Toeslagen en samenwonen
dinsdag 30 april 2019 om 12:47
Weet iemand het antwoord op de volgende situatie:
Vanaf 1 januari 2019 ontvang ik toeslagen. Nu komt de vader van mijn kind bij mij wonen en worden we op dat moment toeslagpartners. Hoe zit het dan met de toeslagen? Ik zet vanaf het moment van inschrijving alle toeslagen op stop, maar wat gebeurt er met de toeslagen van januari tot moment van inschrijving? Moet ik die nu wel of niet gaan terugbetalen? De belastingdienst zegt dat zijn inkomen tot moment van inschrijving niet worden meegerekend omdat hij pas op het moment van inschrijving toeslagpartner is, maar op internet lees ik weer andere verhalen..
Vanaf 1 januari 2019 ontvang ik toeslagen. Nu komt de vader van mijn kind bij mij wonen en worden we op dat moment toeslagpartners. Hoe zit het dan met de toeslagen? Ik zet vanaf het moment van inschrijving alle toeslagen op stop, maar wat gebeurt er met de toeslagen van januari tot moment van inschrijving? Moet ik die nu wel of niet gaan terugbetalen? De belastingdienst zegt dat zijn inkomen tot moment van inschrijving niet worden meegerekend omdat hij pas op het moment van inschrijving toeslagpartner is, maar op internet lees ik weer andere verhalen..

donderdag 2 mei 2019 om 08:24
donderdag 2 mei 2019 om 09:59
Dit is niet anders voor de huurtoeslag. Je jaarinkomen geldt voor de vaststelling voor ALLE toeslagen. Daarnaast is jouw opmerking niet relevant omdat dat de vraag niet was. To geeft straks al het jaarinkomen van haar vriend op zodra ze samenwonen. Hierdoor ontstaat er al een nieuwe beschikking waarbij vermoedelijk geen recht is ivm te hoog verzamelinkomen. Van terugbetalen is dan geen sprake (op de toeslag van 23 april, voor de maand mei na)Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 08:24Let wel op je huurtoeslag, dit werkt nl anders. Huurtoeslag is een maandelijjs voorschot op basis van je jaarinkomen. Wanneer blijkt dat je aan het eind van het jaar meer inkomsten had, dmv promotie of samenwonen en hierdoor boven de grens uitkomt, moet je wel het hele jaar terug betalen.

donderdag 2 mei 2019 om 10:14
Zo werken alle toeslagen hoor.Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 08:24Let wel op je huurtoeslag, dit werkt nl anders. Huurtoeslag is een maandelijjs voorschot op basis van je jaarinkomen. Wanneer blijkt dat je aan het eind van het jaar meer inkomsten had, dmv promotie of samenwonen en hierdoor boven de grens uitkomt, moet je wel het hele jaar terug betalen.

donderdag 2 mei 2019 om 12:14
Raar wat mijn schoonzus en een vriendin hebben de huurtoeslag over het hele jaar terug moeten betalen toen hun partner bij hun introk halverwege het jaar. Zorgtoeslag overigens niet omdat ze geen belastingpartner waren. Zelf zat ik vlakbij de grens en werd er door hun op gewezen toen ik wikde gaan samenwonen. Vriend zichzelf zich half nov inschrijven en heb toen de belastingdienst gebeld. Op hun advies pas samen gaan wonen op 1 januari.summerheat schreef: ↑02-05-2019 09:59Dit is niet anders voor de huurtoeslag. Je jaarinkomen geldt voor de vaststelling voor ALLE toeslagen. Daarnaast is jouw opmerking niet relevant omdat dat de vraag niet was. To geeft straks al het jaarinkomen van haar vriend op zodra ze samenwonen. Hierdoor ontstaat er al een nieuwe beschikking waarbij vermoedelijk geen recht is ivm te hoog verzamelinkomen. Van terugbetalen is dan geen sprake (op de toeslag van 23 april, voor de maand mei na)
Belastingdienst gaf wel aan dat het andersom niet zo werkt. Stel je gaat scheiden en krijgt en eigen huis per maart. Dan wordt de berekening voor je gemaakt op basis van jouw inkomen voor maart tm dec . Dat je dan Jan en februari een belastingdienst had maakt dan niet uit. Dat gedeelte wordt niet meegerekend
donderdag 2 mei 2019 om 12:30
Dat komt omdat je bij HT medebewoners hebt. Het inkomen van een volwassene die bij je in woont telt altijd mee. Er kunnen dan ook meerdere medebewoners zijn waarvan het inkomen meetelt. Bijvoorbeeld een man, een vrouw en hun 2 volwassen kinderen, daarvan telt al het inkomen mee voor de HT.Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 12:14Raar wat mijn schoonzus en een vriendin hebben de huurtoeslag over het hele jaar terug moeten betalen toen hun partner bij hun introk halverwege het jaar. Zorgtoeslag overigens niet omdat ze geen belastingpartner waren. Zelf zat ik vlakbij de grens en werd er door hun op gewezen toen ik wikde gaan samenwonen. Vriend zichzelf zich half nov inschrijven en heb toen de belastingdienst gebeld. Op hun advies pas samen gaan wonen op 1 januari.
Belastingdienst gaf wel aan dat het andersom niet zo werkt. Stel je gaat scheiden en krijgt en eigen huis per maart. Dan wordt de berekening voor je gemaakt op basis van jouw inkomen voor maart tm dec . Dat je dan Jan en februari een belastingdienst had maakt dan niet uit. Dat gedeelte wordt niet meegerekend
Maar dit is bij TO niet aan de orde. TO wordt sowieso toeslagpartner met haar vriend omdat er een minderjarig kind is. Dus bij TO telt het ook voor zorgtoeslag, KGB en KOT.
donderdag 2 mei 2019 om 12:40
zo werken alle toeslagen...Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 08:24Let wel op je huurtoeslag, dit werkt nl anders. Huurtoeslag is een maandelijjs voorschot op basis van je jaarinkomen. Wanneer blijkt dat je aan het eind van het jaar meer inkomsten had, dmv promotie of samenwonen en hierdoor boven de grens uitkomt, moet je wel het hele jaar terug betalen.
En TO weet dit, daarom heeft ze er juist een vraag over

donderdag 2 mei 2019 om 12:55
Dat snap ik, er werd alleen gezegd dat je twee aparte beschikkingen krijgt als partner later bij je komt wwonen en je dan alleen het voorschot van komende maand terug moet betalen. Uit ervaring weet ik dat dit dus helaas niet klopt en dat wanneer je met inkomsten partner boven het bedrag komt ze zo kijken dat je dat jaar dus geen recht op huurtoeslag had een dus vanaf januari terug moet betalen.wilma36 schreef: ↑02-05-2019 12:30Dat komt omdat je bij HT medebewoners hebt. Het inkomen van een volwassene die bij je in woont telt altijd mee. Er kunnen dan ook meerdere medebewoners zijn waarvan het inkomen meetelt. Bijvoorbeeld een man, een vrouw en hun 2 volwassen kinderen, daarvan telt al het inkomen mee voor de HT.
Maar dit is bij TO niet aan de orde. TO wordt sowieso toeslagpartner met haar vriend omdat er een minderjarig kind is. Dus bij TO telt het ook voor zorgtoeslag, KGB en KOT.
donderdag 2 mei 2019 om 13:52
ik ben nog eens aan het googlen gegaan en vindt in een topic van 2017 een reactie van jou waarin je m ff voorlegt:summerheat schreef: ↑02-05-2019 09:59Dit is niet anders voor de huurtoeslag. Je jaarinkomen geldt voor de vaststelling voor ALLE toeslagen. Daarnaast is jouw opmerking niet relevant omdat dat de vraag niet was. To geeft straks al het jaarinkomen van haar vriend op zodra ze samenwonen. Hierdoor ontstaat er al een nieuwe beschikking waarbij vermoedelijk geen recht is ivm te hoog verzamelinkomen. Van terugbetalen is dan geen sprake (op de toeslag van 23 april, voor de maand mei na)
Stel je woont alleen vanaf januari tot en met 31 juli en vanaf 1 augustus komt er een medebewoner bij. Aanvrager verdient € 20.000 bruto op jaarbasis en Medebewoner ook. Dan ziet de beschikking er zo uit;
januari-------------------------------------------------31 juli
aanvrager € 20.000 inkomen
1 augustus --------------------------------- 31 december
aanvrager en medebewoner samen € 40.000 en geen recht meer.
Er komt dus een "knip" in de beschikking waardoor er geen recht meer is vanaf 1 augustus.
zo is het toch gewoon? En het is dan zaak dat je op tijd al je wijzigingen (verhuizing, jaarinkomen partner) doorgeeft op toeslagen.nl zodat de beschikking goed wordt 'geknipt'. Het 'alles terugbetalen' verhaal kan alleen voorkomen als je ook met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf 1 januari kan worden. Dus bijvoorbeeld omdat je op 1 januari al samenwoonde, maar op 1 augustus toeslagpartners werd. Dan moet je alles terugbetalen.
Ik zou willen dat de belastingdienst een mooie voorbeeldberekening hiervoor maakte op de website dan. Of de berekentool aanpast, want een knip in het jaar kan je met de tool niet voorrekenen. Ik ben geneigd om ze wéér te bellen om te kijken welk antwoord ik vandaag krijg van nummer zoveel...
donderdag 2 mei 2019 om 13:56
Dat ligt dus helemaal aan je persoonlijke situatie. Bij deze geschetste inkomenssituatie van To geldt gewoon de 'knip' vanaf 1 mei wanneer haar vriend komt inwonen.Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 12:55Dat snap ik, er werd alleen gezegd dat je twee aparte beschikkingen krijgt als partner later bij je komt wwonen en je dan alleen het voorschot van komende maand terug moet betalen. Uit ervaring weet ik dat dit dus helaas niet klopt en dat wanneer je met inkomsten partner boven het bedrag komt ze zo kijken dat je dat jaar dus geen recht op huurtoeslag had een dus vanaf januari terug moet betalen.
Maar stel dat To al alleen een jaarinkomen heeft van 32.000 (ivm kind een meerpersoonshuishouden, dus hogere huurtoeslag inkomensgrens) dan geldt dat ze de maanden van januari t/m april WEL moet terugbetalen. Dit heeft dan niets te maken met het samenwonen maar puur omdat je dan zelf je inkomen niet goed hebt doorgegeven in die eerdere maanden. Dit lijkt niet te spelen bij To.
De situatie die jij schetst gaat vaak mis omdat alleenstaande in een eenpersoonshuishoudens, dus zonder kind, al meer dan 22.200 (huurtoeslag inkomensgren) verdienen en hun inkomen nooit aanpassen. En of ze dan wel of niet gaan samenwonen, terugbetalen moet dan sowieso, ook de maanden voor de 'knip' maar dan ivm het eigen te hoge inkomen.
donderdag 2 mei 2019 om 14:04
Ha.. Klopt dat ik dat ooit zo uitgetekend hebtPinda-Kaas schreef: ↑02-05-2019 13:52ik ben nog eens aan het googlen gegaan en vindt in een topic van 2017 een reactie van jou waarin je m ff voorlegt:
Stel je woont alleen vanaf januari tot en met 31 juli en vanaf 1 augustus komt er een medebewoner bij. Aanvrager verdient € 20.000 bruto op jaarbasis en Medebewoner ook. Dan ziet de beschikking er zo uit;
januari-------------------------------------------------31 juli
aanvrager € 20.000 inkomen
1 augustus --------------------------------- 31 december
aanvrager en medebewoner samen € 40.000 en geen recht meer.
Er komt dus een "knip" in de beschikking waardoor er geen recht meer is vanaf 1 augustus.
zo is het toch gewoon? En het is dan zaak dat je op tijd al je wijzigingen (verhuizing, jaarinkomen partner) doorgeeft op toeslagen.nl zodat de beschikking goed wordt 'geknipt'. Het 'alles terugbetalen' verhaal kan alleen voorkomen als je ook met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf 1 januari kan worden. Dus bijvoorbeeld omdat je op 1 januari al samenwoonde, maar op 1 augustus toeslagpartners werd. Dan moet je alles terugbetalen.
Ik zou willen dat de belastingdienst een mooie voorbeeldberekening hiervoor maakte op de website dan. Of de berekentool aanpast, want een knip in het jaar kan je met de tool niet voorrekenen. Ik ben geneigd om ze wéér te bellen om te kijken welk antwoord ik vandaag krijg van nummer zoveel...
Je geschetste situatie klopt. Zo werkt het. Helaas gooien mensen vaak allerlei situaties door elkaar en op basis hiervan geven ze advies. Er zijn zoveel redenen waarom mensen terug moeten betalen. Zoals halverwege het jaar toeslagpartner worden door geboorte, huwelijk, samenlevingscontract e.d. waardoor je toeslagpartner word met terugwerkende kracht naar datum samen woonachtend op adres, maar niet verder dan het huidige jaar. Daarom vaak twk naar 1 januari. Maar kan ook 1 maart zijn in dat huidige jaar als je toen pas daadwerkelijk op het zelfde adres bent gaan wonen.
Verhuizingen hoef je niet meer door te geven tegenwoordig. Bijna alle Closed Big Data is gekoppeld, dus binnen 5 dagen na verhuizing is dat al bekend bij de belastingdienst.
donderdag 2 mei 2019 om 14:14
precies ja. wij gaan in juni samenwonen, krijgen in oktober een kind. We worden dus in oktober met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf juni. Niet ineens vanaf januari. Ik moet dus zorgen dat ik zelf mn zorgtoeslag wel stop zet per juni, huurtoeslag gaat sowieso al stoppen per juni want medebewoner. Als ik niks zou doen zou ik dan zorgtoeslag jun-okt moeten gaan terugbetalen.summerheat schreef: ↑02-05-2019 14:04
Ja, mensen gooien vaak allerlei situaties door elkaar. Zoals halverwege het jaar toeslagpartner worden door geboorte, huwelijk, samenlevingscontract e.d. waardoor je toeslagpartner word met terugwerkende kracht naar datum samen woonachtend op adres, maar niet verder dan het huidige jaar. Daarom vaak twk naar 1 januari. Maar kan ook 1 maart zijn in dat huidige jaar als je toen pas daadwerkelijk op het zelfde adres bent gaan wonen.
En ik weet natuurlijk dat alles direct wordt doorgegeven, maar in het kader van eigen verantwoordelijkheid ga ik echt nog wel inloggen en kijken of ik nog iets moet doen

Maar de verwarring ontstaat bij veel mensen (ook die bij de belastingdienst werken) daarna pas volgens mij: over welk inkomen wordt nou alles berekend. Er wordt bijvoorbeeld gezegd op de website: Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Nou die kun je heel snel anders interpreteren dan ze hem bedoelen.
donderdag 2 mei 2019 om 14:31
Klopt, zo doe je het helemaal goed.Pinda-Kaas schreef: ↑02-05-2019 14:14precies ja. wij gaan in juni samenwonen, krijgen in oktober een kind. We worden dus in oktober met terugwerkende kracht toeslagpartners vanaf juni. Niet ineens vanaf januari. Ik moet dus zorgen dat ik zelf mn zorgtoeslag wel stop zet per juni, huurtoeslag gaat sowieso al stoppen per juni want medebewoner. Als ik niks zou doen zou ik dan zorgtoeslag jun-okt moeten gaan terugbetalen.
En ik weet natuurlijk dat alles direct wordt doorgegeven, maar in het kader van eigen verantwoordelijkheid ga ik echt nog wel inloggen en kijken of ik nog iets moet doenSowieso geschat jaarinkomen aanpassen, maar dat deed ik als ZZP-er al elke paar maanden.
Maar de verwarring ontstaat bij veel mensen (ook die bij de belastingdienst werken) daarna pas volgens mij: over welk inkomen wordt nou alles berekend. Er wordt bijvoorbeeld gezegd op de website: Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee. Nou die kun je heel snel anders interpreteren dan ze hem bedoelen.
Wat betreft die zin " Krijgt u later in het jaar een toeslagpartner? Of bent u in de loop van het jaar geen toeslagpartners meer? Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee.[/i]
Die zin zou duidelijker zijn als ze de zin verlengen en er zou staan 'Dan telt toch het inkomen van het hele jaar mee... In de periode dat u samenwoont'.
Maar geen idee of dat het echt verduidelijkt. Toeslagen zijn voor mij heel duidelijk maar dat komt omdat ik daar beroepsmatig mee te maken heb.

donderdag 2 mei 2019 om 14:35
Supergoede uitleg van summerheat!
Ik volg dit topic van de zijlijn omdat ik in eenzelfde situatie zit.
Ik woon alleen met 2 kinderen. Ik ontvang (best een behoorlijk bedrag aan) KGB en KOT.
Nu ga ik samenwonen met mijn partner (en vader van de jongste), en kwam er maar niet uit wat dit zou betekenen voor mij toeslagen, en was bang dat ik mss wel nagenoeg alles over dit jaar zou moeten terugbetalen.
Ik heb m'n geschatte inkomen al onrealistisch hoog gezet.
Als wat jij zegt klopt, en ik vind het heel aannemelijk, dan lijkt dat in ieder geval mee te vallen.
Ik volg dit topic van de zijlijn omdat ik in eenzelfde situatie zit.
Ik woon alleen met 2 kinderen. Ik ontvang (best een behoorlijk bedrag aan) KGB en KOT.
Nu ga ik samenwonen met mijn partner (en vader van de jongste), en kwam er maar niet uit wat dit zou betekenen voor mij toeslagen, en was bang dat ik mss wel nagenoeg alles over dit jaar zou moeten terugbetalen.
Ik heb m'n geschatte inkomen al onrealistisch hoog gezet.
Als wat jij zegt klopt, en ik vind het heel aannemelijk, dan lijkt dat in ieder geval mee te vallen.

donderdag 2 mei 2019 om 14:59
Nee bij zowel mezelf, mijn schoonzus en mijn vriendin zaten we alle 3 gewoon onder die grens. Vriendin en schoonzus hebben het terug moeten betalen. BD heeft mij zelf diverse keren geadviseerd om pas per 1 jan. De gaan samenwonen omdat ik met 1,5 maand salaris wat van mijn partner meegerekend werd als hij half nov zou intrekken, boven de grens uit zou komen en dan alles zou terug moeten betalen. Ik vond het toen zo raar en oneerlijk, vandaar dat ik nog 2x heb teruggebeld en hetzelfde advies kreeg.summerheat schreef: ↑02-05-2019 13:56Dat ligt dus helemaal aan je persoonlijke situatie. Bij deze geschetste inkomenssituatie van To geldt gewoon de 'knip' vanaf 1 mei wanneer haar vriend komt inwonen.
Maar stel dat To al alleen een jaarinkomen heeft van 32.000 (ivm kind een meerpersoonshuishouden, dus hogere huurtoeslag inkomensgrens) dan geldt dat ze de maanden van januari t/m april WEL moet terugbetalen. Dit heeft dan niets te maken met het samenwonen maar puur omdat je dan zelf je inkomen niet goed hebt doorgegeven in die eerdere maanden. Dit lijkt niet te spelen bij To.
De situatie die jij schetst gaat vaak mis omdat alleenstaande in een eenpersoonshuishoudens, dus zonder kind, al meer dan 22.200 (huurtoeslag inkomensgren) verdienen en hun inkomen nooit aanpassen. En of ze dan wel of niet gaan samenwonen, terugbetalen moet dan sowieso, ook de maanden voor de 'knip' maar dan ivm het eigen te hoge inkomen.
donderdag 2 mei 2019 om 15:03
maar hier kloppen ook een aantal dingen nietTess1981 schreef: ↑02-05-2019 14:59Nee bij zowel mezelf, mijn schoonzus en mijn vriendin zaten we alle 3 gewoon onder die grens. Vriendin en schoonzus hebben het terug moeten betalen. BD heeft mij zelf diverse keren geadviseerd om pas per 1 jan. De gaan samenwonen omdat ik met 1,5 maand salaris wat van mijn partner meegerekend werd als hij half nov zou intrekken, boven de grens uit zou komen en dan alles zou terug moeten betalen. Ik vond het toen zo raar en oneerlijk, vandaar dat ik nog 2x heb teruggebeld en hetzelfde advies kreeg.
want ze rekenen sowieso nooit per halve maanden (dus halverwege een maand gaan samenwonen is toeslagpartner vanaf de 1e van de volgende maand) en ze zouden dan ook niet alleen die maand salaris maar het hele jaarsalaris van je vriend meetellen. Het inkomen waar ze naar kijken is altijd 12/12, nooit 1/12 en al helemaal niet 1,5/12 dus.
donderdag 2 mei 2019 om 15:14
En toch klopt het niet. Er moet een andere reden zijn. Je kan geen medebewoner of toeslagpartner zijn oor de periode als je niet op het zelfde adres woont.Tess1981 schreef: ↑02-05-2019 14:59Nee bij zowel mezelf, mijn schoonzus en mijn vriendin zaten we alle 3 gewoon onder die grens. Vriendin en schoonzus hebben het terug moeten betalen. BD heeft mij zelf diverse keren geadviseerd om pas per 1 jan. De gaan samenwonen omdat ik met 1,5 maand salaris wat van mijn partner meegerekend werd als hij half nov zou intrekken, boven de grens uit zou komen en dan alles zou terug moeten betalen. Ik vond het toen zo raar en oneerlijk, vandaar dat ik nog 2x heb teruggebeld en hetzelfde advies kreeg.
Stel dat die vriend gedurende het jaar met een ander woont en per 15 nov. bij iemand anders intrekt? Telt zijn jaar inkomen dan bij beide huishoudens mee? Nee, dat kan niet.
Er speelt echt iets anders in de situaties die jij schetst. Als je het zeker wilt weten dan log je in op het toeslagportaal, kijk onder 'tab' beschikkingen van het betreffende jaar. Bekijk de eerste, dus voorschot beschikking en vergelijk die met de laatste definitieve beschikking van dat jaar. Dan zie je A. de definitieve inkomens en B. per welke periode de toeslagpartner(of medebewoner) is meegenomen in de berekening.
donderdag 2 mei 2019 om 15:45
Andersom voorbeeldje, rechtstreeks van de website van BD geplukt
Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.
Voorbeeld
U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
En dezelfde vergelijking maar omgekeerd, van de website van een huurdersvereniging:
Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner
Uw toeslag wordt altijd berekend over uw gezamenlijke jaarinkomen. Maar hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Dan telt het jaarinkomen van die persoon alleen mee over die periode.
Voorbeeld
U hebt huurtoeslag en uw geschatte jaarinkomen is € 15.000. Op 1 juli krijgt u een medebewoner voor de huurtoeslag. Zijn geschatte jaarinkomen is € 20.000. Uw huurtoeslag vanaf 1 juli berekenen we opnieuw. Hierbij gaan we uit van uw gezamenlijk jaarinkomen van € 35.000.
Uw toeslag berekenen we altijd over uw gezamenlijke jaarinkomen. Hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner, bijvoorbeeld door een scheiding, een verhuizing of een overlijden? Ook dan gaan we dus uit van het gezamenlijke jaarinkomen. Maar dan wel alleen over de periode dat u elkaars toeslagpartner of medebewoner was.
Voorbeeld
U krijgt samen met uw toeslagpartner zorgtoeslag. Uw geschatte jaarinkomen is € 15.000 en dat van uw partner € 20.000. Vanaf 1 juli bent u na een scheiding geen toeslagpartners meer. Uw zorgtoeslag tot 1 juli berekenen we met uw gezamenlijke jaarinkomen van € 35.000. De toeslag vanaf 1 juli berekenen we met alleen uw inkomen van € 15.000.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
En dezelfde vergelijking maar omgekeerd, van de website van een huurdersvereniging:
Ik heb een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner
Uw toeslag wordt altijd berekend over uw gezamenlijke jaarinkomen. Maar hebt u maar een deel van het jaar een toeslagpartner of een medebewoner? Dan telt het jaarinkomen van die persoon alleen mee over die periode.
Voorbeeld
U hebt huurtoeslag en uw geschatte jaarinkomen is € 15.000. Op 1 juli krijgt u een medebewoner voor de huurtoeslag. Zijn geschatte jaarinkomen is € 20.000. Uw huurtoeslag vanaf 1 juli berekenen we opnieuw. Hierbij gaan we uit van uw gezamenlijk jaarinkomen van € 35.000.
maandag 13 mei 2019 om 00:25
Een buiteling van antwoorden en reacties op de vraag van december18december. Antwoorden die niet altijd goed waren, meestal omdat er van de eigen situatie wordt uitgegaan. Een eigen situatie die soms door de beantwoorder niet altijd goed begrepen werd. De reacties van Summerheat zijn in dit hele topic waardevol. Steeds met duidelijke uitleg.
Wezenlijk is de knip die er in het jaar plaatsvindt in het jaar bij gaan samenwonen / uitschrijven. Dit laatste bijvoorbeeld als een toeslagpartner of medebewoner (een inwonend kind) zich uitschrijft. Bij situaties als scheiding en overlijden zal er vrijwel altijd een knip in het jaar plaatsvinden.
Informatie die feitelijk in een ander topic zou moeten plaatsvinden:
ALS bij de aanvrager van de toeslag er een knip ontstaat vanwege uitschrijving toeslagpartner of medebewoner kan het zijn dat de uitgeschrevene in de periode NA uitschrijving meer gaat verdienen of meer inkomen genereert. Met consequenties voor de toeslag van de toeslagaanvrager in de periode VOOR uitschrijving toen er nog werd samengewoond. Gevolg: (gedeeltelijk) terugbetalen van de toeslag in deze periode toen er nog samengewoond werd. Maar let op: Als het JAARinkomen van de uitgeschrevene meer dan 10% hoger wordt dan aanvankelijk ingeschat, kan er sinds 2018 een beroep worden gedaan op de 10% regeling. Het inkomen van de uitgeschrevene (of de partner van de overledene) moet dan wel meer dan 10% hoger zijn op jaarbasis dan aanvankelijk is ingeschat. Het hogere inkomen later in het jaar van de toeslagpartner of medebewoner wordt dan NIET meegeteld voor de hoogte van de toeslag in de periode VOOR de knip toen er nog werd samengewoond. Lees hier
N.B: Deze regeling bestond al vóór 2011. Is toen afgeschaft in het kader van vereenvoudiging toeslagen (er werd nauwelijks gebruik van gemaakt) maar is weer heringevoerd in 2018. Nog steeds een nogal onbekende regeling die relatief vaak kan voorkomen bij scheiding of overlijden. Als belastinginvuller bij o.a. de ouderenbonden heb ik inmiddels een tweetal verzoeken t.a.v. de 10% regeling ingediend bij de belastingdienst.
Wezenlijk is de knip die er in het jaar plaatsvindt in het jaar bij gaan samenwonen / uitschrijven. Dit laatste bijvoorbeeld als een toeslagpartner of medebewoner (een inwonend kind) zich uitschrijft. Bij situaties als scheiding en overlijden zal er vrijwel altijd een knip in het jaar plaatsvinden.
Informatie die feitelijk in een ander topic zou moeten plaatsvinden:
ALS bij de aanvrager van de toeslag er een knip ontstaat vanwege uitschrijving toeslagpartner of medebewoner kan het zijn dat de uitgeschrevene in de periode NA uitschrijving meer gaat verdienen of meer inkomen genereert. Met consequenties voor de toeslag van de toeslagaanvrager in de periode VOOR uitschrijving toen er nog werd samengewoond. Gevolg: (gedeeltelijk) terugbetalen van de toeslag in deze periode toen er nog samengewoond werd. Maar let op: Als het JAARinkomen van de uitgeschrevene meer dan 10% hoger wordt dan aanvankelijk ingeschat, kan er sinds 2018 een beroep worden gedaan op de 10% regeling. Het inkomen van de uitgeschrevene (of de partner van de overledene) moet dan wel meer dan 10% hoger zijn op jaarbasis dan aanvankelijk is ingeschat. Het hogere inkomen later in het jaar van de toeslagpartner of medebewoner wordt dan NIET meegeteld voor de hoogte van de toeslag in de periode VOOR de knip toen er nog werd samengewoond. Lees hier
N.B: Deze regeling bestond al vóór 2011. Is toen afgeschaft in het kader van vereenvoudiging toeslagen (er werd nauwelijks gebruik van gemaakt) maar is weer heringevoerd in 2018. Nog steeds een nogal onbekende regeling die relatief vaak kan voorkomen bij scheiding of overlijden. Als belastinginvuller bij o.a. de ouderenbonden heb ik inmiddels een tweetal verzoeken t.a.v. de 10% regeling ingediend bij de belastingdienst.