Geld & Recht alle pijlers

Tijdsduur erfenis

09-04-2016 13:03 58 berichten
Mijn vader is kort geleden overleden. De notaris is de executeur. Ik hoorde dat het een jaar gaat duren voordat het allemaal rond is. Ik snap dat alles uit gezocht moet worden bank pensioenfonds etc. Ik ben erfgename samen met zus en broertje, en stiefmoeder.

Mijn vraag is waarom duurt het zo lang? Voordat je je erfenis krijgt. In het testament staat alles heel duidelijk. Ik heb verder geen ervaring. En van google wordt ik ook niet wijzer van.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 09 april 2016 @ 13:35:

Ik waarschuw je vast, na bijna 2 jaar krijgen wij nog allemaal gezeur van de belastingdienst. Als je het deel bij de notaris hebt afgerond ben je nog niet klaar.dat is ook maar net hoe je het geregeld hebt. In ons geval was het bedrag wat er werd uitgekeerd al min belasting (erfbelasting was al verrekend). enige wat we nog krijgen is aangifte bij eigen aangifte.. meer niet
quote:poldervrouw schreef op 09 april 2016 @ 13:55:

dat hangt er vanaf..

- hoeveel nabestaanden

- testament

- bezittingen (huis etc)

- schulden

- verdeling

Mijn oom is pas overleden en daar was in 5 maanden geregeld. Erfgenamen, uitsluitingen etc. alles was bekend (testament), geen kinderen, alleen eigen huis (zonder hypotheek), er was iemand al voor overlijden aangesteld om hem te helpen bij financien.

dus volmachten afgegeven en alles is geregeld. In januari stond geld op rekening erfgenamen (huis was in 10 dagen verkocht)...

korotm.. er is niets van te zeggenik ga er wel vanuit dat het een tijdje gaat duren (huis in spanje) maar ook niet een jaar.
Ga maar uit van minstens! een jaar. Mijn oma is een aantal jaar geleden overleden, zij had ook een huis in het buitenland. Het heeft ruim twee jaar geduurd voor alle papieren, rekeningen, belasting etc. geregeld waren en dat was terwijl er een duidelijk testament aanwezig was en er geen problemen binnen de familie waren m.b.t. de verdeling. Mijn ervaring is dat vooral de belastingdienst in het buitenland lang op zich laat wachten.
Wij zijn al 5 jaar bezig om ons deel te krijgen....
quote:kxn schreef op 09 april 2016 @ 15:27:

Wij zijn al 5 jaar bezig om ons deel te krijgen....Tjonge dat is wel erg lang.
quote:kxn schreef op 09 april 2016 @ 15:27:

Wij zijn al 5 jaar bezig om ons deel te krijgen....Mijn oma is 20 jaar dood en het is nog niet rond
quote:Ttass28 schreef op 09 april 2016 @ 14:00:

[...]

ik ga er wel vanuit dat het een tijdje gaat duren (huis in spanje) maar ook niet een jaar.

Wat ben je toch eigenwijs. Degene die het meeste zicht heeft op jullie situatie is de notaris en die zegt minimaal een jaar. Waarom ga je daar dan niet gewoon van uit?

Als je vader later was overleden had je het geld nu ook nog niet gekregen toch, juist iets waarbij je best wat geduld mag hebben.

Overigens onderschrijf ik de ervaring dat het lang kan duren voor werkelijk alles rond is inclusief belastingen en alle andere bijkomende kosten.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Kan me gezien je geschiedenis ook best voor stellen dat het een deel afsluiten is maar dat is dan een kwestie van emotioneel al bezig zijn met de afsluiting voordat de erfenis rond is.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:IBIopviva schreef op 09 april 2016 @ 15:39:

Kan me gezien je geschiedenis ook best voor stellen dat het een deel afsluiten is maar dat is dan een kwestie van emotioneel al bezig zijn met de afsluiting voordat de erfenis rond is.

Ik heb geen zin in gedoe het is staat nu allemaal heel duidelijk in het testament wie wat krijgt. En verder heb ik geen ervaring.

Ik mag wel blij zijn en in mijn handjes knijpen dat onze vader het goed geregeld heeft. Hij kon er ook voor kiezen om stiefmoeder tot executeur testamentair. Maar gelukkig heeft paps voor een neutrale notaris gekozen. Daar ben ik hem erg dankbaar voor gezien de verhoudingen. Toch ben ik daar een beetje trots op, ik liep nogal te hard van stapel.
quote:Moiren_ schreef op 09 april 2016 @ 15:36:

[...]

Mijn oma is 20 jaar dood en het is nog niet rond
De belasting heeft er echt geen boodschap aan dat je je zaken goed op orde hebt. Wij zijn nu bezig met belastingjaar 2012
quote:matroesjka_ schreef op 09 april 2016 @ 16:25:

De belasting heeft er echt geen boodschap aan dat je je zaken goed op orde hebt. Wij zijn nu bezig met belastingjaar 2012 Ik bedoel meer dat het geen stiefmoeder versus kinderen gaat worden ruzie's.
Gecondoleerd Tas.

Wel fijn dat het nu allemaal duidelijk was en geen strijd meer tussen de kinderen en stiefmoeder. Hoe is het nu met je? Je was toen heel boos en had het geloof ik erg moeilijk met de hele situatie (kreeg ik het idee)
quote:my-little-appletree schreef op 09 april 2016 @ 16:37:

Gecondoleerd Tas.

Wel fijn dat het nu allemaal duidelijk was en geen strijd meer tussen de kinderen en stiefmoeder. Hoe is het nu met je? Je was toen heel boos en had het geloof ik erg moeilijk met de hele situatie (kreeg ik het idee)De situatie is goed. Achteraf blijkt mijn vader het goed geregeld te hebben.
ik durf het haast niet te vragen maar bedoel je met goed geregeld dat je alsnog dat huis in Spanje erf?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
quote:IBIopviva schreef op 09 april 2016 @ 16:48:

ik durf het haast niet te vragen maar bedoel je met goed geregeld dat je alsnog dat huis in Spanje erf?Iedereen krijgt een deel van dat huis, ook stiefmoeder.
anoniem_263599 wijzigde dit bericht op 09-04-2016 17:08
Reden: Privé
% gewijzigd
Ik ben executair testamentair van een tante geweest en moest daarom een erfenis afhandelen. Het duurde 1,6 jaar voor uiteindelijk alles geregeld was. Dit had vooral met instanties te maken; belasting van jaar en deel van jaar dat ze nog leefde, daarna erfbelasting, maar ook naheffingen en nabetalingen van pensioenfondsen, zorgverzekering, eindrekening van jaarrekening servicekostenflat. Dat laatste kwam bijvoorbeeld pas een jaar na haar overlijden. Ik was geen erfgenaam en echt niet van plan om er bij in te schieten, dus echt gewacht tot dit alles klaar was, en daarna pas het overgebleven geld verdeeld volgens het testament.

De sieraden ed. Volgens codicil waren wel al na een maand naar de juiste persoon gegaan.
quote:Ttass28 schreef op 09 april 2016 @ 17:00:

[...]

Iedereen krijgt een deel van dat huis, ook stiefmoeder.

Een huis in het buitenland kost sowieso meer tijd. Dat moet namelijk in Spanje overgeschreven worden op een andere naam (of in dit geval zelfs op meerdere namen), en dat kan een Nederlandse notaris niet doen. Daar moet contact over worden opgenomen met Spanje, en daar gaan dit soort dingen meestal niet zo snel.

Met daarnaast een notaris die zegt dat je wel op een jaar moet rekenen, zou ik daar maar zeker van uit gaan. Het is fijn dat je vader het goed geregeld had, maar dat betekent helaas alleen dat je niet ook nog eens onderlinge geschillen hoeft op te lossen. Het betekent niet dat de belastingdienst en het Spaanse kadaster ineens sneller gaan werken.
Ik weet niks over erfenissen maar het valt me wel op dat je al drie keer hebt gezegd dat je zo blij bent dat je vader het goed heeft geregeld. Ik weet dat je een lastige relatie met je vader had. Toch deugde hij ergens wel, vind je niet? Want ik lees/hoor heel vaak dat mensen ongelukkig zijn met de manier waarop hun vader/moeder de dingen geregeld heeft. Je was zo negatief over hem laatst, ik ken jullie relatie natuurlijk niet maar ik ben blij om te zien dat je nu toekomt aan hem ook waarderen. Mensen hebben altijd hun min en pluspunten. En je hield wel van hem. Dus laat die minpunten los, is mijn advies.

Ik heb een beetje hetzelfde verhaal met mijn moeder. Ik heb mijn moeder 20 jaar niet gezien omdat ze getrouwd bleef met mijn stiefvader, die mij jarenlang misbruikte en mishandelde, ook nadat hij bekend had en veroordeeld was. Ik heb haar laatst eindelijk vergeven. Ze is heel ziek en ik weet niet hoe lang ze nog gaat leven. En weet je waar ik achter kwam? Dat het dom is om boos te zijn op mensen die niet kunnen veranderen. Ik was dom om haar nooit meer op te zoeken. Want ik hield wel nog steeds van haar, ook al haatte ik de beslissing die ze nam.

Vijf jaar geleden is ze eindelijk van hem gescheiden en is ze me gaan zoeken. Ze kon me alleen niet vinden. En 1,5 jaar geleden, kreeg ze twee zware hersenbloedingen. Ze leeft nog wel maar kan niet veel meer. Maar ik ben erg dankbaar dat ik haar dat nog kon vertellen. Het heeft mijn hart een kilo of honderdduizend lichter gemaakt. Ik kan dat, ik kan haar vergeven. Ben ik trots op.

Vergeef mensen waar je van houdt. Echt. Ik voel me nu veel rustiger en het is echt helend geweest om haar hand te pakken en te zeggen: mam, ik vergeef je, ik hou van je en begrijp het nu beter. Dat kan ook nog als iemand al overleden is. Ik kan het je echt aanraden.

Sterkte nog met het verlies.
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
quote:Ttass28 schreef op 09 april 2016 @ 14:00:

ik ga er wel vanuit dat het een tijdje gaat duren (huis in spanje) maar ook niet een jaar.Ga er maar vanuit dat wél een jaar gaat duren, en misschien nog wel langer ook. Toen een van mijn ouders overleed heeft het ook meer dan een jaar geduurd. En dan was er nog sprake van een langslevendetestament en kinderen die overal aan meewerkten zodat de overgebleven ouder alles kon houden, zoals de wens van de overledene was. Een jaar is dus wel een redelijk standaard termijn als er geen ingewikkelde zaken bij komen kijken en er niemand dwarsligt. Laat staan als het over vastgoed in het buitenland gaat, daar komt heel wat meer bij kijken.
quote:Ttass28 schreef op 09 april 2016 @ 13:44:

[...]

De rente wordt bovenop je erfenis nog toegekeerd?Als er geld op een spaarrekening of deposito ofzo staat, loopt de rente door. Verder wordt er natuurlijk geen rente uitgekeerd, wie zou dat moeten betalen?
Oh dear, how sad, never mind.
Contact gehad met de notaris. Alles is in kaart wie wat krijgt etc er zijn geen schulden gelukkig. Nu moet het huis in spanje te koop gezet worden en verkocht worden. Weet iemand hoe dat in zijn werking gaat?
Je wil zelf naar Spanje om het te regelen?
Aan het typen...............
quote:Ttass28 schreef op 07 juni 2016 @ 14:04:

Contact gehad met de notaris. Alles is in kaart wie wat krijgt etc er zijn geen schulden gelukkig. Nu moet het huis in spanje te koop gezet worden en verkocht worden. Weet iemand hoe dat in zijn werking gaat?

Gecondoleerd met je vader.

Een makelaar ter plaatse in de arm nemen, die kennen de markt goed.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:beeertje schreef op 07 juni 2016 @ 14:15:

Je wil zelf naar Spanje om het te regelen? Nee daar bemoei ik mij niet mee en ik ben ook niet de aangewezen persoon die dat moet doen. Dat is de taak van de executeur notaris. Wel in overleg met de erfgenamen natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven