Geld & Recht alle pijlers

Studievertraging door school

12-01-2017 02:20 16 berichten
Hallo,

Ik zit met een situatie in mijn maag waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden.

Vorig jaar zat ik in het propedeusejaar van een hbo-opleiding. Door omstandigheden heb ik toen twee praktijkvakken en dus mijn propedeuse niet binnen vier periodes gehaald. Geen probleem, want er is nog een vijfde periode waarin ik deze vakken had kunnen halen.

In die vijfde periode ben ik begonnen aan de twee vakken, maar ik kreeg na de tweede week van het faculteitshoofd te horen dat ze hadden besloten dat er toch maar één vak in die periode gedaan mocht worden. In mijn ogen onnodig want het was makkelijk te doen samen. Flinke stampij over gehad omdat ik dan dus weer in zou moeten schrijven voor een nieuw studiejaar.

Ze hebben echter voet bij stuk gehouden, dat tweede vak kon echt pas in de tweede periode van het nieuwe jaar.

Ik heb me ingeschreven voor het nieuwe studiejaar, wat me dus weer veel geld per maand kost.

De tweede periode ging in en toen kreeg ik een mailtje dat ze de cursus er toch maar helemaal uit gehaald hadden. Dit mag wettelijk helemaal niet, dus daar ben ik direct weer achteraan gegaan. Ondanks vele communicatiepogingen kwamen er louter antwoorden als "Jullie krijgen snel meer informatie" "Er wordt hard aan een alternatief gewerkt."

Inmiddels lijkt het erop dat de cursus nu pas in de VIJFDE periode (in de eigenlijke zomervakantie) gaat worden aangeboden.

Dit betekent ten eerste dat ik iedere maand collegegeld betaal voor onderwijs dat ik gewoon niet krijg. Het was zo niet de afspraak en ik gooi geld letterlijk weg zo.

Ten tweede, en dat vind ik veel erger, betekent dit dat ik niet op tijd mijn propedeuse binnen heb en dus niet volgend studiejaar kan doorstromen naar een wo-opleiding.

Ik ben momenteel ontzettend witheet en ga volgende week in persoon verhaal halen en proberen tot een oplossing te komen.

Ik wil echter wel een beetje beslagen te ijs komen.

Mogen ze dit zomaar doen als dit niet de afspraak was? Is er een vergoeding van kosten mogelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Waarom mocht je toen maar 1 vak volgen? Heb je daar bewijs van, dat je beide vakken wilde volgen?

Geen idee hoe het zit met die kosten. Aangezien je het zelf niet uitstelt, vind ik het oneerlijk dat je dan wel zou moeten betalen. Heb je geen studiegenoten die hier meer over weten?
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Ja, daar heb ik bewijs van. Waarom het niet mocht is nooit duidelijk geworden, dat was 'besloten door de examencommissie'.

Er zijn geloof ik maar drie studenten op de hele opleiding die deze cursus nog moeten volgen, ik weet alleen niet wie dat zijn.
Sorry is al laat en begreep het even verkeerd!
Wat zegt de OER van jouw opleiding hierover? Op mijn opleiding is het niet toegestaan om op deze manier te goochelen met aanbieden van vakken en herkansingen, dat staat allemaal beschreven in de OER. Dus die zou ik er als eerste op naslaan. Zorg er verder voor dat je alle communicatie op papier hebt.

Hebben jullie zelf al gesproken met de examencie? Als je daar geen gehoor vindt kun je overwegen deze zaak bij de COBEX neer te leggen, zij kunnen dan een rechtsgeldige uitspraak doen over deze zaak. Let wel op dat je dat doet als je echt een zaak hebt.
quote:Renaissance schreef op 12 januari 2017 @ 06:29:

Wat zegt de OER van jouw opleiding hierover? Op mijn opleiding is het niet toegestaan om op deze manier te goochelen met aanbieden van vakken en herkansingen, dat staat allemaal beschreven in de OER. Dus die zou ik er als eerste op naslaan. Zorg er verder voor dat je alle communicatie op papier hebt.

Hebben jullie zelf al gesproken met de examencie? Als je daar geen gehoor vindt kun je overwegen deze zaak bij de COBEX neer te leggen, zij kunnen dan een rechtsgeldige uitspraak doen over deze zaak. Let wel op dat je dat doet als je echt een zaak hebt.

Dankjewel! De COBEX ken ik nog niet, daar ga ik even induiken vanmiddag.

In de OER kan ik niet specifiek over deze situatie iets terugvinden. Alleen dat cursussen niet zomaar teruggetrokken mogen worden en je de kans moet hebben op je propedeuse te halen. Maar binnen welk tijdsbestek dat moet staat niet gespecificeerd.
Inholland toevallig?

Inmiddels al een jaar of 8 klaar, maar man man man daar kan ik ook zulke boeken over volschrijven.
Not my circus, not my monkeys
Sowieso ook een klacht indienen bij de examencommissie. Bij ons is toen wel eens een tussentijds mondeling examen of vervalngende opdracht aan studenten verleend die in een uitzonderingspositie zaten en dus niet mee konden in de reguliere tentamen periodes. Ik vind dit ook wel een situatie die zich daar voor leent.
Keep on dreaming!
Dat klinkt heel erg naar de Hanzehogeschool.......

Goochelen met vakken en docenten, een hoop geklier.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Direct een klacht indienen en het hoger opzoeken de OER nachecken.
Heb jij persoonlijk een verzoek gedaan bij de examencommissie en is daar een besluit op genomen, of is dat een generieke beslissing geweest?

In het eerste geval: ga in beroep bij het college van beroep voor de examens (cobex). Onderaan de brief met d ebeslissing hoort te staan hoe en waar je dat doet. Staat dat er niet, zoek dan op de informatiepaginas van je opleiding en laat je in dat geval niet afschrikken door beroepstermijnen want als je niet naar behoren geïnformeerd bent kun je ook niet op tijd in beroep gaan.

In het tweede geval: doe eerst een verzoek bij de examencommissie om jou een vervroegde herkansing aan te bieden.
"maar ik kreeg na de tweede week van het faculteitshoofd te horen dat ze hadden besloten dat er toch maar één vak in die periode gedaan mocht worden"

Wat staat er over herkansingen in het oer? Daar hoort beschreven te staan hoe vaak en onder welke voorwaarden je mag herkansen. Een opleiding moet zich aan z'n eigen oer houden.
Meteen opschalen richting de examencommissie / officiële instantie die hier op kan ingrijpen.

Met je opleiding zelf kom je er duidelijk niet uit en dit heeft echt heel grote gevolgen voor je!
Dank jullie voor de antwoorden. Geeft me toch een wat zekerder gevoel dat ik gelijk heb en niet zit te zeuren! Nu kan ik er echt werk van maken en het niet over m'n kant laten gaan.
Ik heb professioneel kennis van examencommissies en beroepsprocedures, als je wil kan ik je wel helpen. Maar dan moet je iets concreter zijn over de stappen die je gezet hebt en nog wil zetten, want "verhaal halen" en "niet over mijn kant laten gaan" zegt me niet zoveel .
quote:LaFolie schreef op 12 januari 2017 @ 10:57:

Dank jullie voor de antwoorden. Geeft me toch een wat zekerder gevoel dat ik gelijk heb en niet zit te zeuren! Nu kan ik er echt werk van maken en het niet over m'n kant laten gaan.Verdiep je van te voren goed in de verschillende regels die gelden (OER / studenten statuut / etc), zodat je je argumenten overzichtelijk en zo sterk mogelijk onderbouwd paraat hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven