Geld & Recht alle pijlers

TOESLAGEN

28-07-2012 20:50 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lang verhaal kort: Na 5 jaar samen wonen (+ we hebben een kindje van 2.5) ben ik weer bij mijn ouders gaan wonen. We hadden geen relatie crisis of zo maar eigenlijk vooral voor ons dochtertje. We hebben namelijk groot ruimte gebrek. We woonde in een 1 slaapkamer appartement (geen plek voor een bed voor ons dochtertje of een eettafel etc etc) We stonden al ingeschreven bij de woningbouw voor een nieuw huisje voor mijn zwangerschap maar het duurt altijd erg lang. Nu is het eindelijk zo ver!

We komen in aanmerking voor een huisje maar, nu twijfelen we....

Is dit wel verstandig en moeten we niet nog even wachten?

Behalve dat de huur minstens 2x zo duur is, is dit het dilemma:

Ik ontvang nu dus kindergebonden budget waar ik geen recht op zou hebben als we weer samen wonen.

Ook is mijn zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag meer dan wanneer we weer samenwonen natuurlijk, oke geen probleem, maar ik vraag me af of, als we dit jaar weer gaan samenwonen, ik heel veel toeslag moet terug gaan betalen over de periode dat ik bij me ouders woonde.

Of houden ze daar rekening mee?

Hoe kan ik dit uitrekenen? Moet ik dan het gezamenlijke inkomen invullen en dan het verschil tussen die toeslag waar we recht op hebben en het toeslag wat ik al gekregen heb berekenen.

Of staat dit los van elkaar en begint er zo gezegd een "nieuwe periode"en krijgen we gewoon vanaf dat moment minder/geen toeslagen meer en hoef ik de toeslagen die ik in de periode bij me ouders kreeg niet terug te betalen.

We zijn erg bang dat we dus veel moeten terug betalen en in combinatie met de hogere huur die we dan moeten opbrengen komen we dan misschien erg krap te zitten.

Maar we hebben er zo een zin in, eindelijk een eigen kamertje voor ons dochtertje, een tuintje! plek voor een eettafel en zelf een plekje voor ons zelf!

Hopelijk heeft iemand de moeite genomen mijn lange saaie verhaal te lezen en zijn reactie te geven.

(Heb wat dingen weg gelaten om het verhaal korter te maken, ik verduidelijk graag een aantal dingen mocht dit relevant zijn)

Moeten wij dit huisje nemen

Totaal aantal stemmen: 12

Ja, samen zijn is belangrijker dan geld. (92%)
ja, de schuld is te overzien (8%)
Nee, niet slim, je krijgt een hoge schuld bij de belastingdi Geen stemmen
Er begint een nieuwe periode, don't worry. Ga lekker genieten van elkaar!
Zoek een baan!!!
@natanja: waar haal je vandaan dat ze geen baan heeft/hebben?
Kindgebonden budget, zorgtoeslag... Ik krijg het allemaal niet (en werk 32 uur), dus ALS ze al werkt zal het niet veel zijn.
ik werk ook 32 uur per week, man werkt ook full time, en wij krijgen ook kindgebonden budget en zorgtoeslag hoor.. Dim even lekker in zeg..
Ik werk gewoon 32 uur, dan krijg je nog gewoon zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag.

En als je onder een bepaald min. zit ook kindergebondenbudget.
Hoezo kan je het niet betalen? Het is een huis van de woningbouw, dus ik neem aan sociale huur? Goedkoper kan je het dan niet krijgen hoor. Werken je vriend en jij?
Dan begrijp ik niet dat je die woning niet zou kunnen betalen
Bel de belastingdienst.
Volgens bij mij krijg je bij een inkomen van 60.000 nog kindgebonden budget...

Geef zodra je gaat samenwonen meteen het nieuwe inkomen door. En bel even met de belastingdienst.

Veel geluk in jullie nieuwe huis!
Even de belastingdienst bellen en je toeslagen veranderen. Ik denk dan niet dat je iets terug hoeft te betalen.

Veel plezier in jullie nieuwe huisje!
Als je krap bij kas zit, neem je gewoon een kind dan krijg je alle krenten in de pap. Vind ik niet helemaal eerlijk.
Ja en?
quote:snoopylynn schreef op 28 juli 2012 @ 21:19:

Als je krap bij kas zit, neem je gewoon een kind dan krijg je alle krenten in de pap. Vind ik niet helemaal eerlijk.

Dim een beetje.

Het kindgebonden budget hangt af van het gezinsinkomen en het aantal kinderen onder de 18 jaar. Hoe lager het inkomen, des te hoger het bedrag per kind. Hoe meer kinderen een gezin telt, des te hoger het kindgebonden budget. Bij een bruto gezinsinkomen lager dan ¤ 28.897 per jaar, ontvangt het gezin het maximale kindgebonden budget. Bij een hoger inkomen worden deze bedragen geleidelijk minder. De Belastingdienst keert het kindgebonden budget maandelijks uit.
Bel even de belastingdienst en vraag hoe het zit. Dan krijg je het snelst een kloppend antwoord.
Nella en Istar, had ik ook gedaan maar ze kon/durfde geen duidelijk antwoord te geven, zal het nogmaals proberen voor de zekerheid.
Cadeautje, waarom moet ik dimmen? Het mijn mening, ik ervaar het zo want ik werk 40 uur, krijg geen zorgtoeslag, huurtoeslag of andere compensaties.

Mensen kiezen er toch zelf voor om kinderen te willen.
Ja en?
quote:soam87 schreef op 28 juli 2012 @ 21:39:

Nella en Istar, had ik ook gedaan maar ze kon/durfde geen duidelijk antwoord te geven, zal het nogmaals proberen voor de zekerheid.Je kunt ook een afspraak maken bij de belastingdienst om langs te komen. Ik zou toch proberen om een duidelijk antwoord te krijgen voordat je deze keuze gaat maken.
Ik zie trouwens net dat je tot ¤ 664,66. huurtoeslag krijgt (277) in ons geval! En de huur is ¤ 670.... haha domper
quote:snoopylynn schreef op 28 juli 2012 @ 21:41:

Cadeautje, waarom moet ik dimmen? Het mijn mening, ik ervaar het zo want ik werk 40 uur, krijg geen zorgtoeslag, huurtoeslag of andere compensaties.

Mensen kiezen er toch zelf voor om kinderen te willen.En wees blij dat ze die keuze maken. Tegen de tijd dat jij je gat niet meer af kan vegen, zijn daar die kinderen om het voor jou te doen. De overheid beseft dat veel paren het te duur vinden om aan kinderen te beginnen, maar ze zijn heel hard nodig voor de toekomst, daarom compenseert de overheid het hebben van een kind zodat het nog te doen is en Nederland in de toekomst niet alleen maar gevuld is met oude bittere taarten zoals jij.
quote:soam87 schreef op 28 juli 2012 @ 21:44:

Ik zie trouwens net dat je tot ¤ 664,66. huurtoeslag krijgt (277) in ons geval! En de huur is ¤ 670.... haha domperHangt er vanaf hoe die huur is opgebouwd. Vaak vermeld de woningbouw de rekenhuur voor de toeslag en het totale huurbedrag. Het totale huurbedrag kan iets hoger liggen door bijvoorbeeld servicekosten die niet meegenomen worden in de toeslag of door het inclusief zijn van gwl.
quote:Marahbloem schreef op 28 juli 2012 @ 21:12:

Volgens bij mij krijg je bij een inkomen van 60.000 nog kindgebonden budget...Nee hoor. Wij hebben minder dan dit, samen en wij krijgen het ook niet (meer).
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:soam87 schreef op 28 juli 2012 @ 21:44:

Ik zie trouwens net dat je tot ¤ 664,66. huurtoeslag krijgt (277) in ons geval! En de huur is ¤ 670.... haha domper

Vraag of ze de huur kunnen verlagen en de servicekosten kunnen verhogen zodat je nog steeds recht hebt op huurtoeslag.

Ik moet wel zeggen dat ik het soms ook oneerlijk vind. Ik weet jullie situatie niet, maar mijn vriend en ik werken beide en krijgen alleen een beetje kinderopvangtoeslag. Verder komen we nergens voor in aanmerking. De opvang van ons kindje kost ons straks zon 500 euro op maand netto voor 3 dagen in de week. Vind ik erg veel geld. Zeker in verhouding met wat ik verdien. En we willen nog een kindje. Lijkt nu bijna niet te betalen.
Dankje voor je (serieuze) antwoord Nellaaa,

De huur die ik noemde is incl. service kosten en op de site van de belastingdienst staat dat de huur en servicekosten samen niet hoger mogen zijn dan ¤ 664,66.....
Cateautje, je stelt je aan! Ik ben niet bitter en ook geen taart, ik heb enkel een andere mening en ik maak andere keuze's.

Jij daarentegen vraagt niet maar veroordeeld mij, terwijl ik wel gewoon meebetaal aan al deze premie's.

Ik vind je reactie nogal doorspekt met een tut tut toontje. Mag je aanslaan tegen je kinderen, ben er niet van onder de indruk.
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven