Geld & Recht alle pijlers

Veiling bij inschrijving.

22-08-2016 00:24 22 berichten
Wij hebben een pand op het oog en het wordt geveild bij inschrijving.

Heeft iemand hier ervaring mee? Volgens mij heb je dan geen ruimte om te onderhandelen en je weet niet wat andere mensen doen.

Maar stel, er doet maar 1 iemand mee en het is een belachelijk laag bod mag de verkoper dit dan weigeren?
vraag naar de voorwaarden van de veilig en hou rekening met bijkomende kosten
quote:S-Meds schreef op 22 augustus 2016 @ 00:30:

vraag naar de voorwaarden van de veilig en hou rekening met bijkomende kostenWelke kosten komen er bij tov een gewone woning aankoop?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sophiever schreef op 22 augustus 2016 @ 00:37:

[...]

Welke kosten komen er bij tov een gewone woning aankoop?Veilingkosten . Verder zal alles in de voorwaarden staan, heb je die al opgevraagd?
Inderdaad vraag de voorwaarden op. Maar houdt rekening mee dat indien verkoper achterstanden heeft koper die ook vaak betaalt.

Voor wat betreft je vraag is het denk ik afhankelijk wat de reden van veiling is. Of bedoel je gewoon een verkoop bij inschrijving want dat is weer anders
Misschien slim een aankoopmakelaar in te schakelen aangezien je hier kennelijk zelf je weg niet in weet?
Let gied op welke voorwaarden bij aankoop gelden. Zo kun je de situatie krijgen dat bijv verborgen gebreken niet meer te verhalen zijn bij de verkoper. Goedkoop kan in dit soort situaties duurkoop worden!
En vaak moet je bij veilingen direct afrekenen!

Dus een hypotheek regelen is er dan niet meer bij.
quote:katrien1974 schreef op 22 augustus 2016 @ 06:44:

Of bedoel je gewoon een verkoop bij inschrijving want dat is weer andersGoede vraag. TO?
quote:katrien1974 schreef op 22 augustus 2016 @ 06:44:

Inderdaad vraag de voorwaarden op. Maar houdt rekening mee dat indien verkoper achterstanden heeft koper die ook vaak betaalt.

Voor wat betreft je vraag is het denk ik afhankelijk wat de reden van veiling is. Of bedoel je gewoon een verkoop bij inschrijving want dat is weer andersEr staat bij funda dat het gaat om een veiling en te koop bij inschrijving.
Zoiets noemen ze vaak 'veiling', maar dat is het formeel niet. Het is gewoon een handige manier om iedereen een bod te laten doen.

Het is niet meer dan dat. Je doet een laatste bod, de verkoper kiest je uit (omdat je het beste bod hebt, wat iets anders is als het hoogste bod, ze kijken waarschijnlijk ook naar wanneer je oplevering wil en of je voorbehouden hebt), en dan accepteert de verkoper je bod. Of de verkoper verwerpt alle biedingen. Daarna moet je nog even onderhandelen over de laatste voorwaarden in het koopcontract, moet je die tekenen (bij notaris in Amsterdam, in rest van NL doorgaans bij makelaar), en dan heb je 3 dagen bedenktijd.

En echte veiling werkt heel anders. Dan zit je er na afloop van de veiling aan vast, en moet je ongeveer meteen afrekenen. Niet echt iets voor particulieren, of je moet je heel goed laten voorlichten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:Sophiever schreef op 22 augustus 2016 @ 09:31:

Er staat bij funda dat het gaat om een veiling en te koop bij inschrijving.Funda heeft een filter voor veilingen, als je de gemeente en dat filter selecteert, komt de woning dan op? Zo nee, dan is het geen echte veiling, maar dat 'trucje'. Dit is een voorbeeld van een echte veiling.

Een veiling en verkoop bij inschrijving zijn heel verschillend, dus belangrijk om dit goed duidelijk te krijgen.
Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet wel dat je hier niet makkelijk meer onderuit kan als het bod eenmaal is geaccepteerd. Als dit echt je droomhuis is en je zou een bod willen doen zou ik me eerst heel goed laten voorlichten door iemand met verstand van zaken. Een notaris met ervaring bijvoorbeeld, kost misschien wat maar dat lijkt me het geld wel waard als je kunt voorkomen dat je straks in de problemen zit.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
quote:MwTheelepel schreef op 22 augustus 2016 @ 10:05:

Ik heb er geen ervaring mee maar ik weet wel dat je hier niet makkelijk meer onderuit kan als het bod eenmaal is geaccepteerd. Als dit echt je droomhuis is en je zou een bod willen doen zou ik me eerst heel goed laten voorlichten door iemand met verstand van zaken. Een notaris met ervaring bijvoorbeeld, kost misschien wat maar dat lijkt me het geld wel waard als je kunt voorkomen dat je straks in de problemen zit.

Als het een echte veiling is dan doe je geen bod, dan koop je, op de veiling. En daar kun je niet alleen niet onderuit, je moet ook gewoon afrekenen. Geen voorbehoud financiering, meestal geen kans op hypotheek. Veilingen gaan volgens mij allemaal bij opbod en daarna bij afslag, op 2 dagen, maar ik ken eigenlijk alleen de Amsterdamse.

Maar als het een verkoop bij inschrijving is, dan heb je alle mogelijkheden om er nog onderuit te komen. Je hebt gewoon je 3 dagen bedenktijd.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
En als het op inschrijving gaat en het is een populair huis kan een aankoopmakelaar erg handig zijn.... mijn ervaring is dat zomaar een bod doen niet werkt.
Volgens mij hadden we een maand of drie geleden exact dezelfde vraag.

Heb je al overwogen om de zoekfunctie te gebruiken ?
Niet geschoten is altijd mis
In ieder geval goed onderzoeken wat gangbare prijzen zijn voor het soort pand. Je kunt verkoopprijzen van vergelijkbare panden in de buurt opvragen bij het Kadaster. Wel even op de verkoopdatum letten en prijzen aanpassen a.h.v. lokale prijsontwikkelingcijfers.
quote:viva1966 schreef op 22 augustus 2016 @ 14:08:

In ieder geval goed onderzoeken wat gangbare prijzen zijn voor het soort pand. Je kunt verkoopprijzen van vergelijkbare panden in de buurt opvragen bij het Kadaster. Wel even op de verkoopdatum letten en prijzen aanpassen a.h.v. lokale prijsontwikkelingcijfers.Dat gaat je bij gewilde huizen niet zoveel helpen....
quote:spectral schreef op 22 augustus 2016 @ 14:15:

[...]

Dat gaat je bij gewilde huizen niet zoveel helpen....Want? Als je weet dat een vergelijkbaar huis voor 3 ton is gekocht dan ga je toch geen 4 ton bieden? Zo wel, dan doe je er verstandig aan om financiële zaken aan iemand anders over te laten.
quote:viva1966 schreef op 23 augustus 2016 @ 13:44:

[...]

Want? Als je weet dat een vergelijkbaar huis voor 3 ton is gekocht dan ga je toch geen 4 ton bieden? Zo wel, dan doe je er verstandig aan om financiële zaken aan iemand anders over te laten.De markt veranderd op dit moment zo ontzettend snel, en vergelijkbaar is ook nogal subjectief....
quote:spectral schreef op 22 augustus 2016 @ 14:15:

[...]

Dat gaat je bij gewilde huizen niet zoveel helpen....Maar dat weet je van te voren niet of het een gewild pand is, toch?
quote:Sophiever schreef op 23 augustus 2016 @ 13:50:

[...]

Maar dat weet je van te voren niet of het een gewild pand is, toch?Geen idee of je dat niet kan weten.... maar waar wij hebben gekocht kon ik dat altijd heel goed inschatten gelukkig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven