Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering vraagje

30-05-2010 11:40 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
iedereen zegt wat anders over studiefinancirieng, vandaar maar hier de vraag.. misschien heeft iemand er wel ervaring mee. het gaat over uitwonend.

je krijgt sowieso basisbeurs van ong 260 als je op jezelf woont.

mijn zus zegt dat je alleen de aanvullende beurs (250euro) krijgt als je ouders onder een bepaald minimum verdienen.

wat ik dan niet snap: als je op jezelf woont, wat heb je dan nog met je ouders te maken? krijg je die 250 euro aanvullend niet omdat je ouders rijk zijn? (terwijl je misschien wel helemaal geen contact meer met ze hebt!)

mijn decaan zij een heeele poos geleden dat het bij uitwonend niks meer met het salaris te maken had.. maar vriendinnen van mijn zus die krijgen die aanvullende ook niet terwijl ze wel opzich zelf wonen (met rijke ouders)..

wie geeft het verlossende antwoord?
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 13:15:

[...]

Pardon!!!! Ik kon prima met geld omgaan. Heb vanaf mijn 12de altijd gewerkt, me niet in de schulden gestoken en heel veel zelf betaald. Ik heb gespaard en daarvan een jaar in het buitenland gewoond. Nee ik heb niet voor mij studie gespaard omdat mijn ouders het collegegeld en de boeken betaald hebben. Dus nee ik had destijds geen grote spaarpot want dat was simpelweg niet nodig. Dus ik vind het een ontzettende vervelende en grove aanname wat je nu doet.

Dat ik als 17 jarige geen lening wilde afsluiten vindt ik niet meer dan normaal. Ik wist prima dat ik kon lenen en hoe ik dat moest doen (heb ik ook voor mijn tweede studie gedaan), maar op die leeftijd vond ik dat echt een stap te ver. Dat heeft niets te maken met die met geld te kunnen omgaan.Wat ik zei komt voort uit de dingen die jij hier hebt geschreven. Je bent er zelf over begonnen dat je naïef was toen en dat je geen lening aan durfde te gaan. Bovendien zei je net nog dat je geen grote bedragen kon sparen omdat je het uitgaf aan kleding, hobbie, sportschool etc. Wat moet ik er anders van maken dan?
quote:ardni schreef op 30 mei 2010 @ 13:19:

[...]

Vind ik ook het maakt het leven een stuk makkelijker.Toen ik begon met bijbaantjes moest ik een gedeelte overhandigen aan mijn ouders.Toen ik op mezelf ging had ik dus aardig wat gespaard.

Daarnaast werkte ik eerst naast mijn studie dus destijds verdiende ik 400 euro per maand en in de zomervakantie rond de 2000 euro, ik kreeg per jaar ook ongeveer 2000 euro terug van de belasting boven op de studiefinanciering van 250 euro.

Ik woonde in een studentenhuis waar we gezamenlijk aten,een aanrader want het scheelt veel geld en het is reuze gezellig.

Sparen is essentieel, zoals ik dus zei werd ik chronisch ziek.Er werd heel snel beslist dat ik naar een andere woning moest in een periode dat het collegejaar net begon kortom:

Dubbele huur

inrichtingskosten

witgoed

collegegeld

boeken

normale vasten lasten.

geloof het of niet mijn laptop ging kapot

Waarom zeg ik dit nu?Als ik geen spaargeld had gehad(hadden mijn ouders me wel geholpen in dit geval) was het allemaal nog lastiger geweest.Ik had dus spaargeld door te werken dus TO !Werk!Respect! Wat jij nu zegt is dus ook precies wat ik bedoel.
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 13:19:

[...]

Wat ik zei komt voort uit de dingen die jij hier hebt geschreven. Je bent er zelf over begonnen dat je naïef was toen en dat je geen lening aan durfde te gaan. Bovendien zei je net nog dat je geen grote bedragen kon sparen omdat je het uitgaf aan kleding, hobbie, sportschool etc. Wat moet ik er anders van maken dan?

Nou sorry Zwup, maar ik kan mij voorstellen ze een beetje op de kast gejaagd is.

Kleding, hobby en sportschool zijn vrij normale dingen om je geld aan uit te geven. Het overgrote deel van mijn leerlingen (ja 17 jarigen) krijgt dit trouwens allemaal van hun ouders. Die betalen hun kleding, de hockeyclubcontributie, muziekles, de vakantie.

Als je dus een nieuwe spijkerbroek koopt of je contributie betaalt geef je een signaal af dat je niet met geld om kan gaan?
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 13:22:

[...]

Respect! Wat jij nu zegt is dus ook precies wat ik bedoel.
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 13:19:

[...]

Wat ik zei komt voort uit de dingen die jij hier hebt geschreven. Je bent er zelf over begonnen dat je naïef was toen en dat je geen lening aan durfde te gaan. Bovendien zei je net nog dat je geen grote bedragen kon sparen omdat je het uitgaf aan kleding, hobbie, sportschool etc. Wat moet ik er anders van maken dan?

Zucht je leest alleen wat je wil lezen. Ik spaarde niet (zoveel, want ik spaarde wel) simpelweg omdat het niet nodig was. Ik heb nooit bij mijn ouders om geld hoeven te vragen voor vakanties, kleding, uitgaan, abonnementen, sportschool, etc. Ik heb altijd gezorgd dat ik dat zelf kon bekostigen.

Daarbij is lenen niet de normaalste zaak van de wereld, je zal het toch echt een keer terug moeten betalen. Ik ben blij dat mijn ouders mij hebben geleerd dat niet zomaar te doen.
Thanks Mevrouw75 dat is wat ik bedoel
Nee, dat zeg ik niet.... Ik bedoel te zeggen dat je keuzes moet maken. Een spijkerbroek kopen is geen probleem, hobbies hebben ook niet, sportschool betalen ook niet, studeren ook niet. Maar wat is er mis met keuzes maken? Je kan niet alles hebben toch? Ik kan ook niet en veel kleren kopen, en veel hobbies hebben, en een sportschool en etc etc. Daar moet ik ook keuzes in maken.... Volgens mij heeft iedereen dat. Toen ik 16/17 was maakte ik wat dat betreft ook al keuzes.

Ik kan me ook voorstellen dat ze wat op de kast gejaagd is. Maar nogmaals...dit is de indruk die ik van haar kreeg, gebaseerd op de dingen die ze zelf zei.
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 13:27:

[...]

Zucht je leest alleen wat je wil lezen. Ik spaarde niet (zoveel, want ik spaarde wel) simpelweg omdat het niet nodig was. Ik heb nooit bij mijn ouders om geld hoeven te vragen voor vakanties, kleding, uitgaan, abonnementen, sportschool, etc. Ik heb altijd gezorgd dat ik dat zelf kon bekostigen.

Daarbij is lenen niet de normaalste zaak van de wereld, je zal het toch echt een keer terug moeten betalen. Ik ben blij dat mijn ouders mij hebben geleerd dat niet zomaar te doen.

Ok, excuus als ik je teksten verkeerd heb opgevat.

Dat doet echter niks af dat ik het belachelijk vind, in het geval van TO, om van de ib-groep geld te gaan eisen waar je geen recht op hebt in plaats van een baantje te zoeken en van de leenmogelijkheid gebruik te maken.

Ik ben het helemaal met je eens dat je niet lichtzinnig een lening moet aangaan. Dat is mij ook altijd geleerd van huis uit. Ik heb geen schulden (behalve bij de IB-groep) en een netjes gevulde spaarrekening waarmee ik prima moeilijke tijden kan doorkomen. Je moet altijd kijken naar de consequenties van een lening en de kans dat je hem kan afbetalen. Bovendien vind ik dat je sowieso niet moet lenen voor bijvoorbeeld een auto, keuken etc. Studie valt onder een andere categorie, wat mij betreft.
Wie zegt dat ik geen keuzes maakte? Minimumloon op je 17de is geen vetpot..
Oke misverstand dus

Vind inderdaad ook dat to eerst is even met haar ouders moet gaan praten. IB-Groep verwacht dat je ouders een bijdrage leveren en baseert daar de stufi op. Dus een goed gesprek lijkt me een eerste stap.

Ging er eigenlijk wel vanuit dat ze gewoon werkt, althans dat is voor mij zo normaal dat ik daarvan uit ga.
.
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 13:06:

Ik leen mijn boeken vaak uit de mediatheek op de opleiding, scheelt bergen met geld. Beetje handig bezig zijn kan een groot verschil maken.

Dat is ideaal! Daar bespaar je misschien wel 1000 euro per jaar mee... helaas is de bieb op mijn faculteit minder aardig, boeken die voorgeschreven zijn voor vakken worden niet uitgeleend, je mag ze alleen een kwartiertje inzien :(
Ik weet niet of TO werkt, maar het lijkt er verdacht veel op dat dat niet zo is. Ik vraag me ook af of ze nog terug durft te komen
quote:Immaculata schreef op 30 mei 2010 @ 13:40:

[...]

Dat is ideaal! Daar bespaar je misschien wel 1000 euro per jaar mee... helaas is de bieb op mijn faculteit minder aardig, boeken die voorgeschreven zijn voor vakken worden niet uitgeleend, je mag ze alleen een kwartiertje inzien :(

Men... Echt? Idioot. Heb ook vaak readers enzo gedeeld met mensen, maar zijn ze op mijn opleiding ook vrij schappelijk. laatst ook geklaagd dat je voor 1 vak voor 150 euro aan boeken moest aanschaffen. Dat werd ook serieus genomen.

Dus daar heb ik geluk mee hoor ik dus..
Lotje, bij mij zijn ze ook vrij schappelijk. Er zijn zelfs boeken die we gewoon van internet kunnen plukken en zelf uitrpinten. Dat is ook erg fijn.
Ik wou dat ze op mijn studies zo schappelijk waren geweest, heb een paar dozen met studieboeken die ik niet tweedehands kwijt kon en eigenlijk zonde vind om weg te gooien, ondanks dat het in de weg staat. Het heeft toch een aardig bedrag gekost...
quote:Zwup schreef op 30 mei 2010 @ 13:40:

Ik weet niet of TO werkt, maar het lijkt er verdacht veel op dat dat niet zo is. Ik vraag me ook af of ze nog terug durft te komen

haha ja durf ik hoor.. ik werk 15 uur per week en verdien daarmee 270. aangezien dat evenveel is als die aanvullende beurs wou ik even zeker weten of ik er geen aanspraak op kon maken. maar het antwoord is duidelijk genoeg haha.

ik woon nu nog thuis trouwens en daarom werk ik niet zo veel. mijn ouders betalen nu wel alles.
Is het dan niet een optie om nog een tijdje thuis te blijven wonen ipv al op jezelf te gaan?
quote:LotjeLove1 schreef op 30 mei 2010 @ 13:53:

[...]

Men... Echt? Idioot. Heb ook vaak readers enzo gedeeld met mensen, maar zijn ze op mijn opleiding ook vrij schappelijk. laatst ook geklaagd dat je voor 1 vak voor 150 euro aan boeken moest aanschaffen. Dat werd ook serieus genomen.

Dus daar heb ik geluk mee hoor ik dus.. Is bij ons ook hoor. Stel je hebt voor vak A boek A nodig. Daar heeft de bibliotheek er (stel) 15 van. Boek A is zwaar, dus als je in de bieb wil studeren is het handig dat daar boek A staat (omdat je ook nog boek D en E nodig hebt en die zijn ook zwaar). Als de eerste 15 dan meteen boek A lenen en vier weken houden dan hebben de andere 300 pech. De truc kan dus ook nooit voor iedereen werken...
quote:cevree schreef op 30 mei 2010 @ 12:01:

het raarst vind ik dat mijn vriend wel een aanvullende beurs krijgt, terwijl zijn ouders echt niet veel minder dan mij verdienen (600euro per maand minder ong.).

maar daar komt dan nog bij dat mijn ouders pas gescheiden zijn en mijn vader in zijn eentje in een groot huis woont, die maar niet verkocht wordt. maar goed..Nog niet alles gelezen, dus misschien ben ik wel mosterd, maar heb je al op de site van de IB-groep DUO gekeken? Daar kun je vast uitrekenen of en hoeveel aanvullende beurs je krijgt. Ik neem aan dat je nu ook beurs ontvangt (maar dan thuiswonend?) pak je formulieren erbij en kijk of je erachter kunt komen. En anders bel je met de IB-groep DUO, meeste kans op het correcte antwoord.
Wat is er mis met een boek van een medestudent lenen en dit kopiëren? In mijn studietijd deden wij dit zeer regelmatig. Met een aantal personen naar de copyshop, ieder één boek kopiëren, de gekopieerde versies rouleren en zo heb je snel een aantal boeken gekopieerd.

Als je dubbelzijdig kopieert en het netjes met ringen oid inbindt (plastic kaft aan voor- en achterkant) dan gaan die gekopieerde versies nog lang mee ook.

Sommige boeken (superdik en met telefoonboekdun papier) zal het niet lukken maar zo heb ik ontzettende veel geld bespaart.
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 13:27:

[...]Daarbij is lenen niet de normaalste zaak van de wereld, je zal het toch echt een keer terug moeten betalen. Ik ben blij dat mijn ouders mij hebben geleerd dat niet zomaar te doen.Miek, je zat dus in een luxepositie. Je ouders betaalden je studie en jij kon je geld uitgeven aan hobby's. Dat is niet de norm voor heel Nederland. Afgeven op lenen is vanuit jouw positie een beetje wijzen met je vingertje vanuit een ivoren toren, vind je niet?
Nee hoor want ik heb op een gegeven moment wel degelijk moeten lenen. Maar die stap heb ik echt niet lichtzinnig gezet. Het lijkt wel of lenen tegenwoordig de gangbare norm is. Geen geld voor een flatscreen, kopen op afbetaling. Zin in een nieuwe keuken, laten we een persoonlijke lening afsluiten, etc, etc. (ja ik kan het weten, heb vanuit mijn werk veel te maken met schuldhulpverlening). De hele norm is vergeleken met 10 jaar terug veranderd, destijds spaarde je voor dit soort dingen, tegenwoordig niet meer.

En ja, met lenen via de IB-Groep wordt tegenwoordig voor mijn gevoel ook behoorlijk lichtzinnig om gegaan. Er komt een tijd dat je het terug moet betalen en lang niet elke (hogere) opleiding geeft garantie op een goed inkomen later. Integendeel. Ja ik had tijdens mijn eerste studie het geluk dat mijn ouders mijn boeken en collegegeld betaalde. Daarbij ging het gros wat ik verdiende op aan verzekeringen, kamerhuur en eten en slechts een heel klein gedeelte naar hobby's. Ik weet niet wat voor beeld jij hebt maar een luxeleventje heb ik in mijn studententijd absoluut niet gehad. Ik heb altijd keihard voor mijn geld gewerkt.
Het lijkt inderdaad of lenen de gangbare norm is. Maar ik denk dat je wel verschil moet maken tussen lenen voor je studie en lenen voor een flatscreen. Lenen voor je studie is een investering voor later. De kans is groot dat je het redelijk makkelijk kunt terugbetalen. Mocht dat niet het geval zijn, dan ben je de lening na 15 jaar kwijt. Met een lening voor een flatscreen, is dat niet het geval. Een verschil tussen dag en nacht.
quote:Zwup schreef op 31 mei 2010 @ 20:10:

Het lijkt inderdaad of lenen de gangbare norm is. Maar ik denk dat je wel verschil moet maken tussen lenen voor je studie en lenen voor een flatscreen. Lenen voor je studie is een investering voor later. De kans is groot dat je het redelijk makkelijk kunt terugbetalen. Mocht dat niet het geval zijn, dan ben je de lening na 15 jaar kwijt. Met een lening voor een flatscreen, is dat niet het geval. Een verschil tussen dag en nacht.

Das waar, maar dat terugbetalen is tegenwoordig helaas niet altijd meer mogelijk. Ik ken genoeg mensen met een universitaire opleiding die een loon net boven het minimum hebben. Veel studies die je begint omdat het leuk is leveren later geen geld op... Als je bijvoorbeeld natuurkunde studeert of medicijnen dan weet je dat je van een goed inkomen verzekerd bent en dan is een studielening geen (groot) risico.

Maar veel studenten lenen wel erg makkelijk. Niet omdat het nodig is maar voor luxe reisjes (even een paar maanden ertussenuit, meerdere maken tijdens de studietijd). Dat is ieders keuze maar veel studenten realiseren niet de consequenties en dat is dat de schuld moet worden terugbetaald. Dat is meestal echt geen 50 euro per maand (eerder 200).

Lenen als investering omdat je anders niet kunt studeren, prima, moedig ik aan maar denk aan de consequenties (terugbetalen). Lenen om je studententijd makkelijker te maken en meer luxe te hebben, nee, slecht idee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven