Geld & Recht alle pijlers

Vakbond of rechtbijstandsverzekering

08-07-2011 10:27 9 berichten
Ik twijfel of ik lid zal worden van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering afsluit. Het gaat mij vooral om bijv. niet goed naleven van cao, dreigend ontslag enz. Waar heb ik meer aan. Ik ben een lange tijd lid geweest van FNV maar die doen eigenlijk niet veel voor je. Als je met een probleem belt dan krijg je een telefoniste die uit een boekje artikelen van de cao gaat oplezen. Kan ik zelf ook.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is een vakbond alleen voor hulp bij arbeidsgeschillen, en helpt je rechtsbijstandsverzekering ook als je een probleem hebt met een leverancier o.i.d.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat apart, ik heb heel andere ervaringen met FNV. Zowel mijn man als ik zijn heel goed geholpen bij arbeidsconflicten, goed geadviseerd m.b.t. WIA, ze hebben echt het vuur uit hun sloffen gelopen voor ons.

Misschien scheelt het dat we dicht bij 'n regiokantoor wonen en makkelijk op spreekuren langs kunnen gaan?

W.b.t. rechtsbijstandverzekering: die hebben in sommige gevallen arbeidsconflicten expliciet uitgesloten, dus daar zou ik goed op letten bij het afsluiten van zo'n verzekering.

Hier overigens èn lidmaatschap vakbond èn rechtsbijstandverzekering. Er zit een overlap in natuurlijk, maar FNV hoef ik niet te bellen bij 'n conflict met het tuincentrum over het niet goed plaatsen van de schutting en de rechtsbijstandverzekeraar heeft overal 'n beetje verstand van versus heel veel verstand van arbeidszaken zoals FNV (heel zwart-wit gesteld uiteraard ).
quote:lammy schreef op 08 juli 2011 @ 10:27:

Ik twijfel of ik lid zal worden van een vakbond of een rechtsbijstandverzekering afsluit. Het gaat mij vooral om bijv. niet goed naleven van cao, dreigend ontslag enz. Waar heb ik meer aan. Ik ben een lange tijd lid geweest van FNV maar die doen eigenlijk niet veel voor je. Als je met een probleem belt dan krijg je een telefoniste die uit een boekje artikelen van de cao gaat oplezen. Kan ik zelf ook.apart, de "telefonisten" zijn allemaal mr. in de rechten. Dat er een artikel opgelezen wordt uit een cao is logisch, of verwacht je dat zij 1000 cao's uit hun hoofd kennen.?
quote:Veronicas schreef op 08 juli 2011 @ 10:35:

W.b.t. rechtsbijstandverzekering: die hebben in sommige gevallen arbeidsconflicten expliciet uitgesloten, dus daar zou ik goed op letten bij het afsluiten van zo'n verzekering.

Ik heb een RBV waarbij ik verschillende modules kan kiezen die ik wel/niet kan verzekeren. Het is dus inderdaad opletten wat wel en niet verzekerd wordt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik werk zelf als HR professional en vanuit mijn werk zijn mijn ervaringen met rechstbijstandsverzekering bij een arbeidsconflict slecht. Vaak willen ze zsm het dossier afhandelen en worden je belangen niet optimaal behartigd. Vakbond is in een aantal gevallen beter (ligt er een beetje aan wie je hebt).
Heb je al een fysieke afspraak gemaakt bij de vakbond? Dat wil nog wel eens helpen.
ze zouden wel iets meer moeten kunnen vertellen als de cao je niet helemaal duidelijk is.

Want als je zelf ook het artikel kunt opzoeken, dan moet het toch zo zijn dat je meer van ze verwacht?
quote:feeks schreef op 08 juli 2011 @ 10:53:

[...]

apart, de "telefonisten" zijn allemaal mr. in de rechten. Dat er een artikel opgelezen wordt uit een cao is logisch, of verwacht je dat zij 1000 cao's uit hun hoofd kennen.?

Nee dat verwacht ik niet, maar de hele cao staat op internet en kan ik dus zelf lezen, heb ik geen telefoniste voor nodig.

En bij abva kabo FNV zijn volgens mij echt geen 1000 cao's afgesloten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven