeg die in je straatje passen.

Bovendien blijf ik van mening als je 20 en 22 bent hoor je niet in de bijstand, wel of geen contact met ouders of ouders met een laag inkomen onthoudt hun niet van de plicht dat ze financieel maar ook moreel vind ik verplicht zijn hun kinderen te helpen, en bij opvoeding hoort een opleiding waar je kind een betaalde baan mee kan krijgen, en dat hoeft geen universiteit te zijn een mbo opleiding is prima.

Ik wens je veel succes met je opleiding en je vriend met het halen van zijn groot rijbewijs! en laat hem goed kijken naar de voorwaarden, de kosten en de inhoudingen. En werken en leren is voor jullie de beste oplossing om niet in de schulden te komen.
Nou werk genoeg in de horeca, achter de kassa, in de thuiszorg, detailhandel, productie, magazijn, als orderpicker, in de schoonmaak, inpakwerk, bij een wasserij, kassen/tuinbouw of spoelkeuken!!!

Kijk anders maar op onderstaande websites voor vacatures als je niet weet waar je moet kijken. Dat scheelt je al een hoop uitzoeken:

marktplaats.nl/c/vacatures/c167.html

werk.nl

indeed.nl

nationalevacaturebank.nl

uitzendbureau.nl

monsterboard.nl

nl.jobrapido.com

banen.nl

njobs.nl

megajobs.nl

careerbuilder.nl

career-jet.nl

vacatures.nl

vacatures.trovit.nl

vacaturebase.nl

jobbird.com

randstad.nl

tempo-team.nl

unique.nl

creyfs.nl

olympia.nl

adecco.nl

startpeople.nl

luba.nl

tence.nl

timing.nl

manpower.nl

attract.nl

flexibility.nl

adzuna.nl

inperson.nl

continu.nl

vacant.nl

techniekwerkt.nl

transportplek.nl

bouwvacatures.nl

starthoreca.nl

werkenindehoreca.nl

werkenbijmcdonalds.nl

werkenbijns.nl

winkeljobs.nl

fashionunited.nl/mode-vacatures

detailhandelbanen.nl

werkenbijvermaat.nl

baanindehoreca.nl

mfhoreca.nl

retailbaan.nl

studentenwerk.nl

bezorgdekrant.nl

jobs.teleperformance.nl/nl/home.html

leukstebijbaan.nl

werkenbijns.nl/vacatures

superbijbaan.nl

vacaturekrant.nl

fintrex-recruitment.nl

bellenalsbijbaan.nl

En verder TO, kijk bij supermarkten, winkels en horeca. Gewoon rondje door de stad en je CV afgeven overal. Er is echt genoeg werk te vinden hoor zeker voor iemand van jullie leeftijd.

Hebben jij en je vriend trouwens wel een goede sollicitatiebrief zonder spellingsfouten? Als je niet wordt aangenomen dan zou het daar wel aan kunnen liggen of aan je CV. Ik kan je anders helpen om gratis een brief op te stellen!

Ik raad je trouwens verder aan om niveau 3 te gaan doen en dan de financiële, administratieve richting op. Is een leuke opleiding trouwens! Je hebt niets aan niveau 2. Leuk dat je stufi als gift krijgt en tegenwoordig met de leenstelsel dat misschien zelfs al niet meer. MBO niveau 2 is echt zonde van je tijd!
quote:Christiana schreef op 14 augustus 2015 @ 00:33:

[...]

Bovendien blijf ik van mening als je 20 en 22 bent hoor je niet in de bijstand, wel of geen contact met ouders of ouders met een laag inkomen onthoudt hun niet van de plicht dat ze financieel maar ook moreel vind ik verplicht zijn hun kinderen te helpen, en bij opvoeding hoort een opleiding waar je kind een betaalde baan mee kan krijgen, en dat hoeft geen universiteit te zijn een mbo opleiding is prima.Ouders kunnen moeilijk mee betalen als vrijwel alles naar schulden gaat en ze in de bewindvoering zitten. Ze willen heel graag maar kan gewoon niet.
Hoe was de reactie van de winkels?

Was je nog op tijd?
quote:Flashy schreef op 14 augustus 2015 @ 12:16:

Hoe was de reactie van de winkels?

Was je nog op tijd?Ik heb gisteren alles uitgeprint en via Internet opgezocht waar ze vaak bbl plekken aanbieden en ga vanmiddag overal langs
quote:J20 schreef op 14 augustus 2015 @ 12:10:

[...]

Ouders kunnen moeilijk mee betalen als vrijwel alles naar schulden gaat en ze in de bewindvoering zitten. Ze willen heel graag maar kan gewoon niet.En hebben als ouder hun verantwoording t.o.v. jou niet genomen, een extra waarschuwing voor jou hoe het niet moet. Verklaart wel waarom jullie zo jong al in de bijstand zitten, geen goed voorbeeld geen stabiele jeugd, succes met het vinden van een BBL adres, en doorzettingsvermogen om je opleiding af te maken en te gaan werken.
Succes meid! Je bent goed bezig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven