Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar en koopwoning

10-12-2011 13:04 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forumlezers,

Mijn vriend en ik zijn uit elkaar en zitten met een koopwoning.

Nu heb ik een paar vragen waar jullie misschien antwoord op weten.

Hij zit nog in de koopwoning en ik bij mijn ouders in een andere gemeente. Moet ik mij nu inschrijven in deze gemeente of heeft dat consequenties op mijn koopwoning?

Hij betaalde maandelijks altijd een stuk meer. (was beetje verdeeld naw van ons inkomen)

Ik betaal nog steeds dit zelfde bedrag en dat wilt hij ook, maar moet ik dat nog wel betalen? Ik heb tenslotte niet meer het genot van de woning.

Kan hij evt geld achteraf bij mij terugvragen omdat hij altijd meer betaalde dan mij?

Ik ben wel van plan om mij hier volgende week wat in de verdiepen evt juridische hulp, maar misschien dat jullie hier alvast wat over kunnen vertellen?

Andere adviezen en dingen waar ik even op moet letten zijn ook welkom.
Nee, hij kan achteraf geen geld van jou eisen als jij je aan jullie afspraken hebt gehouden. Wel blijf je verantwoordelijk voor jouw deel van de hypotheek, want vanuit de bank ben je hoofdelijk aansprakelijk voor zelfs het hele bedrag. Zorg er dus voor dat je toezicht houdt op het feit dat hij ook zijn deel blijft betalen, anders kun je diep in de schulden komen. Hoe jullie de kosten nu verdelen, is aan jullie. Daar zijn geen regels voor, ook niet over je woongenot wel of niet verrekent.
Of jij nog wel of niet aan de woning meebetaald is iets wat jullie onderling moeten regelen. Net als alle andere lasten. Hier bestaat geen wetgeving voor.

Ik ga ervan uit dat het huis op beide naam staat. Jullie zijn beide geheel verantwoordelijk voor het betalen van de hypotheek. Dus als jij niet mee wilt betalen, dan moet je ex de hypotheek alleen opbrengen. Lukt hem dat niet, of doet hij dat gewoon niet, dan klopt de hypotheekverstrekker ook bij jou aan. Met alle gevolgen van dien. Je bent en blijft ervoor verantwoordleijk dat de hypotheek betaald wordt, ook als je er niet meer woont.

Uitschrijven kan vast, dit kan invloed hebben op je toeslagen. Het heeft geen invloed op de woning, je blijft mede eigenaar.
Er is maar 1 regel: de bank vind jullie beide volledig aansprakelijk voor het volledige hypotheekbedrag en de betaling van rente en aflossing. Als 1 van jullie niet meer betaald, komt de bank naar de ander. Zorg dus dat je goed vinger aan de pols houdt wat dat betreft.

De bank heeft er geen enkele boodschap aan dat jij er niet meer woont. Volgens de papieren die je bij de notaris hebt ondertekend ook niet. Zolang het huis van jou is, moet je ervoor betalen.

Zorg er dus voor dat je elkaar echt in de gaten houdt wat betreft de betaling.

Als je vriend er wil blijven wonen kun je er ook voor kiezen om samen opnieuw naar de notaris te gaan en het huis op zijn naam te schrijven, maar dan moet hij ook wel financieel capabel zijn om het te betalen, anders steekt de bank daar een stokje voor.

Blijven betalen dus. En controleren of hij dat ook doet. Iederen maand dus met de bank bellen om te controleren of het volleidge bedrag gestort is. O ja, en ook bij de bank navragen om alle post met betrekking tot de hypotheek ook naar jouw woonadres te sturen.
Missy85: Als u zeker weet dat uw relatie is gestopt, raad ik u aan dat u zich zsm op het adres van uw ouders inschrijft. Zeker als er op dit moment geen uitzicht is op een andere woning.

En als u eraan toe bent, is het uiterst zinvol de belastingtechnische consequenties van echtscheidng + koophuis te bestuderen. Hypotheekrenteaftrek voor beide partners, hoe lang heeft u nog hypotheekrenteaftrek, alimentatie en fiscus zijn hier belangrjke pijlers. Op dit forum is hier al vaak over geschreven. Leest u bijvoorbeeld het item: hypotheekrenteaftrek na einde relatie. Lees hier
quote:fisbel schreef op 10 december 2011 @ 15:02:

Missy85: Als u zeker weet dat uw relatie is gestopt, raad ik u aan dat u zich zsm op het adres van uw ouders inschrijft. Zeker als er op dit moment geen uitzicht is op een andere woning.

En als u eraan toe bent, is het uiterst zinvol de belastingtechnische consequenties van echtscheidng + koophuis te bestuderen. Hypotheekrenteaftrek voor beide partners, hoe lang heeft u nog hypotheekrenteaftrek, alimentatie en fiscus zijn hier belangrjke pijlers. Op dit forum is hier al vaak over geschreven. Leest u bijvoorbeeld het item: hypotheekrenteaftrek na einde relatie. Lees hierIk bereep juist dat als ik mij uitschrijf in de gemeente waar ik nu sta ingeschreven dat dit consequenties heeft voor de belastingaftrek omdat we dan geen fiscale partners meer zijn?
Eens met de bovenste 3 postings.

En als aanvulling: verken zo snel mogelijk samen met ex de mogelijkheden om jullie financiën te kunnen scheiden. Zorg dat er geen gezamenlijke schulden meer kunnen worden gemaakt, want die zijn ook voor 50% voor jouw rekening.

Hou er rekening mee dat de woning bij verkoop een restschuld kan opleveren. De kans daarop is het grootst als de woning na circa 2006 is gekocht. Jullie zijn dan ook beide voor de helft verantwoordelijk voor de restschuld.
quote:missy85 schreef op 10 december 2011 @ 15:09:

[...]

Ik bereep juist dat als ik mij uitschrijf in de gemeente waar ik nu sta ingeschreven dat dit consequenties heeft voor de belastingaftrek omdat we dan geen fiscale partners meer zijn?Ja, dat lijkt mij inderdaad de consequentie.
Even naar aanleiding van je vraag op een ander topic. Wat de gevolgen zijn van het niet meer elkaars fiscaalpartner zijn verschilt per situatie. Dit kun je uitrekenen met het aangifteprogramma op de belastingdienst. Ook als je niet meer staat ingeschreven op het adres heb je wel recht op HRA.

Fiscaalpartnerschap is niet hetzelfde als toeslagpartner. Bereken ook je toeslagen opnieuw.

In de door Fisbel genoemde link vind je antwoorden op je vragen.

Onderneem zo snel mogelijk actie om de owning of op naam van je ex te krijgen. Dit kan alleen als hij voldoende inkomen heeft. Anders het huis zsm in de verkoop zetten. Houdt rekening met een restschuld waar jullie beide geheel voor verantwoordelijk zijn.

Hadden jullie een samenlevingscontract? Zo ja, staan hier speciale afspraken in?
Hypotheekrenteaftrek geldt alleen voor de eerste twee jaar na uitschrijving daarna kan je het niet meer aftrekken.

http://www.belastingdiens ... gkoopt-37.html#P456_51529
Ja we hadden een samenlevingscontract maar daar staan geen bijzondere dingen in.

Wat betreft die hypotheekaftrek. Ik woon er nu niet meer, hij wel. Dan moet je het toch zo regelen dat hij die rente gaat betalen de komende 2 jaar? (of het huis moet in de tussentijd verkocht zijn) en hij kan dat weer aftrekken? Ik hoef dan de rente niet te betalen de komende 2 jaar. Als ik het goed begrijp?
quote:missy85 schreef op 10 december 2011 @ 17:25:

Ja we hadden een samenlevingscontract maar daar staan geen bijzondere dingen in.

Wat betreft die hypotheekaftrek. Ik woon er nu niet meer, hij wel. Dan moet je het toch zo regelen dat hij die rente gaat betalen de komende 2 jaar? (of het huis moet in de tussentijd verkocht zijn) en hij kan dat weer aftrekken? Ik hoef dan de rente niet te betalen de komende 2 jaar. Als ik het goed begrijp?

Volgens mij is een deel aftrekbaar en dat krijgt hij dus terug. Het deel dat niet aftrekbaar is, daar dien jij aan mee te betalen zolang het huis niet verkocht is of is overgezet op zijn naam.

Wanneer hebben jullie het huis gekocht? En is er destijds extra hypotheek opgenomen voor een verbouwing?
We hebben het huis in 2009 gekocht.

Maar moet hij dan opeens niet veel meer betalen als ik mijn deel niet meer betaal? Of krijgt hij dat dan weer terug van de belastingdienst? (sorry ben een beetje een leek op dat gebied)

We hebben geen extra hypotheek genomen, het is dus echt alleen de hypotheek van de woning.
Hij krijgt dat deel weer terug van de belasting volgens mij.
Ik ben trouwens bang dat jullie, als er geen eigen spaargeld in het huis zit en het 100% hypotheek is, met een restschuld zullen blijven zitten.

De kosten koper worden meestal mee gefinancierd en die heb je er na 2 jaar niet uit. Al helemaal niet omdat de huizenprijzen dalen in plaats van stijgen.

Ik zou zo snel mogelijk in kaart brengen hoe jullie ervoor staan en echt zo snel mogelijk de financiën splitsen.
Ja dat is een feit dat er een schuld overblijft.

Ik wil alleen voor nu even weten hoe het zit nu hij in de woning blijft tot de verkoop en ik er niet meer woon.

Hoe het zit met het betalen e.d. nu
Over het betalen van de hypotheek tot het moment van verkopen moeten jullie onderlinge afspraken maken. Zolang het huis ook op jouw naam staat ben je hoofdelijk aansprakelijk. Let er dus goed op dat de hypotheek betaald wordt. Anders kun je voor een onaangenaam hoge verrassingsschuld komen te staan.
Ja dat klopt. Alleen weet ik wel dat hij nu de vaste lasten moet betalen omdat hij het genot van de woning heeft. Ik niet meer.

Als ik mij dus uitschrijf gelden er ook weer andere toeslagen. Dat is toch iets wat wettelijk is die gedurende 2 jaar dat hij de volledige rente betaald? Uiteraard ook met de volledige aftrek.
Missy, Fisbel geeft je een link naar een ander topic waarin dit onderdeel (belastingtechnisch) helemaal doorgeworsteld wordt.

Neem dat eerst even door.

Als jullie beide eigenaar zijn, zijn jullie in principe beide verplicht bij te dragen aan de hypotheek, en elk voor ieders deel.

Dat je andere afspraken maakt is mogelijk, maar geen verplichting.

Dringend advies: ga op zoek naar gedegen advies.
2_day verwijst naar de link die ik in mijn bericht van 15.02 meegeef. Echtscheiding en koopwoning is taaie en ook ingewikkelde kost, maar u zult er niet aan kunnen ontkomen. Link: na een aantal reacties op de vraag van TS komen op bladzijde twee van dit topic in wisselwerking antwoorden / aanvullingen van 2_day en fisbel op de vraag naar de hypotheekrenteaftrek bij echtscheiding.

Even in het kort de hypotheekrenteaftrek in combinatie met echtscheiding samengevat:

Beide partners geven in de aangifte 50% EWF en 50% hypotheekrenteaftrek aan. Dit is de hoofdregel en hiervan mag feitelijk niet worden afgeweken. Deze regel geldt in principe ongeacht wie in de woning blijft wonen en ongeacht wie de hypotheekrente betaalt. Of de betaalde hypotheekrente onderling verrekend wordt en of het belastingvoordeel tussen beiden verrekend wordt is een kwestie van onderlinge afspraken.

NB: U woonde samen. Als samenwoners uit elkaar gaan kunt u zelf in onderling overleg een overeenkomst opstellen waarin u vastlegt aan wie de woning toekomt, voor welk bedrag en wat er met de hypotheek dient te gebeuren.

Bij u is er geen sprake van alimentatieverplichting.

Als betaalde en ontvangen alimentatie in de aangifte moet worden opgenomen, wordt de zaak van betaling en verrekening weer ingewikkelder. Bij u is vooralsnog dus slechts de hoofdregel: 50 / 50. van toepassing. Gedurende 2 jaren (na uitschrijving GBA) geldt deze 50 / 50 regel voor u en uw ex.

NB: na deze twee jaren komt UW deel van de woning (50%) in Box 3. Kort gezegd: uw deel van de hypotheekrenteaftrek (50%) is voor u na deze twee jaren niet meer aftrekbaar. Als uw ex na deze twee jaar nog steeds in de woning woont en er is in zijn eigendomsdeel niets gewijzigd, blijft voor hem slechts 50% van de hypotheekrente aftrekbaar. (dus niet 100% !)

Stel WOZ-waarde woning bijv. ¤ 200.000, dan is 50% van deze WOZ-waarde uw 'eigendom' Als uw deel van de hypothecaire schuld ook ¤ 100.000 is, is uw bezit dus ¤ 0. Hier geen fiscale consequenties. Als er geen (wezenlijk) spaargeld is, zijn de schulden in Box 3 niet aftrekbaar.

Maar eerst maar eens even aan de slag hoe met eigen-woningperikelen in de komende tijd twee jaren dat de echtscheidingsregeling vor u van toepassing is met de daarbij behorende hypotheekrenteaftrek. En of er mogelijkheden zijn dat uw ex uw deel (50%) overneemt. Leest u zich ok in met het reeds genoeme topic en laat u zich adviseren.

Toeslagen: zodra u zich laat uitschrijven bent u toeslagpartners af. U krijgt dan een toeslag voor een alleenstaande. U en uw ex moeten wel zelf actie ondernemen om de toeslag(en) te wijzigen. De Belastingdienst doet dit niet vanzelf.
quote:2_day schreef op 10 december 2011 @ 21:42:

Missy, Fisbel geeft je een link naar een ander topic waarin dit onderdeel (belastingtechnisch) helemaal doorgeworsteld wordt.

Neem dat eerst even door.

Als jullie beide eigenaar zijn, zijn jullie in principe beide verplicht bij te dragen aan de hypotheek, en elk voor ieders deel.

Dat je andere afspraken maakt is mogelijk, maar geen verplichting.

Dringend advies: ga op zoek naar gedegen advies.

Ook als je geen medeeigenaar bent maar wel medeschuldenaar bij de hypotheek klopt de bank bij je aan., schuldenaar zijn staat los van eigenaar zijn.

En uitschrijven en dan inschrijven bij de ouders zou ik niet doen, je verliest dan je inschrijftijd bij de inschrijving voor een huurhuis, je begint dan als het ware weer als woningstarter.
quote:marjorette schreef op 11 december 2011 @ 11:28:

[...]

En uitschrijven en dan inschrijven bij de ouders zou ik niet doen, je verliest dan je inschrijftijd bij de inschrijving voor een huurhuis, je begint dan als het ware weer als woningstarter.

Dat verschilt per regio en per sitiatue. TO haar ouders wonen in een andere gemeentwe. Deze gemeente kan onder een andere regio vallen. Het is verstandig dat TO hier even voor informeert bij de woningbouwvereniging.

Missy, jullie blijven samen verantwoordelijk voor het betalen van de gehele hypotheek, ook van de rente. Je kunt afspreken dat je ex de rente betaald. Maar als hij hiermee stopt, komt de hypotheekverstrekker gewoon bij jou aan kloppen. Onderling gemaakte afspraken hebben geen waarde voor de hypotheekverstrekker.
Missy, woongenot staat helemaal los van je betalingsverplichting. Ga alsjeblieft opzoek naar een goede adviseur want je hebt hier zo geen kaas van gegeten.
Tuurlijk moet ik gewoon mijn deel van de rente betalen, dat probeer ik ook niet te onderduiken als je dat denk.

Ik vroeg me alleen wat dingentjes af. Hoe en wat verder e.d.
quote:Dahlia74 schreef op 11 december 2011 @ 11:56:

[...]

Dat verschilt per regio en per sitiatue. TO haar ouders wonen in een andere gemeentwe. Deze gemeente kan onder een andere regio vallen. Het is verstandig dat TO hier even voor informeert bij de woningbouwvereniging.

Missy, jullie blijven samen verantwoordelijk voor het betalen van de gehele hypotheek, ook van de rente. Je kunt afspreken dat je ex de rente betaald. Maar als hij hiermee stopt, komt de hypotheekverstrekker gewoon bij jou aan kloppen. Onderling gemaakte afspraken hebben geen waarde voor de hypotheekverstrekker.

Het is inderdaad een andere gemeente maar is wel dezelfde regio.

We zullen dus onderling afspraken moeten gaan maken, qua betaling e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven