Geld & Recht alle pijlers

Trouwen voor 1 juli 2011

19-06-2011 16:03 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag!

Wij zouden graag héél snel trouwen. We zijn 2 jaar geleden al in ondertrouw gegaan, maar ik ben toen ziek geworden. De ondertrouw daarvan is natuurlijk al verlopen. Nu zouden we graag voor 1juli trouwen vanwege de veranderingen in de eisen van geregistreerd partnerschap. Het is voordelig om voor 1juli te trouwen.

Maar ja, ondertrouw moet 14 dagen voor de trouw datum. Ik vroeg me af of daar nog aan valt te komen. Ik weet dat mijn ouders het een paar dagen voor het trouwen nog hebben gedaan, ze waren het namelijk vergeten. En bovendien zijn we al een keer in ondertrouw gegaan.

Wie weet er iets van?
Vogens mij moet je minimaal twee weken van te voren in ondertrouw! Ga je niet meer redden! niet goed gelezen, sorrie.

Wat is er anders vanaf 1 juli
wat wil je nu? trouwen of geregistreerd partnerschap?

en volgens mij is dat best snel te regelen. hebben wij ook gedaan voor GP.

Ben ook wel nieuwschierig wat er veranderd.
termijn ondertrouw is wettelijkminimaal 14 dagen voor het huwelijk. Echter, er zijn gemeenten die langer hebben.

Het kan alleen korter als je onthefing hebt van het openbaar ministerie.

Wat wijzigt er aan het GP als ik vragen mag?
Is ondertrouw aan maximale tijd gebonden? (Gaat een wereld open, maar is al getrouwd...)
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
maximaal een jaar, staat in de wet
Waarom voor 1 juli trouwen/GP afsluiten? Qua fiscaal partnerschap en belastingvoordeel voor de aangifte 2011 mag je in heel 2011 een keer trouwen/GP/samenlevingscontract afsluiten. Eerder was wonen in hetzelfde huis al voldoende voor fiscaal partnerschap, maar vanaf aangifte 2011 moet je minimaal een samenlevingscontract hebben (of een kind, of een koophuis samen)

Of verandert er ook nog wat anders?
Zijn jullie al geregistreerd partner? In dat geval hoef je alleen een omzettingsakte van GP naar huwelijk te regelen en hoef je niet opnieuw in ondertrouw.
" Eerder was wonen in hetzelfde huis al voldoende voor fiscaal partnerschap, maar vanaf aangifte 2011 moet je minimaal een samenlevingscontract hebben."

Is dat zo? Dat wist ik niet. Wel belangrijk om te weten want wij hebben beiden niet.
Waarom niet eerst een GP en daarna rustig trouwen? Het omzetten van een GP naar een huwelijk is een kwestie van een document omzetten en GP kost niet echt veel.

Waarom al die haast?
quote:Thekla schreef op 19 juni 2011 @ 17:13:

Waarom niet eerst een GP en daarna rustig trouwen? Het omzetten van een GP naar een huwelijk is een kwestie van een document omzetten en GP kost niet echt veel.

Waarom al die haast?je moet net zo goed in ondertrouw en de kosten bij de gemeente zijn net zo duur vaak als trouwen
GP is evenveel moeite.

De regels zijn aagescherpt, je bent niet meer FP als je een half samenwoont. Het moet officieler zijn. Wij waren de afgelopen jaren ook FP.

Om de FP te kunnen zijn in 2011 moet je het grootste gedeelte van het jaar of een GP of getrouwd, of samen een huis bezitten, of kids hebben of pensioenfonds hebben. Dat hebben we allemaal niet.

Trouwen we zsm dan krijgen we met de inkomstenbelasting van komend jaar meer geld terug omdat we dan FP's zijn.

We zouden in 2008 al trouwen, maar ik ben ziek geworden, en ben pas net (zo goed als) beter.

Ik ben er eigenlijk heel erg blij mee. Zie erg uit naar trouwen.

11 mei 2012 vieren we het feest. dat staat al een half jaartje vast.

Ik ga morgen bellen met de gemeente (Amsterdam) kijken wat er mogelijk is.

Bedankt voor het meedenken!
quote:katrien1974 schreef op 19 juni 2011 @ 17:33:

[...]

je moet net zo goed in ondertrouw en de kosten bij de gemeente zijn net zo duur vaak als trouwen70 euro incl trouwboekje?
als het om het fiscale partnerschap gaat en het moet perce voor 1 juli is een samenlevingsovereenkomst ook voldoende en die kan in een dag geregeld zijn als je een snelle notaris vindt.

Kijk ook even hiernaar.

U woont ongetrouwd samen

Woont u in 2011 ongetrouwd samen en staat u allebei op hetzelfde adres bij de gemeente ingeschreven? Dan bent u fiscale partners als u aan 1 of meer van de volgende voorwaarden voldoet:

U hebt samen een notarieel samenlevingscontract. U moet dan allebei meerderjarig zijn.

U hebt samen een kind.

U of uw partner heeft een kind en de ander heeft dit kind erkend.

U staat als partners geregistreerd bij een pensioenfonds.

U bent allebei eigenaar van de woning die uw hoofdverblijf is.

Let op!

Woonde u in 2011 samen met uw kind of met uw vader of moeder? Dan geldt als aanvullende voorwaarde dat u allebei 27 jaar of ouder was op 31 december 2010.

Uw fiscaal partnerschap begint op het moment dat u allebei op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente en eindigt op het moment dat dat niet meer zo is. Stond u al voor 1 januari 2011 samen ingeschreven? Dan begint uw fiscaal partnerschap op 1 januari 2011.

Sluit u in 2011 een notarieel samenlevingscontract, koopt u samen een woning of meldt u uw partner in 2011 aan voor uw pensioen? Dan wordt u vanaf dat moment fiscale partners. Staat u al het hele jaar samen ingeschreven op hetzelfde adres? Dan bent u heel 2011 fiscale partners.

Wat als u niet aan de voorwaarden voldoet?

Dan bent u geen fiscale partners. U mag dan bepaalde inkomsten en aftrekposten niet verdelen. Ook krijgt degene die geen of een laag inkomen heeft de algemene heffingskorting niet uitbetaald
quote:orchideehier schreef op 19 juni 2011 @ 16:43:

Waarom voor 1 juli trouwen/GP afsluiten? Qua fiscaal partnerschap en belastingvoordeel voor de aangifte 2011 mag je in heel 2011 een keer trouwen/GP/samenlevingscontract afsluiten? Eerder was wonen in hetzelfde huis al voldoende voor fiscaal partnerschap, maar vanaf aangifte 2011 moet je minimaal een samenlevingscontract hebben.

Of verandert er ook nog wat anders?Zoals ik hem begreep van de belastingdienst moet het dit jaar voor 1 juli geregeld zijn om het hele jaar nog recht op te maken. Zo zijn wij ook afgelopen vrijdag naar de notaris gegaan.
de schuine tekst inmijn vorige bericht is van de site van de belastingdienst
quote:wasdroger schreef op 19 juni 2011 @ 19:23:

[...]

Zoals ik hem begreep van de belastingdienst moet het dit jaar voor 1 juli geregeld zijn om het hele jaar nog recht op te maken. Zo zijn wij ook afgelopen vrijdag naar de notaris gegaan.[quote]wasdroger schreef op 19 juni 2011 @ 19:23:

[...]

Als je al het hele jaar op hetzelfde adres woont, hoeft dat dus niet.

Ik heb dit ook nagelezen bij de belastingdienst en ik concludeerde dat je ook in december 2011 nog mag gaan trouwen/samenlevingscontract/GP aangaan voor fiscaal partnerschap als je tenminste het hele jaar al in een huis woont. Kijk eens naar de voorbeelden: http://www.belastingdiens ... ap2011-12.html#P115_10385

Getrouwd

Op 1 augustus 2011 trouwt u, maar u woonde al het hele jaar samen. U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven. U bent door het trouwen fiscale partners geworden. Omdat u al op 1 januari 2011 op hetzelfde adres staat ingeschreven, bent u vanaf 1 januari 2011 fiscale partners.

Deel van het jaar notarieel samenlevingscontract

U woont vanaf 1 januari 2011 samen. U staat allebei op hetzelfde adres ingeschreven. Op 1 augustus 2011 sluit u een notarieel samenlevingscontract af. U bent daardoor fiscale partners. Omdat u vanaf 1 januari 2011 op hetzelfde adres staat ingeschreven, bent u al vanaf die datum fiscale partners."
wow, super bedankt Orchideetje!

geeft ons iets meer ademruimte

Heb ik net m'n zusje enorm laten schrikken. Die dacht dat ik zwanger was door alle haast ineens. :-)
Slik..wist hier wel van maar was het allang weer vergeten.

Maar zoals ik het lees; als je dus al een tijd samenwoont op hetzelfde adres voldoe je dus aan die ene minimale voorwaarde om als FP te worden aangemerkt? Dan hoef je dus niet nog eens ook een samenlevingscontract af te sluiten?

Krijg het enigszins benauwd..want als ik het mis heb, moeten we in het komende jaar óf trouwen of samenlevingscontract afsluiten. Dat laatste kost geld wat we niet hebben, dat eerste wil vriend persé niet. Oeps.
quote:Croissant schreef op 19 juni 2011 @ 23:02:

wow, super bedankt Orchideetje!

geeft ons iets meer ademruimte

Heb ik net m'n zusje enorm laten schrikken. Die dacht dat ik zwanger was door alle haast ineens. :-)

Geen dank. Ik zit in soortgelijke situatie, wil FP behouden, dus wij moeten ook wat gaan regelen met een contract of GP. Maar gelukkig hebben we nog een half jaar. Gelukkig wist ik dat al aan het begin van 2011.

We wachten totdat ik aan het werk ben en we dan dus huwelijkse voorwaarden voor bij een geregistreerd partnerschap op laten stellen en een gratis/goedkope GP op het gemeentehuis regelen. Binnen een paar jaar willen we wel trouwen, maar dan graag met feest en daar hebben we nu nog geen geld voor.
quote:Julus schreef op 19 juni 2011 @ 23:31:

Slik..wist hier wel van maar was het allang weer vergeten.

Maar zoals ik het lees; als je dus al een tijd samenwoont op hetzelfde adres voldoe je dus aan die ene minimale voorwaarde om als FP te worden aangemerkt? Dan hoef je dus niet nog eens ook een samenlevingscontract af te sluiten?

Krijg het enigszins benauwd..want als ik het mis heb, moeten we in het komende jaar óf trouwen of samenlevingscontract afsluiten. Dat laatste kost geld wat we niet hebben, dat eerste wil vriend persé niet. Oeps.

Nee, eerder was samenwonen op hetzelfde adres voldoende. Vanaf dit jaar moet je voor de belasting, om FP van elkaar te kunnen zijn, een contract hebben (samenleving/GP/trouwen) of een koophuis of kind samen hebben. Heb je dat niet, dan moet je toch een contract aangaan gedurende dit jaar, anders verlies je je fiscaal partnerschap en de mogelijkheid om aftrekposten te delen bij belastingaangifte. Ook als je nu al jaren als fiscaal partner van elkaar aangifte doet, eerder was hetzelfde adres namelijk wel voldoende om ervoor in aanmerking te komen.

Tip: je kunt ook gratis een GP laten doen bij de gemeente, net zoals je op maandagochtend gratis kunt trouwen. Maar dan ga je wel dezelfde soort verbintenis aan als trouwen in gemeenschap van goederen. Wij willen dat niet, dus vandaar dat wij eerst huwelijkse/partnerschapsvoorwaarden bij notaris regelen en dan een gratis GP doen.
Ik schrok al... Maar huis en twee koters verder zit ik geramd als ik het goed zie
quote:Suze2hier schreef op 19 juni 2011 @ 23:45:

Ik schrok al... Maar huis en twee koters verder zit ik geramd als ik het goed zie Dan moet het goedkomen.
Sorry, bedoelde ook met koophuis. Dat hebben wij, beiden eigenaar van de woning. Dat is dus voldoende zoals ik het lees..
Voor fiscaal partnerschap maakt het voor samenwonenden (niet voldoend aan de criteria gezamenlijke eigen woning, pensioen, gezamenlijk kind) niet uit wanneer in 2011 de gang naar de notaris wordt gemaakt. Ook als men pas in december gaat samenwonen, kan de keus voor fiscaal partnerschap worden gemaakt, mits er in 2011 (nog) een notarieel samenlevingscontract wordt afgesloten.

Zie het VA2011 programma: Staat u in 2011 samen op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Toelichting: Kies (ook) ja als u een deel van het jaar staat ingeschreven bij de gemeente. Hebt u een samenlevingscontract: ja.

Als vervolgens bij de vraag: Periode in 2011 waarin u samen op hetzelfde adres staat ingeschreven - bijvoorbeeld wordt ingevuld: 1 december als aanvangsdatum van het samenwonen komt tenslotte de vraag: KIEST u voor heel 2011 voor fiscaal partnerschap met deze huisgenoot? Als ja wordt ingevuld is het voljaars fiscaal partnerschap een feit.

De volgende toelichting wordt in het programma gegeven: U bent een deel van 2011 fiscaal partners. U kunt ervoor kiezen om heel 2011 fiscale partners te zijn. Dan kunt u bepaalde inkomsten en aftrekposten verdelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven