Geld & Recht alle pijlers

studiefinanciering vraagje

30-05-2010 11:40 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
iedereen zegt wat anders over studiefinancirieng, vandaar maar hier de vraag.. misschien heeft iemand er wel ervaring mee. het gaat over uitwonend.

je krijgt sowieso basisbeurs van ong 260 als je op jezelf woont.

mijn zus zegt dat je alleen de aanvullende beurs (250euro) krijgt als je ouders onder een bepaald minimum verdienen.

wat ik dan niet snap: als je op jezelf woont, wat heb je dan nog met je ouders te maken? krijg je die 250 euro aanvullend niet omdat je ouders rijk zijn? (terwijl je misschien wel helemaal geen contact meer met ze hebt!)

mijn decaan zij een heeele poos geleden dat het bij uitwonend niks meer met het salaris te maken had.. maar vriendinnen van mijn zus die krijgen die aanvullende ook niet terwijl ze wel opzich zelf wonen (met rijke ouders)..

wie geeft het verlossende antwoord?
Een hoop mensen krijgen nog een aanvulling van hun ouders. Als die dat niet kunnen of willen bijdragen, kun je die aanvullende beurs krijgen.

Maar daar heb je wel papierzooi voor nodig. Mijn huisarts moest bijv verklaren dat ik geen contact heb met mijn vader.
De staat gaat er inderdaad vanuit dat je ouders een deel van je studie financieren. Mochten ze dat niet kunnen, dan springt de staat bij (aanvullende beurs). Mocht je geen contact meer met je ouders hebben dan kan je dat via een formulier melden. Je moet trouwens wel 'bewijs' hebben van geen contact, het is niet zo makkelijk.
quote:Loreyi schreef op 30 mei 2010 @ 11:43:

Een hoop mensen krijgen nog een aanvulling van hun ouders. Als die dat niet kunnen of willen bijdragen, kun je die aanvullende beurs krijgen.

Maar daar heb je wel papierzooi voor nodig. Mijn huisarts moest bijv verklaren dat ik geen contact heb met mijn vader.

Oh oke dankje wel. Ik ga op mezelf, mijn ouders verdienen op zich redelijk, maar ze gaan mij met geen euro steunen! Dus financieel gezien is het net alsof ik geen contact met ze heb!

Dus vandaar..Maar hoe doe ik dat dan aanvragen?
De aanvullende beurs heeft te maken met het inkomen van je ouders. De IB gaat ervan uit dat ouders bijdragen aan de studie van hun kind, zij berekenen dus een X bedrag voor wat ouders bijdragen. Maar goed, jouw ouders hoeven je dit geld niet te geven. Als je ouders niet genoeg verdienen, dan krijg je het aanvullende bedrag van de IB.
De aanvullende beurs is inderdaad afhankelijk van wat je ouders verdienen. De IB-Groep gaat er namelijk vanuit dat je ouders ook een bijdrage leveren. Hoeveel dat is kun je op de site van ib-groep uitrekenen.
Als uitwonend student krijg je een basisbeurs.

Afhankelijk van het inkomen van je ouders krijg je een aanvullende beurs.

Als je geen contact meer hebt met je ouders, moet je dit bij de rechter laten vastleggen, en krijg je alsnog een aanvullende beurs.
Ik denk niet dat je recht hebt op extra geld als je nog gewoon contact hebt met je ouders. Dat zij besluiten niets aan jou te betalen terwijl ze dat wel kunnen, dat is hun keuze. Daar hoeft de staat niet voor op te draaien lijkt me.
As if.. zo makkelijk werkt dat niet.
Maar alsof die aanvullende beurs zo'n vetpot is zeg. Je kunt ook een middagje in de week gaan werken voor die centen.
quote:cevree schreef op 30 mei 2010 @ 11:46:

[...]

Oh oke dankje wel. Ik ga op mezelf, mijn ouders verdienen op zich redelijk, maar ze gaan mij met geen euro steunen! Dus financieel gezien is het net alsof ik geen contact met ze heb!

Dus vandaar..Maar hoe doe ik dat dan aanvragen?Deze procedure moet je niet onderschatten. Je legt een soort 'echtscheiding' met je ouders vast.
Je kunt het wel afdwingen dat je ouders meebetalen, maar dat moet via de rechter. Niet echt een makkelijk verhaal dus....
quote:littlemissvixen schreef op 30 mei 2010 @ 11:50:

[...]

Deze procedure moet je niet onderschatten. Je legt een soort 'echtscheiding' met je ouders vast.Inderdaad, de band zal er denk ik niet beter op worden, en je kan er ook naast gaan werken. Doen de meeste studenten, anders valt er niet te leven van de studiefinanciering.
Hebben je ouders ook een reden gegeven waarom ze niet willen bijdragen aan jouw studiekosten?

En zoals paris_rose zegt, waarom ga je niet lekker werken voor een klein beetje extra geld. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden. En met 8 uur per week heb je de aanvullende beurs al verdiend over het algemeen.
quote:paris_rose schreef op 30 mei 2010 @ 11:50:

Maar alsof die aanvullende beurs zo'n vetpot is zeg. Je kunt ook een middagje in de week gaan werken voor die centen.

nou ja, ik kreeg toch behoorlijk wat hoor. Meer dan een middagje in de week werk iig.

Moest daarnaast wel werken, maar 200/250 extra (ofzo) is altijd meer dan niks/een middagje werken.
Dat je zelf kan werken is geen reden dat je ouders niet bij zouden hoeven te dragen. Werken moet je trouwens sowieso al, de basisbeurs+aanvullende beurs is echt niet genoeg om de kosten te betalen.

- Huur kamer is meestal kleine 300 euro

- collegegeld rond de 130 euro per maand

- verzekeringen rond de 150 euro per maand

- boeken kosten ook minstens 80 euro per stuk en kopiëren/ tweedehands is niet altijd een mogelijkheid

- eten moet je ook nog en af en toe een biertje drinken wil je ook wel als student.
Ok, meer dan een middag werken. Maar dan nog......ze heeft er geen recht op (aangezien nog contact met ouders die genoeg verdienen). Waarom dat recht dan toch proberen af te dwingen? Volgens mij is dit een probleem binnen het gezin en niet iets waar de IB-groep voor moet gaan opdraaien toch?

Ze kan ook altijd nog gaan lenen, mocht het nodig zijn. Dat zou ik persoonlijk eerlijker vinden.
quote:Mevrouw75 schreef op 30 mei 2010 @ 11:58:

[...]

nou ja, ik kreeg toch behoorlijk wat hoor. Meer dan een middagje in de week werk iig.

Moest daarnaast wel werken, maar 200/250 extra (ofzo) is altijd meer dan niks/een middagje werken.Misschien twee middagen, misschien meer. Maar denk dat je wel moet bedenken dat zo'n procedure misschien lastiger is dan erbij te gaan werken.
het raarst vind ik dat mijn vriend wel een aanvullende beurs krijgt, terwijl zijn ouders echt niet veel minder dan mij verdienen (600euro per maand minder ong.).

maar daar komt dan nog bij dat mijn ouders pas gescheiden zijn en mijn vader in zijn eentje in een groot huis woont, die maar niet verkocht wordt. maar goed..
quote:Mevrouw75 schreef op 30 mei 2010 @ 11:58:

[...]

Moest daarnaast wel werken, maar 200/250 extra (ofzo) is altijd meer dan niks/een middagje werken.Ja, maar als TO die 200/250 euro niet krijgt van haar ouders zit er voor haar weinig anders op. Dat kan ze oneerlijk vinden, maar haar ouders zijn vrij om te bepalen of ze haar die bijdrage wel of niet geven. Ik vind het te gemakzuchtig om dan gelijk gebruik te willen maken van een regeling die niet voor deze gevallen bedoeld is.
quote:Miek_ schreef op 30 mei 2010 @ 11:59:

Dat je zelf kan werken is geen reden dat je ouders niet bij zouden hoeven te dragen. Werken moet je trouwens sowieso al, de basisbeurs+aanvullende beurs is echt niet genoeg om de kosten te betalen.

Dat ben ik met je eens. Maar dat is een keuze van de ouders of ze dat wel of niet doen. Daar kan je niet opeens de IB-groep voor verantwoordelijk houden. Dan zou elke ouder wel kunnen weigeren te betalen en iedereen een aanvullende beurs kunnen aanvragen. Er is niet voor niets ook nog een leenoptie als je niet genoeg hebt aan je basisbeurs plus werken.
Bij de berekenen van je stufi gaan ze uit van het inkomen van 2 jaar geleden. Is er in die 2 jaar veel veranderd, zoals bij een scheiding, dan kan je aanvragen of de IB-groep je stufi baseert op het inkomen van nu.
.
Recht op een aanvullende beurs is zoals al eerder gezegd is idd inkomensafhankelijk. Je ouders krijgen ook bericht van het IB waarop staat hoeveel er van hen verwacht wordt bij te dragen. Zij zijn niet verplicht dit te betalen. Als je daar bijvoorbeeld in het weekend komt en daar eet, kleren wast end. Dan dragen ze ook al bij in de kosten.

En 600 euro verschil in verdienen vind ik best veel.
jullie hebben gelijk. mij is het alleen anders uitgelegd. mij is gezegd dat je alleen moest invullen geen contact met je ouders en dat je het dan zou krijgen..

maar een rechtzaak ga ik natuurlijk niet doen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven