Vastgoed kopen als investering; wie heeft tips & tricks?
vrijdag 26 april 2019 om 12:12
Mijn vriend en ik willen ons spaargeld (grotendeels) in vastgoed stoppen als investering zodat we (hopelijk) uiteindelijk zoveel rendement halen dat we iets minder kunnen gaan werken in de toekomst. Het is dus echt een investering voor 'later' voor ons (we zijn nu midden 40). Spaargeld op de bank levert momenteel zo goed als niets op, dus zijn we hierop gestuit bij het zoeken naar alternatieven. Dit spreekt ons aan en we zijn ons al volop aan het inlezen.
Situatie is in grote lijnen: samen ongeveer 1 ton aan spaargeld te besteden om een appartement te kopen, deels met een kleine hypotheek uiteraard omdat ook een goedkoper appartement niet snel voor die prijs aan te schaffen zal zijn. Idee is om deze dan te verhuren en op die manier door te sparen om een tweede appartement te kopen etc. etc.
We hebben momenteel ieder een eigen koophuis (we latten dus) met een deel eigen geld en een deel hypotheek. Binnen een jaar of 5-8 (als de kinderen het huis uit zijn) willen we gaan samenwonen en kunnen we dus meer kapitaal inzetten dat vrijkomt bij de verkoop van één van onze huidige huizen.
We zijn ons hier al enige tijd in aan het verdiepen, maar tips & tricks zijn zeker nog welkom! Wie heeft dit al eens gedaan, of doet dit momenteel en kan ons wat verder op weg helpen? Bedankt!
Situatie is in grote lijnen: samen ongeveer 1 ton aan spaargeld te besteden om een appartement te kopen, deels met een kleine hypotheek uiteraard omdat ook een goedkoper appartement niet snel voor die prijs aan te schaffen zal zijn. Idee is om deze dan te verhuren en op die manier door te sparen om een tweede appartement te kopen etc. etc.
We hebben momenteel ieder een eigen koophuis (we latten dus) met een deel eigen geld en een deel hypotheek. Binnen een jaar of 5-8 (als de kinderen het huis uit zijn) willen we gaan samenwonen en kunnen we dus meer kapitaal inzetten dat vrijkomt bij de verkoop van één van onze huidige huizen.
We zijn ons hier al enige tijd in aan het verdiepen, maar tips & tricks zijn zeker nog welkom! Wie heeft dit al eens gedaan, of doet dit momenteel en kan ons wat verder op weg helpen? Bedankt!
woensdag 1 mei 2019 om 21:25
Ik zie maar één reactie dat als je juridisch niks van elkaar bent dat dit dan geen slim plan is. Als er ergens een kink in de kabel komt, dan kom je er heel moeilijk vanaf als de neuzen niet de zelfde kant op staan. Jullie willen naast geliefden ook financieel zakenpartners worden. Waarom dit gaan mengen met elkaar? Er zijn genoeg andere mogelijkheden om beide je eigen geld te investeren zonder je zo aan elkaar vast te binden met vastgoed. Mocht een van jullie iets overkomen, dan scheep je je kinderen (ik neem voor het gemak aan dat zij erven) op met een zakelijk contract met je partner, wat een erfenis afhandelen enorm ingewikkeld kan maken. Niet waar je over na wilt denken misschien, maar neem het wel ook mee in je gedachten.

dinsdag 14 mei 2019 om 12:39
Wij hebben in November ons eigen huis gekocht en zijn nu aan het rondkijken voor nog ern huis. Tot nog toe 5 keer wezen kijken en vanmiddag bel ik ook weer de makelaar. Wij laten wel alles uitbesteden. Ik kreeg van een makelaar de tip om contact tussen huurder en verhuurder strikt te mijden en alles via een tussenbedrijf te doen. Inmiddels wordt het een en ander al concreter. De huur uit het huis wordt dan samen met de kinderbijslag uit Duitsland (ca 600 euro) mijn "inkomen".
Mijn man heeft een contract voor 5 jaar dus mochten we daarna verhuizen gaat ons eigen huis ook in de verhuur. Het doel is om 3 on-roerende goederen in bezit te hebben. Ik woon gelukkig in het zuiden van het land dus prijzen zijn nog ok.
Mijn man heeft een contract voor 5 jaar dus mochten we daarna verhuizen gaat ons eigen huis ook in de verhuur. Het doel is om 3 on-roerende goederen in bezit te hebben. Ik woon gelukkig in het zuiden van het land dus prijzen zijn nog ok.