Geld & Recht alle pijlers

Toetsingsinkomen toeslagen

25-03-2011 11:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Dames,

Ik heb een vraag die denk ik al vaker gesteld is maar ik vind niet precies wat ik zoek.

Hoe zit dat nou met je toetsingsinkomen voor toeslagen??

Ik heb wel aangifte gedaan van 2010, maar ben sinds dit jaar minder gaan werken , en sinds dit jaar hebben we een eigen huis.

Dus ik kan niet het verzamelinkomen van de laatste aangifte overnemen.

Nu lees denk ik dat het gaat als volgt:

Bruto inkomen van mij en van partner bij elkaar optellen, min de aftrekposten van de hypotheekrente.

De hypotheekrente bereken ik dan weer als volgt:

hypotheekbedrag x rentepercentage / 100 = mijn jaarlijkse rente .

Mag ik de hele jaarlijkse rente aftrekken van de totalen van de brutolonen ??

zoja , dan hebben we namelijk recht op zorgtoeslag.

Ik ben bang dat als ik het te laag invul we straks ineens heel veel terug moeten betalen

Alvast bedankt voor het meedenken.
Geen antwoord op je eerste vraag, wel op de vraag of je vóór 1 april toeslagen moet aanvragen voor het voorgaande jaar: ja, dat moet. Vriendin van me werkt bij de Belastingtelefoon en vertelde me dat. Niet vanuit gaan dat het met de "gewone" jaarlijkse aangifte goed komt met de toeslagen, die moet je apart aanvragen en wel vóór 1 april. Is vast op de website van de Belastingdienst ook wel wat over te vinden?
quote:snoopy78 schreef op 25 maart 2011 @ 13:05:

Geen antwoord op je eerste vraag, wel op de vraag of je vóór 1 april toeslagen moet aanvragen voor het voorgaande jaar: ja, dat moet. Vriendin van me werkt bij de Belastingtelefoon en vertelde me dat. Niet vanuit gaan dat het met de "gewone" jaarlijkse aangifte goed komt met de toeslagen, die moet je apart aanvragen en wel vóór 1 april. Is vast op de website van de Belastingdienst ook wel wat over te vinden?Hierbij wil ik nog eens het antwoord van snoopy78 bevestigen. Een toeslag krijg je dus niet automatisch, zoals zou kunnen blijken uit antwoorden hierboven. En zeker niet met (5 jaar) terugwerkende kracht zoals bij de gewone IB-aangiften. Ook 18-jarigen met vrijwel altijd gering of weinig inkomen dienen de zorgtoeslag aan te vragen. Diverse keren heb ik al meegemaakt dat dit niet gebeurde en er achteraf hoogstens nog de zorgtoeslag van het voorgaande jaar te verkrijgen was.

Nu de vraag van stroller

De diverse mogelijkheden zijn al gepasseerd. Ik zou zeggen: gewoon nu aanvragen. Ingangsdatum: 1 januari 2011. Een enkele euro onder de grens geeft ¤ 24 op jaarbasis. Als je die onverhoopt zou moeten terugbetalen, nou ja...Een nadeel van het opgeven van een te hoog opgegeven inkomen zou kunnen zijn dat je weliswaar de toeslag na het jaar verrekend krijgt, maar dat de toeslag niet automatisch wordt gecontinueerd. Die moet je dan voor een volgend jaar opnieuw aanvragen.

NB: het zou een automatisme moeten zijn voor particulieren, administratiekantoren, belastingadviseurs / consulenten en bonden dat er systematisch ELK jaar op de toeslagen wordt gecontroleerd. Dat gebeurt helaas niet. Juist de beroeps laten het hier zitten. En het vervolg is dan dat de put wordt gedempt, maar het kalf is verdronken. Er wordt een zorg / huurtoeslag gemist / het inkomen wordt niet tijdig bijgesteld. Fine-tuning is zeker bij huurtoeslag noodzakelijk. 1 euro onder de grens levert tot duizend euro op en soms nog meer, 1 euro boven de grens niets. Terugbetalen van toeslagen is nooit leuk. Vooral bij huurtoeslag (met minimale inkomens) is er veel terugbetaalellende. Soms moet er over 1 jaar een paar duizend euro's worden terugbetaald. Dat kan dan wel in 24 termijnen, maar toch.

Volgend jaar 2012 is de korte termijn van 1 april (waarbij het nog mogelijk is de toeslag van een voorgaand jaar aan te vragen) waarschijnlijk voorbij. Dan wordt het volgens plan integraal: tot 1 september van het volgend jaar kan de toeslag nog worden aangevraagd. Zoals nu reeds het geval is als er uitstel van aangifte is verleend.
In het streven de toeslagenproblematiek eenvoudiger en doorzichtiger te maken, worden miv 1 januari 2011 een aantal maatregelen doorgevoerd. Het is allemaal in het rapport hieronder te lezen.

1 van de maatregelen is dat de aanvraagtermijn toeslagen met terugwerkende kracht wordt verruimd van 1 april naar 1 september. Zie mijn bericht hierboven.

https://zoek.officielebek ... 00-XVIII/kst-31580-3.html

Uit dit rapport: Vereenvoudiging Toeslagen

Om het risico op ongelijke behandeling te vermijden en de uitvoeringslasten voor de Belastingdienst te verlagen besluit het kabinet dat de termijn voor het indienen van een toeslagaanvraag per 1 januari 2011 wordt verruimd van 1 april naar 1 september in het jaar dat volgt op het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Hierbij wordt harmonisatie bereikt met de standaard verlengingstermijn voor uitstel IB.
Om niet een heel nieuw topic te openen, stel ik mijn vraag hier.

Momenteel heb ik geen recht op toeslagen. Ben wel al gescheiden(uit elkaar) maar door omstandigheden staan ex en ik nog ingeschreven op hetzelfde adres.

Stel nou dat ik vanaf juli of daarna pas eigen woonruimte krijg, heb ik dan alsnog voor de rest van het jaar geen recht op toeslagen of wel recht op huurtoeslag maar geen zorgtoeslag?

Ik had al een berekening gemaakt en ik kom met mijn salaris gewoon daarvoor in aanmerking, maar ik natuurlijk met die "laatste 6 maanden" die de belastingdienst aangeeft.

Iemand misschien een antwoord hierop?
Zolang u formeel bij elkaar woont, bent u voor alle toeslagen verplicht toeslagpartners van elkaar. Het maakt geen verschil of u gescheiden bent of niet, gehuwd of niet-gehuwd. Het inkomen van u beiden opgeteld is te hoog om voor toeslagen in aanmerking te komen.

Als u alleen komt te wonen, gaan andere regels gelden. Het maakt daarbij niet uit of u bijvoorbeeld per 1 juni of per 1 augustus verhuist. Stel u verhuist per 15 augustus. Vanaf die datum is uitsluitend uw JAARinkomen bepalend voor het eventuele recht op toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. En ook vanaf de verhuisdatum komt u in aanmerking voor de toeslagen. De toeslag gaat in dit voorbeeld in per 1 september 2011.
Oké, dus hbe dan wel recht op "normale" toeslagen zoals huur en zorg (nu dus niet, is logisch) en misschien ook nog op de kinderkorting.

Zat al te bedenken hoe ik dat dna moest doen, weer een zorg minder

Thanks
Kinderkorting bestaat niet meer. Die is in 2009 vervangen door het Kindgebonden Budget. En waarschijnlijk heeft u ook recht op deze toeslag zodra u verhuisd bent.
Ja dat bedoelde ik.......... tegen de tijd dat ik alle benamingen weet van de toeslagen en kortingen worden de namen weer veranderd.

Waarschijnlijk heb ik daar ook recht op dan.

We wachten af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven