Geld & Recht alle pijlers

Vaste lasten

13-07-2020 17:44 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames,

Ik zag dat er een topic was over vaste lasten per maand.
Die is helaas al sterk verouderd.

Ik ben een enorme controlfreak en we hebben net een huis gekocht.
We zullen hiervoor €742,- per maand betalen, en hebben op dit moment een inkomen van ongeveer € 4000,-. (40 en 32uur)
We zijn nu nog met zijn tweetjes maar daar willen we graag verandering in brengen (vanaf oktober bezig, en 1x een miskraam gehad)

Op dit moment zit ik even in een pieker fase. Dus ik wil graag vragen naar een beetje input van jullie kant,
Wat zijn jullie inkomsten/uitgaven met bijvoorbeeld 2 volwassenen en 1 kindje? Of andere samenstelling mag natuurlijk ook.

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,
AnneRoos
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
13-07-2020 20:24
Gruwelijk, zeker omdat er relatief veel vrouwen in de zorg werken. Dat is niet bevorderend voor de gelijkheid van de seksen.

Niemand hoeft van mij 40 uur te werken hoor, ik was gewoon benieuwd wie van de twee het was en waarom. Ik hoor/zie/merk dat vrouwen vaak de keuze maken om minder te werken, vaak onder het mom van 'een dag voor jezelf hebben', maar ze zien vaak over het hoofd dat die dag vaak ook weer gevuld wordt omdat ze geacht worden om vervolgens veel meer dan de helft van het huishouden te doen (want ze werken immers minder) en dat het langetermijneffecten heeft.

Ik zou het zo verfrissend vinden als het antwoord zou zijn: hij werkt een dag minder, zodat hij naast het huishouden ook nog een middagje kan gamen met zijn vrienden. Of: ik werk een dagje minder, omdat ik ook nog een opleiding van 20 uur in de week doe waarmee ik straks veel meer ga verdienen, en dat is niet te combineren met een 40-urige werkweek - mijn partner investeert nu dus even wat meer geld in ons, zodat ik straks een betere positie heb.
Ik ben alleen en heb nog nooit 40 uur gewerkt. Simpelweg omdat mijn eerste baan 32 uur was en ik daarna nooit aan een salaris van 40 uur ben gaan wennen en ik ontzettend geniet van mijn 3 daagse weekend. Als je gewoon zelf je broek kunt ophouden is er toch niets mis met parttime werken? Ik werk inmiddels 4x9 en doe in mijn vrije dag helemaal niets aan het huishouden, ik heb een engel die mij daarmee helpt.

On topic:

Vaste lasten incl sporten, Spotify, Netflix en auto (niet noodzakelijk): 1450
Overige kosten (boodschappen, benzine, schoonmaakster, kleding, leuke dingen): 1000

Inkomen: 3000
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
14-07-2020 08:11
Ik zou deze invullen: https://www.womeninc.nl/werkzorgberekenaar/. Krijg je inzicht!
Wat een goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
14-07-2020 08:11
Ik zou deze invullen: https://www.womeninc.nl/werkzorgberekenaar/. Krijg je inzicht!
Hele goede tip zeg!
Alle reacties Link kopieren
Je uitgaven die je opgeschreven hebt zijn €1.680 + €400 sparen = €2.080.

Er komt €4.000 binnen.

Waar geven jullie die andere €2.000 per maand aan uit?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Qua mijn inkomen en vaste lasten daar heb je weinig aan, die verschillen echt teveel. Wij geven ongeveer 27% aan ons inkomen uit aan bruto hypotheek. Maar wij vallen in hele andere inkomensklasse.
Alle reacties Link kopieren
Beetje last van koudwatervrees?
Mijn ervaring is dat je minder geld aan jezelf uitgeeft als je kinderen hebt. Je hebt er gewoon minder tijd voor.
Wij hebben inkomen van 5100 eur samen voor 2x32 uur met twee kinderen. Bruto hypo van 1050 eur. Vaste lasten verder zijn ook behoorlijk hoor: 2 auto, opvang, gwe etc
We sparen 1000 eur voor ons zelf en 200 eur voor onze kinderen.
Rest gaat op aan vaste en variabele lasten.
Alle reacties Link kopieren
enya29 schreef:
14-07-2020 12:51
Beetje last van koudwatervrees?
Mijn ervaring is dat je minder geld aan jezelf uitgeeft als je kinderen hebt. Je hebt er gewoon minder tijd voor.
Wij hebben inkomen van 5100 eur samen voor 2x32 uur met twee kinderen. Bruto hypo van 1050 eur. Vaste lasten verder zijn ook behoorlijk hoor: 2 auto, opvang, gwe etc
We sparen 1000 eur voor ons zelf en 200 eur voor onze kinderen.
Rest gaat op aan vaste en variabele lasten.
Jij koopt geen kleding meer, sport niet meer, gaat niet meer uit met vriendinnen of weekendjes weg? Toegegeven het is iets minder maar scheelt geen honderden euro's.
Een 1 ouder gezin van moeder en dochter.

Inkomen: €2600,-
Uitgaven: € 1750,-
Alle reacties Link kopieren
Leeuw32 schreef:
14-07-2020 13:00
Jij koopt geen kleding meer, sport niet meer, gaat niet meer uit met vriendinnen of weekendjes weg? Toegegeven het is iets minder maar scheelt geen honderden euro's.
Leeuwtje even goed lezen:
Wij geven ca 3800 eur uit aan variabele en vaste lasten
De rest blijft over....

Klopt ik sport niet meer. We gaan geen weekendjes weg meer en sporadisch doe ik iets voor mezelf. Kleding koop ik nauwelijks. Zielig hè? 🙈
Alle reacties Link kopieren
enya29 schreef:
14-07-2020 13:42
Leeuwtje even goed lezen:
Wij geven ca 3800 eur uit aan variabele en vaste lasten
De rest blijft over....

Klopt ik sport niet meer. We gaan geen weekendjes weg meer en sporadisch doe ik iets voor mezelf. Kleding koop ik nauwelijks. Zielig hè? 🙈
Ik mis wat je aan jezelf uitgeeft :lol: . Ik vind je niet zielig hoor, maar herken het totaal niet. Zeker nu zoontje weer wat ouders is en er weer wat open is ga ik toch echt minimaal 1 of 2 buiten de deur "iets" doen met man of vriendinnen. En een weekend weg met vriendin staat ook gepland (net als met man) dus wij geven aan dat soort dingen net zoveel uit.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 20-06-2021 16:18
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
14-07-2020 09:23
Hele goede tip zeg!
Dankjewel voor deze tip!
Het is ook niet dat ik me nu zorgen maak over dat we nog met zijn 2en zijn.
Maar meer van, want verandert er straks als er een kindje komt bijvoorbeeld.

Dit vind ik dan wel een goede tool, alleen rekenen ze met loon, incl vakantietoeslag etc.
Dat geeft wel een wat vertekend beeld, zou dit daadwerkelijk een goeie richtlijn zijn over
het minder te besteden bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben op dit moment een veel lager inkomen en we hebben 2 kinderen. De 3de is onderweg. Het is maar net wat je ervan maakt en wat je prioriteiten zijn. In ons geval is het altijd goed gekomen. En we beseffen nu pas meer wat de waarde van geld is. Overigens is de afgelopen half jaar de inkomen flink gedaald. Vorige jaar was het meer maar nog steeds minder dan wat jullie hebben. Wij komen allemaal als gezin niks te kort :)
Alle reacties Link kopieren
Anneroos89 schreef:
15-07-2020 08:05
Dankjewel voor deze tip!
Het is ook niet dat ik me nu zorgen maak over dat we nog met zijn 2en zijn.
Maar meer van, want verandert er straks als er een kindje komt bijvoorbeeld.

Dit vind ik dan wel een goede tool, alleen rekenen ze met loon, incl vakantietoeslag etc.
Dat geeft wel een wat vertekend beeld, zou dit daadwerkelijk een goeie richtlijn zijn over
het minder te besteden bedrag?
Bij ons klopt het aardig, alleen onze kdv is duurder. Zou er nog 250 euro vanaf halen dan heb je een aardig beeld.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt wel zou ik zeggen, maar die tool houdt geen rekening met boodschappen etc. als er een kind komt.

Ik ging minder werken - 200 inkomsten
Er kwam kinderbijslag bij + 70 inkomsten

Er kwam flesvoeding en luiers bij + 100 uitgaven (verschilt natuurlijk per merk en borstvoeding scheelt helemaal)
Er kwam 2 dagen KDV bij + 250 netto uitgaven
Later werd dat 3 dagen + 125 extra uitgaven
Plus nog wat kleding, kleine spulletjes en verzorging voor de baby + 30 uitgaven (kan je deels zo duur maken als je wilt natuurlijk)
Extra tanken omdat we 2x (later 3x) naar het KDV moeten rijden. +?? uitgaven

Als je het zo bekijkt zijn we er dus wel €600 per maand op achteruit gegaan sinds onze dochter er is. De tool zegt een stuk minder, maarja die houdt geen rekening met die dingen. En ik zal vast ook dingen vergeten zijn haha.

*Wij hadden trouwens lang geen 2x 2000 netto toen er een baby kwam.
_melon wijzigde dit bericht op 15-07-2020 12:38
4.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er natuurlijk ook aan óf je minder gaat werken of niet en hoeveel dagen er gebruik gemaakt gaat worden van een kdv. Toen ik zwanger was van de eerste kreeg mijn man loonsverhoging (toeval hoor) en dat compenseerde precies de kosten van het kdv. Als je wil kun je nu al berekenen hoeveel het kdv je netto zou kosten. Voor ons was dat nooit zoveel, omdat onze inkomens niet zo hoog waren (2 dagen kdv voor rond de 200 euro per maand).
Wat zijn je verwachtingen voor opvang als je kinderen krijgt? Opa's/oma's, hoeveel dagen KDV? En wil één van jullie minder werken als er een kind komt of blijft het zo? En wat zijn de middellange termijn prognoses met werken: zijn jullie mobiel op de arbeidsmarkt, zitten jullie in een afgetimmerd loongebouw met beperkte jaarlijkse groeiruimte?

2x 2000 euro per maand netto is niet superhoog, maar het maakt wel uit of je net starter bent op de arbeidsmarkt of dat je al 6 jaar werkt of zo.
Alle reacties Link kopieren
Anneroos89 schreef:
13-07-2020 17:44
Hallo dames,

Ik zag dat er een topic was over vaste lasten per maand.
Die is helaas al sterk verouderd.

Ik ben een enorme controlfreak en we hebben net een huis gekocht.
We zullen hiervoor €742,- per maand betalen, en hebben op dit moment een inkomen van ongeveer € 4000,-. (40 en 32uur)
We zijn nu nog met zijn tweetjes maar daar willen we graag verandering in brengen (vanaf oktober bezig, en 1x een miskraam gehad)

Op dit moment zit ik even in een pieker fase. Dus ik wil graag vragen naar een beetje input van jullie kant,
Wat zijn jullie inkomsten/uitgaven met bijvoorbeeld 2 volwassenen en 1 kindje? Of andere samenstelling mag natuurlijk ook.

Alvast bedankt.

Hartelijke groet,
AnneRoos
Dat hangt er natuurlijk vanaf. Ergens tussen 1000-5000 in/uit zal de.mediaan liggen.
Life is fun. Live it.
strings-attached schreef:
13-07-2020 21:55
Die 800 is wel jouw eigen keuze hè. Zat mensen die minder dan dat uitgeven aan oppas. Of zitten jouw kinderen meer bij de opvang dan thuis.
Of je hebt gewoon een goede baan, dan moet je nu eenmaal meer zelf betalen hè? Heb je niet zoveel in te kiezen, dat bepaalt de overheid. En in de meeste gevallen loont werken, dus minder opvang afnemen = minder werken = groter inkomensverlies dan wanneer je meer blijft werken, maar wel opvangkosten hebt.

Maar dat snap jij allemaal heus wel, je wilde gewoon even rellen. :lol:
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-07-2020 09:45
Je uitgaven die je opgeschreven hebt zijn €1.680 + €400 sparen = €2.080.

Er komt €4.000 binnen.

Waar geven jullie die andere €2.000 per maand aan uit?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Maar 400 euro kunnen sparen terwijl je 4000 verdient, ik vind het erg weinig.
Man en ik verdienen maar 3000 euro samen en we redden ons meer dan prima. 2 kinderen. Kunnen gewoon sparen.
Alle reacties Link kopieren
De vraag hoeveel je kan sparen zal ook erg afhangen van (vooral) je woonlasten.
Er zijn nog veel mensen met (deels) aflossingsvrije hypotheken die nu wonen in een woning met lage lasten. Dat lijkt allemaal heel mooi die lage lasten maar ooit wordt de rekening gepresenteerd. Voor een deel van de mensen met aflossingsvrije hypotheek ziet dat extra deel dat zij nu kunnen sparen simpelweg ook toe op de aflossing van de hypotheekschuld in de toekomst.

Sluit je nu een hypotheek af van +/- € 300.000,-- tegen een rente van 1,7% voor 20 jaar dan betaal je bij een annuïteitenhypotheek gewoon € 1.064,-- bruto per maand. Dan kun je € 4.000,-- verdienen maar dan is al direct een groot deel van dat inkomen op maandbasis weg.
Alle reacties Link kopieren
Wij begonnen 6 jaar geleden met 31% bruto woonlasten t.o.v. het netto inkomen.
Intussen door groei in inkomen + extra aflossen terug weten te dringen naar 15% bruto woonlast t.o.v. het netto inkomen.

Wij verwachten binnen nu en 5 jaar rond de 10% uit te komen. Dat lijkt me echt heerlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven