Geld & Recht alle pijlers

Tweede woning kopen met overwaarde v/d huidige woning

18-11-2019 18:36 43 berichten
Ik ga natuurlijk een adviseur raadplegen hierover, maar wil alvast wat info, trips en tricks horen.

Mijn Amsterdamse woning heeft behoorlijk wat overwaarde, en nu krijg ik de kans om het tweede huis van mijn ouders te kopen.
Ik weet dat je met de overwaarde van de huidige woning een tweede huis voor de verhuur deels kan financieren met de fictieve overwaarde.

Wie heeft dit gedaan? En ging de financiering makkelijk?
Alle reacties Link kopieren
De overwaarde is nog steeds een fictief bedrag. Je weet pas of dat je geld over houdt of een schuld nadat je het huis verkocht hebt.

Wat wil je dan doen, je wilt het huis laten taxeren en dan een nieuwe hypotheek afsluiten? Kunnen jullie of jij met je huidige salaris een hogere hypotheek krijgen?

Veel gemeentes staan het niet meer toe om een woning te kopen om deze weer te verhuren. Kopers die er zelf in willen gaan wonen krijgen voorrang.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik heb een nieuwe woning gekocht met de overwaarde van mijn vorige woning.

Maar zoals ik het begrijp wil je je huidige woning niet verkopen en alleen de overwaardebubbel gebruiken om een ander project te financieren? Ik zou dat zelf niet doen. Voor mij is overwaarde pas overwaarde als ik het geld in handen heb.
De bedoeling is inderdaad om de huidige woning aan te houden.

De aan te kopen woning is max €165k.
Kumiko schreef:
18-11-2019 18:44
De bedoeling is inderdaad om de huidige woning aan te houden.

De aan te kopen woning is max €165k.
En dan weten wij of het kan of niet ofzo?
Lucifer2018 schreef:
18-11-2019 18:55
En dan weten wij of het kan of niet ofzo?
Met je verkeerde been uit het bed gestapt ofzo? :-?

Ik probeer alleen aan te geven, dat het niet om een villa gaat van 8 ton.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet meer zo makkelijk als in het verleden. Vrienden van mij wilde zoiets doen om met de overwaarde van hun huis een flat te kopen voor hun studerende zoon. Die zou daar zelfs met 2 medestudenten gaan wonen waardoor het ook nog een inkomstenbron werd. Uiteindelijk is het ze niet gelukt om de financiering rond te krijgen terwijl ze ook nog eens 30% eigen geld konden inbrengen. Het stomme is dat ze wel zonder problemen een huis zouden kunnen kopen dat duurder is dan de 2 hypotheken bij elkaar.
Kumiko schreef:
18-11-2019 19:08
Met je verkeerde been uit het bed gestapt ofzo? :-?

Ik probeer alleen aan te geven, dat het niet om een villa gaat van 8 ton.
Ja, met mijn korte been.
Alle reacties Link kopieren
Rente op hypotheek voor 2e woning mag je niet aftrekken van de belasting. 2e woning - schuld op die woning telt mee in box 3.
Mugske schreef:
18-11-2019 19:19
Rente op hypotheek voor 2e woning mag je niet aftrekken van de belasting. 2e woning - schuld op die woning telt mee in box 3.
Bedankt, deze info had ik al ergens gelezen. De huidige rente echter is zo laag dat de HRA bijna niets voorstelt.

Jij hebt verstand van de cijfers en de centen dacht ik.
Heb jij een tweede woning?
hamerhaai schreef:
18-11-2019 18:40
De overwaarde is nog steeds een fictief bedrag. Je weet pas of dat je geld over houdt of een schuld nadat je het huis verkocht hebt.

Wat wil je dan doen, je wilt het huis laten taxeren en dan een nieuwe hypotheek afsluiten? Kunnen jullie of jij met je huidige salaris een hogere hypotheek krijgen?

Veel gemeentes staan het niet meer toe om een woning te kopen om deze weer te verhuren. Kopers die er zelf in willen gaan wonen krijgen voorrang.
Salaris is hoog genoeg, plus wat eigen middelen.
De gemeente waar de woning staat kent geen beperking omtrent zelfbewoning of niet.
De woning wordt nu al meer dan 30 jaar verhuurd door ouders.
Staat de tweede woning in Nederland? Anders kan het lastig worden, banken zijn niet happig op dit soort constructies over de grens.
Waar je rekening mee moet houden:

Mogelijke rente opslag op je huidige hypotheek omdat je verhouding schuld/waarde verslechterd.

Obv niet aftrekbare schuld kan je minder lenen dan een aftrekbare schuld.

Mocht je in de toekomst willen verhuizen moet je de lening af lossen. De overwaarde die je niet in kan brengen en je bij moet lenen is ook niet aftrekbaar.
forsyth schreef:
18-11-2019 19:49
Staat de tweede woning in Nederland? Anders kan het lastig worden, banken zijn niet happig op dit soort constructies over de grens.
Ze leent op haar eigen woning in Nederland.

Of ze een huis in NL of buitenland koopt maakt hier niet uit, de zekerheid van de bank is haar woning in Nederland.
Als de tweede woning verhuurd wordt, dan heeft de bank er niet zoveel aan als onderpand. Daar kan een probleem zitten.
Zou je een hypotheek kunnen krijgen voor de totale hypotheek van beide panden?
forsyth schreef:
18-11-2019 19:49
Staat de tweede woning in Nederland? Anders kan het lastig worden, banken zijn niet happig op dit soort constructies over de grens.
Ja, gewoon in Nederland.
WakeUpje schreef:
18-11-2019 19:56
Waar je rekening mee moet houden:

Mogelijke rente opslag op je huidige hypotheek omdat je verhouding schuld/waarde verslechterd.

Obv niet aftrekbare schuld kan je minder lenen dan een aftrekbare schuld.

Mocht je in de toekomst willen verhuizen moet je de lening af lossen. De overwaarde die je niet in kan brengen en je bij moet lenen is ook niet aftrekbaar.
Genoteerd, thanks :)
-jolijn- schreef:
18-11-2019 19:58
Als de tweede woning verhuurd wordt, dan heeft de bank er niet zoveel aan als onderpand. Daar kan een probleem zitten.
Zou je een hypotheek kunnen krijgen voor de totale hypotheek van beide panden?


Ik begrijp uit de OP dat niet de tweede woning onderpand wordt, maar de huidige woning.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer het het tweede huis van je ouders is, een huis wat ze ook verhuren. Dan zou ik eerst met een notaris gaan praten. Want er zal vast wel een andere constructie te vinden zijn dan dan alleen kopen van je ouders.

Een notaris heeft meer verstand van schenkingen en nalatenschappen bij overlijden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
18-11-2019 20:07
Wanneer het het tweede huis van je ouders is, een huis wat ze ook verhuren. Dan zou ik eerst met een notaris gaan praten. Want er zal vast wel een andere constructie te vinden zijn dan dan alleen kopen van je ouders.

Een notaris heeft meer verstand van schenkingen en nalatenschappen bij overlijden.
Dank je wel, ga ik zowiezo doen.
Ga in dit soort gevallen nooit over 1 nacht ijs.
Alle reacties Link kopieren
https://www.hanno.nl/hypotheek/informat ... uis-kopen/
Kumiko schreef:
18-11-2019 19:34
Salaris is hoog genoeg, plus wat eigen middelen.
De gemeente waar de woning staat kent geen beperking omtrent zelfbewoning of niet.
De woning wordt nu al meer dan 30 jaar verhuurd door ouders.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Je zegt met de overwaarde 'deels' kan financieren. Bedoel je daarmee dat de rest van de hypotheek komt te rusten op het 2e te verhuren pand? Weinig hypotheeknemers zullen een hypotheek willen vestigen op een verhuurd pand.

Ik zou nog even doorsparen.
Alle reacties Link kopieren
Kumiko schreef:
18-11-2019 19:23
Bedankt, deze info had ik al ergens gelezen. De huidige rente echter is zo laag dat de HRA bijna niets voorstelt.

Jij hebt verstand van de cijfers en de centen dacht ik.
Heb jij een tweede woning?
Niet meer. Nieuwe woning gekocht rn oude tijdelijk verhuurd en verkocht toen markt weer aantrok. Dus geen ervaring met hypotheek aangaan voor tweede woning.
Bank zal moeilijk doen als je tweede woning wilt verhuren. In ieder geval extra onderpand/ eigen inleg.

Verhuren is ook niet altijd prettig (dingen gaan op meest onhandige momenten stuk, zoals verwarmingsketel in de winter. En als het verder weg is, moet je iemand hebben in de buurt die dingen kan oplossen). En je moet geluk hebben met huurders.

Oh ja, denk ook aan onderhoud, verzekering en gemeentelijke heffingen.
Alle reacties Link kopieren
Mugske schreef:
18-11-2019 20:29
Niet meer. Nieuwe woning gekocht rn oude tijdelijk verhuurd en verkocht toen markt weer aantrok. Dus geen ervaring met hypotheek aangaan voor tweede woning.
Bank zal moeilijk doen als je tweede woning wilt verhuren. In ieder geval extra onderpand/ eigen inleg.

Verhuren is ook niet altijd prettig (dingen gaan op meest onhandige momenten stuk, zoals verwarmingsketel in de winter. En als het verder weg is, moet je iemand hebben in de buurt die dingen kan oplossen). En je moet geluk hebben met huurders.


Oh ja, denk ook aan onderhoud, verzekering en gemeentelijke heffingen.
Ik denk zelf dat het hier om een vakantiewoning gaat. Dan heb je sowieso niet jaarrond huurders.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Kumiko schreef:
18-11-2019 18:44
De bedoeling is inderdaad om de huidige woning aan te houden.

De aan te kopen woning is max €165k.
De overwaarde op jouw woning ook?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven