Geld & Recht alle pijlers

Successierechten

08-06-2010 22:29 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er niet helemaal uit. Wellicht kunnen jullie helpen..

De ouders van mijn schoonouders zijn overleden; oma al jaren geleden en opa ruim een jaar geleden. Opa had al jaren een nieuwe vrouw, welke vlak voor hem is overleden. Mijn schoonvader heeft 1 broer en 1 stiefbroer. Het huis staat te koop, maar is helaas nog niet verkocht.

Uitstel van aangifte is reeds 2 maal gedaan en nu zal de stiefbroer de aangifte voor het recht van successierecht gaan doen. De aanslag zal ten laste komen voor alledrie, neem ik aan. Ongeacht wanneer er betaald moet worden, dit bedrag hebben mijn schoonouders niet (huurwoning, geen spaargeld). Het zal om 4000-5000 euro gaan per broer.

Hoe wordt dit normaal gesproken gedaan? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Bij successie is de belastingdienst altijd heel soepel, is mijn ervaring. Zeker als het gaat om een erfenis waarvan het grootste deel van het bedrag vast zit in bijv. een woning die verkocht moet worden, is het niet moeilijk om uitstel van betaling te krijgen. Zelfs als er al uitstel van aangifte is gedaan, waar ook heel soepel mee omgegaan wordt. Even bellen of een briefje schrijven is vaak al genoeg.
..
Ik neem aan dat er wek pogingen gedaan worden het huis te verkopen? Daar moet immers het geld vandaan komen. Het is dus niet zo dat het 'ongeacht' de betaaldatum is, al is het een vervelende tijd.

Qua aanslag krijgen ze die alle drie gewoon voor zich en normaal gesproken is het mogelijk die vanuit de erfenis te betalen. De fiscus zal het nooit kwijtschelden, maar er is vrijwel altijd te praten over betalingsregelingen. In elk geval contact opnemen dus!

Overigens is het momenteel misschien ook de moeite het huis te laten herevalueren qua waarde, gezien de crisis. Dat kost wel geld, maar wie weet kan je het voor minder opvoeren. Dit alles hangt natuurlijk af van hoe het nu gewaardeerd is.
Bedankt voor jullie snelle reacties, heel duidelijk!

Er wordt inderdaad hard aan gewerkt het huis te verkopen, maar het is nu geen goede periode. Geen bezichtingen en al helemaal geen potentiële kopers. Prijs is al flink gezakt.

Fijn om te weten dat de belastingdienst hierin wat soepel kan zijn. En mocht het echt lang duren dan kunnen wij wel voor m'n schoonouders bijspringen, maar liever zien we natuurlijk dat het huis snel verkocht is en de successierechten daaruit betaald worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven