Geld & Recht alle pijlers

teruggave belasting ziektenkosten

09-05-2011 02:15 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb dit jaar een teruggaveformulier voor belasting ingevuld over het jaar 2010. En daarbij ook teruggave aangevraagd voor ziektekosten. Mijn vraag is, of iemand weet hoe lang het ongeveer duurt, totdat de belastingdienst deze ziektekosten uitkeert? Ik weet dat loonheffing in de maand juni wordt uitbetaald. Maar op het opgaveformulier stond vermeld dat ziektekosten apart worden berekent en nam hierbij aan dat het uitkeren dan ook wel langer zal duren?

J_adore..
worden ze niet als aftrekpost van je belastbaar inkomen afgehaald? Dat dacht ik namelijk altijd.

maar anders zou Ik ff bellen met ze!
quote:Atelier_madame schreef op 09 mei 2011 @ 07:19:

worden ze niet als aftrekpost van je belastbaar inkomen afgehaald? Dat dacht ik namelijk altijd.

maar anders zou Ik ff bellen met ze!Helemaal mee eens. Voor zover ik weet vink je dat aan onder het kopje aftrekposten. Als je dat gedaan hebt komt het gewoon voor 1 juli op de rekening.
Ik lees hier even mee, want ik heb eenzelfde situatie als TO...

En volgens mij is het tegenwoordig zi aangepast dat het niet meer onder gewone aftrekposten valt. Vandaar dat je apart bericht hierover krijgt. Ben ook benieuwd hoe lang dat gaat duren.
Heb je het over je zorgkosten die je gemaakt hebt en afgetrokken hebt of over de premies die van je loon zijn ingehouden ?(als je dat bijv. bij 2 werkgever volledig hebt betaalt waardoor je boven de grens komt)

Indien het over je zorgkosten gaat dan gebeurd dat gewoon bij de normale teruggave dus tussen nu en eind juni.
Jij bedoelt waarschijnlijk dit? http://www.belastingdiens ... tekosten-05.html#P96_6689 Indien ja; zie website, staat duidelijk aangegeven wanneer wat uitbetaald wordt.

Zo nee; aftrekposten ziektekosten die je nog wel op kunt voeren worden gewoon in de IB-aangifte meegenomen en dus gewoon normaal uitbetaald. De WTCG (wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) die is ingevoerd ter vervanging van afschaf van de meeste ziektenskostenaftrekposten wordt uitgekeerd per het laatste kwartaal van het daarop volgende jaar. Criteria hiervoor zijn strikt en kun je terug vinden op de website van het ministerie van VWS. Dit wordt uitgekeerd door het CAK en staat geheel los van de Belastingdienst (wordt op informatie verstrekt door zorgverzekeraar en eventueel gemeente in kader WMO gebaseerd).
when you wish upon a star...
Of anders gezegd, de link die ik gepost heb verwijst naar de TSZ-regeling, die in de plaats is gekomen van de TBU die per aangifte 2009 is afgeschaft.
when you wish upon a star...
Even checken: iedereen heeft een zorgpolis waar premie maandelijks over betaald wordt.

Daarnaast heb je de zorgtoeslag; geld dat je maandelijks van de belastingen ontvangt als aanvulling op je te betalen eigen ziektekostenpremie.

Vervolgens, heb ik persoonlijk, bij mijn ziektekostenverzekeraar ook een eigen risico van rond de 180 euro per jaar. Dat zijn de eerste kosten van medicijnen die ik maak en die ik zelf moet betalen. Kom ik boven dat bedrag dan hoef ik niet bij te betalen.

Is het deze eigen risico die je terugvorderen wilt met je belastingaangifte???

En ik hoorde vorig jaar dat er ook nog zoiets bestaat als chronische ziektekostentoeslag en langdurigheidstoeslag(ook iets betreffende de ziekenzorg). Zijn dat ook terug te vorderen geldsommen van de belastingendienst? Zijn dat die geldsommen waar je op doelt??
quote:cynthiao schreef op 10 mei 2011 @ 18:11:

En ik hoorde vorig jaar dat er ook nog zoiets bestaat als chronische ziektekostentoeslag en langdurigheidstoeslag(ook iets betreffende de ziekenzorg). Zijn dat ook terug te vorderen geldsommen van de belastingendienst? Zijn dat die geldsommen waar je op doelt??Cynthiao - maak de begripsverwarring svp niet groter. J'adore stelt in wat ongelukkige terminologie mijns inziens twee vragen:

1. Wanneer kan ik belastingteruggaaf verwachten van mijn aangifte 2010? Antwoord: voor 1 juli 2011, mits de aangifte voor 1 april 2011 is ingediend.

2. Wordt de belastingteruggaaf over de aftrekpost ziektekosten later uitbetaald? Antwoord: ja en nee.

Nee: J'adore krijgt als ik haar / zijn informatie goed interpreteer alle betaalde belasting terug. Dit vanwege een laag inkomen in combinatie met een hoge aftrekpost specifieke zorgkosten. Deze teruggaaf is zoals gezegd voor 1 juli 2011.

Ja: als de heffingskortingen niet volledig kunnen worden gebruikt, treedt de 'verzilveringsregeling' TSZ (Tegemoetkoming Specifieke zorgkosten - voor heen TBU) in werking. Deze tegemoetkoming wordt automatisch verstrekt uiterlijk 7 maanden na het definitief worden van de aangifte.

NB: De TSZ-tegemoetkomingen zijn voor aangifte 2009 in de meeste gevallen april 2011 uitgekeerd. (aangifte 2009 circa oktober 2010 definitief)

NB: als veronderstellingen juist zijn, zal J'adore dus nog even moeten wachten voordat de TSZ-beschikking 2010 afkomt. Mogelijk voorjaar 2012.

NB: sinds 2010 is de (eventuele) TSZ te vinden in het overzicht van de aangifte. Direct onder: terug te krijgen bedrag.
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.

Ik heb inmiddels met de belastingdienst gebeld, daar werd ik niet veel wijzer van. Maar gelukkig bestaat het vivaforum! Het ging inderdaad om de tegemoetkoming specifieke zorgkosten. Dus dat houd in dat, mocht ik daar recht op hebben ik nog heel lang daar op zal moeten wachten.

Bedankt in iedergeval voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven