Geld & Recht alle pijlers

uittreksel uit het gezagsregister??

12-03-2011 19:29 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
halloo

om een uittreksel uit het gezagsregister te krijgen moet ik bij de rechtbank zijn, waar de gemeente waarin mijn kind is geboren onder valt..toch..??

ik vraag het dus aan, wat krijg ik:

in het door mij gehouden gezagsregister komt geen aantekening voor.. de griffier.

?? nou ben ik even echt de draad kwijt en voel me van hot naar her gesleurd in ons geweldige rechtssysteem..want:

de rechtbank waar ik moet zijn voor het uittreksel is tevens de rechtbank die mij vraagt om dat recent uittreksel vanwege de komende zaak om vervangende toestemming paspoort..!!

hoe kom ik nou aan het uittreksel??

niccus
Wordt er met de opmerking van de griffier niet simpelweg bedoeld dat er nog niet eerder een aantekening in het gezagsregister is gemaakt?

Zie ook:

Hoe verkrijg ik een uittreksel uit het gezagsregister?

In het gezagsregister staan beslissingen van de rechter over het gezag over minderjarige kinderen. Het gaat om beslissingen over ouderlijk gezag, gezag door voogdij en gezamenlijk gezag door een ouder en niet-ouder.

Bij uw verzoek moet u vermelden: de naam van de minderjarige, de geboortedatum en de geboorteplaats. Dit uittreksel kan alleen afgegeven worden voor minderjarigen die binnen het arrondissement van de rechtbank zijn geboren. Voor dit uittreksel worden door de rechtbank geen kosten in rekening gebracht

http://www.rechtspraak.nl ... nken/Utrecht/Veelgestelde+vragen.htm#gezagsregister
ben je vader of de moeder
Heb jij overigens zelf wel gezag?
verder is onderstaande van belang en waarschijnlijk logisch dat de griffier niets vindt

Gezagsregister

Als door de rechter besloten wordt tot een gezagswijzing dan wordt dit opgetekent in het gezagsregister.

Het gezagsregister is openbaar en iedereen heeft recht om dit register in te zien en daarvan een uittreksel te vragen. Je moet daarvoor bij de rechtbank zijn in het arrondissement waar het kind geboren is. Voor kinderen geboren buiten Nederland of van de geboorteplaats onbekend is, wordt aantekening gemaakt in het gezagsregister van de rechtbank in Amsterdam.

Er zijn geen kosten aan verbonden. Zie Rechtbanken

N.B. Gezag van rechtswege zoals het gezag van moeders, ouders tijdens huwelijk of geregistreerd partnerschap en gezamenlijk gezag na scheiding staat niet in het gezagsregister. Gezamenlijk gezag van een ouder en diens partner en gezamenlijke voordij wordt wel in het register vermeld, evenals minderjarigheidsverklaringen, ondertoezichtstellingen en voorlopige voogdij.
ik zie nu dat je een vrouw bent. Als het jouw eigen kind is, sta je er dus niet in en is die brief van griffier voldoende
Het betekent dat er na de geboorte geen wijziging in het gezag is geweest. Was je bij geboorte getrouwd dan is er gezamenlijk gezag, was je niet getrouwd dan is er eenhoofdig gezag. Als er wel een aantekening is dat betekent dat dat er of tweehoofdig gezag is aangevraagd en toegekend bij ongehuwde ouders, of dat er eenhoofdig gezag is aangevraagd en toegekend, meestal na echtscheiding.
quote:katrien1974 schreef op 12 maart 2011 @ 19:43:

Gezagsregister

Als door de rechter besloten wordt tot een gezagswijzing dan wordt dit opgetekent in het gezagsregister.Hoe betrouwbaar is deze bron?
Ga in therapie!
Als je niet getrouwd was toen je je kind kreeg heb je alleen het gezag. Als er daarna een wijziging is geweest, wordt dat geregistreerd in het gezagregister.
nou bedankt voor alle reacties

er is me nu meer duidelijk EN even voor de duidelijkheid:

ik ben de moeder, mijn kind is geboren tijdens het huwelijk, daarna volgde de scheiding en kregen we volgens de wet automatisch gezamelijk gezag.

het komt er op neer dat ik vervangende toestemming moet aanvragen voor een paspoort voor mijn kind..

dat verzoek heb ik gedaan door een brief te schrijven toegevoegd met uittreksels gba en geboorte-akte.

er volgde een brief dat ik nog het volgende moest nasturen:

-beschikking van echtscheiding

-bewijs van inschrijving echtscheiding in gemeente

-uittreksel uit het gezagsregister

de eerste twee heb ik maar het uittreksel??

gezien een paar reacties hier blijkt dat er inderdaad helemaal niets geregistreerd hoeft te staan..als ze nou meteen in hun administratie kijken..nee dus..ik dus zoeken, bellen naar hen zelf, forums napluizen,?? sorry hoor, maar ik weet niet alles van de wet.

nu krijgen ze dus alleen wat ik wel kan nasturen

nogmaals bedankt
graag gedaan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven