Geld & Recht alle pijlers

Studieschuld aflossen...probleem

01-03-2011 17:41 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog een studieschuld staan van ongeveer 13.000 euro, die ik in 7 jaar af moet betalen. Omdat ik op het moment in de WW zit, heb ik een draagkrachtmeting aangevraagd. Ik betaalde eerst 97 euro pm, maar tot mijn stomme verbazing moet ik nu 205 euro pm gaan betalen, ondanks mijn draagkrachtmeting. Ik heb nu maar een inkomen van 1100 netto en volgens hun berekeningen kan ik dit maandbedrag prima missen

Ik heb ze gebeld om om uitleg te vragen en zij kwamen met het verhaal dat ze de 7 jaar hebben gedeeld door de studieschuld en dan uitkwamen op dit bedrag (wat klopt). Alleen...ik kan het helemaal niet betalen

Gelukkig heb ik straks weer een baan (weet ik nu), maar dan nog vind ik 205 euro pm wel heel erg veel.

Klopt dit wel, wat betalen jullie af pm?
Ben je er al eens langsgeweest? Ik meen dat ze in verschillende steden kantoren hebben en vaak werkt dat een stuk sneller.
@Avril, Idd, ik denk dat daar (een deel van) het probleem ligt.

@Theekop, dat is ook een idee, ga ik morgen gelijk doen!
TO, ik zou naast bellen ook schriftelijk bezwaar maken tegen het bedrag dat uit de berekening is gekomen. In je brief dan meenemen dat je met een hoger inkomen minder hoefde terug te betalen. Desnoods even langs het juridisch loket of zo.

Logisch dat de IBG haar geld graag terug ziet, maar draagkrachtmeting is nu juist bedoeld om bij een laag inkomen de schuld betaalbaar te houden. Ook aangegeven dat je, als je eenmaal weer werk hebt, graag opnieuw een draagkrachtmeting wilt laten doen om het bedrag weer te verhogen.

Succes!
Denk trouwens dat je bruto salaris van 22.000 best kan kloppen met een netto inkomst van nu 1100 per maand. Ik verdien iets meer dan 1000 netto per maand en mijn bruto jaar inkomen is iets meer dan 20.000.
TO, zou het kunnen dat in dit geval het probleem ligt bijn het peiljaar? Het peiljaar dat de DOU hanteerd is die van 2 jaar geleden.

Kan het zijn dat je bijvoorbeeld 4 jaar geleden weinig inkomen had, dat daar die 97¤ op gebaseerd is. Dan zou het kunnen dat je anderhalf jaar geleden meer verdiende (die 22.000) waar ze dan dus nu die 205¤ op basseren.... In dit geval moet je dan een verleging van het peiljaar aanvragen... Je moet dus aanvragen of ze voor de betaling van dit jaar, ook willen kijken naar de inkomen van dit (of vorig!) jaar.

Zou dit misschien kunnen??

Ik heb zelf ook een tijd gevochten voor de verleging van dit peiljaar ivm enorme daling van mijn vaders salaris en dus een stijging van mijn aanvullende beurs...
Humm maar met de draagkrachtmeting kijken ze toch naar het jaarinkomen van 2 jaar geleden? Volgens mij keken ze afgelopen jaar bij mij naar jaarinkomen 2008 en voor dit jaar naar mijn jaarinkomen van 2009. Ik verwacht dat ik volgend jaar (2012) minder hoeft te betalen, want in 2010 was mijn inkomen laag vanwege sabbatical.
Bij draagkrachtmeting kijken ze toch ook juist naar een eerder salaris? Je moet aangeven dat je wilt dat ze naar je huidige salaris kijken. Ik zal eens zoeken op de site...
Dit staat op de site:

Als u moeite hebt om het vastgestelde maandbedrag te betalen, kunt u een verzoek indienen om uw maandbedrag te verlagen. DUO berekent dan op grond van uw inkomen van twee jaar geleden hoeveel u zou kunnen terugbetalen.

Hier: klikken

Hier kan je precies lezen wat je moet doen.
Aangetekende brief schrijven en je vermoeden waar zij een fout hebben gemaakt uitleggen. Ook uitleggen dat je 204 euro nu niet kunt missen en een tegenvoorstel doen. Je kunt ook aanbieden om langer dan die 7 jaar die je nog open hebt staan van de 15 jaar door te betalen. Maar dat moet je wel goed doorrekenen.

Aan de telefoon kom je bij DUO niet echt verder, de kantoren zijn wat beter, maar moet je echt wat: schrijf dan een aangetekende brief.

Binnenkort gaan ze ook betalingsvrije jaren invoeren: dat wanneer je een huis koopt of een nadere dure periode hebt, je je terugbetaling "on hold" kan zetten, misschien is het er nu al?
Heb je toevallig ook nog een partner? Dan telt dat inkomen ook mee.
Hmm, ik heb net nog even rondgekeken op de site van DUO.

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ze zijn uitgegaan van mijn inkomen in 2009, terwijl ik toch duidelijk heb aangegeven op het formulier dat ze van mijn inkomen van 2010 moeten uitgaan.

Ik kan me nu trouwens ineens herinneren dat ze ook zeiden bij de uitleg dat mijn inkomen niet meer dan 15% gedaald was tov mijn vorige loon en dat daarom het verzoek was afgewezen voor de draagkrachtmeting. Maarja, ook dan klopt het niet volgens mij. Mijn inkomen is wel meer dan 15% gedaald nl.
quote:kaetje schreef op 01 maart 2011 @ 18:35:

Heb je toevallig ook nog een partner? Dan telt dat inkomen ook mee.Dat ligt er maar net aan: je kunt er altijd voor kiezen om je partner buiten de terugbetaling van je schuld te houden. Maar dan moet je, als je een gezamenlijke huishouding hebt, wel meer dan 15 jaar terugbetalen. Laat je zijn inkomen meedoen in de berekening en je verdient dan nog te weinig voor de volledige terugbetaling volgens draagkracht berekening, dan wordt het restbedrag na 15 jaar kwijtgescholden.
@Kaetje: Bedankt voor de link. Maar ik heb dat formulier dus al verstuurd en deze is afgewezen om de bovengenoemde reden.

Ik heb geen partner...
Ik ben gelukkig bijna klaar met het afbetalen van mijn studieschuld. Organisatorisch is het een grote ellende bij DUO. En ja, ze zullen er alles aan doen om dat geld terug te krijgen (ondanks de 'belofte' dat je na 15 jaar niets meer hoeft te betalen). Zoals al eerder gezegd ben ik ook van mening dat het probleem in het peiljaar zit. Ik hoop dat je er uitkomt met ze; vind het ook best veel geld op basis van je huidige netto inkomen.
quote:Valesca C schreef op 01 maart 2011 @ 18:14:

Het zit zo: In totaal heb je idd 15 jaar om af te betalen. Ik betaal al 8 jaar af, dus rest mij nog 7 jaar. In die 7 jaar ziet DUO natuurlijk graag de rest van de schuld terug. Dus volgens hun berekeningen moet ik dan 205 euro pm gaan betalen vanaf nu.

Tot zo ver begrijp ik het nog...

Maar wat ik niet begrijp: Toen ik nog een baan had waarmee ik 1700 netto verdiende, hoefde ik 'maar' 97 euro te betalen pm. Nu krijg ik 1100 netto en moet ik 205 gaan betalen?!?

Ik heb ze hierover gebeld en wat zij zeggen is dat ik, volgens hun berekeningen een bruto jaarinkomen heb van 22.000 (waarschijnlijk met mijn oude salaris meegerekend) en dat ik 'dus' 205 pm kan missen.

Absurd, want volgens eerdere berekeningen naar draagkracht hoefde ik veel minder te betalen met een hoger inkomen. Ik kan het hun iig niet aan hun verstand krijgen en heb ze zelfs de berekening over laten doen... Toch morgen maar weer bellen.

Maar weet niet of ik er zo uit ga komen.

PS Om er toch maar even op in te gaan: Ik ben geen wanbetaler en vind aflossen prima, maar ik begrijp dit exorbitant hoge bedrag gewoon niet, that's it.

(En nee, ik wil er liever niet van op vakantie...sterker nog: ik kan al jaren niet op vakantie, geen geld voor)

Bij een draagkrachtmeting kijkt de IB-groep volgens mij normaliter naar het inkomen van 2 jaar geleden (of 3). Als je daarvan wilt afwijken (omdat je dit jaar in de WW zit bijvoorbeeld) kun je dat aanvragen, geloof ik.

Ah ik ben al mosterd.
quote:Valesca C schreef op 01 maart 2011 @ 18:37:

Hmm, ik heb net nog even rondgekeken op de site van DUO.

Ik denk dat jullie gelijk hebben en dat ze zijn uitgegaan van mijn inkomen in 2009, terwijl ik toch duidelijk heb aangegeven op het formulier dat ze van mijn inkomen van 2010 moeten uitgaan.

Ik kan me nu trouwens ineens herinneren dat ze ook zeiden bij de uitleg dat mijn inkomen niet meer dan 15% gedaald was tov mijn vorige loon en dat daarom het verzoek was afgewezen voor de draagkrachtmeting. Maarja, ook dan klopt het niet volgens mij. Mijn inkomen is wel meer dan 15% gedaald nl.volgens mij gaan ze standaard uit van je inkomen uit 2009, maar je kunt wel aanvragen of ze vanuit je huidige situatie met je meedenken over een bedrag http://www.ib-groep.nl/pa ... /maandbedrag_verlagen.asp

"Gedaald inkomen?

Als uw inkomen na 2009 is gedaald, kunnen we bij het berekenen van uw maandbedrag uitgaan van het inkomen over 2010 of 2011. U moet hier zelf om verzoeken. U kunt dit op het formulier Verzoek verlagen maandbedrag studieschuld aangeven."

Ik neem aan dat je dat hebt gedaan, maar dat dat ergens niet goed is verlopen bij DUO. Balen zeg! Moet je er weer achteraan!
Die 97 euro pm die je eerder had, was ook wel erg laag ingeschaald. Het lijkt of daar ook eerder wat mis mee is gegaan ofzo?
quote:extrahalo schreef op 01 maart 2011 @ 18:38:

[...]

Dat ligt er maar net aan: je kunt er altijd voor kiezen om je partner buiten de terugbetaling van je schuld te houden. Maar dan moet je, als je een gezamenlijke huishouding hebt, wel meer dan 15 jaar terugbetalen. Laat je zijn inkomen meedoen in de berekening en je verdient dan nog te weinig voor de volledige terugbetaling volgens draagkracht berekening, dan wordt het restbedrag na 15 jaar kwijtgescholden.Ja dat weet ik. Ik bedoelde meer te zeggen dat zij er eigenlijk standaard vanuit gaan dat dat inkomen ook mee telt en dat je het speciaal moet aangeven als je dat niet wilt.
quote:extrahalo schreef op 01 maart 2011 @ 18:45:

Die 97 euro pm die je eerder had, was ook wel erg laag ingeschaald. Het lijkt of daar ook eerder wat mis mee is gegaan ofzo?Dat denk ik ook inderdaad. Als je 1700 netto in de maand verdient, gaan ze er vanuit dat je wel meer dan 97 euro kan terugbetalen namelijk. Dat zou ook makkelijk moeten kunnen.
Een zooitje is het zeker bij DUO. Ze raken continue mijn stukken kwijt of sturen brieven die elkaar kruisen.

Dat ik vorig jaar 97 euro pm betaalde is misschien laag, maar dat is dan ook berekend op het inkomen wat ik twee jaar eerder verdiende (1200 netto) denk ik. Ik weet het eerlijk gezegd niet meer. Volgens mij betaalde ik met het inkomen van 2009, 45 euro pm.

Bedankt iig voor al jullie suggesties en het meedenken. Ik ga er morgen achteraan en zodra ik het weet (lees: snap) horen jullie het hier!
quote:Theekop schreef op 01 maart 2011 @ 18:19:

Ben je er al eens langsgeweest? Ik meen dat ze in verschillende steden kantoren hebben en vaak werkt dat een stuk sneller.Je moet geen draagkrachtmeting maar een peiljaarmeting laten doen. Ze gaan namelijk uit van je inkomen van vorig jaar en ze moeten je huidige inkomen meenemen. Ze delen inderdaad de hoogte van je schuld door het aantal jaren. Vroeger keken ze gelijk naar je inkomen. Langs gaan hoor! Werkt (belachelijk genoeg) tien keer sneller!
Omdat je vorig jaar 1700 euro verdiende hebben ze dat nu als peiljaar genomen, vandaar het hoge bedrag.
Zo hoog is 200 euro p. maand toch ook weer niet? Mss wel als je in de ww zit, maar toch niet als je werkt?
quote:germanwings schreef op 01 maart 2011 @ 22:25:

Zo hoog is 200 euro p. maand toch ook weer niet? Mss wel als je in de ww zit, maar toch niet als je werkt?

En dáár gaat het me dus om, dat ik sinds ik in de WW zit al probeer om het maandbedrag verlaagd te krijgen. Dus ik wil het eigenlijk met terugwerkende kracht laten ingaan + dat ik sinds januari ineens 205 moet betalen, terwijl ik dat gewoon niet heb/kan.

Als ik straks weer een baan heb, is het maar de vraag of ik het kan missen (afhankelijk van hoeveel ik ga verdienen).

Hopelijk weet ik vanmiddag meer...op naar DUO
Valesca, je zegt dat je het met terugwerkende kracht wilt laten ingaan. Bedoel je dat je wilt dat je een lager maandbedrag krijgt en dat je dan het verschil over een aantal maanden terug krijgt? Ik denk dat je dat wel kan vergeten, dat doen ze echt niet.

Als ik je maandbedragen zie dan denk ik dat je al naar draagkracht betaalde, kan dat kloppen? Bij mij kijken ze hoe hoog de schuld is en naar hoe lang ik nog betalen moet. Als jij 94 euro was blijven betalen was de schuld nooit afbetaald dus blijkbaar hebben ze het bij jou op een andere manier berekend (en de enige andere manier is naar draagkracht volgens mij).

Als je betalen naar draagkracht één keer aanvraagt dan blijft dat staan totdat je het opzecht of totdat je schuld weg is of totdat je 15 jaar betaald hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven