Geld & Recht alle pijlers

Tijdsduur erfenis

09-04-2016 13:03 58 berichten
Mijn vader is kort geleden overleden. De notaris is de executeur. Ik hoorde dat het een jaar gaat duren voordat het allemaal rond is. Ik snap dat alles uit gezocht moet worden bank pensioenfonds etc. Ik ben erfgename samen met zus en broertje, en stiefmoeder.

Mijn vraag is waarom duurt het zo lang? Voordat je je erfenis krijgt. In het testament staat alles heel duidelijk. Ik heb verder geen ervaring. En van google wordt ik ook niet wijzer van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 07 juni 2016 @ 14:04:

Contact gehad met de notaris. Alles is in kaart wie wat krijgt etc er zijn geen schulden gelukkig. Nu moet het huis in spanje te koop gezet worden en verkocht worden. Weet iemand hoe dat in zijn werking gaat?Huh? Eerst open je met veel bombarie een topic omdat je perse dat huis wilt erven vanwege de herinneringen aan je moeder, en nu je het (voor een deel) geërfd hebt moet het verkocht worden? Tot zover de sentimentele waarde blijkbaar.
quote:prik schreef op 07 juni 2016 @ 14:24:

[...]

Huh? Eerst open je met veel bombarie een topic omdat je perse dat huis wilt erven vanwege de herinneringen aan je moeder, en nu je het (voor een deel) geërfd hebt moet het verkocht worden? Tot zover de sentimentele waarde blijkbaar. Ja we kunnen niet met stiefmoeder door 1 deur. En mijn zus en broertje willen het niet, die willen het verkopen. Ik heb geen voet om op te staan. Ga ik daar dan ruzie om maken? Nee dan verkopen we het.
Je weet zeker dat je stiefmoeder geen vruchtgebruik heeft over jullie erfenis?
Een jaar zeker als er nog een huis is ergens. Daarna komt de belastingdienst ook nog even innen, zeker als er een huis is en zeker als het verkocht word.

Duurt nog wel langer dan een jaar en dat is dan niet abnormaal of heftig ofzo. Zo werkt het gewoon.
Hier heeft het bij schoonvader 10 maanden geduurd. De belastingen kwamen hier overigens langs voor alles verdeeld was.

Bij mijn grootvader dan weer 5.5 jaar eer ze alles hadden uitgevlooid.
quote:Ttass28 schreef op 07 juni 2016 @ 14:20:

[...]

Nee daar bemoei ik mij niet mee en ik ben ook niet de aangewezen persoon die dat moet doen. Dat is de taak van de executeur notaris. Wel in overleg met de erfgenamen natuurlijk.Waarom maak je je dan druk over hoe je het moet regelen? Daar heb je (en betaal je) toch de notaris voor. Of zit je te wachten op het geld voor je bruiloft?
Aan het typen...............
Heel simpel: het duurt zolang het duurt en daar kun jij niets aan versnellen.

Je druk maken over procedures of tijdsduur is dan ook verspilde energie.

Als het zover is dat alles afgehandeld is, hoor je het vanzelf.

Ga intussen gewoon door met je leven en hou je er niet meer mee bezig.
Wil je je bruiloft nog even in Spanje vieren?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven