Geld & Recht alle pijlers

Van WW naar...?

12-11-2013 07:19 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ik open even een topic erover, want ik kan zelf weinig informatie erover vinden.

Ik ben vanaf eind juli werkeloos en heb een WW uitkering t/m februari. Maar ik ga ook samenwonen met mijn vriend. In zijn huis.

Stel dat ik daarna nog geen baan heb, heb ik dan recht op bijstand? (Het is echt niet dat ik dit wil ofzo, maar misschien door omstandigheden dat ik niet aan een baan kan komen)

En mijn vriend kan niet ongeveer 500 euro voor mij dokken elke maand.
Dat hangt af van het inkomen van je vriend, maar als zijn salaris hoger is dan bijstandsniveau, zal hij je inderdaad moeten onderhouden.
Weet je toevallig waar ik dat kan vinden?

Ik zag wel dat auto ook onder vermogen valt. Zucht...
Ik heb er zo geen site bij, maar het was zo toen ik een aantal jaar geleden in een vergelijkbare situatie zat. En hier op Viva ben ik het ook tegengekomen: WW is een recht dat je persoonlijk opbouwt, voor bijstand wordt gekeken naar het gezinsinkomen.
Ja precies. Dat had ik ook gehoord.

Beetje *piep allemaal.

Hopelijk heb ik snel een andere baan, of ben ik gewoon niet zwanger
Als je vriend vermogen heeft (spaargeld etc) is het ook de bedoeling dat dat eerst opgaat voor jij recht hebt op bijstand.

Maar.. ¤ 500,- in de maand? Klinkt misschien lullig maar eh.. kan je niet goedkoper?
Als je gaat samenwonen heb je in principe geen recht op bijstand. Bijstand is het laatste vangnet voor als je niks anders meer hebt, en als je vriend je kan onderhouden is er dus wel iets anders.

Maar waarom kost het hem 500 euro per maand als jij daar gaat wonen? Ik snap dat als je de helft van de kosten van het huishouden gaat dragen dat het zoveel (en nog wel meer is), maar aan de andere kant kost het hem neem ik aan geen 500 euro aan extra boodschappen en gemeentebelastingen als jij daar gaat wonen.
Hey Elein,

Ja precies, hij heeft niet heel veel, dus dat scheelt weer.

Ja even grofweg genomen...

Zorgverzekering, telefoonkosten, tsja, wat nog meer eigenlijk. Haha
Maar natuurlijk ga ik als ik een baan heb of nog in de ww zit gewoon samen betalen aan huishoudelijke kosten. (Leek nu net of ik niet mee ga betalen)
Hopelijk vind je snel een andere baan of ben je niet zwanger????

Als je niet zwanger bent hoef je niet snel een baan te vinden en of je zwanger bent ligt buiten je invloedssfeer ?????
Natuurlijk wel!!! Laat ik dat even voorop stellen. Maar ik heb nog tm februari om baan te vinden. Meestal gaat het tegenwoordig via uitzendbureau's. Als ik zelf solliciteer zijn er zoveel reacties. Blijf dit natuurlijk gewoon doen.

Maar stel ik ben zwanger en ik werk via uitzendbureau, als ze horen dat je zwanger ben, sta je misschien over maand op straat. Daarnaast als ik geen baan heb, en ik word zwanger, niemand wil een zwangere vrouw aannemen.
Als je vriend meer verdient dan de bijstandsnorm voor een echtpaar (gelijkgesteld aan samenwonen), dat is ca. Euro 1200, kom je niet voor bijstand in aanmerking.
Verplichte kosten à ziektekosten, ja die heb je. Telefoon bijv: aan de prepaid. Als je geen geld hebt kun je je niet meer veroorloven, simple as that.
Hoezo stel ik ben zwanger? Je bent je niet bewust van het fenomeen zwangersschapstest of weet je niet hoe je een baby maakt?
Stel je bent zwanger?

Dat overkomt je namelijk? Je bent niet op de hoogte van AC?
Gewoon nog ff niet zwanger raken en vanaf het einde van t jaar elke baan accepteren die je kan krijgen. Je doet net alsof het je allemaal maar over komt. Je hebt meer invloed dan je denkt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou zorgen dat je niet zwanger wordt want dan moet je vriend niet 1 maar 2 personen onderhouden.
Nee ik ben heel dom en niet op de hoogte van AC.... Maar daar ging het niet om of wel dan?
Hier een zwangere, zonder recht op ww of bijstand en vanaf 1 januari 2014 zonder werk. Oei shame on me.

Wij hebben een uitgebreide berekening gemaakt en het komende jaar kunnen we het uitzingen. We hebben wel moeten snijden in onze uitgaven. Probeer vast in te spelen op de onzekere tijd door abonnementen op te zeggen, wat vaker bijvoorbeeld de fiets te pakken, goedkoper boodschappen te doen etc. Dus dat je nu vast spaart voor de tijd die misschien komen gaat.
Tuurlijk gaat het daar ook om! Het gaat wel om een kindje dat je in en onzekere en financieel instabiele situatie misschien (?) Op de wereld wil zetten. Enig idee wat een kind kost?
Ja! Ik ben echt niet op mijn achterhoofd gevallen. Maar zeg nou zelf, hoe zeker ben je ervan als je half jaar contracten heb of tegenwoordig een vast contract? Boven jou reactie is er iemand zwanger en heeft ook geen baan e.d.

Natuurlijk moet je je kind alles bieden.

Waarom denk je dat ik dit voorleg? Niet om terechtgewezen te worden dat ik dom bezig ben. Maar als de kans er bestaat om dan oplossingen te bedenken. En kans! Misschien is het niet zo.
Hoe doe je dat dan? Ben ik wel erg benieuwd naar.
quote:freckels88 schreef op 12 november 2013 @ 08:24:

Ja! Ik ben echt niet op mijn achterhoofd gevallen. Maar zeg nou zelf, hoe zeker ben je ervan als je half jaar contracten heb of tegenwoordig een vast contract? Boven jou reactie is er iemand zwanger en heeft ook geen baan e.d.

Natuurlijk moet je je kind alles bieden.

Waarom denk je dat ik dit voorleg? Niet om terechtgewezen te worden dat ik dom bezig ben. Maar als de kans er bestaat om dan oplossingen te bedenken. En kans! Misschien is het niet zo.

Laat je niet teveel op de kast jagen. Het gros van de mensen hier is afhankelijk van allerlei uitkeringen, subsidies, toeslagen etc.

Het is heel makkelijk om van achter de pc te oordelen.

Het is gewoon een klote situatie. Positieve is wel, dat zelfs een kleine baan vaak al genoeg is om je vaste lasten te betalen als je samenwoont met een partner met een normaal inkomen. Plus je kunt misschien nu alvast extra sparen?
Nou, als je het al vervelend vindt dat je vriend je moet onderhouden, zou ik er niet nog een kind bij gaan maken.

Misschien is het trouwens wel verstandig om eerst te kijken hoe het samenwonen gaat voor je zwanger besluit te raken.
quote:freckels88 schreef op 12 november 2013 @ 07:57:

Natuurlijk wel!!! Laat ik dat even voorop stellen. Maar ik heb nog tm februari om baan te vinden. Meestal gaat het tegenwoordig via uitzendbureau's. Als ik zelf solliciteer zijn er zoveel reacties. Blijf dit natuurlijk gewoon doen.

Maar stel ik ben zwanger en ik werk via uitzendbureau, als ze horen dat je zwanger ben, sta je misschien over maand op straat. Daarnaast als ik geen baan heb, en ik word zwanger, niemand wil een zwangere vrouw aannemen.

Je zegt hier wel dat je misschien niet zwanger bent, maar je wilt het dus wel worden.

En je woont nog niet eens samen

En je hebt geen baan

Dan kan je wel boos op ons worden dat we je niet vertellen wat je horen wilt, maar ik snap je vraag niet over hoe je met je situatie om moet gaan.

Hier serieus advies:

1. Vind een baan

2. Ga pas samenwonen als je een baan hebt

3. Wordt pas zwanger als je een paar jaar samengewoond hebt en een vast contract hebt.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven