Geld & Recht alle pijlers

Vastgoed kopen als investering; wie heeft tips & tricks?

26-04-2019 12:12 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik willen ons spaargeld (grotendeels) in vastgoed stoppen als investering zodat we (hopelijk) uiteindelijk zoveel rendement halen dat we iets minder kunnen gaan werken in de toekomst. Het is dus echt een investering voor 'later' voor ons (we zijn nu midden 40). Spaargeld op de bank levert momenteel zo goed als niets op, dus zijn we hierop gestuit bij het zoeken naar alternatieven. Dit spreekt ons aan en we zijn ons al volop aan het inlezen.

Situatie is in grote lijnen: samen ongeveer 1 ton aan spaargeld te besteden om een appartement te kopen, deels met een kleine hypotheek uiteraard omdat ook een goedkoper appartement niet snel voor die prijs aan te schaffen zal zijn. Idee is om deze dan te verhuren en op die manier door te sparen om een tweede appartement te kopen etc. etc.

We hebben momenteel ieder een eigen koophuis (we latten dus) met een deel eigen geld en een deel hypotheek. Binnen een jaar of 5-8 (als de kinderen het huis uit zijn) willen we gaan samenwonen en kunnen we dus meer kapitaal inzetten dat vrijkomt bij de verkoop van één van onze huidige huizen.

We zijn ons hier al enige tijd in aan het verdiepen, maar tips & tricks zijn zeker nog welkom! Wie heeft dit al eens gedaan, of doet dit momenteel en kan ons wat verder op weg helpen? Bedankt!
Oh ja, de VVE kosten moet je ook nog betalen natuurlijk, nog vergeten te noemen in mijn opsomming.

Als je belegt in indextrackers heb je die 4,5% rendement ook. Met minder risico en een grotere kans op meer rendement.
Bij beleggen in indexfondsen is het risico juist hoger, omdat aandelenkoersen heel hard kunnen dalen, ze kunnen ook heel hard stijgen. Onroerend goed is over het algemeen waardevaster, kan ook dalen. Ik beleg in beide, allebei heeft het risico's, voordelen en nadelen.

Wij hebben in 2 jaar tijd ongeveer een waardestijging van 20% op het appartement. Maar dit kan je natuurlijk pas verzilveren bij verkoop. Omdat de afgelopen jaren de huizenprijzen hard zijn gestegen zie ik de komende tijd die stijging wel afvlakken. Maar historisch gezien stijgen huizenprijzen ongeveer met 3-5% gemiddeld per jaar.
In half Nederland was het prijsniveau van de huizen in 2018 nog niet terug op het niveau van 2008: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/36 ... dietcrisis

Indextrackers zijn juist een heel veilige manier van beleggen. Natuurlijk daalt ook bij indexen wel eens de waarde. Maar omdat het passief beleggen is in heel veel wereldwijde fondsen zijn de kosten laag en is het risico enorm gespreid. Groot voordeel is dat je geld sneller beschikbaar is. Als het in stenen zit niet. Bovendien kun je het gedeeltelijk opnemen. Bij een huis is het alles opnemen (dus verkopen) of niets of lenen met het huis als onderpand.
je zou kunnen kiezen voor een nieuwbouwproject (aan het water), met functie recreëren. De prijs van zo'n huisje/appartement is veel lager.
Ik ken verschillende mensen die dit gedaan hebben, zij verhuren via airbnb en booking.com
Aan welke doelgroep wil je het verhuren? Studenten, expats, starters?
Een bak met geld hebben jullie sowieso nodig, allebei al een hypotheek. Gaan jullie de aankoop van het vadtgoed op beide namen zetten of op één van jullie? Notariskosten dus.. Voor kamerverhuur heb je een vergunning van de gemeente nodig.
Waar koop je iets voor een ton tegenwoordig? En daar waar je het wel kunt kopen, in de uithoeken, trekken jonge mensen weg.
lisa_ schreef:
27-04-2019 07:18
je zou kunnen kiezen voor een nieuwbouwproject (aan het water), met functie recreëren. De prijs van zo'n huisje/appartement is veel lager.
Ik ken verschillende mensen die dit gedaan hebben, zij verhuren via airbnb en booking.com

Als er geen beperking zit op het aantal nachten dat je mag verhuren is de opbrengst hoger dan bij gewone verhuur, maar je hebt er wel veel meer werk aan.
Boogschutter10 schreef:
26-04-2019 13:45
Lijkt me dat die ton spaargeld veel te weinig is. Kosten koper, opknapkosten, overdrachtskosten en notariskosten moeten daar nog vanaf. Van wat dan overblijft zou je dan nog een appartement moeten gaan kopen? Je krijgt namelijk geen hypotheek als je onroerend goed wilt kopen met als doel om dit te gaan verhuren. Je moet dit dus volledig zelf - dus zonder hypotheek - financieren.

Dus ja hier stopt het al.
Nee, daar stopt het helemaal niet. Er zijn zat aanbieders die vastgoed willen financieren voor de verhuur. Zeker als je zelf al 100.000,- inlegt..
lisa_ schreef:
27-04-2019 07:18
Dat is recreatie, betaal je veel hogere hypotheekrente, mensen kunnen zich niet op zo’n adres inschrijven, dus is het geen vastgoed
Je hebt het over ‘we’ en gooit al jullie spaargeld op één hoop.
Zolang jullie latten zou ik helemaal nog geen plannen maken om samen iets te kopen. Daarbij hebben jullie niet zoveel spaargeld om een nieuwe woning te kunnen kopen.
Laat dat geld lekker veilig op de bank staan. Zeker als je juridisch gezien niets van elkaar bent en samenwonen pas iets is voor in de verre toekomst.
Ik zou doorsparen en voorlopig helemaal niets doen met je geld. Zeker niet samen met een man waar je op papier niets mee hebt en waar je niet eens mee woont. Veel te onzeker allemaal.
Ik zou met het dat over is eerst jullie eigen hypotheken aflossen. Jullie hebben kinderen die over een aantal jaar het huis uitgaan. Is het geen idee om dan voor de kinderen een appartement te kopen in de plaats waar ze studeren? Of het geld opzij te houden voor het geval je liever voor ze wil huren de eerste jaren?
Persoonlijk vind ik het een slecht en weinig doorgedacht plan.
1. Vastgoed levert historisch niet meer rendement op dan de inflatie.
2. Het is gedoe. Lekkage, om de zoveel jaar verbouwen. Leegstand, huurders die zich misdragen.
3. 4-5% is echt belachelijk weinig. Een maand leegstand per jaar betekent al verlies. Laat staan de overige koste posten die je ook hebt.
4. Beleggen betekent spreiden van de risico's. Met al je geld in 1 belegging ben je nogal riskant bezig.
5. Het is niet liquide.
6. Wijzigingen van gemeenten, overheid, huurregels, Belastingdienst etc. kan je plan overhoop gooien.

Oplossing, koop gewoon REI's. Hogere rendement, verspreid, geen gedoe en liquide. Nog beter: koop ETF's.
Life is fun. Live it.
Ik zou een garage of een parkeerplaats kopen in een grote stad dichtbij.
Kun je er zelf ook gebruik van maken als je gaat shoppen. Parkeerruimte is schaars en denk ik een goede investering.
Boogschutter10 schreef:
26-04-2019 15:34
Waar denk je nog een appartement voor een ton inclusief alle kosten te kunnen kopen? Als dit al lukt dan heb je het over zwaar verwaarloosd en/ of op een slechte locatie ... .

Of je nu wilt gaan verhuren of wilt opknappen en doorverkopen: met een ton doe je niet veel. Dit mis ik in je verhaal.
Er staat bij mijn weten niet dat we voor een ton een appartement willen kopen? Was het maar zo'n feest ;-) Alleen dat dat het bedrag is dat we nu te besteden hebben. Uiteraard sparen we nog even vrolijk door (hebben allebei lage hypotheeklasten dus sparen behoorlijk). Wellicht zullen we er wel een hypotheek bij moeten nemen maar als je zelf ruim eigen geld inlegt hoeft dat geen probleem te zijn. Zeker niet omdat we zelf allebei een heel lage hypotheek hebben en al een groot deel hebben afgelost.
anniexx wijzigde dit bericht op 01-05-2019 17:03
20.65% gewijzigd
Hatchi schreef:
27-04-2019 08:13
Je hebt het over ‘we’ en gooit al jullie spaargeld op één hoop.
Zolang jullie latten zou ik helemaal nog geen plannen maken om samen iets te kopen. Daarbij hebben jullie niet zoveel spaargeld om een nieuwe woning te kunnen kopen.
Laat dat geld lekker veilig op de bank staan. Zeker als je juridisch gezien niets van elkaar bent en samenwonen pas iets is voor in de verre toekomst.
Ik zou doorsparen en voorlopig helemaal niets doen met je geld. Zeker niet samen met een man waar je op papier niets mee hebt en waar je niet eens mee woont. Veel te onzeker allemaal.
Uiteraard leggen we alles vast bij de notaris. Dus mocht het misgaan (wat ik niet hoop en verwacht maar je weet immers maar nooit) dan nog is het een goede belegging voor onze 'oude dag' (waar we dan helaas niet samen van zullen gaan genieten) :-)
En een ton spaargeld lijkt me een goede start, zeker nu we nog wel even willen doorsparen en onze huidige hypotheken al voor een behoorlijk deel zijn afgelost....
Zebraa schreef:
27-04-2019 17:42
Persoonlijk vind ik het een slecht en weinig doorgedacht plan.
1. Vastgoed levert historisch niet meer rendement op dan de inflatie.
2. Het is gedoe. Lekkage, om de zoveel jaar verbouwen. Leegstand, huurders die zich misdragen.
3. 4-5% is echt belachelijk weinig. Een maand leegstand per jaar betekent al verlies. Laat staan de overige koste posten die je ook hebt.
4. Beleggen betekent spreiden van de risico's. Met al je geld in 1 belegging ben je nogal riskant bezig.
5. Het is niet liquide.
6. Wijzigingen van gemeenten, overheid, huurregels, Belastingdienst etc. kan je plan overhoop gooien.

Oplossing, koop gewoon REI's. Hogere rendement, verspreid, geen gedoe en liquide. Nog beter: koop ETF's.
We zitten ook nog in de oriëntatiefase, staan niet op het punt iets te kopen uiteraard. Feit is dat een ton aan spaargeld op dit moment meer kost (belastingen) dan oplevert (rente) dus we zijn op zoek gegaan naar andere mogelijkheden.

Vastgoed kan zeker rendabel zijn, we hebben ons uiteraard ingelezen en rekenen ons niet rijk met enorme rendementen, maar het levert zeker meer op dan nu. Daarnaast zetten we niet al ons spaargeld hierop in. Naast die ton hebben we uiteraard nog voldoende liquide middelen achter de hand voor opvang van onverwachte kosten, vakanties etc.

Dat het gedoe is kan inderdaad. Echter, we zullen uiteraard wel kieskeurig zijn aan wie we het appartement verhuren én gaan voor minimaal 1 jaar contract zodat we niet maandelijks gedoe hebben qua leegstand etc. Vriend en familielid zijn erg handig (aannemers) en klusjes/klussen kunnen dus relatief goedkoop worden uitgevoerd.
damesbril schreef:
27-04-2019 18:06
Ik zou een garage of een parkeerplaats kopen in een grote stad dichtbij.
Kun je er zelf ook gebruik van maken als je gaat shoppen. Parkeerruimte is schaars en denk ik een goede investering.
Goeie tip, zullen we zeker ook meenemen in ons business plan (zijn we momenteel aan het opstellen)
NYC schreef:
27-04-2019 08:13
Ik zou met het dat over is eerst jullie eigen hypotheken aflossen. Jullie hebben kinderen die over een aantal jaar het huis uitgaan. Is het geen idee om dan voor de kinderen een appartement te kopen in de plaats waar ze studeren? Of het geld opzij te houden voor het geval je liever voor ze wil huren de eerste jaren?
Kinderen studeren en wonen deels thuis en deels op kamers. Verhuren willen we doen aan mensen met een vast inkomen/baan; geen studenten (dát lijkt me echt veel gedoe).
Hypotheken zijn al voor een groot deel afgelost. Meer is nu eigenlijk niet verstandig omdat we dan weinig rente aftrek meer zouden hebben.
Marana-- schreef:
27-04-2019 00:45
Indextrackers zijn juist een heel veilige manier van beleggen. Natuurlijk daalt ook bij indexen wel eens de waarde. Maar omdat het passief beleggen is in heel veel wereldwijde fondsen zijn de kosten laag en is het risico enorm gespreid. Groot voordeel is dat je geld sneller beschikbaar is. Als het in stenen zit niet. Bovendien kun je het gedeeltelijk opnemen. Bij een huis is het alles opnemen (dus verkopen) of niets of lenen met het huis als onderpand.
Hier had/heb ik nog nooit van gehoord! Dank voor de tip, ik ga me eens goed inlezen hierin!
Anniexx schreef:
01-05-2019 17:10
Kinderen studeren en wonen deels thuis en deels op kamers. Verhuren willen we doen aan mensen met een vast inkomen/baan; geen studenten (dát lijkt me echt veel gedoe).
Hypotheken zijn al voor een groot deel afgelost. Meer is nu eigenlijk niet verstandig omdat we dan weinig rente aftrek meer zouden hebben.
Je krijgt alleen een deel terug als je betaalt he, je gaat er nooit op vooruit.
Anniexx schreef:
Meer is nu eigenlijk niet verstandig omdat we dan weinig rente aftrek meer zouden hebben.

Waarom zou dat erg zijn? Als je je hypotheekwwel helemaal aflost betaal je én geen hypotheekrente én geen eigenwoningforfait meer. Win-win!
wekkerradio schreef:
26-04-2019 16:17
Is een vakantiehuis kopen geen optie? Het beheer kun je laten doen door het vakantiepark.

Bovendien hebben je huurders geen huurrechten.
Daar zitten vaak veel randvoorwaarden en verplichtingen aan. En als de bezettingsgraad laag is haal je amper rendement.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Anniexx schreef:
Verhuren willen we doen aan mensen met een vast inkomen/baan; geen studenten (dát lijkt me echt veel gedoe).
Mensen met een vaste baan kunnen die baan kwijtraken..... dus garanties heb je nooit 100%.
Studenten veel gedoe? Verhuren is altijd gedoe. Zeker in het begin. Maar over studenten deel ik je mening absoluut niet. Wij hoeven voor de kamers nooit huurders te zoeken; de studenten komen zelf met medestudenten aanzetten, ideaal. Ja, ze geven gedoe, meer dan de huurders van de appartementen. Maar minder dan de huurders van de winkelpanden. En daar hebben we echt moeite om goede huurders te vinden. Winkelpanden verhuur je voor langere perioden, meestal per 5 jaar. Maar wij hebben daar het meeste gedoe mee. Voor particulieren is het vaak te duur of ze kunnen de huur niet meer opbrengen/ gaan failliet. Dat geeft pas echt ellende. Besef dat je als eigenaren echt op 1 lijn moet zitten met wat je wil qua onderhoud, aankleding etc.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
wilma36 schreef:
26-04-2019 12:37
Van de hypotheekverstrekker mag je meestal niet verhuren.
Van de hypotheekverstrekker wel, van de geldverstrekker niet....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven