Geld & Recht alle pijlers

Vakantiegeld, naar fluiten of niet?

07-06-2011 12:48 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag: stel het bedrijf waar je werkt, daar gaat het slecht mee en de kans is groot dat ze snel failliet verklaard worden, hoe zit dit dan met salaris en vakantiegeld? Kun je dit vergeten of heb je hier via bijvoorbeeld een waarborgfonds o.i.d. recht op?
Dit krijg je dan via het UWV, zij betalen je vakantiegeld en achterstallig salaris aan je uit. Zo was het in ieder geval bij mij toen het bedrijf waar ik destijds bij werkte failliet ging.
@Techniek: is dat snel of duurt dat enkele maanden?
Het ia al even geleden (jaar of 6 à 7) maar volgens mij kreeg ik het best snel.
Het UWV neemt de schulden van het bedrijf aan de werknemers over. Maar het was altijd zo dat zij dat alleen voor de laatste 3 maanden deden (dus ook max 3 mnd vakantiegeld). Ik weet niet of die termijn nog steeds geldt.

Verder dient het UWV dan wel zsm geinformeerd te worden. Dat kan de werkgever doen, maar werknemers kunnen dat ook zelf doen.
Dat kan redelijk snel gaan als de boekhouding een beetje op orde is en je oud-werkgever meewerkt met de curator.

Let er op dat er - dacht ik - zo'n 3 maanden achterstallig salaris worden vergoed door het UWV. Krijg je langer geen salaris, dan (tenminste was dat vroeger zo) wordt verwacht dat je met collega's het faillisement aanvraagt.
Salaris is vorige maand nog gestort, dus daarin geen achterstand. Wel staat de belastingdienst nu op de stoep en weigeren leveranciers te leveren.
Dan zou ik heel hard op zoek gaan naar een andere baan, alvast een buffertje aanleggen (als je die nog niet hebt) voor het geval het salaris niet gestort wordt en toch alvast contact opnemen met het UWV voor informatie.

Als de Belastingdienst beslag gaat leggen kan het snel gaan. Dat was bij mijn oude werkgever het laatste duwtje (oké, hij was diverse betalingsregelingen niet nagekomen dus de fiscus was er ook wel klaar mee.)
Loongarantieregeling

Als blijkt dat de schulden van het bedrijf zo groot zijn dat de curator niet meer in staat is het achterstallig loon te betalen, neemt het UWV de loonverplichting over.

De gedupeerde werknemer heeft recht op: achterstallig loon, emolumenten en onkostenvergoedingen over een periode van dertien weken voorafgaande aan de datum van de opzegging, loon over de opzegtermijn, uitbetaling van niet-opgenomen vakantiedagen, vakantietoeslag, pensioenpremie.

De werknemer heeft alleen recht op hetgeen hij in dertien weken voorafgaande aan de opzegging heeft opgebouwd. Dit betekent dat de werknemer bijvoorbeeld geen 13e maand ontvangt.

Wel keert het UWV andere afgesproken vergoedingen uit, zoals: verhuiskostenvergoeding, indien de verhuizing valt binnen de dertien weken; het loon over de gebruikelijke overwerkuren; boetes voor verkeersovertredingen die normaal gesproken door de werkgever worden betaald. Ook andere financiële regelingen met de werkgever kunnen onder deze regeling vallen.

De werknemer moet binnen een week aangifte doen bij het UWV, als tijdige uitbetaling van zijn loon uitblijft. Als hij te laat is met de aanmelding, loopt de werknemer het gevaar dat het UWV het achterstallig loon niet uitbetaalt.
en van deze site:

http://www.uwv.nl/Werkloo ... bij_betalingsonmacht.aspx

WW bij betalingsonmacht

Uw werkgever heeft financiële problemen en kan uw loon niet meer betalen. Het bedrijf is failliet verklaard. Of de situatie is zo ernstig dat het bedrijf waarschijnlijk failliet gaat en u ontslagen wordt. In deze situatie kunt u van UWV soms een uitkering wegens betalingsonmacht krijgen. En daarna eventueel een WW-uitkering.

Wanneer krijg ik een uitkering wegens betalingsonmacht?

Dat kan in de volgende situaties:

De rechter heeft uw werkgever tijdelijk uitstel van betaling (surseance) gegeven.

Daarnaast wijst hij iemand aan die het financieel beheer overneemt (een bewindvoerder).

De rechter verklaart uw werkgever failliet en wijst iemand aan die het financieel beheer overneemt (een curator).

