Geld & Recht alle pijlers

Urennorm zzp en zwangerschapsverlof

31-05-2012 11:27 11 berichten
Hallo Vivadames,

Ik werk gedeeltelijk (en straks helemaal) voor mezelf als ZZP'er. Op dit moment ben ik 11 weken zwanger van een tweeling. Eigenlijk had ik mezelf tot doel gesteld om in 2012 aan de urennorm van 1225 te komen zodat ik in aanmerking kom voor zelfstandigenaftrek. Door mijn (erg gewenste) zwangerschap wordt dit lastiger. Ik verwacht uiterlijk 1 november met verlof te gaan, maar de kans dat ik eerder moet stoppen (en de ziektewet inga) is aanwezig. Nu mijn vraag:

Weet iemand of je tijdens je verlof ook uren opbouwt voor de urennorm? Stel dat ik nu gemiddeld op 100 uur per maand kom, 'mag' ik die dan ook in november en december opvoeren omdat het redelijk is te stellen dat ik die uren, niet zwanger, anders wel had gewerkt? Of is het gewoon dikke vette pech en moet ik die hele urennorm maar vergeten?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je normale uren mag je meetellen in de periode dat je met zwangerschapsverlof bent, alsof je wel gewoon had gewerkt. Gelukkig maar, zou wel heel zuur zijn voor de zwangere ondernemers onder ons.
..
ja in die zestien weken mag je gewoon uren tellen alsof je doorwerkt. En je kan een zez uitkering krijgen van maximaal het minimumloon.
Pas op met dat laatste, want daar heb je enkel recht op volgens mij als je aan die jaarurennorm voldoet toch?
Gefeliciteerd!
ook als je niet aan de urennorm voldoet heb je recht op zez, alleen dan op een lager bedrag.
Gemiddeld gaat een tweelingmoeder met 28 weken met verlof. Houd daar rekeing mee. Het is zelfs opgenomen in het protocool van bedrijfartsen. ijn gyn zei als je 28 weken zwanger bent van een tweeling heb je een buik van iemand die 34 weken zwanger is van een eenling. Dus inderdaad de kans dat je eerder stopt is aanwezig. Wel heel erg gefelicitereerd!
Bedankt voor jullie snelle reacties. Goed om te horen dat ik de uren mag doortellen. En bedankt voor de felicitaties :).

@jo1980

Ik voldeed afgelopen jaar niet aan de urennorm, maar heb idd wel recht op het volgende bruto dagbedrag: belastbare winst / 261.

Dat is geen vetpot, maar gelukkig heb ik ook een aov.

@Knorretje

Ik heb idd gelezen dat veel tweelingenmoeders al met 28 weken in de ziektewet belanden. Natuurlijk hoop ik dat ik een uitzondering ben, maar ik maak me geen illusies. Als het zo is dan is het zo. Mag je dan eigenlijk de uren voor de urennorm ook doortellen tijdens de ziekteperiode?
Nee die uren mag je helaas niet meetelllen. Het gaat enkel en alleen om die 16 weken. Je hebt wel verlaagde ureneis voor mensen die een arbeidsongeschiktheidsuitkering hebben, maar voor deze situatie is geen extra regeling gemaakt.
Weten ze dat bij de KvK niet?
Jo1980

Dankjewel!

Sri

Grappig, aan de KvK had ik dus nog helemaal niet gedacht (UWV, Belastingdienst en het Rijk wel). Ze zijn blijkbaar niet ‘top of mind’ bij mij. En niet zo vindbaar via google als je op onderwerp zoekt. Thanks, ik ga contact met ze opnemen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven