Geld & Recht alle pijlers

Verantwoordelijk voor spelende kinderen in jouw tuin?

30-03-2011 20:14 63 berichten
Hoi,

Ben je verantwoordelijk voor (buurt) kinderen die je niet hebt uitgenodigd en toch aan het spelen zijn in je tuin (wanneer je niet thuis bent)?

Ik had vanmiddag zo'n gevalletje bij de hand. Vier kinderen (tussen de 6 en 9). Heb ze duidelijk gemaakt dat ik niet wil dat ze zo maar bij mij in de tuin spelen. Ze zijn uberhaupt nog nooit bij ons geweest. Ze hebben zelf het hek open gemaakt, zijn naar binnen gelopen en de eerste was net van de glijbaan aan het glijden toen ik thuis kwam. Ik heb toen de rest ook een paar keer laten glijden. Ik had het ergens wel een keer verwacht. Er zijn hier veel kinderen en ons nieuwe speeltoestel steekt boven de struiken uit, dus valt wel op. Ik vind dit echter wel heel freg. Mij is altijd geleerd eerst iets te vragen en dat zal ik mijn zoon ook leren. Maar goed, dat is niet mijn vraag. Ik had het er straks met mijn man over en wij vroegen ons het volgende af: Stel nou dat ik niet thuis was en één van die kinderen van het trappetje was gevallen, of verkeerd terecht was gekomen na het glijden, ben ik dan verantwoordelijk/aansprakelijk?
Alle reacties Link kopieren
Geen idee maar zou t niet fijn vinden als iedereen zomaar in de

tuin komt spelen.slot erop!
Ik vind het zeeeer onbeschoft dat kinderen jouw eigendom zonder toestemming betreden. Laat ik dat voorop stellen. Weet niet of je aansprakelijk bent, lijkt me toch niet...of moet je soms een dik slot op je hek bevestigen?
Kun je überhaupt een ander aansprakelijk stellen voor ongelukken die gewoon kunnen gebeuren op een glijbaan? Ik bedoel, stel dat het een glijbaan is die bij normaal gebruik ineens in elkaar stort of zoiets dergelijks, of waar je aan scherpe schroeven kan blijven haken, dan kan ik me de vraag nog voorstellen, maar als je kind in de speeltuin van de glijbaan valt kun je toch ook niet de speeltuin aansprakelijk stellen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ja!

Onze overburen wilde graag een vijver in de tuin, maar had geen hek. Kwamen vaak kindjes spelen die er niet "hoorde".

Zij heeft die vijver nooit aangedurfd ivm verdrinkingsgevaar en daarbij haar verantwoordelijkheid
Ik denk dat ouders vooral verantwoordelijk zijn voor hun eigen kinderen. Wat asociaal. Ik zou de ouders aanspreken en een slot op het hek doen.

Ik voel me vaak wel verantwoordelijk voor andermans kinderen als ik ze in gevaarlijke situaties zie en de ouders zelf niets doen
Er zit zo'n simpel schuifslot op de poort. Die kunnen die kinderen wel openmaken, want de poort is misschien 1 meter hoog. Mijn zoontje kan de poort niet openmaken, dus de poort volstaat voor ons vooralsnog.
quote:_Barbabella_ schreef op 30 maart 2011 @ 20:22:

Ja!

Onze overburen wilde graag een vijver in de tuin, maar had geen hek. Kwamen vaak kindjes spelen die er niet "hoorde".

Zij heeft die vijver nooit aangedurfd ivm verdrinkingsgevaar en daarbij haar verantwoordelijkheidDaar kan ik me wel iets bij voorstellen, zo zonder hek.
*graaft in geheugen*

Er is een hek, wat ze dus open gemaakt hebben? Dat hek kan dus niet op slot, maar is indien dicht wel een afbakening van jullie tuin? Daarmee geef je aan dat je niet wil dat anderen in jouw tuin komen, je werpt een drempel op als het ware, ontmoedigt mensen om "zomaar" jouw tuin in te lopen. Dat is iets wat vóór jullie spreekt in aansprakelijkheidskwesties.

Daarnaast was er dus geen sprake van gewoonte omdat die kinderen nog nooit bij jullie zijn geweest. Je hebt ook duidelijk aangegeven dat het nu voor 1 keertje mocht maar dat je het verder niet wil hebben. Nogmaals ontmoedigt dus.

Verder is het wel van belang dat de speeltoestellen die er staan deugdelijk zijn en goed verankerd staan. Een speeltoestel dat bijv. op de nominatie staat om weggehaald te worden, daarom vast losgemaakt wordt maar er nog wel gewoon "staat" en er speelbaar uit ziet, is grond voor een aansprakelijkheidsclaim als een koter er op klimt en met toestel en al omvalt. Dan kun je 10 hekken neergezet hebben en 5 keer gezegd hebben dat je 't niet wil hebben, je zaak wordt dan 'n stuk zwakker.

Maar zo lang de speeltoestellen die er staan gewoon deugdelijk zijn en eventuele ongelukjes te wijten zijn aan de eigenwijsheid, brutaliteit en onhandigheid van de betreffende kinderen, hoef je voor claims niet bang te zijn volgens mij.
Ik niet rozenstruikje, die kinderen gebruikte haar tuin als openbare speelplek. Het is toch te gek dat zij daardoor geen vijver durfde?

(overigens is het geen tuin aan de openbare weg maar met een hoge heg van ca 2 meter ervoor)
quote:_Barbabella_ schreef op 30 maart 2011 @ 20:26:

Ik niet rozenstruikje, die kinderen gebruikte haar tuin als openbare speelplek. Het is toch te gek dat zij daardoor geen vijver durfde?

(overigens is het geen tuin aan de openbare weg maar met een hoge heg van ca 2 meter ervoor)Ik ook niet, maar aan de andere kant wil je zoiets echt niet op je geweten hebben. Vandaar ook mijn vraag, hoewel van het trapje donderen niet zo ernstig (hopelijk) kan zijn als doodgaan aan verdrinking.
quote:_Barbabella_ schreef op 30 maart 2011 @ 20:26:

(overigens is het geen tuin aan de openbare weg maar met een hoge heg van ca 2 meter ervoor)Ik zag een ruimte voor me waar je niet goed ziet hoe het overloopt in tuin. Een kind van 3 wat een seconde aan aandacht kan ontsnappen en er in terecht kan komen. Grotere kinderen die overlast veroorzaken (vanaf een jaar of 4) zullen niet meer zo snel in een vijver verdrinken denk ik.
Wat is in godesnaam freg.???? Mis ik iets, heb ik onder een steen geleefd?

Ik zou gewoon een iets beter slot op de poort zetten wat niet zomaar open gemaakt kan worden door kinderen. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Ben je ook meteen af van het onverwachte bezoek.
Dus als er kinderen onuitgenodigd in jouw afgesloten tuin gaan spelen zonder toezicht van de desbetreffende ouders, ben je als (afwezige) bewoner verantwoordelijk voor de eventuele schade die deze niet uitgenodigde zich op andermans privéterrein begevende kinderen zouden kunnen oplopen? Daggutnie.
Het klinkt gek, maar toch is het zo
quote:toffifee schreef op 30 maart 2011 @ 20:14:

Ik heb toen de rest ook een paar keer laten glijden.

Je beloont ze dus ook nog voor hun foute gedrag.

Ik had ze accuut de tuin uitgestuurd met de mededeling dat als ik ze nog eens aantref er wat zwaaide.
quote:_Barbabella_ schreef op 30 maart 2011 @ 20:33:

Het klinkt gek, maar toch is het zo Waarom dat dan?
quote:sugarmiss schreef op 30 maart 2011 @ 20:33:

[...]

Je beloont ze dus ook nog voor hun foute gedrag.

Ik had ze accuut de tuin uitgestuurd met de mededeling dat als ik ze nog eens aantref er wat zwaaide.

Nou ja, dan was de nieuwsgierigheid er van af...(was mijn gedachte).

Iemand vroeg wat freg is? Een ander woord voor brutaal.
quote:Scuba schreef op 30 maart 2011 @ 20:30:

Wat is in godesnaam freg.???? Mis ik iets, heb ik onder een steen geleefd?

Ik zou gewoon een iets beter slot op de poort zetten wat niet zomaar open gemaakt kan worden door kinderen. Gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Ben je ook meteen af van het onverwachte bezoek.Dat deed ik dus echt niet.
freg = vreg = Limburgs voor vrijpostig, brutaal
De nieuwe Duitse spelling van het aloude frech...
Het is onrechtmatig gebruik. Dus je bent niet aansprakelijk als kinderen op eigen initiatief inbreken in je tuin.
Stressed is just desserts spelled backwards
@scuba, freg = brutaal.
Oh dat betekent freg hahaha. Gelukkig toch niet iets gemist en dus gewoon een beetje dialect

Bedankt allemaal, weer wat geleerd vandaag.
quote:_Barbabella_ schreef op 30 maart 2011 @ 20:22:

Ja!

Zij heeft die vijver nooit aangedurfd ivm verdrinkingsgevaar en daarbij haar verantwoordelijkheid

Moet niet gekker worden in de wereld.

Mensen die graag een vijver willen maar dit niet nemen omdat er ongewenst kinderen komen spelen die dan mogelijk kunnen verdrinken....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven