Geld & Recht alle pijlers

Toetsingsinkomen toeslagen

25-03-2011 11:04 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen Dames,

Ik heb een vraag die denk ik al vaker gesteld is maar ik vind niet precies wat ik zoek.

Hoe zit dat nou met je toetsingsinkomen voor toeslagen??

Ik heb wel aangifte gedaan van 2010, maar ben sinds dit jaar minder gaan werken , en sinds dit jaar hebben we een eigen huis.

Dus ik kan niet het verzamelinkomen van de laatste aangifte overnemen.

Nu lees denk ik dat het gaat als volgt:

Bruto inkomen van mij en van partner bij elkaar optellen, min de aftrekposten van de hypotheekrente.

De hypotheekrente bereken ik dan weer als volgt:

hypotheekbedrag x rentepercentage / 100 = mijn jaarlijkse rente .

Mag ik de hele jaarlijkse rente aftrekken van de totalen van de brutolonen ??

zoja , dan hebben we namelijk recht op zorgtoeslag.

Ik ben bang dat als ik het te laag invul we straks ineens heel veel terug moeten betalen

Alvast bedankt voor het meedenken.
neem gewoon wel je oude toetsingsinkomen over. Dan krijg je wel minder toeslagen, maar aan het eind van het jaar wordt het berekend met het werkelijke inkomen en krijg je mooi geld terug.

Of vul een fictieve aangifte 2010 in met je lagere salaris.
alle hypotheekrente die je betaalt mag je aftrekken. Maar je mag ook nog andere kosten aftrekken die bij de aankoop van een huis komen kijken. Als de akte in 2010 is gepasseerd kun je deze kosten over 2010 aftrekken.
anoniem_118108 wijzigde dit bericht op 25-03-2011 11:08
Reden: hypotheekrente, niet alle rente
% gewijzigd
Dat van die andere kosten wist ik, en dat is allemaal door de belastingadviseur geregeld.

Nu las ik alleen ergens dat mensen bij het invullen voor de toeslagen vaak niet in de gaten hebben dat ze niet zomaar hun brutoloon moeten invullen , dat men vaak vergeet dat het toetsingsinkomen (bij eigenhuis bezitters) lager is ivm aftrek posten.

Nou dat geld dus ook voor mij want ik wist dat dus niet , en als ik nu een berekening maak dan zou ik wel recht hebben op zorgtoeslag. Niet veel maar hey,15,- euro is toch 15,- euro per maand
De belastingdienst heeft in het wijzigingsprogramma meerdere opties. Zo kun je ook je toetsingsinkomen berekenen aan de hand van je salarisstrook.
Ja maar als ik mijn toetsingsinkomen aan de hand van mijn salaris strook bereken , houd het programma geen rekening met de aftrekposten ( in mijn geval de hypotheekrente)

Dus dan heb ik geen recht op toeslag,Als ik zelf ga rekenen wel,maar ik hoop dat iemand met zekerheid kan zeggen dat mijn openingspost hierboven klopt.

Dat dat de manier is om het toetsingsinkomen te berekenen,
Op zich klopt je berekening, je moet alleen je eigen woning forfait erbij optellen (0,55% van de WOZ-waarde)
Die tel ik bij de hypotheekrente op ? om af te trekken ?

Of tel ik die bij het brutoloon op ( om het even makkelijk te houden ?)
Als het zo kantje-boord is zou ik zelf het risico niet nemen. Als je ergens recht op hebt krijg je het vanzelf als de definitieve berekening is gemaakt. Ik heb via mijn werk teveel mensen gezien die ineens van alles terug moesten betalen, omdat er ergens toch niet helemaal goed gerekend was of de aftrekposten tegenvielen.

*sluipt de discussie uit, want gaat weg*
Als je zonder de toeslagen kan zou ik ze nog niet aanvragen.

Als volgend jaar je aangifte is gedaan kan je tot 1 april alsnog je toeslag over 2011 aanvragen , dit krijg je dan in 1 keer n je weet zeker dat je verzamel loon klopt.

Ga je het toch nu aanvragen dan moet niet alleen je hypotheekrente van de lonen aftrekken maar ook de bijtelling van het eigen woning forfait er bij OPtellen.

(wozwaarde * 0,55%)

Let wel op dat als je in 2011 een huis hebt gekocht je in 2011 extra aftrekposten hebt en dus een lager verzamelinkomen dan in 2012. ZOdra je dan een beschikking voor 2012 ontvangt moet je deze weer aanpassen.
eigen woning forfait wordt gerekend als inkomsten.
Dus :

Maandloon*12 (of 13 bij vierweken) +8% + eventuele toeslagen + bonus+overwerk+eindejaarsuitkering - jaar hyprente + wozbijtelling
Het is niet kantje boord , maar het scheelt op je bruto inkomen ruim 10.000 euro,

Dus als je dat er van af trekt heb je ineens recht op toeslag, dat is toch mooi meegnomen ?

En ja hoor we kunnen makelijk zonder die toeslag, maar ik wist niet dat ik het in 2012 met terug werkende kracht kon terug vragen.

Dus dat is ook nog een optie.
mm nog een vraag dan , want jullie zeggen 0,55% van de WOZ waarde.

Maar (sorry dit gaat heel dom over komen )

253.000 X0,55= 139.150 dit doe ik dus niet goed

Maar hoe dan wel ??
0,55% dus nog delen door 100
Je doet het nu 55%. je moet 253.000 vermenigvuldigen met 0,0055.

Is dus ¤ 1391,50
heel blond ben ik .. Maar bedankt dames .
download gewoon het aangifte 2010-programma en vul hem helemaal in met je nieuwe loon. Dan rekent dat programma alles voor je uit. (let op, niet verzenden natuurlijk )
Waarom niet gewoon niks doen?

Als blijkt bij de aangifte dat je inkomen waardig is voor de teoslagen krijg je deze automatisch en dan heb je een leuk zakcentje, ipv nu 15,- p/m.

Weet je ook zeker dat er niks mis gaat(en er gaat wat mis daar dus...)
@Zus en zo is dat zo ? dat men automatisch als ik in 2012 aangifte doe, ook toeslagen berekenen?

Dus dat ik er verder niet achter aan hoef ? want het klopt wat je zegt van 15,- euro per maand wordt ik niet bepaald rijker en nodig heb ik het niet,maar ik wil niet dat,dat geld "verdwijnt"als ik er niet zelf achteraan gegaan ben. Dat vind ik dan wel weer zonde namelijk.
Nee hoor toeslagen krijg je niet automatisch, die moet je aanvragen. Maar ik zou het ook volgend jaar aanvragen als je precies weet wat je verzamelinkomen 2011 is.
Je krijgt ze (maar misschien is dat dan veranderd), ik wist niet eens dat ik er recht op had, totdat ik opeens een brief kreeg dat ik ruim 700 kreeg, erg fijn was dat.

Maar dan vraag je het gewoon pas in 2012 aan voor 2011, dat kan volgens mij wel en dan krijg je het ook in eens.
ik denk dat ik inderdaad voor die optie ga, ik vraag het pas begin volgend jaar aan , maar adt moet wel voor 1 april dan zeker?
niet perse, toeslagen kun je voor een aantal jaren terug nog aanvragen. Maar als je volgend jaar je aangifte heb gedaan, kun je in een moeite door met je toeslagen.
Ja, ik zou het wel begin van het jaar doen, weet niet precies tot wanneer je het terug kan vragen nml, maar bel anders even met de toeslagen, die kunnen je vertellen tot wanneer je het kan aanvragen (en/of terugvorderen) van andere jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven