Geld & Recht alle pijlers

Van hobby naar deeltijd onderneming

04-04-2018 07:28 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje.
2 jaar geleden ben ik met een hobby begonnen en wat ik verdiende ging ook weer op aan de benodigdheden. Nu loopt het wel heel goed en zit ik te denken om deeltijd ondernemer te worden.
Ik weet dat ik niet aan de 1250 uur per jaar kom dus voor belastingaftrek kom ik niet in aanmerking. Is het dan wel raadzaam? Of kan ik beter doorgaan zoals nu en alle inkomsten invullen op mijn aangifte?
Ik hoor graag wat jullie mij adviseren.

Dank je wel.
Schrijf je bij de KVK in voor workshop over zelfstandig ondernemerschap. Leer daar wat er bij komt kijken en hoe jij voor jezelf kunt onderzoeken of het rendabel is en wat je kunt doen om het rendabel te maken.

Je vraag is nu veel te algemeen gesteld. Dus krijg je ook algemene antwoorden die wellicht niet van toepassing zijn op jouw specifieke situatie.

Denk eens goed na of jij voldoende kunt produceren om aan vraag te voldoen. Wie zijn jouw potientiele klanten en hoe kun je die bereiken. Hoe is je product geprijsd? Kun je er genoeg winst uithalen of kun je het ook goedkoper maken. Waar kan men jouw product vinden en kopen? Is je promotie en vindbaarheid goed geregeld?

Allemaal vragen die zo even bij mij opkomen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is jammer zonder de aftrek maar het is niet alsof je er verlies mee gaat draaien uiteraard, dus gewoon doorgaan ^^

Als je in een jaar minder dan ~1200 btw betaald mag je ook al je betaalde btw terugkrijgen.

Ik weet niet om hoeveel geld het gaat maar eigenlijk is btw verplicht, ook als je nog geen KVK hebt. Het is dus verstandig om ondernemer (dus KVK aanvragen) te worden. Je krijgt dan aftrekposten.
Ik zou zo lang mogelijk het willen blijven opgeven als andere inkomsten. Maar dat kan alleen als de belastingdienst je niet als ondernemer ziet en daar zijn regels voor.

Zodra je reclame maakt of website hebt al volgens mij.

De uren de jij noemt hebben idd met zelfstandigenaftrek te maken maar is geen criteria om als ondernemer gezien te worden door de belastingdienst.
Dit is een hele fijne site, met veel informatie en goede webinars. Succes!

https://www.ondernemersplein.nl/
Lucifermiauww schreef:
04-04-2018 08:23
Ik zou zo lang mogelijk het willen blijven opgeven als andere inkomsten. Maar dat kan alleen als de belastingdienst je niet als ondernemer ziet en daar zijn regels voor.

Zodra je reclame maakt of website hebt al volgens mij.

De uren de jij noemt hebben idd met zelfstandigenaftrek te maken maar is geen criteria om als ondernemer gezien te worden door de belastingdienst.
Die 1250 uur per uur/ of minimaal de helft van de werkbare uren die je maakt zijn toch juist wel criteria om als ondernemer aangemerkt te worden?!
Lemon_tree schreef:
04-04-2018 09:04
Die 1250 uur per uur/ of minimaal de helft van de werkbare uren die je maakt zijn toch juist wel criteria om als ondernemer aangemerkt te worden?!
Nee. Je kan prima minder tijd er aan kwijt zijn maar toch als ondernemer aangemerkt worden.
En waardoor je dus niet meer als hobbyist gezien word en dus niet meer je inkomsten bij je normale aangifte kan opvoeren.
Er is trouwens ook nog verschil tussen ondernemer zijn mbt inkomstenbelasting en ondernemer zijn volgens de belastingdienst mbt alleen de BTW.

Daar zou TO denk ik het eerst naar moeten kijken.
Faith73 schreef:
04-04-2018 07:28
Ik heb een vraagje.
2 jaar geleden ben ik met een hobby begonnen en wat ik verdiende ging ook weer op aan de benodigdheden. Nu loopt het wel heel goed en zit ik te denken om deeltijd ondernemer te worden.
Ik weet dat ik niet aan de 1250 uur per jaar kom dus voor belastingaftrek kom ik niet in aanmerking. Is het dan wel raadzaam? Of kan ik beter doorgaan zoals nu en alle inkomsten invullen op mijn aangifte?
Ik hoor graag wat jullie mij adviseren.

Dank je wel.
https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... derneming/
Grootste nadeel is dat je dan aangifte als ondernemer moet doen. 4 x BTW aangifte en 1 x jaaraangifte.

Verder is het zo dat je meestal meer geld overhoudt als je je wél inschrijft. Dit door alle voordelen: BTW inkoop terugkrijgen, KOR, zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc. Als je niet aan die 1250 uur komt gelden echter niet alle voordelen... dus zal het niet veel uit maken hoeveel het je scheelt.

Als het echt een hobby is (niet veel winst) maakt de BD het niet veel uit als je het op privé aangifte houdt, omdat je dan dus ook gewoon inkomstenbelasting betaald.

Als je je wél inschrijft maar 3 jaar lang geld terug krijgt in plaats van betaald aan de belastingdienst zegt de BD dat je weer uitgeschreven wordt (met evt. terug betalen) omdat de BD niet je hobby wil financieren. Als die kans groot is zou ik het nog even op privé houden. Als je zeker bent wel belasting moet betalen (ook na alle voordelen!) zou je je wel in kunnen schrijven, want is waarschijnlijk voordeliger voor jezelf.
kelpie schreef:
05-04-2018 20:24
Grootste nadeel is dat je dan aangifte als ondernemer moet doen. 4 x BTW aangifte en 1 x jaaraangifte.

Verder is het zo dat je meestal meer geld overhoudt als je je wél inschrijft. Dit door alle voordelen: BTW inkoop terugkrijgen, KOR, zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc. Als je niet aan die 1250 uur komt gelden echter niet alle voordelen... dus zal het niet veel uit maken hoeveel het je scheelt.

Als het echt een hobby is (niet veel winst) maakt de BD het niet veel uit als je het op privé aangifte houdt, omdat je dan dus ook gewoon inkomstenbelasting betaald.

Als je je wél inschrijft maar 3 jaar lang geld terug krijgt in plaats van betaald aan de belastingdienst zegt de BD dat je weer uitgeschreven wordt (met evt. terug betalen) omdat de BD niet je hobby wil financieren. Als die kans groot is zou ik het nog even op privé houden. Als je zeker bent wel belasting moet betalen (ook na alle voordelen!) zou je je wel in kunnen schrijven, want is waarschijnlijk voordeliger voor jezelf.
To heeft geen recht op zelfstandigenaftrek want komt niet aan de urennorm.
Dat zeg ik ook...
kelpie schreef:

welles
.
kelpie schreef:

Allemaal nadelen ja, maar TO heeft niet de vrijheid om zelf te bepalen wat haar het beste uitkomt. Hier zijn allemaal regels voor die gemakkelijk op te zoeken zijn. Er lijkt sprake te zijn van structurele bedrijfsmatige activiteiten en dan ben je zeker BTW-plichtig en heb je een KvK-inschrijving nodig. Of de winst wel of niet hoog is of dat er verlies wordt geleden, doet er niet toe. Bij een controle kan de belastingdienst - afhankelijk van de situatie - over meerdere jaren achterstallige BTW terugvorderen plus een stevige boete eisen.
Boogschutter10 schreef:
06-04-2018 09:16
Allemaal nadelen ja, maar TO heeft niet de vrijheid om zelf te bepalen wat haar het beste uitkomt. Hier zijn allemaal regels voor die gemakkelijk op te zoeken zijn. Er lijkt sprake te zijn van structurele bedrijfsmatige activiteiten en dan ben je zeker BTW-plichtig en heb je een KvK-inschrijving nodig. Of de winst wel of niet hoog is of dat er verlies wordt geleden, doet er niet toe. Bij een controle kan de belastingdienst - afhankelijk van de situatie - over meerdere jaren achterstallige BTW terugvorderen plus een stevige boete eisen.
Dat is een boute stelling die niet helemaal/per se klopt.
Lucifermiauww schreef:
06-04-2018 09:20
Dat is een boute stelling die niet helemaal/per se klopt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ondernemer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven