Geld & Recht alle pijlers

Teveel betaald salaris

22-03-2018 14:03 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mede-forummers,

Op 1 januari kreeg ik loonsverhoging. Nu is gebleken dat mijn werkgever in plaats van op mijn bruto salaris, per ongeluk het percentage toegepast heeft op mijn bruto salaris na aftrek van pensioenpremie. Hierdoor heb ik op bruto niveau zo'n 3 procent extra gekregen.

Mijn werk is hier nu achter gekomen. Ik heb niet op papier een bevestiging staan van de afgesproken loonsverhoging, maar dit zal ongetwijfeld in mijn dossier staan.

Mogen ze dit nu terugdraaien?
Terugdraaien? nee, ze gaan je loonsverhoging niet terugdraaien
wel op de juiste manier verrekenen
Ja.
Als het op papier staat niet. Als het niet op papier staat wel. Hoop voor je dat het inderdaad in je dossier staat. Zou er meteen even achteraan bellen.
Ze gaan je loonsverhoging niet terugdraaien, ze hebben een verkeerde berekening gemaakt en dat zullen ze wel herstellen.

Ja iets wat onterecht uitbetaald is mag hersteld worden.
Wat bedoel je met terugdraaien? Je krijgt nog steeds je 3% loonsverhoging neem ik aan. En het bedrag bruto na aftrek van je betaalde pensioenpremie (je sv loon) is toch lager? Dus dan lijkt het mij dat je eerder tekort hebt gehad dan te veel.

Maar lang verhaal kort. Werkgever mag teveel betaald loon terugvorderen als het onverschuldigd is betaald. Als de afspraak is over je bruto loon (en dat is het meest logische) en ze doen het daarna fout dan is het onverschuldigd betaald. Maar als jij aannemelijk kan maken dat jij niet wist dat de loonbetaling niet klopt dan kan de werkgever dat in alle redelijkheid niet terugvorderen.

Nu kun je over 2 of 3 maanden teveel salaris de discussie en een arbeidsconflict gaan starten dat je het niet wist en niet hoefde te weten. Maar als de verstandsverhouding verder prima is en je het naar je zin hebt daar........dan zou ik over 2 a 3 maal 3% loon niet aan deze discussie beginnen. Kom je moeilijk of net rond van je salaris? Vraag dan of ze uit coulance het pas met je vakantiegeld willen verrekenen.
Hier vorig jaar 3 maanden lang teveel betaald gekregen door een rekenfout met het aantal uren van mijn werkweek. Dit zelf aangegeven omdat dat toch wel wordt ontdekt.
Maar het duurde nogal lang voordat het weer in orde was gemaakt. Het resultaat was dat die 3 maanden teveel betaald loon die 4e maand werd ingehouden op het loon van die maand, bleef weinig meer van over.... Maar hier wel rekening mee gehouden dat dat zou gebeuren en het teveel ontvangen geld telkens apart gehouden.
Wat denk jezelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Zoals je het nu zegt heb je dus te weinig gekregen. Nu weet ik niet heel veel van salarisadministratie maar als ik logisch beredeneer likt jij dat je te weinig hebt gekregen. Mocht je teveel hebben gekregen zullen ze het met je eerst volgende salaris wel verrekenen. Wel zo eerlijk lijkt mij. Als het om een heel groot bedrag gaat zullen ze het misschien over meerdere maanden uitsmeren.
Dit zal gewoon verrekend worden met je volgende maandsalaris, mag je aannemen. Of je werkgever maakt een andere afspraak met je hierover.
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 22-03-2018 17:59
Reden: foutje
37.16% gewijzigd
lise1985 schreef:
22-03-2018 17:38
3% van € 2000 is meer dan 3% van € 2500
De verhoging is berekend op het bruto salaris minus de pensioenpremie, daarom heeft TO dus teveel salaris ontvangen.

Dit zal gewoon verrekend worden met je volgende maandsalaris, mag je aannemen. Of je werkgever maakt een andere afspraak met je hierover.
Euh, nee hoor. 3 % van 2000 is € 60 en 3 % van 2500 is € 75
flatverkopen schreef:
22-03-2018 17:56
Euh, nee hoor. 3 % van 2000 is € 60 en 3 % van 2500 is € 75
Blond...
Wat naar jijzelf meer betaald dan afgesproken dan wil je toch ook je geld terug?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven