Geld & Recht alle pijlers

Treinkaartjes ZZP-er

30-06-2012 11:10 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

ik had even een vraagje.

Ik sta als ZZP-er ingeschreven bij de KVK.

Nu reis ik vaak met de trein om overleg te plegen met iemand waar ik vaak mee samenwerk. Dit is dus géén opdrachtgever. Maar wel een investering in mijn bedrijf..

Hoe declareer ik dat bij de belasting? Ik bewaar mijn treinkaartjes, maar weet eigenlijk niet zo goed hoe ik dit kan declareren en hoeveel btw daarover berekend moet worden.

Weet iemand dit?
Ik dacht dat het dan alleen aftrekbaar is voor de belasting!?
quote:elise500 schreef op 30 juni 2012 @ 11:12:

Ik dacht dat het dan alleen aftrekbaar is voor de belasting!?Ja, dat is dus mijn vraag.. Maar dat zou toch wel een beetje idioot zijn? Het is toch een investering in mijn bedrijf?
Ben je voor de belastingdienst ondernemer?

Of heb je je alleen ingeschreven bij de KvK?

Voer je al een boekhouding, schrijf je facturen uit?

Declareer je al wel je treinreizen van en naar opdrachtgevers?
quote:apartgeval schreef op 30 juni 2012 @ 11:18:

[...]

Ja, dat is dus mijn vraag.. Maar dat zou toch wel een beetje idioot zijn? Het is toch een investering in mijn bedrijf?Ik weet niets van ZZP enzo.. maar waarom moet de belasting investeren in jouw bedrijf?
De belastingdienst is geen opdrachtgever. Kaartjes declareer je dus niet bij de belastingdienst, maar bij je opdrachtgever.
BTW op treinkaartjes is 6% en kan je opgeven bij je kwartaalaangifte, net zoals je andere bonnetjes.

Dit is redelijk basis kennis. Als je moeite hebt met dit soort dingen, dan raad ik je aan een ondernemerscursus te gaan volgen bij de belastingdienst.
quote:apartgeval schreef op 30 juni 2012 @ 11:18:

[...]

Ja, dat is dus mijn vraag.. Maar dat zou toch wel een beetje idioot zijn? Het is toch een investering in mijn bedrijf?Belastingdienst is enkel voor de belastingen. Ze investeren niet, in geen enkel bedrijf. Voor investeringen moet je bij de bank zijn.
Dat zijn reiskosten. Daar hoeft niet altijd een klant aan te "hangen"
Voor de belasting ben ik ondernemer, ik heb een eigen bedrijfje als stylist/grafisch ontwerper.

OK, dus de treinkaartjes die je koopt ter investering van je bedrijf (maar niet voor een opdrachtgever) mag je niet declareren..
Het gaat TO denk ik niet om 'declareren' (verkeerd woordgebruik), maar op welke manier ze deze investeringskosten kan aftrekken.

Maar goed, we moeten de antwoorden even afwachten.

Ik vroeg daarom al of ze al een boekhouding voert en als ondernemer bekend is bij de belastingen.

(en ja, als dat zo is, dan is dit wel basiskennis ja...)
Kruispost dus.

Je kan het gewoon als reiskosten opvoeren in je boekhouding.

Net zoals je dat doet met je andere treinkaartjes...

Hoe doe je die dan?
Als je zzp er ben kan je je reiskosten zeker weten aftrekken van je belasting en krijg je dus terug. Maar deze persoon is geen opdrachtgever of klant dus dan kan het denk ik niet
quote:apartgeval schreef op 30 juni 2012 @ 11:31:

Voor de belasting ben ik ondernemer, ik heb een eigen bedrijfje als stylist/grafisch ontwerper.

OK, dus de treinkaartjes die je koopt ter investering van je bedrijf (maar niet voor een opdrachtgever) mag je niet declareren..Wat bedoel jij eigenlijk met declareren?
Trouwens het aftrekbare gaat per kilometer dacht ik!
quote:Courage_ schreef op 30 juni 2012 @ 11:33:

Het gaat TO denk ik niet om 'declareren' (verkeerd woordgebruik), maar op welke manier ze deze investeringskosten kan aftrekken.

Maar goed, we moeten de antwoorden even afwachten.

Ik vroeg daarom al of ze al een boekhouding voert en als ondernemer bekend is bij de belastingen.

(en ja, als dat zo is, dan is dit wel basiskennis ja...)

Je hebt gelijk. Dit klopt.. ik bedoel het zoals je het omschrijft..

En ik begin net, dus ik weet inderdaad nog niet alles precies..

De reiskosten die ik voor een klant maak, declareer ik direct naar de klant.. Maar hoe ik de andere kaartjes, die niet voor een klant zijn, maar voor bijvoorbeeld het reizen naar een werkoverleg in een andere stad, die kaartjes.. Dat is ter investering van mijn bedrijf.. En mijn vraag is dus inderdaad hoe ik deze investeringskosten kan aftrekken.

Dank je voor de verduidelijking
Even ter vergelijk voor mensen hier die denken dat het niet kan/mag.

De volgende reiskosten neem ik echt wel in mijn boekhouding op (waardoor ik BTW kan aftrekken en mijn inkomsten worden gedrukt):

- reiskosten naar acquisitie-gesprekken

- reiskosten naar congressen

- reiskosten naar samenwerkingspartners

- reiskosten naar cursussen benodigd voor mijn onderneming

etc.

Zou toch gek zijn als dat niet mag?
quote:framboos7 schreef op 30 juni 2012 @ 11:39:

Trouwens het aftrekbare gaat per kilometer dacht ik!Nee joh!
Reiskosten in het belang van de onderneming zijn aftrekbaar van de winst als kosten. Privékilometers zou je als kosten kunnen declareren bij je onderneming, en bij een auto op de zaak is de kostenaftrek helemaal duidelijk. Dus waarom treinkaartjes dan niet?

Bij controle zul je aannemelijk moeten maken dat deze kosten een zakelijk karakter hebben. Als ik je zo begrijp is dat het geval.

Dan zijn je kosten als kosten aftrekbaar van de winst.

Declareren of aftrekken van de belasting ed zijn als term niet correct. Deze kosten verlagen dus je uiteindelijk te belasten winst, en kom je op een andere plek in je aangifte niet meer tegen.
quote:apartgeval schreef op 30 juni 2012 @ 11:40:

[...]

Je hebt gelijk. Dit klopt.. ik bedoel het zoals je het omschrijft..

En ik begin net, dus ik weet inderdaad nog niet alles precies..

De reiskosten die ik voor een klant maak, declareer ik direct naar de klant.. Maar hoe ik de andere kaartjes, die niet voor een klant zijn, maar voor bijvoorbeeld het reizen naar een werkoverleg in een andere stad, die kaartjes.. Dat is ter investering van mijn bedrijf.. En mijn vraag is dus inderdaad hoe ik deze investeringskosten kan aftrekken.

Dank je voor de verduidelijking

Lieve schat; dan nog moet je het op e.e.a. manier in je boekhouding verwerken. Immers je stuurt een factuur voor je werk en daar vermeld je je reiskosten op (of je stuurt hiervoor een aparte rekening). Dat moet in je boekhouding.

Dan koop je dat kaartje bij de NS en dat moet ook in je boekhouding.

En als je het kaartje 'terugbetaald krijgt' (oftewel: klant betaalt jouw factuur), dan registreer je dat ook.

Ik snap dat je net begonnen bent, maar je moet echt even om tafel met iemand die je de basisbeginselen van boekhouden uitlegt. KvK geeft ook cursussen!
Zoals 2-day zegt, je trekt het niet van de belasting af, maar van de winst van de onderneming. Je kunt gewoon een overzicht maken van alle reiskosten, ook degene die je wel kunt declareren bij de opdrachtgever, en deze van de winst aftrekken. Je hebt dan dus een kleinere winst en betaald dus minder belasting.

Dit geldt voor nu, echter is er veel onduidelijkheid over reiskosten voor de toekomst.
Yes, ik begrijp het..

Zo doe ik het ook, ik kan het alleen niet zo goed uitleggen

Het aankomend kwartaal moet ik maar even goed opletten wat en hoe ik het bijhoud, want het is inderdaad een beetje een rommeltje.
quote:apartgeval schreef op 30 juni 2012 @ 11:51:

Yes, ik begrijp het..

Zo doe ik het ook, ik kan het alleen niet zo goed uitleggen

Bedoel je hoe ik het beschreef?
quote:Courage_ schreef op 30 juni 2012 @ 11:54:

[...]

Bedoel je hoe ik het beschreef?Ja, zo bedoel ik het inderdaad.
Okidook.

Heb je een boekhouder of accountant in je omgeving aan wie je vragen kan stellen?

Ik geloof dat KvK ook gratis spreekuren heeft, maar dat zou je even moeten nagaan. Je zou eens wat vragen kunnen verzamelen en die dan stellen. Of je boekhouding meenemen en vragen of je het zo goed/handig doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven