Geld & Recht alle pijlers

Treinkaartjes ZZP-er

30-06-2012 11:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

ik had even een vraagje.

Ik sta als ZZP-er ingeschreven bij de KVK.

Nu reis ik vaak met de trein om overleg te plegen met iemand waar ik vaak mee samenwerk. Dit is dus géén opdrachtgever. Maar wel een investering in mijn bedrijf..

Hoe declareer ik dat bij de belasting? Ik bewaar mijn treinkaartjes, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit kan declareren en hoeveel btw daarover berekend moet worden.

Weet iemand dit?
Je mag de kosten (ex 6% omzetbelasting) van je treinkaartje opvoeren als kosten en de 6 % ob in je obaangifte aanmerken als voorbelasting. Hou er ook rekening mee dat de uren van je treinreis en het gesprek meetellen voor je urencriterium.
quote:Courage_ schreef op 30 juni 2012 @ 12:08:

Okidook.

Heb je een boekhouder of accountant in je omgeving aan wie je vragen kan stellen?

Ik geloof dat KvK ook gratis spreekuren heeft, maar dat zou je even moeten nagaan. Je zou eens wat vragen kunnen verzamelen en die dan stellen. Of je boekhouding meenemen en vragen of je het zo goed/handig doet.Nou, ik vraag het altijd na bij mijn oude stagewerkgever. Zij is ook freelance stylist, al jaren. En zij doet het op deze manier.. Maar die treinkaartjes wist ze ook niet zeker..
Ik boek alle treinkaartjes die ik koop voor zakelijke doeleinden in in mijn boekhouding. Dat wil dus zeggen dat ik de BTW (6%) verreken bij de kwartaal aangifte en dat het van mijn winst afgaat (bij de jaarrekening). Het zijn kosten die ik maak voor mijn bedrijf.

Ik ga niet voor m'n lol naar een vergadering met een potentiële opdrachtgever of naar een netwerkbijeenkomst.

Mijn boekhouder zegt dat het zo moet, dus doe ik dat braaf
Investeren is bijvoorbeeld de aanschaf van een computer. Tegenover het bedrag dat je betaalt, staat dan de computer. Die schrijf je over bijvoorbeeld drie jaar af. Ieder jaar mag je een derde van de aanschafprijs van de computer ten laste brengen van je winst. (niet: aftrekken van de belasting: dat zou dan betekenen dat je gratis computers kun aanschaffen).

Reiskosten (evenmin als bijvoorbeeld telefoonkosten) zijn geen investering, maar onkosten. Die breng je direct ten laste van de winst: tegenover de aanschaf van het treinkaartje staat immers geen kapitaalgoed. Alweer: je trekt niets af van de belasting, je trekt de kosten af van je winst, zodat je op het eind minder belasting betaalt. Je voordeel hangt af van het belastingtarief: als je 42 procent belasting betaalt, zijn de echte kosten van het treinkaartje dus 58 procent. Een deel, ook na belastingvoordeel, is dus "echte kosten".

Uit je vraag komt naar voren dat je nog niet zo thuis bent in deze materie. Het is dan aan te raden of om iemand te vinden die dat wel is (en die te betalen, en te hopen dat hij zijn werk goed doet) of te zorgen dat je zelf meer inzicht krijgt. "Gewoon maar wat doen" op basis van advies op een forum is geen goed idee.
Misschien is het beter het verschil tussen een investering en een kostenpost uit te leggen aan de hand van de levensduur.

Een goed wat meerdere jaren meegaat in je onderneming is een investering (afgezien van voorraad/inkopen). Je betaling geschiedt in jaar één. Je neemt het goed op op je balans, en schrijft de komende jaren af (= neemt elk jaar een evenredig deel van de kosten als kosten).

Een goed wat één jaar of korter meegaat valt direct onder de kosten.

Ik neem aan dat je beseft dat je rekenvoorbeeld vrij globaal is. Met alle ondernemersfaciliteiten maar ook de invloed van de premie ZVW zou de belastingdruk weleens meer dan 5% lager uit kunnen komen.

Fiscaal schrijft de wet trouwens voor dat je in de meest voorkomende gevallen in 5 jaar afschrijft. Tenzij je commercieel-fiscale verschillen ziet zitten in je aangifte is het verstandig de 5 jaarstermijn ook commercieel te volgen.

Je advies dat indien je niet zo thuis bent in deze materie iemand te zoeken die er wel verstand van heeft is geheel juist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven