Vader vraagt constant om geld
donderdag 29 maart 2018 om 17:53
Hoi allemaal,
Eigenlijk gaat dit al een aantal jaren aan en ik ben maar wát blij dat mijn vader in mei 66 wordt en zijn AOW krijgt. Er is inmiddels sinds kort een regeling getroffen waarmee hij 40 euro per week krijgt, maar zelfs dit is blijkbaar niet genoeg. Hij rookt en gebruikt medicijnen waarvoor hij moet bij betalen.
Toen ik nog bij hem thuis woonde was het inderdaad vanzelfsprekend dat ik hem wat geld gaf in de maand, om bij te dragen aan de dingen die ik gebruikte en opmaakte. Maar nu ik op mezelf woon, vraagt mijn vader me nog steeds regelmatig om geld en ik heb er nog nooit een cent van teruggezien. Ik ben absoluut geen groot verdiener, maar kan, nadat alle vaste lasten zijn betaald, soms nog iets voor mezelf kopen.
Mijn broer, die een stuk meer verdient, vraagt hij inmiddels niet meer, want die is er ontzettend flauw van en heeft dit ook duidelijk laten merken. Ik laat mijn ongenoegen ook vaak genoeg merken, maar blijf toegeven omdat ik mijn vader niet wil laten stikken.
Jullie zullen begrijpen dat dit een ontzettend lastige situatie is, en dat ik nergens zomaar een streep door kan zetten, omdat ik ontzettend veel van mijn vader houd. Is er iemand die me wat advies kan geven?
Eigenlijk gaat dit al een aantal jaren aan en ik ben maar wát blij dat mijn vader in mei 66 wordt en zijn AOW krijgt. Er is inmiddels sinds kort een regeling getroffen waarmee hij 40 euro per week krijgt, maar zelfs dit is blijkbaar niet genoeg. Hij rookt en gebruikt medicijnen waarvoor hij moet bij betalen.
Toen ik nog bij hem thuis woonde was het inderdaad vanzelfsprekend dat ik hem wat geld gaf in de maand, om bij te dragen aan de dingen die ik gebruikte en opmaakte. Maar nu ik op mezelf woon, vraagt mijn vader me nog steeds regelmatig om geld en ik heb er nog nooit een cent van teruggezien. Ik ben absoluut geen groot verdiener, maar kan, nadat alle vaste lasten zijn betaald, soms nog iets voor mezelf kopen.
Mijn broer, die een stuk meer verdient, vraagt hij inmiddels niet meer, want die is er ontzettend flauw van en heeft dit ook duidelijk laten merken. Ik laat mijn ongenoegen ook vaak genoeg merken, maar blijf toegeven omdat ik mijn vader niet wil laten stikken.
Jullie zullen begrijpen dat dit een ontzettend lastige situatie is, en dat ik nergens zomaar een streep door kan zetten, omdat ik ontzettend veel van mijn vader houd. Is er iemand die me wat advies kan geven?
donderdag 29 maart 2018 om 17:57
donderdag 29 maart 2018 om 17:58
donderdag 29 maart 2018 om 18:01
Zou voor mij wel uitmaken of hij echt niet rond kan komen of dat hij uitgaven doet die niet kunnen. Medicijnen zijn noodzakelijk natuurlijk. Als hij wel op stap kan en dure dingen kan kopen en jij niet omdat je geld geeft zou ik het anders aanpakken.
In gesprek gaan en zeggen dat je wilt sparen en zelf ook leuke dingen wilt doen maar dat dat op deze manier niet kan.
Komt hij echt niet rond dan zou ik geen geld gaat geven maar producten. Goh pap...wat heb je nodig. Ik heb vast wel iets in de kast staan.
In gesprek gaan en zeggen dat je wilt sparen en zelf ook leuke dingen wilt doen maar dat dat op deze manier niet kan.
Komt hij echt niet rond dan zou ik geen geld gaat geven maar producten. Goh pap...wat heb je nodig. Ik heb vast wel iets in de kast staan.
donderdag 29 maart 2018 om 18:07
donderdag 29 maart 2018 om 18:07
Ik vind 40 euro/ week heel weinig. Moet hij daar echt alles van kopen? Ik bedoel: shampoo, douche-gel, deo, tandpasta, scheerschuim? Mss ook wel onderhoudsprodukten, wasmiddel, wasverzachter enz................
In dat geval kan ik begrijpen dat jouw vader niet genoeg heeft aan die 40 euro.
Moest het echt alleen voeding betreffen dan vind ik die 40 euro wel voldoende voor 1 persoon.
Moest het echt alleen voeding betreffen dan vind ik die 40 euro wel voldoende voor 1 persoon.
donderdag 29 maart 2018 om 18:23
Waarom heeft hij zo weinig te besteden? Heeft hij schulden door zijn eigen stomme schuld of heeft hij gewoon pech en is hij veel geld kwijt aan extra zorgkosten?
Als hij steeds stomme fouten maakt en door zijn eigen stomme keuzes nu zo weinig uit kan geven zou ik meteen stoppen met geld geven want zo leert hij het nooit en jij hoeft niet de dupe te zijn van zijn fouten.
Als hij steeds stomme fouten maakt en door zijn eigen stomme keuzes nu zo weinig uit kan geven zou ik meteen stoppen met geld geven want zo leert hij het nooit en jij hoeft niet de dupe te zijn van zijn fouten.
donderdag 29 maart 2018 om 18:30
En rookwaar, zal zo de helft van zijn budget zijn..Moemoe64 schreef: ↑29-03-2018 18:07Ik vind 40 euro/ week heel weinig. Moet hij daar echt alles van kopen? Ik bedoel: shampoo, douche-gel, deo, tandpasta, scheerschuim? Mss ook wel onderhoudsprodukten, wasmiddel, wasverzachter enz................
donderdag 29 maart 2018 om 18:32
Dit ja. En dat jij het zelf niet zo breed hebt en het daardoor niet fijn vindt dat hij steeds om geld vraagt betekent niet dat je niet van hem houdt toch? Je hoeft je ook niet schuldig te voelen als je een keer 'nee' tegen hem zegt. Als je uitlegt dat je hem niets kan geven omdat je het zelf niet breed hebt begrijpt hij dat vast. Je kan het namelijk ook omdraaien, als hij ook van jou houdt gunt hij jou toch ook wat? Als hij daar moeilijk over zou doen neigt het een beetje naar emotionele chantage.HaPu schreef: ↑29-03-2018 18:07Inderdaad. Moet jij op een houtje bijten omdat hij iedere week je geld wegpaft? (zwart/wit gesteld, maar daar komt het op neer, want dat kost klauwen met geld)
Als je hem niet in kou wil laten zitten doe dan wekelijks voor een tientje boodschappen en laat het daarbij.
donderdag 29 maart 2018 om 18:47
donderdag 29 maart 2018 om 19:12
donderdag 29 maart 2018 om 19:23
Je hebt het niet dus niet geven.
Ik heb het wel en wij betalen gewoon van alles, eet er geen boterham minder om en mamsje weer blij. Wij kopen alle grote uitgaves voor haar om de beurt. Het is natuurlijk van de gekke om zelf het goed te hebben en je ouders op een houtje te laten bijten, vind ik.
Dus je broer snap ik niet, sneu dat die man moet bedelen om kleingeld. Doe dan eens per maand boodschappen of spreek af dat je kapot witgoed vervangt ofzo.
Ik heb het wel en wij betalen gewoon van alles, eet er geen boterham minder om en mamsje weer blij. Wij kopen alle grote uitgaves voor haar om de beurt. Het is natuurlijk van de gekke om zelf het goed te hebben en je ouders op een houtje te laten bijten, vind ik.
Dus je broer snap ik niet, sneu dat die man moet bedelen om kleingeld. Doe dan eens per maand boodschappen of spreek af dat je kapot witgoed vervangt ofzo.
donderdag 29 maart 2018 om 19:32
Voor de mensen die het vroegen; nee, hij zit niet in de schuldsanering. Hij zit in een soort budget traject, waar zijn rekeningen door iemand bij de gemeente worden betaald en die hem elke week die 40 euro doen. Hij is al een aantal jaren werkloos door een hernia en zenuwbeschadigingen in zijn benen.
Net in een telefoongesprek jullie woorden gebruikt en aangegeven hem ipv geld boodschappen te geven, en dat hij zich met zijn eigen 40 euro moest redden. Dat viel helaas niet goed en doet mij ook beseffen dat hij óf erg ondankbaar is en het te makkelijk is mij om geld te vragen, óf het domweg niet wil inzien hoe slecht het werkelijk gaat en niet wil veranderen.
Net in een telefoongesprek jullie woorden gebruikt en aangegeven hem ipv geld boodschappen te geven, en dat hij zich met zijn eigen 40 euro moest redden. Dat viel helaas niet goed en doet mij ook beseffen dat hij óf erg ondankbaar is en het te makkelijk is mij om geld te vragen, óf het domweg niet wil inzien hoe slecht het werkelijk gaat en niet wil veranderen.
donderdag 29 maart 2018 om 19:37
De financien van je vader hoeft jou probleem niet te zijn. Ik zou stoppen met geld geven. Dat tegen hem zeggen, en je er ook echt aan houden. Je hoeft ook geen verantwoording af te leggen, waarom je het niet wil. Als je gaat uitleggen waarom niet, voelt hij dat je het wel wil geven, maar even niet kan, dus zal hij het in de toekomst toch proberen.
Zolang je blijft geven, zal hij blijven vragen. En of je nog veel of weinig geld hebt en of hij medische kosten heeft of niet, hij zal toch moeten leren om van zijn eigen geld rond te komen.
Heeft hij budgetadvies nodig? Kan je hem daarbij helpen? Wil hij daarmee geholpen worden? Dan zou je kunnen kijken of je hem met een budgetplanning kan helpen.
Zolang je blijft geven, zal hij blijven vragen. En of je nog veel of weinig geld hebt en of hij medische kosten heeft of niet, hij zal toch moeten leren om van zijn eigen geld rond te komen.
Heeft hij budgetadvies nodig? Kan je hem daarbij helpen? Wil hij daarmee geholpen worden? Dan zou je kunnen kijken of je hem met een budgetplanning kan helpen.
donderdag 29 maart 2018 om 20:24
Ik vind €40,- heel weinig als hij daar ook bijdrage voor moet betalen voor zijn medicijnen ed.
Hoe kun je daarvan eten, shampoo, wasmiddel enz enz kopen.
Dan heb je toch tekort. Vind het wel sneu voor je vader.
Kan je broer niet ook iets betekenen. Als je met z’n tweetjes uitrekent hoeveel hij tekortkomt, dat jullie iets bijspringen?
Hoe kun je daarvan eten, shampoo, wasmiddel enz enz kopen.
Dan heb je toch tekort. Vind het wel sneu voor je vader.
Kan je broer niet ook iets betekenen. Als je met z’n tweetjes uitrekent hoeveel hij tekortkomt, dat jullie iets bijspringen?
summer is a state of mind
donderdag 29 maart 2018 om 20:43
Voor één persoon is 40 echt prima hoor. Nee niet iedere dag biefstuk maar je kunt goed eten en je waspoeder kopen. Ik iets meer dan het dubbele voor 3... vriend is hier wel alleen het weekend maar maakt veel vuil en eet voor 3Moemoe64 schreef: ↑29-03-2018 18:07Ik vind 40 euro/ week heel weinig. Moet hij daar echt alles van kopen? Ik bedoel: shampoo, douche-gel, deo, tandpasta, scheerschuim? Mss ook wel onderhoudsprodukten, wasmiddel, wasverzachter enz................
Ik rook echter niet, denk dat dat heel wat tientjes scheelt.
donderdag 29 maart 2018 om 20:48
Dat budget traject zal ook niet voor niks zijn lijkt me en dan help je hem dus niet door steeds maar geld te geven. Ik snap dat je vader dat niet leuk vind want het was lekker makkelijk. Maar dan vraag ik me wel af: schaamt hij zich dan niet? Ik weet van een paar ouderen dat ze het moeilijk vinden om hulp te vragen van de kinderen en al helemaal als het financieel is.
donderdag 29 maart 2018 om 20:51
Denk zomaar dat broer liever zijn geld niet in rook op ziet gaan. Misschien dat pa ook niet zomaar aan de 40 euro p week zit.Het-groepje schreef: ↑29-03-2018 19:23Je hebt het niet dus niet geven.