Uw werkgever kan niet meer uit de problemen komen. Hij krijgt van de rechtbank een regeling om de schulden af te lossen. Dit heet een schuldsaneringsregeling.

Een andere situatie waarbij uw werkgever u blijvend geen loon meer betaalt. Bijvoorbeeld als hij is verdwenen en voor u onbereikbaar is. Hierbij moet het volgende gelden:

Er is geen uitzicht op loonbetalingen.

Uw collega’s zitten in dezelfde situatie.

Schuldeisers worden niet meer betaald.

De rechter heeft geen uitspraak gedaan over de financiële problemen van uw werkgever.

Wat kan ik doen als mijn werkgever mij niet meer betaalt?

Ga eerst op zoek naar ander werk, ook als u nog niet bent ontslagen. Schrijf u zo snel mogelijk in bij UWV WERKbedrijf als werkzoekende. Dat kan via werk.nl. Het WERKbedrijf kan u dan sneller helpen met het vinden van een nieuwe baan.

Wat u daarna moet doen, hangt af van de volgende situaties:

Als er nog geen uitspraak van de rechter is:

Heeft de rechter zich nog niet uitgesproken over de situatie in uw bedrijf? Dan kunt u (nog) geen uitkering aanvragen. Maar doe dan wel alvast het volgende:

Schrijf uw werkgever een brief waarin staat welke bedragen u nog van hem tegoed heeft (bij voorkeur aangetekend).

Schakel zo snel mogelijk uw vakbond, het Juridisch Loket, een advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand in.

Probeer met een andere schuldeiser (bijvoorbeeld een andere werknemer) het faillissement aan te vragen. Doe dit via uw vakbond, het Juridisch Loket, uw advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand. Sommige kosten zoals de griffierechten, een uittreksel van de Kamer van Koophandel en de oproepkosten van de griffier betalen wij achteraf aan u terug. De kosten voor een advocaat moet u zelf betalen.

Bent u de enige schuldeiser of kent u geen andere schuldeisers? Dan moet uw vakbond, het Juridisch Loket, uw advocaat of een andere verlener van rechtsbijstand een deurwaarder inschakelen.

Als er wel een uitspraak van de rechter is:

Heeft de rechter bepaald wat er moet gebeuren? Geef dit dan zo snel mogelijk aan ons door. U kunt dit doen via UWV Telefoon Werknemers 0900 - 92 94 (lokaal tarief).

Hoe vraag ik een uitkering aan?

Heeft de rechter uitgesproken dat uw werkgever een blijvend betalingsprobleem heeft? Dan nodigen wij u uit voor een bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst krijgt u het aanvraagformulier voor een uitkering wegens betalingsonmacht van onze medewerker. Hij laat u dan weten waar, wanneer en bij wie het formulier ingeleverd moet worden. Heeft u het formulier ingeleverd? Dan krijgt u binnen 4 weken een brief waarin staat of u een uitkering krijgt.

Vraag de uitkering wel aan binnen 26 weken na de dag waarop uw werkgever u niet meer kan betalen. Als u dit later doet, kunt u meestal geen uitkering wegens betalingsonmacht meer krijgen.

Wat kan ik vergoed krijgen?

Is duidelijk dat u recht heeft op een uitkering wegens betalingsonmacht? Dan keren wij uit wat u nog tegoed heeft van uw (ex-)werkgever. Wij betalen u dan het volgende:

het loon dat u nog tegoed heeft over maximaal 13 weken voor de opzegdatum. Bijvoorbeeld achterstallig loon, overuren, onkostenvergoeding, spaarloon, dertiende maand, atv/adv-dagen;

het loon over de opzegtermijn tot maximaal 6 weken na de opzegdatum. Was u op 1 januari 1999 minimaal één jaar in dienst bij uw werkgever en was u toen 45 jaar of ouder? Dan geldt er mogelijk een langere opzegtermijn;

over maximaal één jaar voor het einde van het dienstverband: uw vakantiegeld, vakantiedagen, vakantierechtwaarden, pensioenpremie, bijdragen aan het tijdspaarfonds.Geen andere baan na de opzegtermijn?

Is uw opzegtermijn afgelopen en heeft u nog geen andere baan? Bent u wel beschikbaar voor werk? Dan kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Kijk voor voorwaarden, duur en hoogte van een WW-uitkering op Een uitkering, hoe werkt dat
Bedankt voor jullie info. Dus als ik het goed begrijp is er recht op 13 weken (ong. 3 maanden) vakantiegeld ipv de opgebouwde 12 maanden?
Mijn man heeft het destijds door een advocaat van de bond laten regelen. Hij kreeg het achterstallige salaris en het vakantiegeld nog wel van zijn ex wekgever.
@Reisa: Dat kan alleen neem ik aan als je lid bent van de Bond?

Of ook als je een rechtbijstandverzekering hebt?
Mijn man en nog iemand waren al lid van de vakbond en daarom kon een derde werknemer lid worden en direct mee in de rechtzaak, normaal moet je eerst een bepaalde tijd lid zijn (geen idee of dat nog zo is).

Ik heb geen idee of je rechtbijstandsverzekering hier iets in kan betekenen.
Naja, ik hoop maar dat ze het deze maand nog uitzingen en salaris+vakantiegeld overmaken.
Vandaag telefoon gehad, Belastingdienst heeft beslag gelegd op de inboedel op twee vestigingen. Morgen om 8 uur wordt het personeel bijeengeroepen voor verdere uitleg.

Iemand enige scenario's wat dit kan betekenen?
Hallo,

Op 17 mei is het bedrijf failliet verklaard door de rechtbank.

UWV kwam dag erna om uitleg te geven aan het personeel "hoe nu verder" op die dag kregen wij allen een ontslag brief.

Loon wordt doorbetaald 6 weken na 17 mei dan wellicht WW of zorgen dat ik een ander baan heb.

Loon van april, mei en juni en vankantiegeld nog niet ontvangen.

Het gaat nu moeilijk worden.

Op 24 mei formulier "uitkering wegens betalingsonmacht" ingeleverd.

Iemand een idee wanneer UWV iets uitbetaald? krijg ik april mei juni direct of zijn het voorschotten? vakantiegeld kan wel max. een half jaar duren voor dat je dat ontvangt van UWV.

Graag jullie reactie.
@Poker: misschien beter even om je eigen topic te openen, denk dat je dan meer reacties krijgt
oke, excuus voor het ongemak
Maakt mij niet uit, maar een nieuw topic is voor anderen vaak interessanter. Je mag 't ook hier laten staan.
Verplaatst naar uwv_webcare in "uitkering wegens betalingsonmacht bedrij..."
anoniem_120139 wijzigde dit bericht op 10-06-2011 10:40
Reden: ander topic
% gewijzigd
quote:Lorelay schreef op 07 juni 2011 @ 13:33:

Bedankt voor jullie info. Dus als ik het goed begrijp is er recht op 13 weken (ong. 3 maanden) vakantiegeld ipv de opgebouwde 12 maanden?

Beste Lorelay en Poker76,

Zodra het faillissement van je werkgever is uitgesproken, kun je een uitkering wegens betalingsonmacht (faillissementsuitkering) aanvragen. Een faillissementsuitkering van UWV bestaat uit de volgende onderdelen:

- achterstallig loon over de periode van maximaal dertien weken voor de opzegdatum (inclusief overuren, onkostenvergoeding, spaarloon 13e maandreserveringen en ATV-dagen)

- loon over de opzegtermijn van maximaal zes weken je loon uitbetaald

- vakantiegeld, vakantiedagen, vakantierechtwaarden, pensioenpremie en tijdspaarfonds over maximaal een jaar voor het einde dienstverband.

Binnen vier weken nadat het aanvraagformulier is ontvangen krijg je een beoordeling of je recht hebt op een faillissementsuitkering. Als dit recht bestaat, betaalt UWV ook binnen vier weken een voorschot.

Over de opzegtermijn krijg je werkbriefjes, waarop je kunt aangeven of je hebt gewerkt, bijvoorbeeld in opdracht van de curator of bij een andere werkgever. Na ontvangst hiervan berekent UWV de uitkering over de opzegtermijn.

Alle betalingen zijn op voorschotbasis. Uiterlijk na 26 weken moet het faillissement zijn afgerond, UWV streeft ernaar dit binnen 13 weken te doen. Op basis daarvan krijg je een eindafrekening van de faillissementsuitkering. Was het voorschot te laag, dan krijg je dan nog een nabetaling en was het hoog dan moet je het onverschuldigd bedrag terugbetalen.

Actuele informatie over de faillissementsuitkering vind je op onze website: http://bit.ly/dmFlGH en in deze brochure: http://bit.ly/lhRmwl.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
quote:uwv_webcare schreef op 09 juni 2011 @ 14:06:

[...]

Actuele informatie over de faillissementsuitkering vind je op onze website: http://bit.ly/dmFlGH en in deze brochure: http://bit.ly/lhRmwl.

Met vriendelijke groet,

Robert

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcareGoed initiatief van het UWV!
Zie QR

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven