Geld & Recht alle pijlers

uitkering en een huis huren

03-05-2011 13:12 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik ben momenteen nog thuiswonend met mijn zoontje van een maand, en ik ben opzoek naar een eigen huisje.

Momenteel ontvang ik een uitkering vanwege mijn zwangerschap, deze is vast als ik aan traject meewerk om weer aan het werk te gaan zeg maar.

Ik ben van plan om in september mijn studie weer op te pakken waar ik vanwege zwangerschap mee gestopt was en nu dus een uitkering voor ontvang. De stufi die ik dan ontvang is ong gelijk aan de uitkering vanwege de eenoudertoeslag.

Momenteel ben ik dus bezig om te reageren op huizen, uiteraard zonder minimuminkomens eis.

Ben alleen bang dat als ik een huis krijg toegewezen ik afgekeurd wordt op het feit dat ik geen inkomen heb en pas 2 maanden een uitkering ontvang.

Weet wel dat er genoeg vrouwen met uitkering een huis incl subsidie huren maar ben best angstig ook omdat ik uit ervaring weet dat je aardig wat papieren moet overhandigen qua inkomen. De overige jaren heb ik gestudeerd dus de stufi was geen vetpot(zonder eenoudertoeslag)

Ben benieuwd naar wat jullie weten
TO, het gaat erom wat de eisen zijn van de woningbouwvereniging, of andere verhuurder. Deze zijn niet universeel, dus wij kunnen hier geen antwoord op geven. Kijk zelf even op de website van de woningbouwvereniging, of bel even wat hun specifieke eisen zijn.

In welke regio zoek je?

Wat is je inkomen nu en straks?

En wat is je budget qua huur?

Heb je verder alle andere kosten gebudgeteerd, en heb je hier een reeel beeld van?
En niet geschoten is altijd mis. Dus als je iets ziet wat je haalbaar lijtk, erop af gaan, je komt van zelf te weten hoe het zit dan met de voorwaarden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
En niet geschoten is altijd mis. Dus als je iets ziet wat je haalbaar lijtk, erop af gaan, je komt van zelf te weten hoe het zit dan met de voorwaarden.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
bedankt! Ik zoek in regio Rotterdam, ik dacht op zich dat je met een random uitkering gewoon kan huren en subsidie krijgt, de huizen waar ik op reageer kan je subsidie op krijgen iig. Krijg rond de 1100 euro in de maand, ik heb me wel goed laten informeren over diverse andere kosten.
Je hebt wel een inkomen, nl nu de uitkering en straks de stufi + toeslag. Het is niet veel maar wel een soort basiszekerheid.

Verder kun je vragen of je ouders 'garant willen staan' voor je. Dat is niet een officieel iets, ik bedenk dit nu zelf. Ik denk dat een verhuurder eerder met je in zee gaat als je ouders je kunnen steunen in geval van nood, dan wanneer dat niet kan.

(Als dat kan dus)

Ik had zelf mijn papieren van de Wajong meegenomen (weet niet of ze zitten te springen om Wajongers maar t was toen wel een soort vast inkomen) en een uitdraai van mijn spaarrekening. Spaarrekening was voldoende voor hem om met mij in zee te gaan (maar zal eerlijk zeggen dat daar een flink bedrag op stond - bij jou misschien niet aan de orde nu)

En ik had mijn moeder mee genomen, dacht dat dat wel goed overkwam.

Denk dat je bij woningbouwvereniging makkelijker binnenkomt dan particulier.

Of je kunt een makelaar proberen, er zijn makelaars die bemiddelen in huurwoningen.

Succes
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Als het gaat om 1100 euro in de maand, dan is dat zo slecht nog niet hoor.

Er zijn mensen die niks binnen krijgen en die wil eigenlijk niemand als huurder, ivm onzekerheid.

Jij hebt voorlopig de zekerheid van de stufi, als ik goed begrijp.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Ja bedankt voor je reactie moonlight, makelaar is onmogelijk voor mij want heb zeker subsidie nodig om te huren zowel voor uitkering als met de stufi zal dit te weinig zijn anders.

Heb wel redelijk wat op de bank staan dus dat is idd ook een positief punt. Ouders is idd ook een optie.

Als ik goed begrijp heb jij dus met je Wajong uitkering ook gewoon een huis kunnen huren,>? Maakt het dan nog uit of die al lang of kort loopt?

1100 is idd prima te doen, heb ook geen schulden verder en ga erg verantwoord om met geld, maar die belofte zal hun weinig zeggen denk ik zo haha,

heb nu redelijk kans op een leuk huis dus hoop het zo...
Garant staan is wel een officieel iets hoor. Maar wordt door de meeste verhuurders niet geaccepteerd als voldoende. Maar inderdaad, niet geschoten is altijd mis.

Ik meen me ook iets te herinneren dat bij de woningbouw waar ik me inschreef ze stufi niet als inkomen meetelden, maar dat weet ik neit zeker. Dit waarschijnlijk omdat stufi officieel geen inkomen is, maar een lening (die eventueel later wordt kwijtgescholden).

Ik zie dat ze bij Woonnet Rijnmond je verzamelinkomen vragen. Daar valt stufi niet onder, maar een uitkering wel (volgens mij)
@ Gember, kan ik niet huren met stufi? En als ik eerst huur met uitkering en vanuit die positie ga studeren?
OK, ik ben even een beetje overenthousiast misschien, maar ik weet zelf hoe vervelend het kan zijn als je ontzettend lang moet zoeken naar een woning.

Ik kwam met googlen deze advertentie tegen:

verhuur onder de leegstandswet. Is natuurlijk niet precies wat je wil, omdat de huur beeindigd kan worden, maar misschien wel een optie die het overwegen waard is? (Er staat geen prijs in de advertentie, maar gewoon, om je een idee te geven) Deze vond ik op http://www.appartementhuren.com/Rotterdam/

Beschrijving

Een gestoffeerd 3 kamer appartement met balkon op tweede verdieping van kleinschalig appartementcomplex in het Kleiwegkwartier.

Indeling

Riante hal met meterkast (4 groepen), geheel vernieuwd toilet met wandcloset. De halfopen keuken (ca. 1.75 x 1.81 m.) is voorzien van een moderne L-opstelling v.v. gaskookplaat, afzuigkap, oven en vaatwasser. 2 slaapkamers resp. ca. 1.98 x 3.20 m. en 2.58 x 4.24 m. De moderne badkamer (ca. 0.86 x 2.03) is voorzien van een douchecabine en vaste wastafel. Berging met aansluitingen t.b.v. wasmachine en droger. Riante , lichte woonkamer (ca. 4.14 x 2.63 m. en 4.41 x 4.39 m.) met toegang tot het balkon. De gehele woning is voorzien van een laminaatvloer, alle wanden en plafonds zijn voorzien van glad stucwerk.

Bijzonderheden

De maandelijkse voorschot stookkosten bedragen ¤ 70,00 per maand.

Overige

Deze woning wordt verhuur o.b.v. de Leegstandswet. Voor meer informatie hierover kunt u bellen naar ons kantoor 010-2134222.
In principe maakt het niet uit dat je een uitkering hebt, zorg wel dat alle inkomensgegevens die bekend zijn bij het woningbedrijf correct en up to date zijn, hier willen ze nog weleens moeilijk over doen.

Ik denk dat je voor een huisje van ongeveer 500 euro per maand om en nabij de 225 euro huursubsidie krijgt, dus met jouw inkomen kun je daar wel van leven mits je zorgvuldig met je geld omgaat, maar dat doe je al .

Veel succes, ik heb ooit in dezelfde situatie gezeten en het is niet makkelijk om in Rotterdam snel een huisje te vinden dus ik hoop dat het voor jou meevalt!
quote:pop9000 schreef op 03 mei 2011 @ 13:35:

@ Gember, kan ik niet huren met stufi? En als ik eerst huur met uitkering en vanuit die positie ga studeren?

Dat weet ik niet voor jou specifieke situatie: bij welke woningbouwvereniging kijk je en wat zijn hun voorwaarden? Dit kun je toch zelf even controleren? Ik geef alleen maar aan dat veel wbv's stufi niet als inkomen zien.

Volgens mij gaat het om je situatie bij het tekenen van een contract. Dus dan zou je wel kunnen huren met een uitkering, en als je eenmaal huurt maakt het niets meer uit waar jij je geld vandaan haalt (stufi dus).
Bedankt voor jullie reacties en de link, zal zo even de site gaan bekijken en ook die van woonnet. ben wel wat wijzer geworden, is idd vervelend om zolang te wachten sta nu 3 jaar ingeschreven maar dat is echt niks nog. Ben benieuwd!
Ik weet niet of ze het nog doen, maar ik had destijds mijn woning via loting, ook via woonnetrijnmond, misschien een optie?
quote:gember999 schreef op 03 mei 2011 @ 13:32:

Ik meen me ook iets te herinneren dat bij de woningbouw waar ik me inschreef ze stufi niet als inkomen meetelden, maar dat weet ik neit zeker. Dit waarschijnlijk omdat stufi officieel geen inkomen is, maar een lening (die eventueel later wordt kwijtgescholden).

Ik zie dat ze bij Woonnet Rijnmond je verzamelinkomen vragen. Daar valt stufi niet onder, maar een uitkering wel (volgens mij)

HUH??

Ik kon altijd gewoon huren van Woningbouw als student
quote:lilalinda schreef op 03 mei 2011 @ 13:54:

[...]

HUH??

Ik kon altijd gewoon huren van Woningbouw als studentTja dat kan toch? Ik zeg toch niet dat de regels bij alle woningbouwverenigingen hetzelfde zijn? Ik zeg juist dat ze dat even specifiek moet nakijken. Blijkbaar waren de regels bij jouw wonigbouwvereniging anders dan bij de mijne.
Kom je misschien voor urgentie in aanmerking?

soms zijn er ook jongerenwoningen waar je op kunt reageren! die zijn dan bijv TOT en met 22 jaar toegankelijk. daarna mag je er niet meer op reageren (maar wel blijven wonen)
Pop, je staat zeker ingeschreven bij Woonnet Rijnmond? Op hun site zie je alle aangeboden woningen in die regio en aan welke voorwaarden je moet voldoen voor de woning waarop je reageert. Ook vind je daar de voorwaarden van alle woningbouwverenigingen die onder Woonnet Rijnmond vallen (althans, de link naar de website van de wbv). Volgens mij geldt idd je situatie zoals die is op het moment dat je reageert.
1100 euro aan stufi?

Jeetje dat was in mijn tijd nog wel anders..
Dat is het bedrag voor een alleenstaande ouder.
Eenoudertoeslag bedraagt 445,93, en die zal je wel bovenop je basisbeurs en aanvullende beurs ontvangen. Dan kom je wel aan dat bedrag. mss ook de kinderbijslag er nog bij gerekend?
quote:pop9000 schreef op 03 mei 2011 @ 13:35:

Het ligt er misschien ook aan waar je gaat huren hoor (ik zit in een klein dorpje waar iedereen van de woningbouw mij én mijn ouders kent...) maar ik ging ook huren met stufi, en er werd nergens moeilijk over gedaan.

Als je eerst huurt met uitkering, zetten ze je echt niet je huis uit omdat dat plaats maakt voor stufi. Zolang jij gewoon je huur betaalt, en je dus aan de overeenkomst houdt, kunnen ze dat niet.
Ik heb een aantal jaar geleden mijn huis gehuurd zonder dat ik een inkomen had gehad het jaar ervoor. En op het moment zelf had ik alleen stufi (alleen de basisbeurs voor uitwonenden). Dat was dus ruim onder de maximum-salarisgrens voor de woning die ik wilde huren. Een minimumgrens was er niet.

Ik heb nog gevraagd naar de reden dat er geen minimumgrens was. Ik dacht ook, als je niks verdient kun je dus ook geen huur betalen, neemt de Wbv dan niet een groot risico. De man van de woningbouwvereniging verwoordde het aldus, dat het hem niet uitmaakte waar men het geld voor de huur vandaan haalde en dat hij ervan uitging dat de aspirant-huurder daar zelf verantwoordelijk voor is.

Bij mij was het stiekem zo dat mijn vriend bij me kwam wonen, dus die betaalde eigenlijk de huur. Maar ik was in mijn eentje ingeschreven. Anders had ik niet eens op deze woning kunnen reageren, want hij was geadverteerd voor één persoon.
quote:pop9000 schreef op 03 mei 2011 @ 13:12:

Hoi dames,

Ik ben momenteen nog thuiswonend met mijn zoontje van een maand, en ik ben opzoek naar een eigen huisje.

Momenteel ontvang ik een uitkering vanwege mijn zwangerschap, deze is vast als ik aan traject meewerk om weer aan het werk te gaan zeg maar.

Ik ben van plan om in september mijn studie weer op te pakken waar ik vanwege zwangerschap mee gestopt was en nu dus een uitkering voor ontvang. De stufi die ik dan ontvang is ong gelijk aan de uitkering vanwege de eenoudertoeslag.

Momenteel ben ik dus bezig om te reageren op huizen, uiteraard zonder minimuminkomens eis.

Ben alleen bang dat als ik een huis krijg toegewezen ik afgekeurd wordt op het feit dat ik geen inkomen heb en pas 2 maanden een uitkering ontvang.

Weet wel dat er genoeg vrouwen met uitkering een huis incl subsidie huren maar ben best angstig ook omdat ik uit ervaring weet dat je aardig wat papieren moet overhandigen qua inkomen. De overige jaren heb ik gestudeerd dus de stufi was geen vetpot(zonder eenoudertoeslag)

Ben benieuwd naar wat jullie wetenBen je bang dat je je 6000eur spaargeld moet aanspreken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven