Geld & Recht alle pijlers

Toeslagen en samenwonen

30-04-2019 12:47 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand het antwoord op de volgende situatie:

Vanaf 1 januari 2019 ontvang ik toeslagen. Nu komt de vader van mijn kind bij mij wonen en worden we op dat moment toeslagpartners. Hoe zit het dan met de toeslagen? Ik zet vanaf het moment van inschrijving alle toeslagen op stop, maar wat gebeurt er met de toeslagen van januari tot moment van inschrijving? Moet ik die nu wel of niet gaan terugbetalen? De belastingdienst zegt dat zijn inkomen tot moment van inschrijving niet worden meegerekend omdat hij pas op het moment van inschrijving toeslagpartner is, maar op internet lees ik weer andere verhalen..
december18december schreef:
30-04-2019 14:24
Ja het geld wel voor alle toeslagen! Bij enkel een medebewoner is het alleen huurtoeslag maar bij toeslagpartners voor alle toeslagen
Oke. Als je dat zeker weet..
december18december schreef:
30-04-2019 14:06
Dus als ik het goed begrijp gaat het als volgt.

Zijn jaarinkomen delen door 8 plus mijn gehele jaarinkomen. Dit invullen bij de berekening en de toeslagen wat daar uitkomen - de ontvangen toeslagen is het terug te betalen bedrag?
Je wordt met terugwerkende kracht toeslagpartners dus het hele jaarinkomen telt mee!!
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-04-2019 15:13
Je wordt met terugwerkende kracht toeslagpartners dus het hele jaarinkomen telt mee!!
Ja en de belastingdienst zegt dus dat dit niet zo is. Ze zeggen dit is enkel zo wanneer je al samenwoonde en een kind krijgt. Wanneer je gaat samenwonen wanneer er al een kind is, is dit niet met terugwerkende kracht.
anoniem_379466 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 17:34
3.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
30-04-2019 13:54
In mijn geval zeker. Mijn zoons inkomen telt wel mee voor de huurtoeslag maar niet voor de zorgtoeslag.

"Leuker kunnen we hert niet maken, wel makkelijker" :facepalm:
Bij huurtoeslag heb je ook nog te maken met medebewoners. En in jou geval wordt je zoon gezien als medebewoner.

Ook als je wel een toeslagpartner hebt en huurtoeslag krijgt telt het inkomen van inwonende kinderen boven de 18 mee (tot 23 is een deel vrij)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edebewoner
Alle reacties Link kopieren
antwoord van de belastingdienst:

Sorry, mijn vorige antwoord klopt niet. Mijn excuses voor de verwarring. De hoogte van je toeslag tot 1 mei wordt alleen aan de hand van jouw jaarinkomen berekend, omdat je in deze periode geen toeslagpartner hebt. De toeslag van deze maanden hoef je niet terug te betalen. Hou er wel rekening mee dat we op 23 april het voorschot van mei al uitbetaald hebben. Dit bedrag zal je dan wel terug moeten betalen. ^KB
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 16:18
antwoord van de belastingdienst:

Sorry, mijn vorige antwoord klopt niet. Mijn excuses voor de verwarring. De hoogte van je toeslag tot 1 mei wordt alleen aan de hand van jouw jaarinkomen berekend, omdat je in deze periode geen toeslagpartner hebt. De toeslag van deze maanden hoef je niet terug te betalen. Hou er wel rekening mee dat we op 23 april het voorschot van mei al uitbetaald hebben. Dit bedrag zal je dan wel terug moeten betalen. ^KB
nou breekt mn klomp
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 16:27
nou breekt mn klomp
Snap jij het nog? Ik dus ook niet, haha.. Daarna weer gebeld en toen werd weer hetzelfde gezegd..
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 16:28
Snap jij het nog? Ik dus ook niet, haha.. Daarna weer gebeld en toen werd weer hetzelfde gezegd..
dan heb ik dus ook meerdere keren een verkeerd antwoord gekregen toen ik belde
Lucifer2018 schreef:
30-04-2019 13:13
Nee, je kan alleen kiezen in bepaalde situaties om nog geen fiscale partners te zijn. Dat word nogal eens door elkaar gehaald. Maar is heel wat anders.
Ah fiscaal partners ja dat was het. Toch niet helemaal goed onthouden dus.
Alle reacties Link kopieren
Pinda-Kaas schreef:
30-04-2019 16:29
dan heb ik dus ook meerdere keren een verkeerd antwoord gekregen toen ik belde
De belastingtelefoon staat ook niet echt bekend om zijn duidelijke en kloppende antwoorden.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
30-04-2019 16:36
De belastingtelefoon staat ook niet echt bekend om zijn duidelijke en kloppende antwoorden.
Precies.. daarom weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven..
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
30-04-2019 16:36
De belastingtelefoon staat ook niet echt bekend om zijn duidelijke en kloppende antwoorden.
dat weet ik

wat stel jij dan voor om de juiste informatie te vinden?
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 16:38
Precies.. daarom weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven..
Als ik jou was (en het financieel mogelijk is) zou ik het geld dat ik als huurtoeslag ontvangen heb opzij zetten tot je zekerheid hebt.
Als je het terug moet betalen heb je het klaarstaan en hoef je niets terug te betalen dan heb je een leuk spaarpotje.
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 14:06
Dus als ik het goed begrijp gaat het als volgt.

Zijn jaarinkomen delen door 8 plus mijn gehele jaarinkomen. Dit invullen bij de berekening en de toeslagen wat daar uitkomen - de ontvangen toeslagen is het terug te betalen bedrag?
.
Nee.
Zijn jaarinkomen deel je door 12, de uitkomst daarvan vermenigvuldig je met 8. Vervolgens tel je daar je eigen jaarinkomen bij op en dat totaalbedrag vul je in bij de toeslagberekening.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
30-04-2019 16:47
Als ik jou was (en het financieel mogelijk is) zou ik het geld dat ik als huurtoeslag ontvangen heb opzij zetten tot je zekerheid hebt.
Als je het terug moet betalen heb je het klaarstaan en hoef je niets terug te betalen dan heb je een leuk spaarpotje.
Denk inderdaad dat dit de beste oplossing is!
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 16:18
antwoord van de belastingdienst:

Sorry, mijn vorige antwoord klopt niet. Mijn excuses voor de verwarring. De hoogte van je toeslag tot 1 mei wordt alleen aan de hand van jouw jaarinkomen berekend, omdat je in deze periode geen toeslagpartner hebt. De toeslag van deze maanden hoef je niet terug te betalen. Hou er wel rekening mee dat we op 23 april het voorschot van mei al uitbetaald hebben. Dit bedrag zal je dan wel terug moeten betalen. ^KB
Dit antwoord klopt gewoon. Zijn inkomen telt natuurlijk niet mee als jullie nog niet op het zelfde adres staan ingeschreven. Je krijgt als het ware een 'knip' in je beschikking.
De periode dat je alleen woonde met je kind en alleen op basis van jouw jaar inkomen en de periode vanaf 1 mei waar zowel jouw en zijn Jaarinkomen op staan.
JA, jaarinkomen...dus niet 12/8 omdat hij maar 8 maanden bij je woont. Belastingdienst werkt alleen met jaarinkomen, nooit met periode lonen. Zou ook gek zijn, want dan zou je gewoon elke 3 maanden bij een ander intrekken en daardoor je toeslagen behouden omdat er maar 12/3 mee telt. En hoe bereken je het als je maandelijks een wisselend inkomen hebt? Juist omdat te voorkomen Rekent de belastingdienst met jaarinkomen.
Voor wie het na wil lezen.. Art. 7 lid 1 Awir jo art 8 lid 1 Awir.

Wat het ook verwarrend maakt is dat veel reacties hier op grond van eigen ervaringen zijn op basis van hele andere grondslagen. Daarnaast halen meerdere mensen de termen door elkaar.

P. S. Ik weet waar je dit antwoord vandaan gekopieerd hebt. Dit zie ik aan ^KB aan het einde van het bericht. Hierdoor weet ik hoe je echt heet. Wees je ervan bewust dat je je vraag hebt neergezet op een openbare facebook pagina. Ondanks dat kan je je vraag echt beter daar stellen dan hier.
summerheat wijzigde dit bericht op 30-04-2019 18:42
1.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
30-04-2019 17:09
Dit antwoord klopt gewoon. Zijn inkomen telt natuurlijk niet mee als jullie nog niet op het zelfde adres staan ingeschreven. Je krijgt als het ware een 'knip' in je beschikking.
De periode dat je alleen woonde met je kind en alleen op basis van jouw jaar inkomen en de periode vanaf 1 mei waar zowel jouw en zijn Jaarinkomen op staan.
JA, jaarinkomen...dus niet 12/8 omdat hij maar 8 maanden bij je woont. Belastingdienst werkt alleen met jaarinkomen, nooit met periode lonen. Zou ook gek zijn, want dan zou je gewoon elke 3 maanden bij een ander intrekken en daardoor je toeslagen behouden omdat er maar 12/3 mee telt. En hoe bereken je het als je maandelijks een wisselt inkomen hebt? Juist omdat te voorkomen Rekent de belastingdienst met jaarinkomen.
Voor wie het na wil lezen.. Art. 7 lid 1 Awir jo art 8 lid 1 Awir.

Wat het ook verwarrend maakt is dat veel reacties hier op grond van eigen ervaringen zijn op basis van hele andere grondslagen. Daarnaast halen meerdere mensen de termen door elkaar.

P. S. Ik weet waar je dit antwoord vandaan gekopieerd hebt. Dit zie ik aan ^KB aan het einde van het bericht. Hierdoor weet ik hoe je echt heet. Wees je ervan bewust dat je je vraag hebt neergezet op een openbare facebook pagina. Ondanks dat kan je je vraag echt beter daar stellen dan hier.
Bedankt voor je antwoord! Het is verder geen geheim hoor, dus dat mensen weten wie ik ben vind ik niet erg. Ik hoor zoveel verhalen van hoge bedragen die terugbetaald moesten worden, maar hoe je het zo zegt is het eigenlijk wel logisch! :)
Alle reacties Link kopieren
Foutje
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-04-2019 15:13
Je wordt met terugwerkende kracht toeslagpartners dus het hele jaarinkomen telt mee!!
Nee, met terugwerkende kracht geldt alleen als je al daadwerkelijk samenwoont en toeslagpartner wordt ergens in het jaar door bijv. een huwelijk of geboorte kind e.d.
Dat speelt hier niet want haar vriend komt pas per 1 mei op het adres.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
30-04-2019 17:09
Dit antwoord klopt gewoon. Zijn inkomen telt natuurlijk niet mee als jullie nog niet op het zelfde adres staan ingeschreven. Je krijgt als het ware een 'knip' in je beschikking.
De periode dat je alleen woonde met je kind en alleen op basis van jouw jaar inkomen en de periode vanaf 1 mei waar zowel jouw en zijn Jaarinkomen op staan.
JA, jaarinkomen...dus niet 12/8 omdat hij maar 8 maanden bij je woont. Belastingdienst werkt alleen met jaarinkomen, nooit met periode lonen. Zou ook gek zijn, want dan zou je gewoon elke 3 maanden bij een ander intrekken en daardoor je toeslagen behouden omdat er maar 12/3 mee telt. En hoe bereken je het als je maandelijks een wisselend inkomen hebt? Juist omdat te voorkomen Rekent de belastingdienst met jaarinkomen.
Voor wie het na wil lezen.. Art. 7 lid 1 Awir jo art 8 lid 1 Awir.

:worship: Helemaal correct; fijn, zo’n duidelijk antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook weer gebeld
ik kreeg eerst weer hetzelfde antwoord: partnerinkomen wordt meegerekend vanaf datum van inschrijving en over het uiteindelijk gezamenlijke inkomen worden de toeslagen berekend.

toen ik aangaf dat ik inmiddels 3 verschillende antwoorden heb gekregen van collega's na een aantal keer bellen, ging hij het uitzoeken en dat duurde heel lang. Toen kwam hij terug met hetzelfde antwoord als TO uiteindelijk heeft gekregen. Maar hier moest ik LANG over doorvragen en we moesten het drie keer doorspreken.
december18december schreef:
30-04-2019 16:38
Precies.. daarom weet ik niet zo goed wat ik nou moet geloven..
Nou, ik dacht eerst, dat kan je makkelijk nalezen/uitpluizen ...maar ze spreken zichzelf tegen op de site en daarna ook nog eens aan de telefoon.

Ik zou ook proberen een deel weg te zetten. Maar eigenlijk is het de omgekeerde wereld.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
30-04-2019 17:09
Dit antwoord klopt gewoon. Zijn inkomen telt natuurlijk niet mee als jullie nog niet op het zelfde adres staan ingeschreven. Je krijgt als het ware een 'knip' in je beschikking.
De periode dat je alleen woonde met je kind en alleen op basis van jouw jaar inkomen en de periode vanaf 1 mei waar zowel jouw en zijn Jaarinkomen op staan.
JA, jaarinkomen...dus niet 12/8 omdat hij maar 8 maanden bij je woont. Belastingdienst werkt alleen met jaarinkomen, nooit met periode lonen. Zou ook gek zijn, want dan zou je gewoon elke 3 maanden bij een ander intrekken en daardoor je toeslagen behouden omdat er maar 12/3 mee telt. En hoe bereken je het als je maandelijks een wisselend inkomen hebt? Juist omdat te voorkomen Rekent de belastingdienst met jaarinkomen.
Voor wie het na wil lezen.. Art. 7 lid 1 Awir jo art 8 lid 1 Awir.
ben het meteen na gaan lezen, ben hier heel blij mee. Ik vond het al zo raar en oneerlijk, helemaal niet logisch, maar we hadden ons er maar bij neergelegd (ik bedoel: het zo zomaar kunnen dat het gewoon oneerlijk ís). Score van juiste info bij de belastingtelefoon is dus 1/3...en het laatste telefoontje was eerst fout en toen goed.
Alle reacties Link kopieren
december18december schreef:
30-04-2019 17:20
Bedankt voor je antwoord! Het is verder geen geheim hoor, dus dat mensen weten wie ik ben vind ik niet erg. Ik hoor zoveel verhalen van hoge bedragen die terugbetaald moesten worden, maar hoe je het zo zegt is het eigenlijk wel logisch! :)
Hou wel het geld van afgelopen 23 april apart want dat is de betaling (voorschot) voor de maand mei. Per 1 mei ga je samenwonen en zal vermoedelijk het recht stoppen. Je hoeft de toeslag niet stop te zetten maar geef voor beide het jaarinkomen door. De toeslag wordt dan opnieuw berekend. Dit zou dus een lagere toekenning of een nul beschikking kunnen worden. Je ontvangt binnen zes weken nadat je de nieuwe beschikkingen ontvangt voor je huur-zorg-Kgb en kot een acceptgiro.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
30-04-2019 21:15
Hou wel het geld van afgelopen 23 april apart want dat is de betaling (voorschot) voor de maand mei. Per 1 mei ga je samenwonen en zal vermoedelijk het recht stoppen. Je hoeft de toeslag niet stop te zetten maar geef voor beide het jaarinkomen door. De toeslag wordt dan opnieuw berekend. Dit zou dus een lagere toekenning of een nul beschikking kunnen worden. Je ontvangt binnen zes weken nadat je de nieuwe beschikkingen ontvangt voor je huur-zorg-Kgb en kot een acceptgiro.
Super! Dankjewel. Bedankt voor je duidelijke antwoorden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven