Geld & Recht alle pijlers

Tijdelijk wonen in buitenland, hier ingeschreven blijven?

23-11-2011 11:42 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een kloontje aangemaakt Mijn vriend kan waarschijnlijk een paar jaar in het buitenland (Europa) gaan werken. Ik wil natuurlijk met hem mee. Ik heb een wajong uitkering maar heb toestemming om mee te gaan omdat het tijdelijk is (een paar jaar).

Ik heb gebeld met het UWV en zij vertelden me dat het aan mij is of ik me uitschrijf hier of niet, het heeft geen invloed op de uitkering die ik gewoon blijf ontvangen. Maar ik zit zit vooral met de zorgverzekering die hier zo vreselijk duur is. Het makkelijkst is om me weer bij mijn ouders in te schrijven ivm regeldingen en het is allemaal toch tijdelijk maar ben je dan verplicht om ook een nederlandse zorgverzekering te houden?

Als ik me uitschrijf uit nederland ben ik ook mijn bankrekening enzo kwijt zeker?
v
plokkie wijzigde dit bericht op 23-11-2011 12:28
Reden: Verkeerde conclusie getrokken.
% gewijzigd
Ik krijg er een punthoofd van!
Wut? Dat wat ontdekt wordt? :S
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 12:18:

[...]

Het zou toch wat zijn dat ze me achteraf kunnen pakken terwijl ik hier met een handtekening een brief heb liggen dat ik in mijn geval mag gaan met behoud van uitkering met als reden dat ik de intentie heb om terug te komen naar Nederland.

Ik heb gister het UWV gebeld en daar staat in mijn dossier precies hetzelfde want de medewerkster las het hardop voor..

Toch goed navragen ook bij voorbeeld bij belastigndienst, is natuurlijk raar vind je zelf niet dan, dat mensen een uitkering krijgen in Nederland alleen omdat ze de intentie hebben ooit terug te komen?

En ook met handtekening kan achteraf toch een hoop gezeur komen van foute gemaakt in het verleden.
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 12:18:

[...]

Het zou toch wat zijn dat ze me achteraf kunnen pakken terwijl ik hier met een handtekening een brief heb liggen dat ik in mijn geval mag gaan met behoud van uitkering met als reden dat ik de intentie heb om terug te komen naar Nederland.

Ik heb gister het UWV gebeld en daar staat in mijn dossier precies hetzelfde want de medewerkster las het hardop voor..

Ik vind het bizar dat je voor onbepaalde tijd ('misschien wel 36 maanden' ) naar het buitenland gaat en daar je uitkering gaat ontvangen, puur omdat je de INTENTIE hebt om naar NL terug te keren. Ooit.

Maar succes hoor, je hebt de handtekening dus jou kan niets meer gebeuren. Toch?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Eerlijk gezegd had ik het ook niet verwacht nee en gezien de 3 uitzonderingen die ze aandragen vond ik ook een vreemde beslissing. Maar wel fijn natuurlijk.
quote:himalaya schreef op 23 november 2011 @ 12:22:

[...]

Ik vind het bizar dat je voor onbepaalde tijd ('misschien wel 36 maanden' ) naar het buitenland gaat en daar je uitkering gaat ontvangen, puur omdat je de INTENTIE hebt om naar NL terug te keren. Ooit.

Maar succes hoor, je hebt de handtekening dus jou kan niets meer gebeuren. Toch?Waarom doe je zo vijandig?? Ik wil niets illegaals doen hoor, ik heb netjes de situatie geschetst richting het UWV, precies zoals deze gaat zijn, en ik ontving enkele dagen geleden deze beslissing. Ik hoop dat dit bindend is ja, anders heb je toch niks aan de beslissing? Ik snap niet waarom je zo raar reageert.
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 12:22:

Eerlijk gezegd had ik het ook niet verwacht nee en gezien de 3 uitzonderingen die ze aandragen vond ik ook een vreemde beslissing. Maar wel fijn natuurlijk.Toch maar eens gaan twijfelen aan de toezegging die je gedaan is dan. En als de wiedeweerga bekijken of dit echt klopt. Je kunt nog zoveel handtekeningen hebben van allerlei mensen maar als die door bijvoorbeeld een medewerker van de UWV zijn gezet die niet bevoegd is te tekenen ben je nat. Puur een waarschuwing overigens niet of je te pesten of zo hoor.
Nee ik begrijp het, bedankt voor je waarschuwing De brief is getekend door een medewerker uitkeren namens de raad van bestuur van het uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.. met een geschreven paraaf en een naam..
ze willen toch de wajong flink verscherpen had ik begrepen? Weet je zeker dat je ook in de strengere regels nog volledig(?) afgekeurd bent? En hoe doe je dat mer hercontroles?

lijkt me bizar dat je voor onbepaalde tijd naar het buitenland kunt en je wajong mag houden....onbegrijpelijk...

Wordt je uitkering wel aangepast aan de levensstandaard daar? of niet?
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 12:23:

[...]

Waarom doe je zo vijandig?? Ik wil niets illegaals doen hoor, ik heb netjes de situatie geschetst richting het UWV, precies zoals deze gaat zijn, en ik ontving enkele dagen geleden deze beslissing. Ik hoop dat dit bindend is ja, anders heb je toch niks aan de beslissing? Ik snap niet waarom je zo raar reageert.Het Vivaforum is voor vrouwen met een mening, en die heb ik gegeven.
Ik heb geen idee :( Dat is me allemaal niet duidelijk. Ik ben niet volledig afgekeurd, ik heb ook toestemming daar te gaan werken mits ik alles netjes doorgeef en eventueel gekort wordt als ik meer werk dan 'mag'.
quote:gelukkigmeisje schreef op 23 november 2011 @ 12:27:

ze willen toch de wajong flink verscherpen had ik begrepen? Weet je zeker dat je ook in de strengere regels nog volledig(?) afgekeurd bent? En hoe doe je dat mer hercontroles?

lijkt me bizar dat je voor onbepaalde tijd naar het buitenland kunt en je wajong mag houden....onbegrijpelijk...

Wordt je uitkering wel aangepast aan de levensstandaard daar? of niet?En heeft het ook nog te maken met het inkomen van je partner?
quote:himalaya schreef op 23 november 2011 @ 12:28:

[...]

Het Vivaforum is voor vrouwen met een mening, en die heb ik gegeven.Dan mag je je vijandigheid richten op de nederlandse overheid, niet op mij.
Nee, mijn uitkering heeft niks te maken met het inkomen van mijn partner. Ookal verdient hij 20.000 per maand, ik blijf mijn 490 euro behouden.
Maar ik heb het antwoord. Ik ben verplicht me uit te schrijven. Bedankt voor de behulpzame reacties en jammer dat ik aan de schandpaal genageld word terwijl ik niks doe wat niet mag en me juist wil verdiepen in de wetten om het op de goeie manier te doen.
Dank je himalaya! Ik vond het ook een vervelende reactie.
Hi Kloontje,

Je bent inderdaad verplicht om je uit te schrijven. Ik heb mijn zorgverzekering opgezegd omdat de zorg in het land waar ik naar toe verhuisde veel malen goedkoper zo niet gratis was. Bankrekening heb ik gehouden. Dat was geen probleem. Ik weet niet naar welk land jullie gaan verhuizen maar anders zou ik je misschien nog wel meer info kunnen geven.
Als je in het buitenland woont en inkomen uit Nederland hebt, dan ben val je onder de Nederlandse Zorgverzekeringswet en moet je dus iig een basisverzekering hebben.

Als je je Wajong zou opzeggen, dan ben je dus niet verplicht om verzekerd te blijven in Nederland en zal je in dat andere land moeten kijken hoe de zorgverzekeringen daar geregeld zijn.
TO, nog een tip: kijk op deze website: www.cvz.nl

Dan kun je precies lezen wat de mogelijkheden zijn met betrekking tot je zorgverzekering.

Hier alvast de verdragslanden.
Ja dat is dan weer dubbel verwarrend :S Nu snap ik het niet meer. Moet ik me uitschrijven omdat ik langer dan 8 maanden ga kan ik geen zorgverzekering meer hebben hier maar omdat ik inkomsten heb uit nederland ben ik verplicht een zorgverzekering te hebben? Nu ben ik echt de kluts kwijt.
Dankje voor de link trouwens Primabella.
quote:kloontje1974 schreef op 23 november 2011 @ 12:37:

Ja dat is dan weer dubbel verwarrend :S Nu snap ik het niet meer. Moet ik me uitschrijven omdat ik langer dan 8 maanden ga kan ik geen zorgverzekering meer hebben hier maar omdat ik inkomsten heb uit nederland ben ik verplicht een zorgverzekering te hebben? Nu ben ik echt de kluts kwijt.

Dat zou ik ook bij het UWV vragen, en ze het op een papier mét handtekening laten zetten.

Of bij de belastingdienst.

Of je gemeente.
Ik heb iets voor je opgezocht, omdat ik het waarschijnlijk verkeerd heb. Uitkering wordt weer als een andere type inkomen gezien:

Welke stappen moet u nemen wanneer u tijdelijk in het buitenland gaat wonen maar er niet gaat werken?

1.Gaat u korter dan één jaar naar het buitenland, dan moet u in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Als u een zorgverzekering heeft in Nederland, hoeft u dus niets te doen.

2.Blijft u langer dan één jaar in het buitenland, neem dan contact op met de SVB. Zij bepalen of u verzekerd blijft voor de volksverzekeringen. Is dat zo, dan bent u verplicht in Nederland een zorgverzekering af te sluiten.

Dat vetgedrukte is denk ik jouw situatie. Dat betekent dat de SVB je dan verder kan helpen.

Stukje komt van hier, onderaan: http://www.cvz.nl/verzeke ... delijk-in-buitenland.html
Nog even mijn twee centen.

Bij Wajong denk ik 'ziek'. Ik weet niet in hoeverre je ziek bent, en dat hoef ik niet te weten, maar ik kan me voorstellen dat je een aanvullende ziekteverzekering hebt die erg belangrijk voor je is. Als je na 36 maanden weer terug komt in NL, mag een zorgverzekeraar je basisverzekering niet weigeren, maar misschien je aanvullende wel...? Lijkt me iets om ook over na te denken.
En volgens dezelfde redenering: check even goed wat die veel goedkopere verzekering in het buitenland dekt. Ik heb zelf ervaring met twee zulke landen (binnen Europa), en in beide gevallen waren geneesmiddelen niet meeverzekerd. Dat vonden ze daar ook heel normaal, verzekering is voor de dokter, pillen betaal je zelf. Toch jammer als je maandelijks honderden Euro aan geneesmiddelen nodig hebt....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven